نمایش نتایج: از شماره 1 تا 5 از مجموع 5
سپاس ها 26سپاس
  • 19 توسط omid_mohagerani
  • 1 توسط Gitex
  • 5 توسط omid_mohagerani
  • 1 توسط omid_mohagerani

موضوع: استریسک به عنوان سیستم سلسله مراتبی صوتی - Asterisk As IVR Server

  
  1. #1
    نام حقيقي: امید مهاجرانی

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته
    782
    سپاسگزاری شده
    724
    سپاسگزاری کرده
    79

    استریسک به عنوان سیستم سلسله مراتبی صوتی - Asterisk As IVR Server

    IVR یاinteractive voice response یکی از قابلیت های پرکاربرد سیستم های تلفنی است که تاحالا حتما شما هم یک بار به اون برخوردید . منوهای صوتی که شرکت های مختلف برای معرفی بخش های مختلف و ارتباط با اپراتور و ... استفاده می کنند . یا مرکز های اطلاع رسانی تلفنی که به صورت خودکار پیام های خاص منظوره را پخش می کنند . امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده ها قابلیت های مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد که مراکز چک کردن حساب های بانکی به صورت تلفنی یا مراکز مشاوره ای و... نمونه ای از این نوع سیستم ها هستند .
    اگرچه مکانیزم ها و راه حال های مختلفی برای راه اندازی این نوع منوهای صوتی داریم ولی مطمئنا Asterisk یکی از پرقدرت مند ترین آنهاست . شاید
    امکان برقراری با پایگاه داده های مختلف از جمله MYSQL ، Oracle ، MSSQL و ...
    امکان بهره گیری از واسط های مختلف ارتباطی با خطوط PSTN ، GSM و ... و عدم وابستگی به برند خاص
    امکان پیاده سازی High Redundancy در راه حل های حرفه ای و در نتیجه قابلیت اطمینان بالا
    امکان بهره گیری از امکانات یک IP PBX و Call Center در کنار قابلیت IVR
    پشتیبانی از فرمت های مختلف صوتی
    را بتوان مهمترین علت های برشمردن Asterisk در زمره پرقدرترین های ارائه دهنده سرویس IVR دانست . در این پست با نحوه تعریف یک IVR نسبتا حرفه ای دز سیستم تلفنی Asterisk آشنا میشیم.



    [AutomaticAttendantDemo]
    exten => _X.,1,Answer
    exten => _X.,n,Wait(2) ; Perform a simple 2 seconds delay
    exten => _X.,n,Playback(welcome)
    exten => _X.,n,Set(Loop=0)
    exten => _X.,n,While($[${Loop} < 3])
    exten => _X.,n,Background(menu)
    exten => _X.,n,WaitExten(5) ; Wait 5 seconds for user to enter input
    exten => _X.,n,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => _X.,n(LoopEnd),EndWhile()
    exten => _X.,n,Hangup() ; No input from user, so hangup
    exten => 1,1,Playback(msg1)
    exten => 1,n,Dial(SIP/301,60,rg)
    exten => 1,n,Hangup()
    exten => 2,1,Playback(msg2)
    exten => 2,n,Dial(SIP/302,60,rg)
    exten => 2,n,Hangup()
    exten => 9,n,Hangup()
    exten => i,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => i,n,Goto(LoopEnd)
    exten => t,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => t,n,Goto(LoopEnd)


    بخش اصلی منوی صوتی ما با context ای به نام AutomaticAttendantDemo آغاز میشه که
    exten => _X.,1,Answer
    که شماره های دو شماره ای را پاسخ می دهد .
    exten => _X.,n,Wait(2)
    دو دقیقه منتظر منتظر می ماند تا اگر در ارتباطات ترانک تاخیری وجود دارد پخش پیام خوش آمد گویی با مشکل مواجه نشود و به صورت کامل پخش شود .
    exten => _X.,n,Playback(welcome)
    پیام خوش آمد گویی را پخش می کند .
    و با استفاده از ساختار While امکان پخش پیام منوی شرکت را در صورتی که کاربر بعد از شنیدن منو در مدت 5 ثانیه عددی را شماره گیری ننماید، برای 3 بار فراهم می کند .
    exten => _X.,n,Set(Loop=0)
    exten => _X.,n,While($[${Loop} < 3])
    exten => _X.,n,Background(menu)
    exten => _X.,n,WaitExten(5) ; 5 ثانیه منتظر میماند تا کاربر شماره گیری نماید
    exten => _X.,n,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => _X.,n(LoopEnd),EndWhile()
    و همچنین اگر کاربر در مدت زمان time out ( که با متغیر t مشخص می شود ) عددی را شماره گیری ننماید یا شماره ای نا معتبر ( i = invalid ) را شماره گیری نمیاد نیز سه بار به کاربر امکان انتخاب مجدد در بین منوی صوتی داده خواهد شد .

    exten => i,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => i,n,Goto(LoopEnd)
    exten => t,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => t,n,Goto(LoopEnd)

    در صورتی که کاربر عدد 1 را شماره گیری نماید به داخلی آی پی ( از نوع SIP ) به شماره 301 متصل شده و با شماره گیری عدد 2 به داخلی شماره 302 متصل می شود .
    exten => 1,1,Playback(msg1)
    exten => 1,n,Dial(SIP/301,60,rg)
    exten => 1,n,Hangup()
    exten => 2,1,Playback(msg2)
    exten => 2,n,Dial(SIP/302,60,rg)
    exten => 2,n,Hangup()
    امید مهاجرانی
    Omid dot Mohajerani at gmail dot com
    linux-notes.blogfa.com





    موضوعات مشابه:
    Hakimi، nkm، SADEGH65 و 16 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.





  2. #2
    نام حقيقي: احمد

    عضو عادی شناسه تصویری Gitex
    تاریخ عضویت
    Dec 2007
    محل سکونت
    -
    نوشته
    550
    سپاسگزاری شده
    329
    سپاسگزاری کرده
    122
    سپاس از شما به خاطر این مطلب مفید.

    میدونم جای مناسبی نیست اما درصورت امکان برنامه ای برای تبدیل فایل های صوتی به gsm نیز معرفی کنید.


    mieee سپاسگزاری کرده است.

  3. #3
    نام حقيقي: امید مهاجرانی

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته
    782
    سپاسگزاری شده
    724
    سپاسگزاری کرده
    79
    نقل قول نوشته اصلی توسط Gitex نمایش پست ها

    درصورت امکان برنامه ای برای تبدیل فایل های صوتی به gsm نیز معرفی کنید.
    من برای تبدیل فایل های صوتی ( و قابل خواندن کردن آنها در استریسک ) از Sox استفاده می کنم .

    sox foo.wav -r 8000 -c1 foo.gsm resample -ql






    SADEGH65، mgholami، Gitex و 2 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  4. #4
    نام حقيقي: bita

    تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Jan 2013
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    1
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    نقل قول نوشته اصلی توسط omid_mohagerani نمایش پست ها
    IVR یاinteractive voice response یکی از قابلیت های پرکاربرد سیستم های تلفنی است که تاحالا حتما شما هم یک بار به اون برخوردید . منوهای صوتی که شرکت های مختلف برای معرفی بخش های مختلف و ارتباط با اپراتور و ... استفاده می کنند . یا مرکز های اطلاع رسانی تلفنی که به صورت خودکار پیام های خاص منظوره را پخش می کنند . امکان برقراری ارتباط با پایگاه داده ها قابلیت های مفیدی را در اختیار کاربر قرار می دهد که مراکز چک کردن حساب های بانکی به صورت تلفنی یا مراکز مشاوره ای و... نمونه ای از این نوع سیستم ها هستند .
    اگرچه مکانیزم ها و راه حال های مختلفی برای راه اندازی این نوع منوهای صوتی داریم ولی مطمئنا Asterisk یکی از پرقدرت مند ترین آنهاست . شاید
    امکان برقراری با پایگاه داده های مختلف از جمله MYSQL ، Oracle ، MSSQL و ...
    امکان بهره گیری از واسط های مختلف ارتباطی با خطوط PSTN ، GSM و ... و عدم وابستگی به برند خاص
    امکان پیاده سازی High Redundancy در راه حل های حرفه ای و در نتیجه قابلیت اطمینان بالا
    امکان بهره گیری از امکانات یک IP PBX و Call Center در کنار قابلیت IVR
    پشتیبانی از فرمت های مختلف صوتی
    را بتوان مهمترین علت های برشمردن Asterisk در زمره پرقدرترین های ارائه دهنده سرویس IVR دانست . در این پست با نحوه تعریف یک IVR نسبتا حرفه ای دز سیستم تلفنی Asterisk آشنا میشیم.



    [AutomaticAttendantDemo]
    exten => _X.,1,Answer
    exten => _X.,n,Wait(2) ; Perform a simple 2 seconds delay
    exten => _X.,n,Playback(welcome)
    exten => _X.,n,Set(Loop=0)
    exten => _X.,n,While($[${Loop} < 3])
    exten => _X.,n,Background(menu)
    exten => _X.,n,WaitExten(5) ; Wait 5 seconds for user to enter input
    exten => _X.,n,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => _X.,n(LoopEnd),EndWhile()
    exten => _X.,n,Hangup() ; No input from user, so hangup
    exten => 1,1,Playback(msg1)
    exten => 1,n,Dial(SIP/301,60,rg)
    exten => 1,n,Hangup()
    exten => 2,1,Playback(msg2)
    exten => 2,n,Dial(SIP/302,60,rg)
    exten => 2,n,Hangup()
    exten => 9,n,Hangup()
    exten => i,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => i,n,Goto(LoopEnd)
    exten => t,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => t,n,Goto(LoopEnd)


    بخش اصلی منوی صوتی ما با context ای به نام AutomaticAttendantDemo آغاز میشه که
    exten => _X.,1,Answer
    که شماره های دو شماره ای را پاسخ می دهد .
    exten => _X.,n,Wait(2)
    دو دقیقه منتظر منتظر می ماند تا اگر در ارتباطات ترانک تاخیری وجود دارد پخش پیام خوش آمد گویی با مشکل مواجه نشود و به صورت کامل پخش شود .
    exten => _X.,n,Playback(welcome)
    پیام خوش آمد گویی را پخش می کند .
    و با استفاده از ساختار While امکان پخش پیام منوی شرکت را در صورتی که کاربر بعد از شنیدن منو در مدت 5 ثانیه عددی را شماره گیری ننماید، برای 3 بار فراهم می کند .
    exten => _X.,n,Set(Loop=0)
    exten => _X.,n,While($[${Loop} < 3])
    exten => _X.,n,Background(menu)
    exten => _X.,n,WaitExten(5) ; 5 ثانیه منتظر میماند تا کاربر شماره گیری نماید
    exten => _X.,n,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => _X.,n(LoopEnd),EndWhile()
    و همچنین اگر کاربر در مدت زمان time out ( که با متغیر t مشخص می شود ) عددی را شماره گیری ننماید یا شماره ای نا معتبر ( i = invalid ) را شماره گیری نمیاد نیز سه بار به کاربر امکان انتخاب مجدد در بین منوی صوتی داده خواهد شد .

    exten => i,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => i,n,Goto(LoopEnd)
    exten => t,1,Set(Loop=$[${Loop}+1])
    exten => t,n,Goto(LoopEnd)

    در صورتی که کاربر عدد 1 را شماره گیری نماید به داخلی آی پی ( از نوع SIP ) به شماره 301 متصل شده و با شماره گیری عدد 2 به داخلی شماره 302 متصل می شود .
    exten => 1,1,Playback(msg1)
    exten => 1,n,Dial(SIP/301,60,rg)
    exten => 1,n,Hangup()
    exten => 2,1,Playback(msg2)
    exten => 2,n,Dial(SIP/302,60,rg)
    exten => 2,n,Hangup()
    امید مهاجرانی
    Omid dot Mohajerani at gmail dot com
    linux-notes.blogfa.com

    باسلام؛
    احتراماً خواهشمنداست در ارتباطات با تنظمیات asterisk راهنمایی فرمائید چرا وقتی که در محیط ubuntu بخش terminal پس از نصب ip phone مانند x-lite دستورات exten را نمیپذیرد؟
    با سپاس از شما




  5. #5
    نام حقيقي: امید مهاجرانی

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Dec 2005
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته
    782
    سپاسگزاری شده
    724
    سپاسگزاری کرده
    79
    نقل قول نوشته اصلی توسط bita91 نمایش پست ها
    باسلام؛
    احتراماً خواهشمنداست در ارتباطات با تنظمیات asterisk راهنمایی فرمائید چرا وقتی که در محیط ubuntu بخش terminal پس از نصب ip phone مانند x-lite دستورات exten را نمیپذیرد؟
    با سپاس از شما
    exten اصلا دستور یا command لینوکسی نیست . برای تعریف اینکه فرضا با شماره گیری چه عددی چه کاری انجام بشه نیاز به Dialplan هستش که در فایل extensions.conf تعریف می شوند . توصیه می کنم کتاب Asterisk The Future of Telephony را مطالعه بفرمایید .


    farhadfery سپاسگزاری کرده است.

کلمات کلیدی در جستجوها:

سرویس IVR

Asterisk

سیستم ivr

فایل های صوتی ivr

محل فایل ivr در استریسک

تبدیل فایل صوتی به sox

استریسک امید مهاجرانی

bita91 blogfa.com

سرور صوتی ivr

استریسک و ivr

ivr persiannetworks.com

امکانات استریسک

تعریف ivr در استریسک

تماس اتوماتیک و پخش پیغام توسط استریسک

استریسک خواندن از دیتابیس mysql و پخش آن

سیستم امید مهاجرانی

امکانات آستریسک

دموی سرویس ivr

قابلیتهای استریسک

مهم ترین فایل های آستریسک

asterisk سرويس

ivr

asterisk call centerدر

http://forum.persiannetworks.com/f99/t37462.html

fax server

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •