در این مقاله سعی خواهیم کرد نگاه جامعی به لپ تاپ ساخت شرکت دل با نامDell inspiron 5010که از این پس آن را به اختصار ۵۰۱۰ معرفی خواهیم کرد ، خواهیم پرداخت .
لازم به ذکر است که این لپ تاپ برای افرادی که میخواهند جایگزینی برای رایانه های رومیزی خود داشته باشند بسیار مناسب است چرا که این لپ تاپ با بهره گیری از چند ویژگی که در ادامه یاد خواهیم کرد ، به گونه ای نیاز فردی را که میخواهد برای رایانه رومیزی اش جایگزینی پیدا کند بسیار مناسب میباشد.
۵۰۱۰ که توانسته است ، مشتریان زیادی را به سمت خود جلب کند و آن ها را به خود علاقه مند کند ، مشکلاتی نیز دارد البته هرچند خوبی ها و کار آیی های آن از مشکلات آن بسیار زیاد است ولی با این حال ۵۰۱۰ باید قبول کند که مشکلاتی هم دارد که کمکاکان کاربرانش را ناراحت و گاها عصبانی و خشمگین میکند !
در این مقاله با ما همراه باشید تا Dell inspiron 5010را به طور کامل مورد برسی قرار دهیم تا به نتیجه برسیم که این لپ تاپ برای کسی که که میخواهد جایگزینی مناسب در عین حال ارزان قیمت و قوی پیدا کند مناسب است یا خیر .
درباره ۵۰۱۰ بیش تر بدانید :
۵۰۱۰ لپ تاپی که حدودا ۲ ماهی است که وارد بازار شده است در همین مدت کوتاه توانسته است فروش موفق و قابل قبولی را داشته باشد .
۵۰۱۰ طراحی نسبتا خوب و زیبایی دارد که میتواند نظر مشتری را به خود جلب کند در ادامه به طور کامل به این موضوع خواهیم پرداخت از دیگر مواردی که دل ۵۰۱۰ را به یک لپ تاپ قابل قبول و موفق تبدیل کرده صفحه کلید کامل آن است .
مشخصات Dell Inspiron 5010 :

اگر فردی هستید که همواره دوست داشتید برنامه ها یا فیلم ها و هزاران چیز دیگر را در صفحه ی نمایشی بزرگ ببینید ۵۰۱۰ این امکان را برای شما فراهم می آورد تا با استفاده از صفحه نمایش ۱۵٫۶ اینچی آن لذت تماشای هرچیزی را ببرید و دیگر با مشکل کمبود جا در صفحه زمینه یا همان دسکتاپ روبه رو نشوید . البته وزن این لپ تاپ هم در نوع خود بی نظیر است چرا که وزنی حدود ۲٫۸ کیلوگرم دارد و میتواند کار یک رایانه رومیزی را به راحتی و حتی بهتر از آن انجام دهد .
مشخصات کلی Dell Inspiron 5010:
مشخصات کلی :
وزن : وزن ۲٫۸ کیلوگرم
قدرت پردازنده: Intel CFI i3 350M Core i5 2.53 GHz – Cache 3 MB – BUS 1066 MHz
حافظه: ۴ GB DDR3
مقدار فضای هارد دیسک : ۵۰۰ GB 5400 RPM
کارت گرافیک : ATI Radeon HD 5470 DDR3 1024 MB UpTo 4096 MB
صفحه نمایش : ۱۵٫۶ ” – Bright LED
دیگر امکانات: DVD-RW – فاقد مودم – بلوتوث داخلی – Card Reader – Webcam – LAN – WiFi – HDMI – VGA Port
باتری : باتری ۶ سلولی
سیستم عامل : DOS

و اما نگاهی کوتاه به ویژگی های منحصر به فرد ۵۰۱۰ :
صفحه کلید بزرگ :

۵۰۱۰ با بهره گیری از یک صفحه کلید کامل که دارای قسمت اعداد میباشد کار را برای کاربرانش آسان کرده است و دیگر لازم نیست به سختی علایم خود را تایپ کنید و همچون یک صفحه کلید بی نظیر عمل میکند.
لپ‌تاپ Dell Inspiron N5010 از صفحه کلید بزرگی بهره می‌برد که کلیدهای آن مستحکم هستند و در ضمن در هنگام فشرده شدن عملکرد خوبی دارند. در هنگام تایپ کردن دراز مدت شما را خسته نمی‌کند و در هنگام ضربه زدن بر روی آن‌ها نیز صدای خفه‌ای تولید می‌شود. نکته‌ی جالب در مورد این صفحه کلید عمل عکس کلیدهای F یا Function است. به طوری که عمل اصلی آن‌ها به تنظیم روشنایی نمایشگر، صدا و بعضی اعمال دیگر اختصاص داده شده است و اگر بخواهید عملکرد F1,F2,F3,… را از آن‌ها داشته باشید نخست باید کلید fn را بگیرید. البته این روش پیش از این نیز در مدل‌های دیگر اینسپایرون مشاهده شده بود و دلیل آن هم کاربرد بیشتر تنظیمات صدا، روشنایی و غیره در ویندوز به جای کلیدهای F می‌باشد. بنابراین اگر می‌خواهید با فشردن F5 صفحه‌ی اینترنت را Refresh کنید نباید فراموش کنید که اول باید fn را نگه دارید.
تاچ پدی بینظیر :


۵۰۱۰ با بهره گیری از تاچ پدی مستحکم و قوی به زیبایی هرچه بیش تر خود افزوده است و کاراییش را بالا برده است.
این تاچ پد بسیار حساس بوده و در هنگام فشردن دکمه هایش ( راست کلیک و چپ کلیک ) به هیچ عنوان صدایی از خود تولید نمیکند .
نکته دیگر اینکه شما میتوانید با استفاده از صفحه تاچ پد بدون استفاده از دکمه های ان و با زربه زدن به صفحه آن عمل کلیک را انجام دهید که این کار در سرعت بخشیدن در کاهایتان به شما بسیار کمک میکند.
البته در هنگام کار زیاد با لپ تاپ و فشار آوردن بر روی آن مشاهد میشود که اندکی تاچ پد گرم میشود و کاربر را کمی ناراحت میکند ، من به شخصه از این لپ تاپ استفاده میکنم و باید عرض کنم که این گفته فقط در زمانی اتفاق می افتد که بسایر زیاد از آن کار بکشید و به اصطلاح داغ کند در این صورت تنها به میزان بسیار کمی دمای آن افزایش میابد.
به طور کل نمیتوان آن را یک مشکل جدی برای ۵۰۱۰ ذکر کرد.
طراحی زیبا و منحصر به فرد :

طراحی زیبا و منحصر به فرد ۵۰۱۰ یکی از عوامل مهمی است که توانسته است نظر مشتریانش را جلب کند .
۵۰۱۰ در رنگ های مختلفی در بازار موجود است که به نظر من رنگ نقره ای آن از همه زیباتر است و حالتی خاص و متفاوت به لپ تاپ داده است و در بازار نیز بیش تر رنگ نقره ای آن مجود میباشد.
فضای نسبتا خوبی اطراف لپ تاپ را گرفته است و تنها در گوشه ی کناری لپ تاپ شاهد دکمه ی خاموش و روشن یا پاور هستید که این دکمه هم با طراحی بسیار زیبای خود که به شکل یک بیضی است زیبایی خاصی را به لپ تاپ افزوده است و اینکه در بالای لپ تاپ هیچ کلید اضافی قرار نگرفته است .
۵۰۱۰ را میتوان از لحاظ طراحی خوب و زیبا دانست و این را بسیاری از کسانی که از ۵۰۱۰ استفاده میکنند میگویند و نظر من هم همین است.

نمایشگری که شما را متحیر میکند ! :
صفحه نمایشی به اندازه ی ۱۵٫۶ اینچ و با وضوح تصویر (زولوشن) ۷۶۸ × ۱۳۶۶ پیکسل این امکان را به شما میدهد که درخانه بنشینید و با دوستانتان به تماشای فیلم بپردازید و از آن لذت ببرید .
همان طور که در تصویر مشاهده میکنید صفحه نمایش از بالا و پاییین نیز حدودا ۲ سانتی متر فاصله دارد و به نظر میرسد که هدف شرکت دل افزودن زیبایی به آن است.
در قسمت بالای آن نیز دوربین (وب کم ) کوچکی نصب شده است که در دل لپ تاپ فرو رفته و تنها قسمت جلویی آن دیده میشود.
البته نماد (لوگو ) شرکت دل هم در مرکز لپ تاپ و درقسمت پایینی آن درج شده است.

بلندگو هایی با صدایی باکیفیت و بلند :

همان طور که در عکس زیر مشاهده میکنید ، بلندگو های ( اسپیکر ) ۵۰۱۰ زیر آن قرار گرفته اند و صدا را به همه طرف پخش میکنند .
این بلندگو ها به شما امکان را میدهد که به صورت نیمه حرفه ای موسیقی هایتان را گوش کنید و به اتفاق دوستان و خانواده در محیطی آرام به تماشای فیلم بپردازید .
از این نترسید که با افزایش صدای موسیقی خود از کیفیت آن کاسته میشود و یا به باند های لپ تاپ آسیب وارد میشود و با خیال راحت تا آخر صدای مورد نظرتان را بلند کنید و ار آن لذت ببرید .

پردازنده در ۵۰۱۰ :
۵۰۱۰ از پردازنده ای نسبتا قوی بهره مند است که میتواند فشار زیادی را تحمل کند و هیچ چیز نگوید . این پردازنده با برنامه های مختلف و نرم افزار های گوناگون و سنگین از لحاظ میزان حافظه رم و اشغال پردازنده مانند : فتوشاپ و کرل و اتوکد و … سایر برنامه ها به خوبی کنار می آید ولی به نظر میرسد این لپ تاپ برای بازی کردن آن چنان که باید مناسب باشد نیست ، ولی با این حال کارش را به خوبی انجام میدهد و بازی را بدون هیچ مشکلی اجرا میکند . من روی این لپ تاپ ندای وظیفه ۷ ( کال اف دیوای ۷ ) یا همون بلک آپس را نصب کردم و تا آخرین مرحله این بازی را هم روی همین لپ تاپ به پایان رساندم و می توان گفت که به کوچکترین مشکلی بر نخوردم ولی گاهی به دلیل بعضی پیام ها که دیگر نرم افزار ها در حال اجرا سیستم عامل میدادند از بازی بیرون می آمد و برای دوباره وارد شدن به محیط بازی باید مدت زمانی حدود یک دقیقه را منتظر میماندی.

فن در ۵۰۱۰:

۵۰۱۰ از فن های خوبی در نقاط مختلف بدنه اش برخوردار است که یکی از اصلی ترین خنک کننده هایش را در تصویر مشاهده میکنید ، این فن در گوشه سمت چپ لپ تاپ قرار گرفته و نقش بسیار موثری در خنک شدن لپ تاپ دارد .
گاها مشاهده میشود در استفاده های طولانی مدت و هنگام استفاده بیش از حد از پردازنده این فن از خود صدایی به گونه ای که به جایی گیر میکند دارد که این مورد را خود بنده هم در بعضی مواقع مشاهده میکنم.


و اما بدنه لپ تاپ ۵۰۱۰ :


باید عرض کنم که ۵۰۱۰ از بدنه خوب و مقاومی برخوردار است و این ویژگی یکی از عوامل مهم و تاثیر گذار در فروش ۵۰۱۰ شده است .
بدنه لپ تاپ از استیل میباشد که با خط های مشکی که به صورتی حرفه ای روی آن رسم شده اند که در شکل زیر می بینید.
بدنه ۵۰۱۰ آن طور هم که مینمایاند و میبینید نیست و متاسفانه خیلی زود کثیف می شود و از بدترین چیز هایی که در بدنه ۵۰۱۰ میتوان دید این است
که اگر بدنه آن با جسمی مانند کلید و ساعت و … برخورد کند و روی آن مالیده شود خش بر میدارد . خوش بختانه تا الان کوچکترین خشی بر لپ تاپ بنده نیفتاده است ولی برایتان تصویری از خش افتادن روی بدنه ۵۰۱۰ گذاشته ام.
نگاهی به دیگر ویژگی های ۵۰۱۰ :
باتری :
۵۰۱۰ دارای باتری است که در حدود ۳ ساعت در مصرف معمولی برق را در خود ذخیره میکند و لپ تاپ را روشن نگه میدارد.

پورت های مختلف :

۵۰۱۰ درای پورت های مختلف و کاربردی است و ۳ پورت یو اس بی و hdmi و خروجی صدا و میکروفون و یک ۸X DVD±RW DL دارد و یک کارت خوان نیز روی بدنه آن نصب شده است ، در گاه eSata و درگاه شبکه نیز از دیگر پورت ها آن میباشد.

و در پایان :
۵۰۱۰ یک لپ تاپ بی نظیر و خوب است که میتواند جایگزینی مناسب برای رایانه رومیزی شما باشد و به شما در مصرف انرژی نیز کمک کند.
این لپ تاپ همان طور که در مطالب بالا خواندید ویژگی های منحصر به فرد و خوبی دارد که آن را از دیگر لپ تاپ های مشابه متمایز کرده است .
ولی از آن جا که هر لپ تاپی و وسیله ای مشکلاتی نیز دارد ، ۵۰۱۰ دل نیز از این ماجرا دور نیست و دارای مشکلاتی است که کماکان موجوب دلزدگی و ناراحتی افراد استفاده کننده از آن می شود .
برای مثل دل ۵۰۱۰ ، حسگر اثر انگشت و بلو ری یا اشعه نوری( blue ray ) ندارد.
ولی با این حال کاربرانی که از آن استفاده میکنند از عمل کردش راضی هستند و مشکلی در ۵۰۱۰ نمی بینند .
دل ۵۰۱۰ برای آن دسته از افرادی خوب و مفید است که دوست دارند اطلاعاتشان را همیشه و همه جا در دسترس داشته باشند و به قولی رایانه شان را با خود همراه داشته باشند .
باید به نکته ی مهم و یا بسیار مهم دیگر یعنی قیمت آن اشاره کرد که با توجه به امکاناتش بسیار مناسب و ارزان است .
البته این لپ تاپ سیستم عاملی به همراه خود ندارد که این امر باعث میشود تا مقداری از قیمت آن کاسته شود و تاثیری روی کیفیت و کار آیی لپ تاپ نمی گذارد .
پیش بینی میشود که همان طور که ۵۰۱۰ سیستم عامل هفت را به خوبی پشتیبانی میکند از سیستم عامل هشت نیز به همین خوبی پشتیبانی کند .
از نقاط قوت دل ۵۰۱۰ میتوان به موارد زیر اشاره کرد :
طراحی زیبا و منحصر به فرد
بدنه محکم و مستحکم
صفحه نمایش عریض و ال ای دی LED
مناسب برای استفاده برای استفاده در شرایط
جایگزینی مناسب برای رایانه های رومیزی
تهویه قدرتمند و بدون صدا
کوتاه بودن زمان شارژ و استفاده طولانی مدت از شارژ باتری (۳ ساعت )
تاچ پد مستحکم و راحت که دکمه هایش هنگام فشردن صدا نمیدهند.
صدای بلند و نسبتا با کیفیت
صفحه کلیدی مستحکم و کامل که دارای قسمت شماره های کامل میباشد و در هنگام فشردن صدای خفه ای تولید میکنند
نقاط ضعف دل ۵۰۱۰ میتوان به موارد زیر اشاره کرد:
نداشتن حس گر اثر انگشت
نداشتن بلو ری
بدنه آن زود کثیف میشود
عدم تجهیز به پورت ۱۳۹۴
آنچه که در مقاله بعدی خواهید خواند :
نقد و برسی کامل مرورگر دوست داشتنی گوگل ” کروم ” که یکی از محبوب ترین مرورگر های موجود در دنیای نت میباشد و از بزرگترین رغیبان فایرفاکس نیز هست . این مرورگر خوب عده زیادی را به سمت خود جذب کرده است که در مقاله مربوطه به دلایل این که چرا در حال حاضر کروم از فایرفاکس پیشی گرفته است خواهیم پرداخت .


منبع : gooyait



موضوعات مشابه: