گروه USB Promoter Group پس از مدتها تحقیق و آزمایش سرانجام موفق شدند مشخصات کانکتور جدید USB موسوم به Type-C را نهایی و آماده تولید انبوه کنند. کانکتور Type-C از بسیاری جهات نسبت به کانکتور های قبلی همچون USB 2.0 و یا میکرو USB برتری داشته و استفاده از آن نیز راحت تر است.

در چند ماه آینده شاهد آن خواهیم بود که تولید کننده ها به سرعت به سمت بکار گیری این نوع کانکتور روی بیاورند و متعاقباً نیز آداپتور ها و کابل های مخصوص نیز به بازار عرضه شود اما بدلیل اینکه کانکتور Type-C با کانکتور های قدیمی سازگاری ندارد و به علاوه، بسیاری از کشورها مانند چین و اتحادیه اروپا در حال حاضر کانکتور Micro-USB را به عنوان استاندارد انتخاب کرده اند، بنابراین کاربران تا مدتی نیاز به استفاده از مبدل های مخصوص خواهند داشت تا بتوانند وسایلشان را به این نوع کانکتور متصل نمایند.
نمونه آداپتور USB Type-C به USB 2.0 از نوع Micro-B
کانکتور USB Type-C کمی کوچکتر از کانکتور های Micro-USB فعلی است که در اکثر موبایل های امروزی دیده میشود با این تفاوت که این نوع کانکتور، دو طرفه است بدین معنی که شما می توانید بدون نگرانی از جهت پین ها، آن را به وسیله خود متصل نمایید. کانکتور Type-C از دو ردیف پین برخوردار است، یکی در بالا و یکی در پایین که هر طرف دو شبیه به هم هستند یعنی اگر پین های ارتباطی دستگاه شما در پایین قرار بگیرد، کانکتور از پین های پایینی و اگر در بالا قرار بگیرد از پین های بالایی برای ارتباط استفاده خواهد کرد بنابراین فرقی نمیکند که شما کابل را از چه جهتی به گوشی یا وسیله تان متصل نمایید بنابراین استفاده از آن بسیار ساده است.
نمونه تبدیل USB Type-C به USB 2.0 استاندارد
از نظر ساختار فنی، کانکتور Type-C از دو کانکتور USB 3.1 در بالا و پایین تشکیل شده است و دارای دو ردیف 9 پین (مجموعا 18 پین) است. هر ردیف علاوه بر داشتن 4 پین استاندارد، از پنج پین اضافی هم استفاده میکند تا سرعت انتقال 10 گیگابیت در ثانیه (استاندارد USB 3.1) را پشتیبانی کند. این کانکتور جدید علاوه بر پشتیبانی از سرعت انتقال بسیار بالاتر از استاندارد های قبلی، قابلیت انتقال برق مورد نیاز (تا 100 وات) برای شارژ وسایلی مانند لپ تاپ و یا حتی برق رسانی به یک مانیتور LED را داراست. عمر کانکتور USB Type-C نیز مانند استاندارد های قبلی در حد 10000 بار استفاده است. برای اینکه کاربران بتوانند از این کانکتور جدید در وسایل خود استفاده کنند تولید مبدل های متنوعی از جمله Micro-USB به Type-C و USB 2.0 به Type-C در دستور کار قرار دارد که در تصاویر دیده میشوند بنابراین در ماههای آینده شاهد اضافه شدن یک آداپتور کوچک در بسته محصولات جدید خواهیم بود تا کاربران بتوانند وسایل جدید را به کابلهای USB 2.0 یا Micro-USB متصل نمایند.
نمونه تبدیل USB Type-C به Micro-USB
مطمئناً کاربران زیادی از این کانکتور جدید رضایت خواهند داشت چون استفاده از آن بسیار راحت است و سرعت فوق العاده بالا در نقل و انتقال اطلاعات را به خوبی پشتیبانی میکند. انتظار میرود در ماههای آینده مادربرد های جدید به همراه پورت USB Type-C طراحی و ساخته شوند. تلفن های هوشمند جدید که از اوایل سال 2015 وارد بازار خواهند شد به احتمال زیاد از این نوع کانکتور استفاده خواهند کرد. جالبتر آنکه کاربران لپ تاپ ها و همینطور کامپیوتر های Desktop نیز میتوانند از قابلیت برق رسانی این نوع کابلها بهره ببرند. منبع: Extremetech



موضوعات مشابه: