نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 2سپاس

موضوع: فرمول استخدام چیست؟

  
  1. #1
    نام حقيقي: مهندس

    تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Jun 2015
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    2
    سپاسگزاری شده
    2
    سپاسگزاری کرده
    0

    فرمول استخدام چیست؟

    فرمول استخدام
    فرمول استخدام شدن ساده است:

    خیلی سریع به فرمول پنجگانه استخدام شدن نگاه می کنیم و به بحث مهم رزومه می پردازیم.

    -1 رزومه: قبل از اینکه کارفرما شما را ببیند از شما خوشش بیاید!
    -2 ظاهر: وقتی کارفرما شما را دید، از دیدن شما لذت ببرد.
    -3 حرف زدن: وقتی حرف هاي شما را شنید از شنیدن آن لذت ببرد.
    -4 القا: با تکنیک هایی که به شما یاد می دهیم کارفرما را به خود علاقمند کنید.
    -5 نباید ها: تو ذوق کارفرما نزنید! به عبارتی مثل یک لکه سیاه روي یک دیوار سفید به چشم نیایید.

    گام اول رزومه:

    رزومه چیست؟
    رزومه معرفی نامه اي شامل خلاصه اي از تجربیات کاري، سوابق تحصیلی و مهارتهاي فرد جویاي کار است. این معرفی نامه میتواند بصورت تایپ شده در حداکثر یک یا دو صفحه در قالب اوراق چاپ شده و یا نسخه از سوي کارجو به کارفرما ارائه گردد.
    با گسترش روزافزون بازار کار در زمینه هاي گوناگون و نیز افزایش شمار متقاضیان مشاغل مختلف، رزومه
    نویسی به غیر از یک ضرورت به یک فن و مهارت در کاریابی تبدیل گشته است و ارائه درست و هوشمندانه آن توسط کارجو میتواند وجه تمایزات بارزي را در عرصه رقابت کاریابی بین وي و سایر رقبایش ایجاد نماید.
    از طرفی کارفرمایان مایلند تا قبل از مصاحبه تلفنی و یا حضوري با متقاضیان، ضمن صرفه جویی در وقت خود کارجویان را از روي تجربیات و توانائیهایشان گروه بندي یا اصطلاحاً غربال کنند. این کار به آنها این امکان را می دهد که با رتبه بندي رزومه هاي وارده، افراد مورد نیاز خود را که داراي انگیزه و توانایی کافی هستند به مصاحبه دعوت و نهایتاً بهترینها را استخدام نمایند. بررسی رزومه متقاضیان ضمن ایجاد صرفه جویی در وقت کارفرمایان در مرحله گزینش باعث می شود تا معیارهاي سنجشی آنها بشکل مؤثرتري انجام پذیرفته و از پرداختن به تماسها و مصاحبات غیر مرتبط با موضوع کار اجتناب گردد .
    اگر بعنوان کارجو بدنبال کار هستید هوشیار باشید که ارائه رزومه فرصت مناسبی براي عرضه و تبلیغ توانایی و مهارتهاي شما به کارفرما است. هدف نهایی رزومه این است که ملاقات با کارفرما را برایتان تضمین نموده و در نهایت شما را به سوي میز مصاحبه استخدامی هدایت نماید. به یاد داشته باشید که رزومه شما، نماینده و معرف شما نزد کارفرمایی است که هنوز شما را ندیده و نمی شناسد. پس نحوه طراحی آن به گونه اي که معرف قابلیتها و شایستگی هاي شما باشد، از اهمیت ویژه اي برخوردار است. به یاد داشته باشید که همیشه و در هر ارتباطی اولین برخورد نقش کلیدي و مؤثري در ادامه و بقاء رابطه ایفاء می نماید و رزومه شما اولین برخورد شما -هر چند غیر حضوري- با کارفرما بوده که نمایانگر شناخت یا تعبیر وي از قابلیتهاي شما خواهد بود .لذا دقت داشته باشید که نوع انتخاب کلمات و ساختار جمله بندي شما در ذهن کارفرما می تواند بیانگر سطح دانش، تحصیلات و تجربیات اجتماعی شما باشد .رزومه تان باید شما را فردي مشتاق و همچنین تجربیات کاریتان را مرتبط و جذاب نشان دهد .

    ساختار استاندارد رزومه

    هر رزومه از ساختار و قالبی مشخص برخوردار است. این بدین معنی است که محتویات مندرج در رزومه می بایست در قسمتهاي مجزا و بترتیبی معین نوشته شود. توصیه می شود قبل از توضیح هر قسمت، عنوان آنرا با یک تیتر از سایر محتویات جدا و مشخص نمائید. این امر سبب می شود تا چشم خواننده بسهولت و سرعت مطالب دلخواه را بیابد. در زیر به بررسی ساختار رزومه می پردازیم.

    -1 اطلاعات شخصی
    این قسمت شامل اطلاعات اولیه کارجو بوده و بعنوان اولین بخش رزومه قرار می گیرد. اطلاعات این قسمت
    شامل نام کامل، شماره شناسنامه، شماره کارت ملی، تلفن تماس، آدرس ایمیل یا پست الکترونیک، سال تولد و محدوده سکونت کارجو می باشد. نام باید بصورت کامل ،نام و نام خانوادگی بوده و با سایزي بزرگتر
    درج شود. سال تولد صرفا جهت اطلاع کارفرما از سن شماست و لذا درج دقیق ماه و روز آن غیر ضروري است.
    توصیه می شود بدلیل حفظ حریم اطلاعات شخصی از ذکر آدرس بطور کامل پرهیز نموده و صرفاً به مشخص نمودن محدوده سکونت اکتفا ورزید .
    -2 علائق حرفه اي

    این قسمت از رزومه مبین توضیحی مختصر از علائق و خواستگاه حرفه اي کارجو می باشد. لطفاً توجه فرمائید که این بخش از رزومه جنبه اختیاري داشته و در صورت تمایل به درج، پس از اطلاعات شخصی قرار می گیرد.درج مطالب در این قسمت باید صریح و کوتاه باشد یعنی چیزي در حدود دو یا سه خط. با صراحت و صداقت زمینه هایی که در آنها علاقمند به کار و فعالیت هستید را توضیح دهید. توجه داشته باشید که علاقه شما امریست جدا از تواناییتان و در این بخش نیازي به اشاره به توانایی و مهارتهایتان نیست. دقت کنید که رابطه اي بین علائق شما و کاري که برایش درخواست می دهید برقرار باشد در غیراینصورت شاید کارفرما چنین بیاندیشد که شما درك درستی از نیاز وي و یا وظایف سمت مربوطه نداشته اید. این بخش مربوط است به نمایشی از شخصیت کاري خودتان در ذهن کارفرما. این نکته که کارفرما با خواندن این بخش از رزومه تان شما را راسخ در جایگاهی که خودتان را در آینده در آن می بینید حس نماید، تصویر بسیار مؤثري از شخصیت مصمم و با انگیزه شما در ذهن وي ایجاد خواهد نمود .

    -3 مدارك و سوابق تحصیلی

    ذکر سابقه تحصیلی کارجو از نکات مهم در نگارش رزومه می باشد و وجود آن ضرو ري است. لیستی از
    تحصیلات علمی و دانشگاهی خود تهیه کنید و آنها را بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. دلیل
    اینکار اینست که کارفرمایان تمایل دارند تا ابتدا بروزترین و آخرین سوابق شما را بررسی کنند. براي هر مورد در لیست، نام رشته تحصیلی، نام دانشگاه یا موسسه و در نهایت تاریخ شروع و اتمام دوره تحصیلی را قید نمائید. در زیر هر کدام از این موارد میتوانید به گرایش رشته مربوطه، دروس اصلی یا مرتبط گذرانده شده، موضوع پروژه یا پایان نامه و در صورت تمایل معدل فارغ التحصیلی خود اشاره کنید. البته ذکر این موارد تنها در صورت مرتبط بودن با کار و سمت درخواستی پیشنهاد می شود و در صورت اشاره از نوع ارتباط آنها با کار مطمئن شوید .توصیه می شود در صورتیکه آخرین مدرك تحصیلی شما کمتر از کارشناسی یا لیسانس است، به معرفی رشته تحصیلی دبیرستانی خود نیز بپردازید.

    -4 سوابق حرفه اي

    این قسمت یکی از مهمترین و ضروري ترین بخش هاي رزومه کارجو بوده و محل توجه ویژه اي براي بسیاري از کارفرمایان محسوب می شود. جهت تکمیل این بخش از رزومه خود لیستی از سوابق کاري و سمتهاي خود در گذشته تهیه نموده و آنها را مانند سوابق تحصیلی بترتیب از آخر به اول در این قسمت درج کنید. هر کدام از موارد ذکر شده در لیست این قسمت باید شامل جزئیات زیر باشد .
    یک: سمت و عنوان شغلی
    مثال : کارشناس کنترل پروژه ، کمک حسابدار ، منشی و مسئول دفتر ، محقق و پژوهشگر ، ناظر چاپ
    و یا غیره
    دو: نام شرکت، موسسه یا محل کار
    مثال : شرکت آرمانگرپردازش ، شرکت خدمات فروش ایرانسل ، چاپ و انتشارات
    سرمدي و یا غیره
    سه: مدت زمان فعالیت
    مثال : از آبان 1385 تا شهریور 1388
    چهار: مسئولیتهاي سمت و کارهاي مهم انجام شده

    مثال : "مدیریت تیمی از تحلیلگران و برنامه نویسان جهت پیاده سازي پروژه نرم افزاري قیمت تمام
    شده" یا "مسئول هماهنگی و اجراي سمینارهاي آموزشی در شهرستانها" ی ا "عضو فعال تیم تولید
    محتوا و ویرایش کتاب تست کنکور ..." یا "عضو تیم حسابداري و مسئول ثبت سندهاي خرید در
    سیستم مالی و تهیه گزارش از مغایرتهاي بانکی در مقاطع از پیش تعیین شده"
    ذکر تمام یا نیمه وقت بودن مشاغل قبلی بهتر است در قسمت 4 (مسئولیتهاي سمت) انجام شود. در این
    قسمت از رزومه نیازي به ذکر مقدار حقوق دریافتی در کارهاي قبلی نیست. پیشنهاد می شود چنانچه سوابق کاري گذشته شما در شهر دیگري انجام شده، نام آن شهر را نیز در قسمت 2 و بلافاصله بعد از نام محل کار ذکر نمائید .
    چنانچه در صدد تغییر زمینه شغلی خود هستید و بر این گمانید که مسئولیتهاي اخیرتان ربط چندانی به
    موضوع کار جدید ندارد، میتوانید عنوان این بخش از رزومه را به نام سوابق مرتبط تغییر داده و در آن تنها به
    ذکر سمتها و مسئولیتهاي مرتبط (با همان ترتیب جدید به گذشته) بپردازید. در اینصورت بخش دیگري تحت
    عنوان سایر سوابق کاري اضافه نموده و مواردي که داراي ارتباط کمتري هستند را در این قسمت بگنجانید .
    اگر دانشجو یا کارآموزي هستید که سابقه حرفه اي در کارنامه خود ندارید، نگران نباشید. انجام هر کار یا قبول هر مسئولیتی که در گذشته و بدون استخدام انجام داده اید و حتی انجام کارهاي فوق برنامه در دانشگاه نیز میتواند سابقه اي از کار و فعالیت شما محسوب شود. لذا از اینکه تازه کار هستید و قبلاًاستخدامکسی یا جایی نبوده اید ناامید نباشید. به خاطر داشته باشید که هر کارمند باسابقه و مجربی یک نقطه آغاز در کارنامه حرفه اي خود دارد. کارفرمایان در رزومه شما بدنبال پیدا کردن ارتباط بین توانائی هاي شما و نیازهاي شغل کنونی هستند و مایلند بدانند که چگونه توانسته اید از توانائی هاي فردي خود در امور مختلف کاري بهره گرفته و یا اینکه چطور آنها را در موقعیتهاي مختلف کاري توسعه و رشد داده اید .
    هنگام توضیح مسئولیتهاي پیشین خود در انتخاب نوع کلمات دقت کنید. کلمات نوشته شده باید بیانگر انگیزه،جدیت و خلاقیت شما در اداره امور محوله باشد. نوع نگارشتان باید تا آنجا که ممکن است مثبت و انرژي بخش باشد. سعی کنید از دامنه افعال و کلمات بیشتري استفاده نمائید تا رزومه تان جذاب تر گردد و از ذکر کلمات یا افعال داراي معانی منفی اجتناب نمائید. به تفاوت بین "عنوان سمت" و "توضیح مسئولیت" توجه کنید. سمت الزاماً بیانگر روش کار نیست! از پرداختن به افکار کلیشه اي نظیر "همه میدانند مهندس صنایع چه کار انجام میدهد "!!یا "خب، هر کارفرمایی که میداند بازاریاب یعنی چه " !!بپرهیزید و نگذارید این افکار باعث شوند تا در ارائه توضیح دچار کم گوئی شوید و وظایفی را که انجام می دادید به روشنی توضیح دهید. بهتر است توضیحات شما با اختصار ولی کامل انجام گیرد و بجاي استفاده از جمله از عبارت استفاده کنید.

    -5 تجربیات و دوره هاي تخصصی
    درج این قسمت در رزومه جنبه اختیاري دارد. چنانچه در حال ارسال درخواست براي یک کار تخصصی هستید،می توانید اطلاعاتی درباره گذراندن دوره هاي آموزشی مرتبط و یا تجربیات مهم در پروژه هاي مرتبط بصورت لیستی از عبارات خلاصه شده آماده نموده و آنها را بر حسب تاریخ (از امروز به گذشته) مرتب نمائید. براي هر مورد نام دوره، تاریخ و محل برگزاري آن، طول دوره و نوع گواهینامه اعطایی آن را مشخص نمائید .توجه کنید بیان کارهاي یا پروژه هاي گروهی که در دوران مدرسه، دانشگاه یا دوران فراغت از تحصیل انجام داده اید بسیار موثر می باشد زیرا شما قرار است وارد یک مجموعه شوید. از آنجا که مجموعه کارگروهی انجام می دهد و سابقه شما در کار گروهی می تواند امتیاز مثبتی تلقی شود.
    به عنوان مثال حتی عضویت و فعالیت در نشریات دانشگاه می تواند تاثیر بسزایی داشته باشد. در زیر چند نمونه از این موارد ذکر شده است.
    -1 پروژه هاي گروهی در دوران تحصیل
    -2 شرکت در مسابقات مختلف علمی یا فرهنگی
    -3 حضور مستمر در کنفرانس ها یا همایش هاي مختلف
    -4 کمک به برگزاري کنفرانس ها همایش ها
    ..... -5
    -6 مهارتها
    توصیه می شود پس از ذکر تحصیلات و سوابق حرفه اي، بخشی از رزومه خودتان را به توضیح مهارتهایتان
    اختصاص دهید. این مهارتها می توانند هم شامل مهارتهاي فنی و تکنولوژیکی مانند کار با نرم افزار یا سخت افزارهاي مختلف باشد و هم شامل مهارتهاي فردي مانند کارگروهی، مسئولیت پذیري، خلاقیت، نظم پذیري، میزان آشنایی با زبانهاي خارجی و نظایر آن .
    هنگام ذکر مهارتها، میزان آشنایی خود با هر مورد را صادقانه قید نمائید یعنی مشخص کنید تا چه اندازه با زبان انگلیسی آشنا هستید مثال : آشنا به مکالمه در حد متوسط و تسلط بر مکاتبات اداري در حد پیشرفته یا میزان تسلط خود با نرم افزاري مانند اکسل را توضیح دهید مثال : تسلط کامل در طراحی صفحات گسترده و نمودارگیري از داده ها و آشنا با فرمول نویسی در سطح ساد .

    استفاده از واژه هاي زیر می تواند بسیار مفید باشد:

    -1 به جاي تسلط کامل از واژه ي تسلط کافی استفاده کنید.
    -2 به جاي واژه متوسط از عبارت در حد توان خود استفاده کنید.
    -3 به جاي واژه ي متوسط از عبارت مطالعه و آشنایی اولیه استفاده نمایید.
    4-از ذکر واژه هاي خیلی عالی، عالی، خوب و خیلی خوب پرهیز نمایید.
    5-از نوشتن واژه هاي ضعیف و خیلی ضعیف جدا خودداري نمایید.
    6-مهارت هایی که در آنها ضعیف یا خیلی ضعیف هستید را اصولا ذکر ننمایید.

    -7 حضور در کنفرانسها
    اگر در حال ارسال درخواست کار جهت انجام کارهاي علمی و تحقیقاتی هستید، ذکر تجربیات شرکت در
    کنفرانسهاي علمی و تخصصی از اهمیت ویژه اي برخوردار است. لیستی از این فعالیتها تهیه کرده و آنها را برحسب تاریخ -از امروز به گذشته- مرتب نمائید. براي هر مورد نام سمینار یا کنفرانس را به همراه تاریخ و محل برگزاري قید نمائید .



    موضوعات مشابه:
    hamid-m و sayrus2010 سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: sajjad

    عضو عادی شناسه تصویری kiarash_90
    تاریخ عضویت
    Sep 2013
    محل سکونت
    babol
    نوشته
    179
    سپاسگزاری شده
    112
    سپاسگزاری کرده
    17
    متشکر دوست عزیز.
    موفق باشید.



کلمات کلیدی در جستجوها:

هیچ کلمه ای ثبت نشده است.

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •