View RSS Feed

محمد حکیمی

نکاتی درباره Backup

امتیاز
توسط - 2011-08-17 - 10:51 PM (بازدید: 192746)
  
به نقل از: خريد تجهيزات Back up گيري

Backup را می توان در چند لایه در نظر گرفت. لایه اول Backup to Disk و لایه دوم Backup to Tape
لایه اول: Backup to Disk
یکی از سریع ترین روش های ذخیره و بازیابی Backup، استفاده از Hard Disk است. ولی ماندگاری طولانی ندارد. برای ذخیره سازی Backup با زمان نگهداری کوتاه مدت می توانید (یا بهتر بگویم احتمالا می بایست) از این روش استفاده کنید.
پیشنهاد می شود سروری را به عنوان Backup Server در نظر بگیرید و به تعداد مورد نیاز هارد دیسک های با ظرفیت بالا روی آن قرار دهید و Backup ها را روی این هارد دیسک ها ذخیره کنید.
برای تهیه Backup باید به گونه ای سیاست گذاری کنید که همه تخم مرغ ها در یک سبد نباشند، پس Backup روزهای مختلف را بر روی دیسک های مختلف به صورت گردشی ذخیره کنید.

در مورد سیاست تهیه Backup هم این چند نکته را داشته باشید.
برای تهیه Backup از SQL Server سعی کنید تا زمانی که مجبور نیستید، Full Backup تهیه کنید و نه Differential.
سیاست چرخشی فرزند، پدر و پدربزرگ را در نظر داشته باشید. برای Backup های روزانه، هفتگی، ماهیانه و حتی سالیانه برنامه ریزی کنید. شاید هیچ کدام از این ها نمی توانند جای دیگری را بگیرند. ماندگاری هریک از این Backup ها هم با توجه به نوع اطلاعات و نوع استفاده شما تعیین می شوند و نمی توان یک نسخه عمومی پیچید. ولی در بیشتر موارد نگهداری Backup روزانه تا 3 روز، هفتگی تا 3 هفته و ماهیانه تا 3 ماه می تواند ماندگاری اطلاعات شما را تضمین کند. (Backup rotation scheme - Wikipedia, the free encyclopedia)

لایه دوم: Backup to Tape
اگر نیاز به ذخیره سازی طولانی مدت نسخه های Backup دارید (مثلا برای یک سال به بالا) و یا به فکر امنیت بیشتر نسخه های پشتیبان هستید، می بایست به فکر Media ای بجز Hard Disk باشید. بهترین گزینه احتمالا Tape است. همان طور که حدود دو سال پیش چند پست بالاتر اشاره کردم، شرکت های تولید کننده تجهیزات ذخیره سازی Tape، طول عمر و ماندگاری آن را 30 سال در نظر می گیرند. برای جلوگیری از اشتباه های انسانی و از بین رفتن Backup هایی که قرار است ماندگار باشند، تکنولوژی هایی مانند WORM ایجاد شده اند که می توانید از آنها بهره برداری کنید. (Write Once Read Many)

اشاره به دستگاه ها کردید. این دستگاه ها نیستند که Backup می گیرند. دستگاه ها محل ذخیره سازی هستند. سیستم های نرم افزاری وجود دارند که مدیریت Backup را بر عهده می گیرند. شاید بهترین سیستم نرم افزاری مدیریت Backup، نرم افزار Symantec Backup Exec است که در همین انجمن توضیحات زیادی در موردش داده شده است. آقای حلوایی از کاربران انجمن نیز راهنمایی برای نصب و بهره برداری از آن آماده کرده اند که در انجمن موجود است.
rezajavan، mehdi.g، mohsen@60 و 16 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
دسته ها
عمومی

نظر

  1. شناسه تصویری joyande
    مستند یا سایتی که کامل و جامعی که تخصصی به بحث بکاپ گیری بپردازه سراغ دارید؟
  2. شناسه تصویری aqfery
    به نظر من بهترین نرم افزاز مدیریت بک آپ نرم افزار اکرونیس هستش. خیلی ساده و یوزر فرندلی و بدون پیچیدگی خاص.