نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 از مجموع 3
سپاس ها 72سپاس
  • 32 توسط rtech
  • 15 توسط rtech
  • 25 توسط rtech

موضوع: مقاله - شیرپوینت چیست ؟

  
  1. #1
    نام حقيقي: ramin ahmadi

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    38
    سپاسگزاری شده
    125
    سپاسگزاری کرده
    12

    مقاله - شیرپوینت چیست ؟

    در مجموعه مقالاتی که از امروز برای شما خواهم نوشت نگاهی فنی و عمیق تر بر مفهوم شیرپوینت خواهیم داشت و در واقع هدف از نوشتن این مجموعه مقالات درک بهتر و راحت تر شیرپوینت میباشد ، در این مجموعه مقالات که بخش اول آنرا امروز مرور خواهیم کرد با طرح سوالاتی در مورد مفاهیم مختلف شیرپوینت ، توضیحاتی فنی تر و قابل درک برای عزیزانی مطرح خواهیم کرد که تازه با شیرپوینت آشنا شده اند و همچنین در ادامه مقالاتی را برای عزیزانی خواهم نوشت که کمی بیشتر در مورد وب و توسعه شیرپوینت اطلاعاتی را لازم دارند. امیدوارم که از این مقالات استفاده لازم را ببرید .
    شیرپوینت چیست ؟
    شیرپوینت به اعضای یک تیم کمک میکند تا در یک محیط همکاری به ارتباط و تبادل اطلاعات بپردازند که این موضوع به متمرکز کردن اطلاعات سازمانی کمک بسیاری میکند ، برای نمونه به شکل زیر که نمایی عادی از فعالیت های یک سازمان را نشان میدهد توجه کنید :
    فایلها و اسناد بر روی کامپیوترهای شخصی ذخیره سازی میشوند و اطلاعات معمولا از طریق پروتکل های اختصاصی رد و بدل میشوند ، پروتکل های ارتباطی برای انتقال فایلها و اسناد وابسته به اشخاص است ، بعضی افراد از ایمیل استفاده میکنند ، بعضی افراد از طریق share کردن درایو و پوشه ها استفاده میکنند و ...
    شیرپوینت اسناد واحدهای مختلف را در یک مکان متمرکز و از یک مکانیزم انتقال اطلاعات یکپارچه استفاده میکند ، در یک جمله میتوان گفت پرتال اطلاعات متمرکز سازمانی :
    WSS و MOSS چیست ؟
    مایکروسافت محصولات شیرپوینت را به دو قسمت مجزا تقسیم کرده است :
    1 – WSS یا Windows Sharepoint Services که در واقع پلتفورمی است که MOSS را میسازد و به صورت رایگان همراه با ویندوز سرور 2003 عرضه شده است .
    2 – MOSS که نسخه تجاری شیرپوینت میباشد همراه با قابلیت های بیشتر نسبت به WSS میباشد .
    WSS برای تیم ها و پروژه های کوچک مناسب میباشد و MOSS سرویس ها و امکانات بیشتری نسبت به WSS دارد و انتخاب بین این دو نسخه بستگی به بودجه سازمان ها دارد .
    شیرپوینت چگونه کار میکند ؟
    در واقع شیرپوینت به تنهایی کاری انجام نمیدهد و احتیاج به 2 محصول دیگر یعنی و IISSQL Server دارد .
    شیرپوینت چگونه با IIS کار میکند ؟
    برای اینکه بدانیم شیرپوینت چگونه با IIS کار میکند ابتدا باید دو مفهوم HTTP Handler و HTTP Module را بدانیم . کسانی که با برنامه نویسی وب آشنایی دارند حتما این دو مفهوم را میشناسند ، دوستانی که میخواهند در مورد این مفاهیم آشنایی پیدا کنند میتوانند این مقاله را که توسط دوست خوبم سید محمد رضا فراحی نوشته شده را بخوانند .
    با استفاده از HTTP Handler و HTTP Module درخواستها ابتدا به Sharepoint Runtime و سپس به ASP.Net Runtime ( aspnet_isapi.dll ) تحویل داده میشوند .
    برای درک بهتر میتوانید فایل web.config شیرپوینت را باز کنید تا متوجه این موضوع بشوید :
    <httpHandlers>
    <removeverb="GET,HEAD,POST"path="*" />
    <addverb="GET,HEAD,POST"path="*"type="Microsoft.SharePoint.ApplicationRuntime.SPHttpHand ler, Microsoft.SharePoint, Version=12.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=71e9bce111e9429c" />
    ...
    </httpHandlers>
    <httpModules>
    <addname="SPRequest"type="Microsoft.SharePoint.ApplicationRuntime.SPRequestM odule, Microsoft.SharePoint, Version=12.0.0.0, Culture=neutral, PublicKeyToken=71e9bce111e9429c" />
    ...
    </httpModules>
    سایت ( site ) و مجموعه سایت ( Site Collection ) چیست ؟
    شیرپوینت تمام اطلاعات سازمانی را در بر میگیرد ، وقتی ما در مورد اطلاعات خاص شرکتها یا سازمانها صحبت میکنیم چیزی شبیه به شکل زیر در ذهن ما مجسم میشود ( در واقع مجموعه ای از داده ها که در گروه ها و زیر گروه هایی قرار میگیرند ) :
    شیرپوینت های IIS Web Application را برای تطبیق ساختار اطلاعات تعیین شده ی بالا با استفاده از سایت ها و مجموعه سایتها توسعه می دهد :
    مزیت اصلی استفاده از مجموعه سایت ها ( Site Collection ) چیست ؟
    با استفاده از این ساختار ما میتوانید مطابق اطلاعات نقش ها و مسئولیتهایی را به کاربران سایت ها و مجوعه سایت اعطا نماییم . برای مثال در شکل بالا تمام کاربران مجموعه سایت HR میتوانند از اطلاعات سایتهای اطلاعات پرداخت ، اطلاعات استخدام و اطلاعات ارزیابی استفاده نمایند ولی این کاربران به اطلاعات مجموعه سایت حسابداری دسترسی ندارند ، این وضعیت برای کابران مجموعه سایت حسابداری نیز صدق میکند .
    بنابراین شما میبایست بر طبق ساختار سازمان خود سلسله مراتب سایت ها و مجموعه سایتهای سازمان را طراحی کنید .
    چگونه از SQL Server در شیرپوینت استفاده میشود ؟
    SQL Server برای ذخیره سازی محتوا و اطلاعات پیکربندی شیرپوینت استفاده میشود ، در واقع در شیرپوینت ما 2 نوع بانک اطلاعاتی داریم که شامل بانک اطلاعاتی محتوا و بانک اطلاعاتی اطلاعات پیکربندی میباشد .
    محتوا بر اساس سایتها میباشد یعنی هر سایت محتوای مخصوص به خود را دارد ، برای مثال سایتهای پرداخت و استخدام هر کدام بانک اطلاعات محتوای جدا برای خود دارند .
    بانک اطلاعات پیکربندی ( Configuration Database ) برای تمام سایتهایی که در وب فارم استفاده میکنیم میباشد ، در واقع تنظیمات مختص به هر سایت و برخی تنظیمات که در میان تمام سایتها عمومی هستند :
    برای اینکه بهتر متوجه این موضوع شوید میتوانید به SQL Server خود نگاهی بیاندازید .
    Virtual Path Provider یا تامین کننده مجازی مسیر چیست ؟
    در ASP.NET ما دو نوع صفحه برای هر پروژه داریم ، یکی صفحات استاندارد و عمومی ( Common Pages ) و دیگری صفحات اختصاصی ( Customized Page ) ، صفحات عمومی در دایرکتوری فایل ذخیره میشوند در حالی که نسخه اختصاصی صفحات در بانک اطلاعاتی محتوا نگهداری میشوند .
    بنابراین ما احتیاج به مکانیزمی برای ترجمه یا رندر کردن صفحاتی که در بانک اطاعات محتوا و همچنین صفحاتی که در دایرکتوری های مجازی ذخیره میشوند داریم که این امر به وسیله Virtual Path Provider در شیرپوینت انجام میگیرد .
    بنابراین برای تمام صفحات اختصاصی ، Virtual Path Provider آنها را از دیتابیس محتوا میخواند و تحویل ASP.NET Runtime میدهد ، همچنین برای صفحات عمومی Virtual Path به داخل دایرکتوری ها رفته و صفحات را تجزیه و سپس تحویل ASP.NET Runtime میدهد .
    در واقع Virtual Path به عنوان یک جدا کننده صفحات استاندارد و صفحات اختصاصی میباشد که این صفحات را از دیتابیس محتوا یا فایلهای سیستم خوانده و به ASP.NET Runtime پاس میدهد .
    امیدوارم که تا اینجا استفاده لازم را از مطالب برده باشید ، اما در مقاله بعد در مورد مجموعه سایتها و ویژگیها ( Features ) صحبت خواهیم کرد .
    موفق و پیروز باشید .
    منبع



    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط rtech : 2009-05-10 در ساعت 11:26 AM
    SADEGH65، M-r-r، myjoker و 29 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: ramin ahmadi

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    38
    سپاسگزاری شده
    125
    سپاسگزاری کرده
    12

    شیرپوینت چیست ؟ ( بخش دوم )

    چگونه اولین مجموعه سایت را در شیرپوینت ایجاد کنیم ؟
    همانطور که در مقاله اول نیز توضیح دادم ، هر سازمان از دید شیرپوینت به مجموعه سایتهایی تقسیم میشود ، اما سوالی که ممکن است برای شما به وجود آمده باشد این است که پس از طراحی ساختار سلسله ای سازمان خود چگونه مجموعه سایت ها را ایجاد کنیم ؟
    برای این کار ابتدا به Sharepoint Central Administration بروید ، بر روی Application Management کلیک کرده و سپس Create Site Collection را انتخاب کنید ( قبل از ایجاد مجموعه سایت شما میبایست سایت اصلی سازمان را ایجاد کرده باشید ، اگر اینکار را نکرده اید میتوانید با کلیک بر روی Create Or Extend Web Application در Application Management این کار را انجام دهید ) :
    وقتی بر روی Create Site Collection کلیک میکنید ، برای شما فرمی نمایش داده میشود که شامل تمام جزئیاتی میباشد که برای ایجاد یک سایت احتیاج دارید ، تمام جزئیات به صورت ساده و قابل فهم میباشند و تنها نگرانی شما در 3 مورد میباشد ، اول انتخاب عنوانی برای مجموعه سایت ، دوم انتخاب یک الگو و در آخر هم انتخاب مدیر سایت :
    همانطور که در شکل ملاحظه میکنید ، ما برای مجموعه سایت حسابداری به ترتیب یک عنوان ، شرح ، آدرس ، الگو و مدیر انتخاب کردیم ، البته در شکل بالا من یک مدیر دیگر برای سایت ( Ramin ) انتخاب کردم ، این گزینه به صورت انتخابی هست و شما میتوانید به جز مدیر اصلی یک مدیر دیگر برای مجموعه سایت خود انتخاب کنید ، وقتی دکمه Ok را کلیک کنید مجموعه سایت ساخته شده و از طریق لینکی که برای آن مشخص کردید میتوانید به آن دسترسی داشته باشید .

    چگونه میتوانیم سایتهای خود را سفارشی کنیم ؟
    پس از ایجاد سایتها ، شما احتیاج دارید که سایتهای خود را مطابق اطلاعاتی که هر سایت دارد Customize کنید ، برای این کار شما میتوانید بر روی منوی Site Actions که در گوشه سمت راست تصویر قرار دارد کلیک کنید ( این منو در نسخه های فارسی شیرپوینت به نام عملیات سایت میباشد ) و سپس Site Settings یا تنظیمات سایت را انتخاب کنید .
    با انتخاب گزینه مدیریت سایت شما لیستی از لینکهایی را مشاهده میکنید که برای سفارشی سازی سایت میباشد ، در اینجا قصد نداریم تمام این تنظیمات را توضیح دهیم اما در قسمت های بعدی برخی از تنظیمات مهم و اساسی را برای شما شرح خواهم داد ، اما فعلا میتوانید از قسمت look And Feel یا ظاهر و شمایل شروع کنید که برای تغییر دادن عنوان سایت ، نمای ظاهری سایت ، منوها و ... میباشد .
    شیرپوینت چه امکانات سودمندی را برای همکاری تیمی در اختیار ما قرار میدهد ؟
    همانطور که میدانید یکی از مهمترین ویژگی های شیرپوینت ایجاد محیط همکاری یا Collaboration است ، همکاری شامل چهار موجودیت مهم و اساسی میباشد که عبارتند از افراد ( People )، وظایف ( Tasks )، داده ها ( Data ) و ارتباطات ( Communication ) .
    برخی از مهمترین اهداف هر سازمان عبارتند از :
    ·ما افرادی را در سازمان داریم یا استخدام میکنیم .
    ·به افراد وظایفی ارجاع میشود .
    ·برای انجام وظایف ما اجتیاج به رد و بدل کردن اطلاعات داریم .
    ·همچنین ما احتیاج به ارزیابی و نظارت وظایف داریم .
    برای رد و بدل کردن اطلاعات ما احتیاج به یک کانال ارتباطی مثل ایمیل یا ویکی و ... داریم .
    شیرپوینت دارای امکانات آماده ای است که تمام نیازمندی های ما در همکاری تیمی را پوشش میدهد . برای مشاهده این امکانات بر روی عملیات سایتکلیک کرده و Create یا ایجاد را انتخاب کنید . در این صفحه شما میتوانید لیستی از امکاناتی را مشاهده نمایید که میتوانید با به کار گیری آنها تمام نیازهای سازمان خود را برای همکاری تیمی برآورده سازید :
    در زیر به بررسی برخی از این امکانات میپردازیم :
    افراد ]People [
    تماسها ( Contacts ) : که میتوانید در قسمت Communication یا ارتباطات به آن دسترسی داشته باشید و میتوانید از آن برای نگهداری اطلاعات اصلی افراد مانند شماره تماس ، ایمیل و .... استفاده نمایید .
    وظایف ]Task [
    وظایف ( Tasks ): که میتوانید در قسمت Tracking یا پیگردی به آن دسترسی داشته باشید . این لیست به ما کمک میکند تا بتوانیم وظایفی را به اشخاص ارجاع دهیم و همچنین آنها را پیگیری کنیم .
    داده ها ]DATA[
    کتابخانه اسناد (Document Library ) : که به ما کمک میکند تا بتوانیم اسناد خود را به اشتراک بگذاریم ، آنها را ویرایش کنیم و یا به نگارش بندی آنها بپردازیم .
    کتابخانه تصاویر ( Picture Library ): که به ما امکان به اشتراک گذاری تصاویر را میدهد .
    مدیریت ترجمه ( Translation Management ) : که به ما امکان ایجاد اسناد چند زبانه را میدهد .
    کتابخانه ارتباط داده ای ( Data Connection Library ) : که به ما امکان به اشتراک گذاری فایلهایی را میدهد که اطلاعاتی در مورد داده های خارجی را شامل میشوند .
    ارتباطات ]Communication [
    ویکی ( WIKI ) : که برای ایجاد سیستم هایی شبیه WIKI مورد استفاده قرار میگیرد .
    اعلانات (announcement ) : که امکان به اشتراک گذاری خبرها و وضعیت های جاری را میدهد .
    گفتگوها ( Discussion Board ) : که به وسیله آن میتوانیم گروه های خبری را ایجاد نماییم .

    همانطور که ملاحظه کردید شیرپوینت هر چهار موجودیت اصلی برای همکاری تیمی را پوشش میدهد ، البته شیرپوینت شامل امکانات بسیار دیگری نیز میباشد مثل امکانات نظارت یا Monitoring که شامل :
    وظایف پروژه ای ( Project Task ) : که میتوانید در قسمت Tracking آن را مشاهده نمایید که به ما این امکان را میدهد که بتوانیم وظایف در نمای گانت نظارت کنیم .
    پیگیری مشکلات ( Issue Tracking ) : که یکی از امکانات مفید شیرپوینت میباشد و با استفاده از آن مشکلات پروژه ها را از آغاز تا پایان بر اساس اولویت های آنان مدیریت کنیم .
    تقویم ( Calendar ) : که میتوانیم با استفاده از آن تقویمی ایجاد کنیم برای وقایع مهم سازمان .

    چگونه میتوانیم از این امکانات در سایت خود استفاده کنیم ؟
    حالا که با امکانات سودمند شیرپوینت آشنا شدید وقت آن رسیده تا از این امکانات در سایت خود استفاده کنید ، در این قسمت ما لینکی را در قسمت اسناد یا Documents به نام آموزش شیرپوینت ایجاد میکنیم تا افراد تیم بتوانند آموزشهای خود را که فرمت Word دارند در آنجا آپلود نمایند .
    در واقع ما میخواهیم یک کتابخانه اسناد بسازیم ، شما میتوانید در سه مرحله به سادگی این کار را انجام دهید ، پس قدم به قدم با هم این کار را انجام میدهیم :
    1 – بر روی منوی عملیات سایت کلیک کرده و ایجاد را انتخاب کنید .
    2 – در این صفحه که قبلا نیز آن را معرفی کرده ایم ، بر روی کتابخانه اسناد یا Document Library کلیک کنید .
    3 - یک عنوان مانند آموزش شیرپوینت برای آن برگزینید و الگوی سند را نیز اسناد ورد انتخاب کنید و دکمه تایید را بزنید .
    حالا شما میتوانید کتابخانه اسنادی که ایجاد کردید را مشاهده و اسناد خود را در آن بارگذاری کنید :
    در شکل زیر میتوانید سندی را که در این کتابخانه اسناد آپلود شده مشاهده نمایید . برای اینکه بتوانید عملیات مورد نیاز خود را بر روی این سند اعمال کنید میتوانید بر روی سند کلیک کنید ، اعمالی مثل ویرایش ، حذف ، مدیریت مجوزها و ...
    نکته : شما میتوانید با توجه به نیازهای همکاری تیم خود از دیگر امکانات آماده شیرپوینت استفاده نمایید و آنها را به سایت خود اضافه نمایید .
    امیدوارم از این مقاله استفاده لازم را برده باشید .
    موفق و پیروز باشید .
    منبع


    ویرایش توسط rtech : 2009-05-20 در ساعت 04:15 PM
    SADEGH65، M-r-r، ARM و 12 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  3. #3
    نام حقيقي: ramin ahmadi

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Feb 2009
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    38
    سپاسگزاری شده
    125
    سپاسگزاری کرده
    12

    شیرپوینت از نگاهی دیگر ( بخش سوم )

    سلام
    امیدوارم که تا اینجا از مطالب ارائه شده استفاده لازم را برده باشید ، مخاطبین امروز ما بیشتر توسعه دهندگان هستند ، در این مقاله در مورد ایجاد صفحات در شیرپوینت ، MasterPage ها و همچنین Feature ها صحبت خواهیم کرد .
    چگونه صفحات اختصاصی در شیرپوینت ایجاد کنیم ؟
    یکی از سوالاتی که برای خیلی از توسعه دهندگانی که تازه با شیرپوینت آشنا شدند پیش میاد این است که چطور میتوانیم صفحات اختصاصی در شیرپوینت بسازیم ؟
    همانطور که در مقاله اول توضیح دادم در شیرپوینت ما دو نوع صفحه داریم که در اینجا میتونیم کمی دقیقتر این موضوع رو بررسی کنیم ، در مقاله اول گفتیم که ما دونوع صفحه عمومی و صفحه اختصاصی در شیرپوینت داریم ، صفحات عمومی که در تمام سایتها وجود دارند به ما کمک میکنند تا تنظیمات و مشخصات سایتها را مشخص کنیم ، مانند صفحه " تنظیمات سایت " . همچنین نکته دیگری که در مورد این صفحات باید بدانید این است که تمام این صفحات در مسیر زیر قرار دارند :

    C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\web server extensions\12\TEMPLATE\LAYOUTS

    که با رفتن به این مسیر میتوانید سایر صفحات عمومی را مشاهده نمایید :


    خوب ، در اینجا ما یک صفحه ASPX ساده به نام SimplePage.aspx می سازیم و در این مکان قرار میدهیم ، سپس شما میتوانید به IIS بروید و آن را مشاهده نمایید :
    چگونه صفحات اختصاصی خود را به صفحات استاندارد شیرپوینت تبدیل کنیم ؟
    همانطور که در بالا مشاهده میکنید صفحه ای که ساختیم شباهتی به صفحات استاندارد شیرپوینت ندارد ، سوالی که در اینجا پیش میاد این است که چطور میتونیم این صفحات را به صورت استاندارد تبدیل کنیم ؟
    برای اینکار ما میبایست از صفحات MasterPage شیرپوینت استفاده کنیم ، در واقع برای اینکه ظاهر صفحات ما به شکل استاندارد شیرپوینت درآیند میبایست این استایل ها را از MasterPage های شیرپوینت به ارث ببرند :

    برای این کار ما میبایست تغییرات زیر را در صفحات خود بدهیم :

    -اضافه کردن اسمبلی های مرتبط با شیرپوینت
    -انتصاب یکی از MasterPage های شیرپوینت
    -وارد کردن فضای نام شیرپوینت
    -همچنین ما سه Place Holder را نیز وارد میکنیم ، یکی برای عنوان ، یکی برای قسمت مرکزی صفحه و یکی هم برای عنوان صفحه .

    کد:
    <!— First refer the assembly using the Assembly directive ->
    <%@ Assembly Name="Microsoft.SharePoint,Version=12.0.0.0, Culture=neutral,PublicKeyToken=71e9bce111e9429c" %>
    <!— Refer the master page from the _layouts directory ->
    <%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/_layouts/application.master"
    Inherits="Microsoft.SharePoint.WebControls.LayoutsPageBase" %>
    <!—Import the sharepoint namespace ->
    <%@ Import Namespace="Microsoft.SharePoint" %>
    <!—This is the content holder for page title ->
    <asp:Content ID="Content3" ContentPlaceHolderId="PlaceHolderPageTitle" runat="server">
    Let's learn SharePoint....
    </asp:Content>
    <!- This is the place holder for data for main page area ->
    <asp:Content ID="Content1" ContentPlaceHolderId="PlaceHolderMain" runat="server">
    SharepointSolutions.ir
    </asp:Content>
    <!- This is the placeholder for page title area ->
    <asp:Content ID="Content2" ContentPlaceHolderId="PlaceHolderPageTitleInTitleArea" runat="server">
    SharePoint is Simple.....
    </asp:Content>

    حالا صفحه شما چیزی شبیه شکل زیر خواهد شد :


    چگونه میتوانیم برای صفحات خود کد بنویسیم ؟

    اگر یک برنامه نویس باشید حتما این سوال برای شما پیش خواهد آمد که پس از ایجاد صفحات حالا چگونه میتوانیم کدهای خود را به آن اضافه کنیم ؟
    یکی از اولین احتیاجات ما برای این کار این است که میبایست کدهای خود را در GAC رجیستر کنیم در واقع میبایست کدهای خود را کامپایل و به DLL تبدیل کنیم و سپس آن را در GAC ( پوشه اسمبلی که در فولدر ویندوز قرار دارد ) رجیستر کنیم .
    سپس ما میبایست از این DLL در صفحات خود استفاده کنیم .
    قدم اول :
    در این مرحله ما دو Solution در ویژوال استودیو میسازیم که یکی شامل کلاسی است برای کدهای ما و دیگری یک پروژه وبی میباشد که شامل یک صفحه به نام SimplePageCodeBehind.aspx میباشد .


    قدم دوم :

    در این مرحله ما کلاسی ایجاد خواهیم کرد که شامل 2 لیبل خواهد بود که به آنها مقداری اختصاص خواهیم داد ، نکته مهم اینجاست که ما میبایست از فضاهای نام System.Web.UI و همچنین Microsoft.Sharepoint در این کلاس استفاده نماییم و نکته دیگر اینکه کلاس ما LayoutsPageBase را از فضای نام Microsoft.sharepoint به ارث خواهد برد .
    کد:
    
     
    using System; using System.Data; using System.Configuration; using System.Web; using System.Web.Security; // need to refer the UI objects of ASP.NET using System.Web.UI; using System.Web.UI.WebControls; using System.Web.UI.WebControls.WebParts; using System.Web.UI.HtmlControls; // Need to refer the SharePoint DLL using Microsoft.SharePoint; using Microsoft.SharePoint.WebControls; namespace ClassLibrary1 { // Inherit the behind code from ‘LayoutsPageBase’ class of SharePoint public partial class _Default : LayoutsPageBase { protected Label lblSiteQuestion; protected Label lblSiteAnswer; protected override void OnLoad(EventArgs e) { lblSiteQuestion.Text = " How can we implement behind code in SharePoint ?"; lblSiteAnswer.Text = " We need to register the behind DLL in GAC"; } } }
    همچنین ما باید این DLL را در GAC رجیستر کنیم که میتوانید این کار را با استفاده از GACUTIL انجام دهید .
    قدم سوم :
    خوب ، حالا نوبت به طراحی اینترفیس صفحه رسیده ، که در زیر شما میتوانید ملاحظه کنید که ما چطور صفحه ASPX خود را خواهیم ساخت :
    در ابتدا میبایست اسمبلی ها مورد نیاز خود را به صفحه اضافه کنیم ، که یکی شیرپوینت میباشد و دیگری DLL ای که کدهای ما در آن قرار دارد ، سپس نوبت به انتصاب MasterPage میرسد :
    کد:
     
    <!—Refer the sharepoint assembly -> <%@ Assembly Name="Microsoft.SharePoint,Version=12.0.0.0, Culture=neutral,PublicKeyToken=71e9bce111e9429c" %> <!—Refer the behind code, Note that the behind code is coded in a different assembly and registered in the GAC -> <%@ Assembly Name="ClassLibrary1, Version=1.0.0.0, Culture=neutral,PublicKeyToken=af6d081bf267e17e" %> <!— In order to maintain consistent look and feel we need to inherit from the Application.Master page -> <%@ Page Language="C#" MasterPageFile="~/_layouts/application.master" Inherits="ClassLibrary1._Default" EnableViewState="false" EnableViewStateMac="false" %>
    حالا میتوانیم محتویات صفحه ی خود را در داخل Place Holder ها قرار دهیم :
    <asp:Content ID="Main" contentplaceholderid="PlaceHolderMain" runat="server"> <table border="1" cellpadding="4" cellspacing="0" style="font-size:12"> <tr> <td>Question</td> <td><b><asp:Label ID="lblSiteQuestion" runat="server" /></b></td> </tr> <tr> <td>Answer</td> <td><asp:Label ID="lblSiteAnswer" runat="server" /></td> </tr> </table> </asp:Content> <asp:Content ID="PageTitle" runat="server" contentplaceholderid="PlaceHolderPageTitle" > SharePoint Behind code implementation </asp:Content> <asp:Content ID="PageTitleInTitleArea" runat="server" contentplaceholderid="PlaceHolderPageTitleInTitleArea" > When we want to implement behind code we need to register the same in GAC. </asp:Content>
    نکته : پروژه را در داخل ویژوال استودیو کامپایل نکنید ، شما فقط میبایست کلاس خود را کامپایل کنید ، صفحه ASPX شما میبایست در _Layout کپی شود .
    خوب ، حالا میتوانید صفحه ASPX خود را در Layout کپی کنید ( DLL را هم که از قبل میبایست درGAC رجیستر کرده باشید ) و صفحه خود را در مرورگر باز کنید تا نتیجه کار خود را ببینید :

    Feature چیست ؟
    یکی از مهمترین قابلیت هایی که Feature ها برای ما فراهم میکنند امکان فعال یا غیر فعال کردن امکانات موجود در شیرپوینت میباشد ، در واقع وقتی که ما یک Feature را در فارم نصب میکنیم میتوانیم از آن در تمام سایت ها استفاده کنیم بدون اینکه مجبور باشیم فایلهای مرتبط با آن را در هر یک از سایتها کپی کنیم .
    با استفاده از Feature ها میتوانیم کارهای ساده ای مثل اضافه کردن یک لینک به تنظیمات سایت تا کارهای پیچیده ای مثل نوشتن توابعی برای مدیریت پروژه ها را در شیرپوینت پیاده سازی نماییم .
    یکی از نکاتی که در مورد Feature ها باید بدانید این است که تمام Feature ها در مسیر زیر قرار میگیرند :

    C:\Program Files\Common Files\Microsoft Shared\Web server extensions\12\Template\FEATURES

    اگر به این مسیر بروید میتوانید تمام
    Feature هایی که در سرور شما نصب شده است را مشاهده نمایید :

    نکته دیگری که در مورد Feature ها میتوان گفت این است که هر Feature شامل دو فایل XML به نام های Feature.xml و ElementManifest.xml میباشد ، شیرپوینت با خواندن فایل Feature.xml متوجه میشود که این پوشه شامل یک Feature میباشد که البته هر Feature شامل یک GUID مخصوص به خود میباشد که آن را از سایر Feature ها متمایز میکند ، در واقع فایل Feature.xml یکسری اطلاعات اولیه در مورد این Feature در اختیار شیرپوینت قرار میدهد .
    نکته دیگر در مورد فایل Feature.xml این است که اگر Feature ما شامل کد باشد ، DLL مربوط به آن میبایست در GAC کپی شود .
    فایل ElementManifest.xml نیز نحوه پیاده سازی Feature را مشخص میکند :


    در مقاله بعد بیشتر در مورد
    Feature ها صحبت خواهیم کرد .
    به پایان سومین بخش از سری مقالات شیرپوینت از نگاهی دیگر رسیدیم ، امیدوارم با نظرات خود مرا در نوشتن ادامه این مقالات همراهی نمایید .
    در مقاله بعد در مورد نحوه ایجاد یک Feature صحبت میکنیم و سپس در مورد Template ها مطالبی را خدمت شما ارائه خواهم کرد .



    ویرایش توسط rtech : 2009-06-06 در ساعت 04:23 PM
    Hakimi، SADEGH65، arminvox و 22 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

کلمات کلیدی در جستجوها:

شیرپوینت سرور چیست؟

شیرپوینت چیست؟

شیرپوینت چیست

مقاله در مورد sharepoint

مقاله SharePoint

توضیح در مورد sharepoint

runat چیست؟

شيرپوينت چيست

مقاله درباره sharepoint

درباره sharepoint

مقاله در مورد شیرپوینت

شیر پوینت چیست

sharepoint مقاله

مقاله شیرپوینت

wss چیست

شیر پوینت چیست؟

شیرپوینت چیست ؟شيرپوينت چيست؟sharepoint server چیست؟sharepoint چیستmicrosoft sharepoint چیستشیرپوینت مقالهsharepoint چیست؟sharepoint server چيستمطالبی در مورد sharepoint

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •