Direct Inward Dialing
Direct Inward Dialing (DID, also called DDI in Europe) is a feature offered by telephone companies for use with their customers' PBX system, whereby the telephone company (telco) allocates a range of numbers all connected to their customer's PBX. As calls are presented to the PBX, the number that the caller dialed is also given, so the PBX can route the call to the desired person or bureau within the organization
Developed by AT&T in the 1960s, patterned upon the earlier IKZ service of the Deutsche Bundepost, this feature enables companies to have fewer lines than extensions, while still having a unique number for each extension, callable from outside the company.
By way of example, each extension of the PBX system may be assigned a seven-digit external telephone number, with a fixed four- or five-digit prefix. Someone who knows the internal extension of his/her correspondent can dial the seven-digit number and be connected directly to the person called, bypassing the operator or PBX auto-attendant.
This system is also used by fax servers. Instead of an exchange at the end of the 234 000 line, a computer running fax server software and fax modem cards uses the last three digits to identify the recipient of the fax. This allows 1000 people to have their own individual fax numbers, even though there is only one 'fax machine'.
When people give out their work number and say it's a "direct line", often what they mean is that it's a DID number.
Reference: http://en.wikipedia.org/wiki/Direct_Inward_Dialing
Understanding Direct-Inward-Dial (DID) From Cisco: http://www.cisco.com/en/US/tech/tk65...801c43f6.shtml
این هم یک نمونه از استفاده از این سرویس:
http://www.wnn.ir/html/print.php?sid=1773
امكان تماس بدون واسطه با كاركنان سازمان آب و برق خوزستان فراهم شد
با افزودن پيش شماره 313 به ابتداي شماره تلفنهاي داخلي سازمان آب و برق خوزستان، امكان تماس با كاركنان اين سازمان بدون واسطه فراهم شد.
به گزارش روابط عمومي سازمان آب و برق خوزستان، مدير امور ارتباطات اين سازمان با بيان اين خبر گفت: اين سيستم كه به دورشوال DID ( گرفتن شماره تلفن بدون واسطه ) موسوم است، با قرار دادن يك لينك مودم پرسرعت SHDSL و در اختيار گرفتن 30 كانال مخابراتي با همكاري شركت مخابرات در سازمان آب و برق خوزستان راه اندازي شده است.
" محمد رضا بهروان " اضافه كرد: اين سيستم علاوه بر سرويس دهي به خطوط داخلي سازمان يادشده از شماره هاي 5000 تا 6018 ، به كليه خطوط داخلي مركز تلفن شركت برق منطقه اي خوزستان نيز كه با شماره 3000 شروع مي شوند، خدمات ارايه مي كند.
وي در رابطه با مزاياي استفاده از اين طرح تصريح كرد: مشتركين مي توانند بدون واسطه و صرف كمترين زمان با واحد يا شخص مورد نظر خود در سازمان تماس برقرار كنند. همچنين شمار تماسهاي مكرر به مركزتلفن سازمان به كمترين ميزان رسيده و پاسخگويي به ارباب رجوع مناسب تر خواهد شد.
مدير امور ارتباطات سازمان آب و برق خوزستان افزود: اجراي سيستم دورشوال در اين سازمان يك سال پيگيري و 30 ميليون ريال هزينه دربرداشته است.
در سازمان آب و برق خوزستان يك هزار و 24 شماره تلفن داخلي وجود دارد كه با اجراي سيستم دورشوال، هر يك اين خطوط به تلفن شهري يك طرفه تبديل شده است.
موضوعات مشابه: