مقدمه ارتباط سانترال و VoIP

در این مقاله، به بررسی راه‌کارهای برقراری ارتباط بین سانترال پاناسونیک (Panasonic) و سیستم تلفنی مبتنی بر استریسک (Asterisk)، دلایل انجام این کار و ارائه ی راه حل مناسب می پردازیم؛ در واقع هدف از این مقاله بررسی راهکارهای ارتباطی سانترال های قدیمی از قبیل سانترال پاناسونیک با سیستم های تلفنی مبتنی بر IP یا VoIP می باشد. در این مقاله سعی شده است با بیانی ساده، مطالب انتقال یابند، همچنین به دلیل تنوع سناریو ها و تجهیزات، از جزییات مربوط به نحوه ی config تجهیزات چشم پوشی شده است. امیدواریم این مقاله میزان قابل توجهی از ابهاماتی که در این زمینه وجود دارد را برطرف نماید. با گسترش روز افزون شبکه های IP، سیستم های تلفنی آنالوگ PBX (پاناسونیک و مشابه آن)، یک سیستم تلفنی نسبتاً قدیمی محسوب می شوند؛ در حالی که سیستم های تلفنی مبتنی بر IP همچون استریسک، با کاهش چشمگیر هزینه ها در مقابل امکاناتی که فراهم می کنند، سیستم های تلفنی را متحول کرده‌‌اند. (در این مقاله، منظور از استریسک تمامی سیستم های تلفنی مبتنی بر Asterisk از قبیل FreePBX ، Elastix و ... می باشد. ) سازمانی با مقیاس بزرگ را در نظر بگیرید که دارای تعداد قابل توجهی داخلی و خطوط شهری است که از سانترال پاناسونیک بهره می برد و تمایلی ندارد تا سیستم قدیمی خود را یکباره کنار بگذارد. از طرفی این سازمان نیاز دارد تا از قابلیت های جدید سیستم های تلفنی نیز استفاده کند. در این شرایط چه راه‌حلی از ابعاد گوناگون، بهترین خواهد بود؟
به عنوان مثال برخی از قابلیت های مورد نیاز این سازمان عبارتند از:
  • ارتباط بین دفتر مرکزی و شعب خود را در سراسر کشور برقرار کنند.
  • تمامی مکالمات ضبط و در محل مناسبی آرشیو و به راحتی توسط شخص مورد نظر قابل دسترس باشد.
  • از تماس های تلفنی ای که در طول روز برقرار می شود گزارش های گوناگون تهیه کنند.
  • برای کاربران صندوق صوتی تعریف کنند و آن ها را به ایمیل ‌شان ارسال نمایند.
  • تعامل IPPBX (استریسک و...) با نرم افزار CRM : با ورود تماس به سیستم شما Backgroundی از سوابق تماس گیرنده (مشتری) نمایش داده شود و ...
  • IPPBX را با سیستم های ارتباطی دیگری همچون مایکروسافت لینک (Lync) و... یکپارچه کنند.
  • از تلفن های نرم افزاری که بر روی کامپیوتر شخصی، تبلت و تلفن های همراه نصب می شود استفاده کنند و به نوعی داخلی همراه داشته باشند.

برای افزودن این قابلیت ها، حتی در صورتی که قابل پیاده سازی بر روی سیستم تلفنی پاناسونیک باشند، هزینه ی قابل توجهی باید پرداخت شود. راه‌حل جایگزین برای دست یابی به قابلیت های جدید، به کارگیری سیستم های تلفنی مبتنی بر IP و یا همان IPPBX هاست، که تمامی امکانات را در مقابل هزینه پایین تر فراهم می کنند. پس در صورتی که بخواهیم سیستم تلفنی پاناسونیک در جایگاه خود باقی بماند ولی از قابلیت های جدید سیستم های IP نیز بهره برده شود، باید در کنار دستگاه پاناسونیک، یک IPPBX قرار گیرد و به نحوی این دو سیستم اصطلاحاً با یکدیگر یکپارچه شوند.
از این طریق می توان گام نخست را برای ورود به دنیای ویپ (VoIP) برداشت و از تمامی امکانات این سیستم بهره برد. با روشن شدن صورت مساله، یعنی برقراری ارتباط میان سیستم تلفنی پاناسونیک و یک IPPBX همچون استریسک و یکپارچه کردن آن ها، در ادامه نحوه انجام این کار شرح داده می شود.
برای برقراری ارتباط میان این دو سیستم، به طور کلی سه روش وجود دارد:
  1. توسط ترانک SIP
  2. با استفاده از لینک E1/PRI
  3. با استفاده از پورت های آنالوگ (CO یا Extension)



ادامه مطلب در سایت شرکت ساعیان ارتباط .



موضوعات مشابه: