سیستم عامل فدورا که بعد از ردهت گسترش یافت تاکنون توجه بسیاری ار کاربران ٬ چه کاربران فعلی لینوکس و چه کاربران سیستم عامل ویندوز را به خود جلب نمود . در این مقاله سعی خواهم کرد که ویژگی ها مهم و جدید امنیتیاین سیستم عامل را مورد بررسی قرار دهم .
در واقع این چند ویژگی که به آن ها اشاره خواهم نمود توسط متخصصین سیستم عامل فدورا ایجاد گردیده است :

::Exec-Shield

Exec-Shield بر این اساس فعالیت می کند که حافظه اطلاعات را با حالت non-executable یا غیر قابل اجرا و حافظه برنامه ها را با حالت non-writeable یا غیر قابل نوشتن ٬ بر این نحو برچسب گذاری می نماید . هم چنین Exec-Shield آدرس هایی که قسمت های مختلف برنامه ها در آن جا قرار گرفته اند را به صورت تصادفی قرار می دهد . این ویژگی بسیاری از مشکلات امنیتی Buffer OverFlow را از بین می برد ٬ به این دلیل که بسیاری از کراکر ها نمی توانند حدس بزنند قسمت هایی که حالت اجرایی دارند در کدام قسمت حافظه قرار می گیرند . قابل ذکر است که Exec-Shield جهت سیستم های x86 است .

::(PIE) Position Independent Executables

مانند Exec-Shield به حافظه اطلاعات اجازه می دهد که بطور تصادفی به محل های متفاوت جابجا گردند ٬ PIE به برنامه نویس ها اجازه می دهد که قسمت های اجرایی کد هایشان ٬ هر زمان که اجرا می گردند در قسمت های مختلف حافظه قرار بگیرند . با این حالت فرد نفوذگر نمی تواند حدس بزند که در کدام قسمت حافظه برنامه اجرا شده و امکان ایجاد اکسپلویت را خیلی دشوار و یا تقریبا غیر ممکن می سازد .

::ELF ( Executable and Linkable Format )

یکسری تغییرات در کامپوننت فایل که ساختار آن را محافظت می نماید .

::SELinux

SELinux در مشارکت با NSA و دیگر توسعه دهندگان نظیر Gentoo و Debian ایجاد شد . SELinux یا
Security Enhaced Linux ٬ کاربران و پروسه ها را با مشاهده همه اتفاقات سیستم محافظت می نماید ٬ از باز نمودن فایل گرفته تا استفاده از سوکت . کاربران می توانند SELinux مدنظر خود را با سیاست های دلخواه تعریف نمایند . به طور پیش فرض ٬ فدورا خود دارای سیاست امنیت ست که Daemon های شبکه را که دارای ضریب خطر بالا تری جهت نفوذ می باشند را محافظت می نماید .
به طور مثال ٬ وب سرور آپاچی در چهار حالت محافظت گردیده است : قسمت های اجرایی آپاچی ٬ httpd
هنگام کامپایل شدن توسط PIE و Exec-Shield محافظت گردیده است . فایل باینری اجرایی نیز توسط ELF محافظت شده است .

نوشته شده توسط
احسان امیدوار
Ehsan.Omidvar@Gmail.com





موضوعات مشابه: