نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 3سپاس
  • 2 توسط soheiltp
  • 1 توسط messi_reza

موضوع: مقاله امنیت VoIP

  
  1. #1
    نام حقيقي: soheil tehranipour

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Mar 2014
    محل سکونت
    tehrani
    نوشته
    13
    سپاسگزاری شده
    9
    سپاسگزاری کرده
    5

    مقاله امنیت VoIP

    امنیت ویپ، یک موضوع بسیار گسترده و و مهم می باشد و می توان برای آن تعاریف مختلفی ارائه کرد؛ به طوری که هیچ یک از این تعاریف قطعی و ثابت نخواهند بود، چراکه امنیت در ارتباط با مسائلی است که هر روز در حال تغییر و تحول می باشند. البته در اینجا امنیت در سیستم های تلفنی مطرح می باشد.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد سیستم های تلفنی مبتنی بر VoIP می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید.امنیت تنها از بین بردن مشکلات یک المان مشخص نیست، بلکه مجموعه ای از ابزارها و فرآیندها می باشد؛ به عبارت دیگر امنیت همچون زنجیری است که اگر یکی از حلقه های آن ضعیف باشد، آن زنجیر به سادگی از هم گسیخته خواهد شد.
    هدف از این مقاله برقراری 100% امنیت در سیستم شما نیست، بلکه تنها برخی مسائل مهم و پایه ای و ابزارهای مرتبط با آن مورد بررسی قرار گرفته اند. از آنجایی که هر سیستم تعاریف و طراحی مختص به خود را دارد، هیچ مستندی نمی تواند به شما این تضمین را بدهد که امنیت کامل در سیستم شما برقرار می گردد.
    نکته ی قابل توجه دیگر این است که برقراری امنیت از یک تابع نمایی پیروی می کند. به عبارت دیگر ممکن است تا حدود 60 درصد امنیت سیستم خود را با انجام برخی تنظیمات و تعریف سیاست های امنیتی، برقرار کنید، بدون اینکه نیاز به تجهیزات سخت افزاری خاصی داشته باشید. اما برای آنکه این میزان را به 95 درصد افزایش دهید، باید از تجهیزات خاصی استفاده نمایید که برای شما هزینه خواهد داشت و اگر بخواهید این میزان را به 99 درصد برسانید، هزینه ها به شدت افزایش خواهد یافت. نکته ی مهم دیگر این است که هیچگاه به امنیت 100 درصد دست نخواهید یافت.

    سیستم های تلفنی

    در این مقاله سعی شده است تا راهکار های ارائه شده، قابل استفاده برای اکثر سیستم های تلفنی مبتنی بر IP باشد، اما به دلیل رایج بودن سیستم های تلفنی مبتنی بر نرم افزار های متن باز همچون Asterisk و FreeSwitch، سیستم استریسک در مثال ها بکارگرفته شده است.لایه های امنیتی

    برقراری امنیت دارای لایه های مختلف می باشد؛ به عبارت دیگر در جهت امن سازی یک سیستم، باید سطوح مختلفی از امنیت را پیاده سازی کرد. لایه هایی شامل فایروال ، احراز هویت و مانیتورینگ از جمله آن می باشد. این معماری ساده ترین سطوح امنیتی را پوشش می دهد، به طوری که با پیاده سازی درست این لایه ها و تکنیک های مناسب و مرتبط با آن ها، می توان امنیت سیستم را به صورت قابل توجهی بهبود بخشید. چه بسا همانطور که در مقدمه اشاره شد، برای افزایش سطح امنیت، تعداد لایه ها و نوع ابزارهای مرتبط با هر لایه، تغییر خواهد کرد.حملات داخلی و یا خارجی

    یکی دیگر از مسائل مهم که کمتر به آن توجه می شود، منشا تهدیدات امنیتی است. معمولا تصور می شود که حملات تنها منشا اینترنتی و خارجی دارند، این در صورتی است که تهدیدات امنیتی داخلی نادیده گرفته می شوند؛ در حالی که از داخل، دسترسی به منابع سیستم راحت تر بوده و بسیاری از فیلترهای امنیتی وجود نخواهد داشت.
    یکی از رایج ترین جمله هایی که شنیده می شود این است که "کارمندان دانش کافی برای نفوذ به سیستم را ندارند"؛ در حالی که نصب یک بدافزار با قابلیت ذخیره سازی نام کاربری و رمز عبور مربوط به تلفن ها، توسط کارمندی که از داخل به سیستم دسترسی دارد، امنیت سیستم تلفنی را به شدت تهدید کرده و امکان نفوذ به سیستم را از بیرون افزایش می‌دهد. بر این اساس، باید امنیت سیستم را از داخل و خارج شبکه مورد توجه قرار داد و همه ی سیاست های امنیتی را بر روی هر دو دامنه اعمال کرد.
    انواع حملات بر روی سیستم های تلفنی

    حملات و نفوذهای صورت گرفته بر روی سرور های تلفنی معمولا دو هدف را دنبال می کنند:
    1. سرقت خطوط تلفنی شهری و یا ترانک ها.
    2. آسیب رساندن به سیستم تلفنی و ایجاد توقف در سرویس دهی.

    در حملات نوع اول که متاسفانه در کشور ما بسیار رایج است، نفوذگر از خطوط ارتباطی سیستم تلفنی براری برقراری تماس های تلفنی خارجی که پرهزینه هستند، استفاده می کند. به عبارت دیگر از طریق سیستم تلفنی هدف، با دو نقطه مختلف تماس برقرار می گردد و سپس این دو تماس را به هم متصل می کنند و از این طریق از خطوط تلفنی، سوء استفاده می گردد. حملات رایج برای این منظور عبارتند از:SIP Registration Scan attack، Dictionary attack، Brute Force.در روش دوم، هدف اصلی به خطر انداختن یک کسب و کار و ایجاد اختلال در ارتباطات تلفنی آن هاست، که معمولا کارمندان ناراضی و یا رقبا اقدام به این کار می کنند. حملاتی همچون SIP Scan، Port Scan، SSH Brute Force، DoS و DDoS برای این منظور مورد استفاده قرار می گیرند.
    حملات و تهدیدات امنیتی سیستم های تلفنی به این دو روش ختم نمی شوند؛ به عنوان نمونه ممکن است نفوذ با هدف سرقت اطلاعات تماس و یا اطلاعات کاربران یک سیستم تلفنی، و یا دست یابی به زیرساخت شبکه باشد.
    همانطور که در مقدمه گفته شد برای جلوگیری از انواع این تهدیدات و رسیدن به 99 درصد امنیت، تجهیزات سخت افزاری و نرم افزاری خاصی مورد نیاز است؛ در نتیجه در ادامه به بررسی راه حل هایی می پردازیم که احتمال بروز حملات رایج را کاهش می دهد.آسیب پذیری های امنیتی سیستم های تلفنی

    رمزعبور

    رمزهای عبور و یا به اصطلاح Secret در دنیای VoIP، یکی از مهم ترین آسیب پذیری های سیستم های تلفنی می باشد. به طوری که یک نفوذگر با یافتن یک نام کاربری و رمز عبور آن می تواند از طریق سیستم تلفنی شما تماس رایگان برقرار کند. در نتیجه، در صورت اصلاح رمزهای عبور، به میزان قابل توجهی امنیت سیستم تلفنی افزایش خواهد یافت. معمولا کاربران از رمزهای عبور ساده برای تست سیستم استفاده می کنند و بدون بررسی سیستم از لحاظ امنیتی، آن را زیر بار می برند؛ و رمزهای عبور ساده و قابل تشخیص، به عنوان یک حفره امنیتی در سیستم باقی می مانند.
    اهمیت رمزهای عبور برای هر داخلی (Extension) زمانی که کاربران راه دور و بیرونی داشته باشید، مشخص می گردد. چرا که در این صورت با یافتن رمزعبور به راحتی می توان از سیستم تلفنی سوء استفاده شود.
    یکی دیگر از اشتباهات رایج تشابه رمز عبور با شماره داخلی و استفاده از رمزهای عبور پیش فرض می باشد. به عنوان نمونه داخلی 201 با رمز عبور 201؛ این رمز عبور مانند این است که کاربر رمز عبوری ندارد.
    رمزهای عبور باید ساختار مناسبی از لحاظ تعداد کاراکترها و نوع آن ها داشته باشند. به عنوان مثال رشته 55178 را در نظر بگیرید. این رمز عبور ضعیف است، چرا که بدافزار های خیلی ابتدایی هم می توانند با چندین مرتبه تست آن را پیدا کنند. یا رشته test123 نیز به همین صورت قابل تشخیص خواهد بود. برخی الگوهای رایج و بسیار ساده که در دقایق اول به وسیله ابزارهای نفوذ، شکسته می شوند در سال 2014 به صورت زیر لیست شده اند
    • 123456
    • 123456789
    • Password
    • 1234
    • 12345
    • 1234567
    • 12345678
    • abc123
    • Qwerty
    • 123123

    اما رشته SE55na8tE از لحاظ تعداد کاراکتر و ترکیب حروف و اعداد دارای ساختار مناسبی می باشد. البته رمزهای عبور این چنینی بسیار سخت به خاطر سپرده می شوند، به همین دلیل به نگهداری نیاز دارند.
    شاید جالب باشد بدانید در صورتی که مکانیزمی برای بلاک کردن در سیستم وجود نداشته باشد، یک بد افزار می تواند حدود 30 تا 40 درخواست رجیستر در ثانیه، بر روی یک خط ADSL با پهنای باند 1Mbps، ارسال کند؛ که بر این اساس می تواند در طول چند ساعت یک لغت نامه را به صورت کامل تست کند. (Dictionary Attack)
    در بسیاری از موارد که سیستم تلفنی مورد حمله قرار گرفته است، حجم پیام های ارسالی به حدی بالا بوده است که کل شبکه نیز مختل شده است و یا کیفیت سایر مکالمات تلفنی به شدت تحت تاثیر قرار گرفته است.
    به عنوان نکته ی آخر مرتبط با رمزهای عبور، باید به این نکته توجه داشت که رمز عبور تنها مربوط به داخلی ها نیست بلکه در تعریف ترانک ها میان سیستم های تلفنی و یا گیت وی های VoIP نیز باید نکات امنیتی ذکر شده، رعایت شوند.برای کسب اطلاعات بیشتر در مورد گیت وی VoIP می توانید به مقاله زیر مراجعه کنید. غیر فعال کردن قابلیت ها و یا ماژول های بدون استفاده

    یکی دیگر از اقداماتی که باید در حین راه اندازی سیستم های تلفنی مورد توجه قرار گیرد، غیرفعال کردن امکانات و یا ماژول هایی است که در حال حاضر از آن ها استفاده نمی شود یا به نحوی برای عملکرد اصلی سیستم، الزامی نیستند. چرا که بسیاری از این قابلیت ها نوعی درگاه ورود به سیستم محسوب می گردند و یا نفوذگر از طریق آن ها، می تواند از سیستم سوء استفاده کند.
    به عنوان مثال در سیستم استریسک، باید ماژول pbx_spool را در صورتی که از آن استفاده نمی شود، غیر فعال کرد. این ماژول امکان شماره گیری لیستی از شماره تلفن ها را فراهم می کند که ابزاری بسیار مناسب برای نفوذگران می باشد. غیر فعال کردن و یا تغییر در تنظیمات پیش فرض

    علاوه بر این که توصیه می شود رمزهای عبور پیش فرض مورد استفاده قرار نگیرند، باید تنظیمات و تعاریف پیش فرض نیز تغییر کنند و یا غیر فعال شوند. چرا که اگر نفوذگر با ساختار سیستم شما آشنایی داشته باشد، از این مقادیر و تعاریف پیش فرض به راحتی به منظور رخنه به سیستم تلفنی بهره خواهد برد.

    به عنوان مثال در سیستم استریسک، باید Context پیش فرض را غیر فعال کنید. به این صورت که معمولا داخل این Context عملی صورت نمی گیرد و کاملا خالی است.حذف برخی اطلاعات از بدنه پیام های ارسالی

    پیام های مربوط به پروتکل های SIP در بدنه ی خود اطلاعاتی دارند که برخی از آن ها می تواند اطلاعات مورد نیاز نفوذگران را در اختیارشان قرار دهد؛ در نتیجه توصیه می گردد تا این اطلاعات با مقادیر بی اهمیت جایگزین گردند. در حالت کلی، باید از انتشار هر گونه اطلاعاتی که ساختار و توپولوژی شبکه VoIP را نمایان می کند، جلوگیری گردد که اصطلاحا گفته می شود باید Topology hiding صورت گیرد.
    به عنوان مثال در بدنه پیام های پروتکل SIP فیلدی به نام ":Server"وجود دارد که در سیستم های تلفنی به صورت پیش فرض حاوی برند و مدل دستگاه و یا نرم افزار می باشد؛ و از این طریق نفوذگر تشخیص می دهد که با چه سیستمی و چه نسخه و یا چه مدلی مواجه است.
    در سیستم های تلفنی مبتنی بر استریسک این فیلدها را می توانید در sip.conf مقدار دهی کنید:
    useragent=NotAsterisk
    sdpsession=NotAsterisk

    ادامه مطلب را می توانید از سایت شرکت ساعیان ارتباط دنبال کنید.




    موضوعات مشابه:
    mahmoudhbn و course سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: مصطفی رضایی

    عضو عادی شناسه تصویری messi_reza
    تاریخ عضویت
    Dec 2014
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    310
    سپاسگزاری شده
    232
    سپاسگزاری کرده
    191
    مطلب جالبی بود...
    آقای تهرانی پور بنظرم ادامه ی مبحث رو اینجا ادامه می دادین خیلی بهتر بود تا این که ارجاع بدین به یه سایتی که نه فروم داره در موردش بحث و تبادل نظر بشه و نه میشه مطلب رو دنبال کرد
    البته هدف تبلیغاتی شمام محترمه!
    سپاس


    mahmoudhbn سپاسگزاری کرده است.

کلمات کلیدی در جستجوها:

مقاله امنیت داخله

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •