نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 1سپاس

موضوع: MPLS

  
  1. #1
    نام حقيقي: mostafa

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Apr 2010
    محل سکونت
    teh
    نوشته
    121
    سپاسگزاری شده
    9
    سپاسگزاری کرده
    68

  2. #2
    نام حقيقي: Armin Rezaeimehr

    مدیر عمومی شناسه تصویری EVERAL
    تاریخ عضویت
    Jul 2009
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته
    695
    سپاسگزاری شده
    572
    سپاسگزاری کرده
    594
    نوشته های وبلاگ
    7
    MPLS
    ترافیک در شبکه های اینترنتی باعث شده است تا محققین به دنبال راهی برای بهبود ارتباطات شبکه ای کنند لذا در این مقاله به معرفی یکی از این راهکار ها می پردازیم و انرا برای ترکیب با اترنت شهری توصیه میکنیم. با گسترش تعداد کاربران اینترنت و نیاز به پهنای باند بیشتر از سوی آنها ، تقاضا برای استفاده از سرویسهای اینترنت با سرعت رو به افزایش است و تهیه کننده های سرویس اینترنت برای برآورده سازی این تقاضا ها احتیاج به سوئیچ های با ظرفیت بیشتر دارند. در این میان تلاش های زیادی نیز برای دستیابی به کیفیت سرویس بهتر در حال انجام است . فناوری ATM نیز که به امید حل این مشکل عرضه شد ، بعلت گسترش و محبوبیت IP نتوانست جای آنرا بگیرد و هم اکنون مسئله مجتمع سازی IP و ATM نیز به یکی از موضوعات مطرح در زمینه شبکه است .

    در ژاپن، ترافیک اینترنت در نتیجه ورود شبکه های باند پهن به سرعت در حال افزایش است. ترافیک پی بستر اصلی اینترنت نیز با نرخ سالانه بیش از ۱۵۰ درصد، رو به افزایش است. این نرخ توسعه، در مدت ۵ سال، افزایشی صد برابر و در مدت ۱۰ سال، افزایشی ده هزار برابر خواهد داشت که نرخ رشدی رعب آور است. البته این روند، تنها محدود به کشور ژاپن نیست. نرخ رشد ترافیک پی بستر اصلی اینترنت در آمریکای شمالی که کمتر از ۱۰۰ درصد است، به این اندازه نگران کننده نیست، اما با این وجود، نرخ قابل توجه و چشمگیری است. وهمین طور این افزایش ترافیک شبکه تمامی کشور ها از جمله کشور ما را نیز تحت شعاع قرار داده است .
    سیر تکامل شبکه های نوری
    شکل ۱، روند توسعه شبکه های انتقال نوری را نشان می دهد. سیستم های نقطه به نقطه انتقال داده فیبر نوری در سال ۱۹۸۱، هنگامی که ظرفیت انتقال برابر ۳۲ مگابیت بر ثانیه بود، در شبکه NTT معرفی شدند. اخیراً سیستم های انتقال داده WDM، در ژاپن به میزان وسیعی به کار گرفته شده اند. در سال ۲۰۰۳، حداکثر ظرفیت انتقال WDM به دست آمده در هر فیبر، برابر ۸۰۰ مگابیت بر ثانیه بود. سرعت کانال هایWDM امروزی، ۵/۲ گیگابیت و ۱۰ گیگا بایت بر ثانیه است، اما محققینی که آزمایش شبکه انتقال نوری (OTN) را رهبری کردند، میزان انتقال ۴۳ گیگابیت بر ثانیه را گزارش نمودند. در حال حاضر، سیستم های ۴۳ گیگابیت بر ثانیه ای، در هر کانال، در برخی شبکه های تحقیقی در حال پیاده سازی است. تکنولوژی های مسیر نوری (optical path) برای شبکه های نوری در حال به کارگیری هستند. سیستم های ایستای OADM در سال ۲۰۰۰ در برخی شهرهای صنعتی ژاپن معرفی شدند. همچنین استفاده از سیستم های OADM قابل پیکربندی مجدد در سطح جهانی به زودی آغاز خواهد شد. بحث مسیریاب فوتونیک، دستگاهی که بیشتر مبتنی بر پروتکل IP است نیز به نوبه خود جذاب است. دو نوع مسیریاب نوری وجود دارد: دسته اول مسیریاب های نوری MPLS هستند که طول موج نور را به عنوان علامت در جریان های بیتی لایه ۱ به کار می برند و به عنوان مسیریاب های نسل بعدی در نظر گرفته می شوند. دسته دوم سوییچ های نوری متصل به هم هستند که آن ها نیز به نظر می رسد پتانسیل چشمگیری داشته باشند، اگرچه هنوز مورد تأیید قرار نگرفته اند.
    Multi-Protocol Lable Swiching (MPLS) به وجو آمد تا مقیاس پذیری و کارایی شبکه های موجود IP را بهبود بخشیده و همراه با آن ارائه سرویس های جدید که شبکه های سنتی IP قابل دسترسی نبوده را میسر سازد.
    MPLS طراحی گردیده تا قابلیت های راه گزینی ( سوئچینگ ) لایه دو را برای شبکه لایه سه IP به مانند راه گزینی سریع سخت افزار به همراه کیفیت سرویس (Quality Ofservice) را فراهم نماید. در بیشتر شبکه های WAN دنیا از تکنولوژی انتقال لایه دو مانند ATM و Frame relay استفاده می گردد. توضیح ATM و Frame relay در پائین صفحه .
    و برای اتصال دو روتر مطابق شکل زیر با استفاده از شبکه WAN لایه دو این اتصال میسر می گردد . در این حالت طراح شبکه WAN می بایست به صورت دستی مسیری ایجاد نماید تا بسته های لایه سه از میان لایه دو عبور کنند لذا نیاز به بستن virtual circuit بصورت point to poin است که مشکلات فراوانی را در شبکه ایجاد می کند.
    MPLS این امکان را به سوئیچ های لایه دو می دهد تا همانند یک روتر در انتخاب مسیر هوشمند باشد.
    اساس معماری MPLS
    ساختار شبکه MPLS به دو جز جداگانه تقسیم می شود.
    ۱- جز کنترلی که به آن control plane گفته می شود .
    ۲- forwarding که معمولا به آن data plane گفته می شود.
    در شبکه های Traditional برای رسیدن بسته های داده از مبدا به مقصد در حالت کلی (اگر cost های مساوی وجود نداشته باشد) تنها یک مسیر که best route آن رو تینگ پروتکل است انتخاب می شود واز مسیر های دیگر اگر چه دارای cost بالاتری هستند ولی ترافیکی از آنها نمی گذرد و استفاده بهینه نخواهد شد. لذا نیاز به تکنولوژی وجود دارد تا بتواند از کلیه ظرفیت های موجود شبکه بهترین استفاده را کند.
    شبکه مبتنی بر تکنولوژی MPLS تمهیداتی را جهت این امر در نظر گرفته است تا بتوان از پهنای باد های موجود شبکه نهایت استفاده را نمود ( traffic engineering).

    از خواص ذاتی MPLS تفکیک ترافیک یک سازمان از دیگر سازمانها توسط سرویس دهنده می باشد به طوریکه چندین مشترک می توانند از آدرس دهی خصوصی مشترک بدون نیاز به ترجمه ای ن آدرس ها استفاده نمایند. ایم جداسازی ترافیک منتهی به استفاده از عبارت MPLS VPNs گردید تا مشترکینی را که قصد اجرای یک شبکه خصوصی IP را با دیگر نقاط زیر مجموعه شان را دارند متمایز سازد.در حقیقت MPLS VPNs مشابه مدارات مجازی ATM ویا Frame Relay می باشد.
    در بیشتر شبکه های WAN دنیا از تکنولوژی انتقال لایه دو مانند ATM و Frame relay استفاده می گردد و برای اتصال دو روتر مطابق شکل زیر با استفاده از شبکه WAN لایه دو این اتصال میسر می گردد . در این حالت طراح شبکه WAN می بایست به صورت دستی مسیری ایجاد نماید تا بسته های لایه سه از میان لایه دو عبور کنند لذا نیاز به بستن virtual circuit بصورت point to poin است که مشکلات فراوانی را در شبکه ایجاد می کند.
    MPLS این امکان را به سوئیچ های لایه دو می دهد تا همانند یک روتر در انتخاب مسیر هوشمند باشد.

    امروزه ارائه سرویس های اترنت شهری با محدودیت هایی روبه رو است. بسیاری از فراهم کنندگان سرویس، تنها اتصالات نقطه به نقطه مانند دسترسی به اترنت و یا اتصال سایت ها در داخل شبکه شهری را پشتیبانی می کنند. برخی فراهم کنندگان دیگر تنها تعداد محدودی از مشتریانی را که اتصال LAN اترنت چندنقطه به چندنقطه را در داخل شبکه شهری پیاده*سازی نموده اند، حمایت می کنند. از آن جایی که بیشتر فراهم کنندگانی که سرویس های اترنت شهری را ارائه می دهند، امروزه شبکه های خود را بدون استفاده از سوییچ های اترنت ساخته اند، فراهم کردن این سرویس در شبکه شهری بزرگ برخی مشکلات اساسی را در بردارد.
    گروه های مختلف در زمینه شبکه های شهری مبتنی بر اترنت انجام داده اند، سرویس های مبتنی بر اترنت را به دو گروه نقطه به نقطه و چندنقطه تقسیم نموده اند. معماری لازم برای پیاده سازی سرویس های نقطه به نقطه Virtual Private Wire Services) VPWS) و برای پیاده سازی سرویس های چندنقطه ای VPLS است.
    امروزه روی فناوری IP سرمایه گذاری می شود، زیرا IP جهانی شده و حرف اول را می زند. البته پروتکل IP ضعف هایی داشت و آن عدم توانایی تضمین کیفیت در شبکه های خصوصی بود. برای رفع این نقص ها، یک پروتکل الحاقی به نام پروتکل MPLS به آن افزودند. الان مدرن ترین تکنولوژی که در جهان وجود دارد IPMPLS یا در حقیقت IP+MPLS است .نقل از : otomatik
    http://forum.persiannetworks.com/f109/t35097.html
    http://forum.persiannetworks.com/f63/t38725.htmlATM & Frame relay
    http://forum.persiannetworks.com/f63/t29277.html
    http://forum.persiannetworks.com/f109/t30623.html


    ویرایش توسط EVERAL : 2010-10-11 در ساعت 06:58 PM
    include سپاسگزاری کرده است.

کلمات کلیدی در جستجوها:

تکنولوژی MPLS

MPLS مقاله

مقاله درباره mpls

مقاله در مورد MPLS

درباره MPLS

تحقیق در مورد mpls

http://forum.persiannetworks.com/f25/t38952.html

معرفی شبکههای mpls

mpls

mpls مقاله در مورد

پروتکل MPLS

مقاله پروتکل mpls

راه گزینی سوئیچ کردن

مقاله ای درباره mpls

مقاله شبکه mpls

mplsمقاله در مورد

در موردmpls

مقاله اي در مورد mpls

پرتکل MPLS

شبکه mpls

mplsمقاله

پروتکل های otn

MPLS بهتر است یا اترنتمسیریاب MPLSمقالات در مورد OTN

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •