وقتي كه تعداد سطرها يا ركوردهاي يك جدول يا فايل از چند صد ميليون يا چندين ميليارد تجاوز كند، يا وقتي كه تعداد مراجعه به يك بانك اطلاعاتي از چند صد مورد در ثانيه تجاوز كند، در ايران، ما احتياج به يك مين‌فريم (MainFreame) معمولي آي‌بي‌ام با سيستم عامل او-اس-390 و بانك اطلاعات دي‌بي2 (DB2) داريم. رقيب قبلي دي‌بي2 عبارت از بانك اطلاعات آداباس(ADABAS) از شركت سافت‌وير اي‌جي (Software AG) بود كه با توجه قيمت زياد، عدم پشتيباني مناسب و اجبار به داشتن ليسانس نرم افزاري، در حال حاضر تا حد زيادي متروك مانده است. اگر چه به صورت موردي و خاص بانك اطلاعات اراكل و سوپرا براي مين‌فريم نيز در سازماني يافت مي‌شود، اما از دور رقابت خارج شده و طالب چنداني ندارند. اين مقاله به نقاط ضعف و قوت اين دو محصول، براي آنهايي كه هنوز شكي در دل دارند مي‌پردازد. اگر تصميم خود را گرفته‌ايد، از همين جا مقاله را رها كرده و ادامه ندهيد.
پس ادامه مي‌دهيم. محصول دي‌بي2 را در حال حاضر 3 شركت مبنا، خدمات انفورماتيك و شركت داده‌پردازي ايران، ارايه و پشتيباني مي‌نمايند. به نظر ما شركت داده‌پردازي ايران از هر نظر و با فاصله بسيار زياد، بهتر از ديگران است. دي‌بي2 به ده‌ها شركت، وزارت‌خانه و بانك فروخته شده است. بانك اطلاعات آداباس، به شركت واحد اتوبوس‌راني، فولاد مباركه، وزارت دارايي و بانك مركزي ايران از طرق مختلفي فروخته شده و اگر چه هنوز كار مي‌كند و پشتيباني مي‌شود، ولي در غير از فولاد مباركه كه داراي ليسانس مي‌باشد، ازآينده نامعلومي برخوردار است. اينك به مقايسه مختصر آنها مي‌پردازيم:


مقايسه اجمالي:


پشتيباني و نگهداري دي‌بي2 در ايران چندين سال است كه بصورت مستمر انجام مي‌گيرد و افراد زيادي نگهداري و تعمير آنرا بعهده دارند كه در كلاس‌هاي آموزشي لازم در كشور انگليس يا شركت داده پردازي ايران حضور يافته‌اند. تعداد افرادي كه با اين محصول نرافزارهاي كاربردي نوشته‌اند زياد مي‌باشد. اكثر توليد كنندگان نرم افزار بصورت كلاينت‌سرور و از طريق ODBC كاربردهايشان را مي‌نويسند. با توجه با محصول استراتژيك آي‌بي‌ام بنام Websphere Application server، مناسب است كه كاربردها را بر روي Internet منتقل نمود تا دسترسي كاربر از طريق Internet بصورت راحت و بدون ترس از ويروس و نقاط ضعف رايانه‌هاي رايج انجام پذيرد.
پشتيباني و نگهداري ADABAS در ايران از بدو ورود آن بصورت خيلي ضعيف ارائه شد و در حال حاضر پشتيباني مناسبي براي آن وجود ندارد. تعداد نفرات براي پشتيباني آن كم است و كاربردهايي كه از قبل با اين محصول نوشته شده است، بدون ارتقا و بهبود در حال اجرا مي‌باشند.


حق امتياز يا ليسانس نرم‌افزار


بانك اطلاعاتي دي‌بي2 بدون ليسانس بوده و با قيمت خيلي كم در دسترس سازمانها قرار مي‌گيرد. ولي بانك اطلاعاتي آداباس با ليسانس بوده و با قيمت خيلي زياد در دسترس قرار مي‌گيرد . حدوداً يك نسخه آن بر روي محيط‌هاي او-اس-390 يا زد-او-اس (Z/OS) بيش از يك ميليون دلار قيمت دارد. محصول بدون ليسانس با پشتيباني خوب، قيمت پائين و بدون اشكال، بهتر از محصولي با ليسانس گمراه كننده، قيمت گزاف و بدون پشتيباني مي‌باشد كه با خود اشكالات عديده‌اي را به همراه مي‌آورد.


آموزش


آموزش بانك اطلاعاتي DB2 در كشور انگليس، و ايران انجام مي‌گيرد كه همه از كيفيت عالي برخوردار مي‌باشند.
آموزش بانك اطلاعاتي ADABAS بيشتر در كشور آلمان و ايران انجام مي‌گيرد كه داراي كيفيت عالي ميباشند.


مستندات


كتاب‌ها و مقالات متعددي از طريق شركت IBM (كه خود يكي از بزرگترين انتشاراتي‌هاي دنيا مي‌باشد) هر لحظه در رابطه با DB2 و محصولات جانبي آن انجام مي‌گيرد. به علت سابقه طولاني در اين امر، نوشته‌هاي آن بصورت روان و ساخت يافته مي‌باشند كه هر كاربر مي‌تواند موضوعات مورد توجه خود را براحتي و به آساني مورد مطالعه قرار دهد.
كتاب ها و مقالات در رابطه با محصولات SoftWare AG يك نقص كلي دارند كه از شركت آلماني آن مي باشد. بدين معني كه كتابها و مقالات اول بزبان آلماني نوشته شده و بعد توسط مترجمين به زبان انگليسي ترجمه مي‌شوند. به سبب اين ترجمه، راحتي و رواني نوشتار حذف شده و در مواردي كيفيت آن پائين مي‌آيد. نكته ديگر اينكه قدرت انتشاراتي آن به اندازه آي‌بي‌ام نبوده و دسته بندي موضوعات در مقايسه با كتابهاي آي‌بي‌ام، ساخت يافته نمي‌باشند. در مواردي هم براي يافتن يك مطلب، بايستي كتابهاي متعددي را مطالعه نمود.


نقاط ضعف و قوت

يكي از اشكالات عمده بانك اطلاعاتي ADABAS رابطه‌اي نبودن آن مي‌باشد. اين بانك اطلاعاتي از Inverted List براي دسترسي به داده‌ها استفاده مي‌نمايد و براي سازگار شدن با محيط‌هاي رابطه‌ايي مشكل عمده و جدي وجود دارد كه بايستي Data Conversion صورت پذيرد. يكي از قوت‌هاي بانك اطلاعاتي DB2 رابطه‌اي بودن آن است كه با دشواري كم مي‌تواند با بانك‌هاي اطلاعاتي رابطه‌اي روي Mainframe يا PC ارتباط برقرار نموده و براحتي به داده هاي آنها دسترسي داشته باشد.
با توجه به نيازهاي امروزي كاربران دنيا كه نيازمند استفاده از كاربردهاي كلاينت‌سرور و تحت وب بسيار محسوس مي‌باشند. توليد اين نوع كاربردها با توجه به ذرايورهاي نوشته شده توسط آي‌بي‌ام و شركت‌هايي كه با آن همكاري مي‌نمايند، بسيار آسان و سريع مي‌باشد كه آداباس و محصولات جانبي آن داراي اين قابليت و راحتي نمي‌باشند.
به جهت اينكه DB2 از سخت افزارهاي خود IBM همچنين از سيستم هاي عامل خود شركت IBM استفاده مي‌نمايد، داراي سرعت بسيار زياد در اجرا است و خيلي مناسب براي پردازش تعداد ركوردهاي عظيم مي‌باشد. در عوض ADABAS براي وفق دادن خود با سخت افزارها و سيتم عامل‌هاي IBM مجبور مي‌باشد كه از رابط‌هايي استفاده نمايد كه در مقام مقايسه، كندتر از مورد DB2 مي‌باشد.
نيز با توجه به امكانات سيستم عامل او-اس-390 يا زد-او-اس براي تنظيم بار و انجام عمليات موازي، مي‌توان مجموعه او-اس-390 و دي‌بي2 را تبديل به يك Transaction Monitor قوي نموده و هزاران كاربر را به صورت همزمان به آن وصل نمود. محيط DB2 براي توليد سيستم‌هاي كاربردي، محيطي امن، آسان، قابل انعطاف و سريع است.


نتيجه گيري:


يك مين‌فريم (MainFreame) معمولي آي‌بي‌ام با سيستم عامل او-اس-390 و بانك اطلاعات دي‌بي2 (DB2) مي‌تواند بستري مناسب براي سامانه‌هاي بسيار بزرگ و عظيم سازمان‌ها، بانك‌ها، وزارت‌خانه‌ها و شركت‌هاي بزرگ ايراني باشد. اين راه حل مي‌تواند هزاران كاربر همزمان، چند صد تراكنش موازي و همزمان و چندين ميليارد قلم اطلاعاتي را پشتيباني نمايد. چون داراي ليسانس نيست، قيمت آن ارزان بوده و از پشتيباني مناسب ايراني برخوردار است. از تمام استانداردهاي روز دنيا براي توليد نرم‌افزارهاي كلاينت سرور و تحت وب، پشتيباني مي‌نمايد.


مختصري در باره شركت سافت‌وير اي‌جي SoftWare AG با اختصار (SAG)


يكي از ده شركت بزرگ و مستقل توليد كننده نرم‌افزار در جهان و بزرگترين شركت نرم افزاري در اروپاست و مركز آ ن در شهر دارمشتاد آلمان واقع شده است. اين شركت در سال 1969 تاسيس گرديده. محصولات خود را از طريق بيش از 80 نمايندگي در سراسر جهان عرضه مي‌نمايد. فعاليت‌ها‌ي اين شركت در زمينه توليد و بازاريابي محصولات نرم افزاري بنيادي و كاربردي است. مشخصات شركت به قرار زير است:
- يكي از معتبرترين و پر سابقه‌ترين شركت‌هاي كامپيوتري دنيا
- توليد كننده بزرگ انواع محصولات سازماني
- ارايه كننده بزرگ تكنولوژي‌هاي جديد و قوي جهت بانك‌هاي اطلاعاتي
- درآمد ساليانه شركتSAG حدود يك ميليارد دلار است
- 4000 كارمند فعال
- پشتيباني سخت افزاري: IBM main frame , Intel
- پشتيباني نرم افزاري: Win95/98/2000/NT, unix, open Vms


نرم افزارهاي زير محصولات بنيادي اين شركت مي‌باشند:


ABABAS : سيستم مديريت پايگاه داده يا بانك اطلاعات
predict : فرهنگ داده‌ها
Natural : محيط تكنولوژي نسل چهارم


علاوه بر اينها SAG تعداد زيادي محصولات نرم افزاري ديگر در زمينه هاي مختلف عرضه نموده است.


-Natural security Connect
-Predict case Text Retrival
-ADABAS
-com-plete
-Entire net-work
-EntireX
-Entire Access
-Entire Broker
-Super natural


در سال 1971 نخستين نسخه ADABAS به بازار عرضه شد. در سال 1972 نخستين شعبه SAG در امريكاي شمالي تاسيس شد. اين شركت توجه و قواي خود را روي بازار امريكاي شمالي متمركز كرد. در سال 1976 مجددا توجه خود را معطوف به اروپا نمود و در همين سال شروع به توليد زبان نسل چهارم natural نمود كه اين زبان در سال 1979 به بازار عرضه شد. بانك اطلاعاتي ADABAS بهمراه ساير محصولات اين شركت حدودا از 13 سال پيش وارد بازار ايران ش و در چندين سازمان و ارگان مختلف بكار گرفته شد. شركت داده پردازي ايران در چند سال اول ورود اين محصول به ايران وظيفه پشتيباني آن را بعهده داشت. بانك اطلاعاتي ADABAS از نسخه V4.3 به ايران وارد شد و بالاترين نسخه‌اي كه در ايران در حال حاضر نصب شده است نسخه V7.1.3 مي‌باشد.


بانك اطلاعاتي DB2


از سال 1983 كه شركت IBM بانك اطلاعاتي DB2 را بر روي سيستم عاملMVS ارايه نمود، تاكنون تغييرات مثبت زيادي در آن ايجاد شده تا نيازهاي جديد و روز افزون كاربردهاي كامپيوتري را برآورده سازد. همزمان با اين تحولات، شركت IBM اين محصول را براي محيط‌هاي ديگر نيز ارايه نمود و در سال 1997 با ارايه DB2 برروي سيستم‌هاي عامل VSE/ESA,UNIX,windows عملا ورود اين محصول را به محيط‌ سيستم‌هاي باز (open systems) اعلام نمود. برخي از خصو صيات DB2 عبارتند از:
- قابليت دستيابي (Accessible)
- قابليت كاربردي (Applicable)
- قابليت اشتراك گذاشتن اطلاعات
- قابليت كنترل و مديريت اطلاعات (Manageable)
- قابليت اتصال به سيستم‌هاي باز (Extensible)
شركت IBM با درك روشن از موقعيت كنوني تكنولوژي اطلاعات، پردازش توزيع شده Distributed Processing، client/server ، سيستم‌هاي باز (open system)، تكنولوژي پديده‌گرا (object oriented technology) و پردازش شبكه‌اي را محور اصلي توسعه كليه رده‌هاي كامپيوتري خود برگزيده است.
بانك اطلاعاتيDB2 از سال 1378 از طريق شركت داده پردازي ايران وارد شده و بلا فاصله شركت‌ها، وزارت‌خانه‌ها، سازمان‌ها و بانك‌هاي مختلفي اين محصول را خريداري نموده و بكار گرفتند. با توجه به امكانات وسيعي كه اين بانك اطلاعاتي در اختيارشان قرار مي‌داد، شروع به نوشتن كار بردهايشان نمودند. بانك اطلاعاتي رابطه اي DB2 از نسخه V5.1 وارد بازار ايران شد و نسخه‌هايي از آن بر روي سيستم عامل‌هاي مختلفي از جمله windows, linux, os/390, mvs,VSE/ESA نصب گرديد. در حال حاضر آخرين نسخه قابل دسترسي آن DB2 V7.1 مي‌باشد.
بر روي DB2 7.1 ابزارهاي مختلفي براي پشتيباني و نگهداري و راهبري آن موجود ميباشد. شركت داده پردازي ايران از جمله شركت‌هايي است كه پشتيباني و نگهداري اين محصول را در حال حاضر بعهده دارد. DB2 پيشگام بانك‌هاي اطلاعاتي رابطه‌ايي مي‌باشد كه در حال حاضر قابليت object-relational نيز به آن اضافه شده و بيش از 80 ميليون كاربر در حدود 350000 شركت ازآن استفاده مي‌نمايند.


ويژگيها:


- بزرگترين و معتبرترين شركت كامپيوتري دنيا
- توليد كننده بزرگ انواع محصولات سخت افزاري ونرم‌افزاري
- درآمد ساليانه شركتIBM يكصد بيليون دلار است
- 280000 كارمند فعال
- پشتيباني سخت افزاري: IBM Mainframe, RISC, As/400, SUN Sparc, HP/ux, PS/2
- در حال حاضر سه نوع ساخت مختلف ازآن وجود دارد:
1) DB2 UDB for Windows, OS/2, unix and linux
2) DB2 UDB for AS/400
3) DB2 UDB Server for os/390 & Z/os


يونيورسال Universal,UDB


UDB به معني اين است كه DB2 قادر مي‌باشد هر نوع اطلاعات الكترونيكي شامل موارد زير را ذخيره نمايد:
- داده‌هاي رابطه‌اي سنتي
- اطلاعات باينري ساختار يافته و غير ساختار يافته
- مستندات و متون به هر زباني
- گرافيك، تصوير، صوت، فيلم
- نقشه‌هاي جغرافيايي (GIS)
2) DB2 UDB همچنين به منابع داده‌اي ديگر دسترسي دارد. شامل :
- DB2 Family
- ديگر بانك‌هاي اطلاعاتي رابطه مانند Oracle يا Sybase
- بانك‌هاي اطلاعاتي غير رابطه‌اي از قبيل VSAM يا IMS
- OLE DB2 Providers (MS-Access Or MS-Excel)


ابزارهاي موجود بر روي DB2 V7.1:



1) DB2 Adminstration tool
2) DB2 Automation tool
3) DB2 Data Expore Facility
4) DB2 Table Editor
5) DB2 Buffer Pool Analyzer
6) DB2 Performance Monitor
7) DB2 Archive Log Compression tool
8) DB2 Log Analysis Tool



ابزارهايي مجاني بر روي كلاينت:


DB2 Control Center
DB2 Procedure Builder
DB2 Extenders
DB2 Installer
DB2 Visual Explain
DB2 Estimator
Net.Dara for os/390


ابزارهاي مرتبط با DB2 كه وارد بازار ايران نشده است:


DB2 Data Propagator for os/390
DB2 Object Restore Tool for os/390
DB2 Web Query Tool for os/390
DB2 SQL Performance Analyzer for os/390
DB2 Recovery Manager for os / 390
DB2 Object Comparison Tool for z /os
DB2 Data Joiner



مشخصات نويسنده: آقاي ميرحميد رضايي، مدير بانك‌هاي اطلاعاتي شركت بهسازان ملت، rezaee@behsazan.com






موضوعات مشابه: