-
چند سوال در مورد الستیکس
سلام دوستان من سرور الستیکس رو روی vm برای یادگیری نصب کردم و توش برای ازمایش چند تا داخلی هم تعریف کردم و سافت فون هم روی ویندوز و هم روی اندروید نصب کردم و تونستم مکالمه انجام بدم.حالا چنتا پرسش از محصر اساتید دارم:
1.سرور التکیس ماژولی داره به نام open fire که قبلا بصورت مجزا من از این سرور برای چت درون شبکه استفاده کرده بودم حالا میخواستم بدونم کاربرد این ماژول در الستیکس چیه؟تا این ماژول رو کانفیگ نشه امکان ارسال پیام متنی برای کلاینت ها وجود نخواهد داشت؟یا کلا این یک ماژول مستقله و باید اسپارک رو نصب کرد روی کلاینتها ؟
2.چطور من میتونم بفهمم چه کسانی انلاین هستند یا نه؟منظورم زمانیه که مثلا با موبایل وصل شدم به سرور حالا میخوام ببینیم کدوم یکی از همکارام تو شرکت انلاین هستند ؟
-
[QUOTE=hexman;425047]سلام دوستان من سرور الستیکس رو روی vm برای یادگیری نصب کردم و توش برای ازمایش چند تا داخلی هم تعریف کردم و سافت فون هم روی ویندوز و هم روی اندروید نصب کردم و تونستم مکالمه انجام بدم.حالا چنتا پرسش از محصر اساتید دارم:
1.سرور التکیس ماژولی داره به نام open fire که قبلا بصورت مجزا من از این سرور برای چت درون شبکه استفاده کرده بودم حالا میخواستم بدونم کاربرد این ماژول در الستیکس چیه؟تا این ماژول رو کانفیگ نشه امکان ارسال پیام متنی برای کلاینت ها وجود نخواهد داشت؟یا کلا این یک ماژول مستقله و باید اسپارک رو نصب کرد روی کلاینتها ؟
2.چطور من میتونم بفهمم چه کسانی انلاین هستند یا نه؟منظورم زمانیه که مثلا با موبایل وصل شدم به سرور حالا میخوام ببینیم کدوم یکی از همکارام تو شرکت انلاین هستند ؟[/QUOTE]
۱- سرور OpenFire یک سرور برای تبادل پیام متنی مبتنی بر پروتکل XMPP است که فقط پنل مدیریت آن در پنل Elastix اِمبِد شده است. برای استفاده از آن شما باید از یک کلاینت (مثل Spark) که از پروتکل XMPP پشتیبانی می نماید استفاده نمایید. نکته قابل توجه این است که پروتکل SIP که در سیستم تلفنی برای سیگنالینگ مورد استفاده قرار می گیرد به ذاته توانایی انتقال Text را هم دارد که سبب می شود کلاینت هایی که امکان ارسال دریافت Text را دارند بتوانند از این قابلیت بهره ببرند که هیچ ربطی به OpenFire ندارد.
۲- من متوجه تعریف شما از آنلاین بودن و با موبایل وصل شدن نشدم.
-
ببینید من هدفم تز راه انداری الستیکس نصب سافت فون روی گوشی های موبایل کارمندان سازمان هست تا در کل محوطه سازمان قابل دسترس بتشند.حالا منظورم از سوالم این بود که منی که روی گوشیم سافت فون نصب کردم میتونم بفهمم کدوم یکی دیگه از همکارام هم الان متصل هستند به سرور یا نه یعنی یه جورتیی بتونم متوجه بشم اصلا فلان همکارم الان توی شرکت هست یا نیست اینه منظورم
یا اگه باز بخوام بهتر بگم میخوام از طریق گوشی موبایلم و نرم افزار سافت فون کاربرای انلاین دیگه رو ببینم
-
[QUOTE=hexman;425052]ببینید من هدفم تز راه انداری الستیکس نصب سافت فون روی گوشی های موبایل کارمندان سازمان هست تا در کل محوطه سازمان قابل دسترس بتشند.حالا منظورم از سوالم این بود که منی که روی گوشیم سافت فون نصب کردم میتونم بفهمم کدوم یکی دیگه از همکارام هم الان متصل هستند به سرور یا نه یعنی یه جورتیی بتونم متوجه بشم اصلا فلان همکارم الان توی شرکت هست یا نیست اینه منظورم
یا اگه باز بخوام بهتر بگم میخوام از طریق گوشی موبایلم و نرم افزار سافت فون کاربرای انلاین دیگه رو ببینم[/QUOTE]
امکانی که شما مد نظر دارید Busy Lamp Field یا BLF نام دارد. این امکان علاوه بر در دسترس بودن می تواند مشغول بودن فرد را به عنوان presence نمایش دهد. تعداد معدودی از سافت فون هایی که من می شناسم آن هم روی سیستم عامل های PC امکان BLF را پشتیبانی می نمایند. اما اگر پلتفرم گوشی مد نظر را بفرمایید یک بررسی خواهم کرد.
-
[QUOTE]ما اگر پلتفرم گوشی مد نظر را بفرمایید یک بررسی خواهم کرد.[/QUOTE]
گوشی ها اندرویدی هستند.ممنون
-
[QUOTE]تعداد معدودی از سافت فون هایی که من می شناسم آن هم روی سیستم عامل های PC امکان BLF را پشتیبانی می نمایند[/QUOTE]
ممنون میشم معرفی بفرمایید.
-
[QUOTE=hexman;425086]ممنون میشم معرفی بفرمایید.[/QUOTE]
[url]http://www.3cx.com/android-and-ios/[/url]
[url]http://www.twinklephone.com/[/url]
[url]http://www.counterpath.com/bria.html[/url]
-
اساتید عزیز یه سوالی دارم الان من الستیکس رو نصب کردم و سافت فون هام روی pc ها و موبایلها داره کار مکینه
میخوام در مرحله بعدی کاری کنم از سافت فون به تلفن های رومیزی و از تلفن های رومیزی به سافت فون ها تماس گرفت.دستگاه سانترال شرکت هم مارک پاناسونیک هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.
-
[QUOTE=hexman;425385]اساتید عزیز یه سوالی دارم الان من الستیکس رو نصب کردم و سافت فون هام روی pc ها و موبایلها داره کار مکینه
میخوام در مرحله بعدی کاری کنم از سافت فون به تلفن های رومیزی و از تلفن های رومیزی به سافت فون ها تماس گرفت.دستگاه سانترال شرکت هم مارک پاناسونیک هست ممنون میشم راهنمایی بفرمایید.[/QUOTE]
باید دید از چه روشی می توان این دو مرکز را به یکدیگر وصل کرد
روش اول - استفاده از یک ارتباط تحت IP است. سرور Elastix از پروتکل های SIP/IAX پشتیبانی می نماید. می ماند سانترال شما که اگر مدل جدید باشد TDA یا TDE می توان از این پروتکل استفاده نمود.
روش دوم - استفاده از لینک دیجیتال (E1) است. مرکز Elastix چون صرفاً بر اساس VoIP کار می کند برای چنین قابلیتی باید کارت E1 یا گیت وی VoIP تهیه نمایید. روی پاناسونیک هم باید کارت PRI داشته باشید.
روش سوم - استفاده از خطوط آنالوگ. در این روش یک کارت یا Gateway آنالوگ بر روی سرور Elastix نصب می شود. و تعدادی خط آنالوگ از پاناسونیک شما به این گیت وی و در نهایت Elastix متصل می گردد.
-
[QUOTE]روش اول - استفاده از یک ارتباط تحت IP است. سرور Elastix از پروتکل های SIP/IAX پشتیبانی می نماید. می ماند سانترال شما که اگر مدل جدید باشد TDA یا TDE می توان از این پروتکل استفاده نمود.[/QUOTE]
ممنون از راهنمایی کاملتون.روش اول که مسلما نمیشه چون سانترال ما خیلی قدیمیه
[QUOTE]روش دوم - استفاده از لینک دیجیتال (E1) است. مرکز Elastix چون صرفاً بر اساس VoIP کار می کند برای چنین قابلیتی باید کارت E1 یا گیت وی VoIP تهیه نمایید. روی پاناسونیک هم باید کارت PRI داشته باشید.[/QUOTE]
کارت PRI روش هست یا باید جدا خریداری بشه؟با توجه به قدیمی ودن دستگاه امکانش هست؟
[QUOTE]روش سوم - استفاده از خطوط آنالوگ. در این روش یک کارت یا Gateway آنالوگ بر روی سرور Elastix نصب می شود. و تعدادی خط آنالوگ از پاناسونیک شما به این گیت وی و در نهایت Elastix متصل می گردد[/QUOTE]
به نظر میرسه این روش به درد شرکت ما میخوره چون سانترال ما قدیمیه
این تعدادی خط انالوگ به چه چیزی بستگی داره؟
-
متاسفانه من از مدل دستگاه شما اطلاع ندارم. در تمامی مدل های پاناسونیک، کارت PRI جدا به فروش می رسد. لذا اگر سانترال شما این پورت را ندارد و امکان نصب کارت را دارد مسلماً باید این کارت تهیه شود. البته در پاسخ به سوال دیگر شما باید اینطور عرض کنم که، لینک ارتباطی که بین دو مرکز برقرار می نمایید تعیین کننده تعداد مکالمات همزمان بین دو مرکز است. به طور مثال با برقراری یک لینک E1 شما تا ۳۰ مکالمه همزمان بین دو مرکز می توانید داشته باشید. در صورتی که مکالمات همزمان شما بین دو مرکز کمتر از این مقدار است خوب گزینه E1 احتمالاً برای شما مناسب نخواهد بود.
در رابطه با خطوط آنالوگ هم همین موضوع صدق می نماید. هر خط آنالوگ فقط یک تماس را پاسخگوست لذا مثلاً برای ۴ مکالمه همزمان شما باید ۴ خط را مورد استفاده قرار دهید.
اما در رابطه با خطوط آنالوگ بحث مهمتری است. و آن هم این است که گیت وی شما FXO باشد یا FXS همچنین از پورت Jack سانترال استفاده کنید یا CO که باید به دقت در طراحی شما در نظر گرفته شود.
-
دوساتان و اساتید گرامی سلام مجدد
بنده یکسری مشکلات داشتم و هنوز دارم با الستیکس که بعضی هاش رو تونستم حل کنم بعضی هاش رو نه هنوز.
1.یک مشکلی که داشتم عدم برقراری تماس تصویری بود که سرچ کردم در موردش فهمیدم باید از توی سرور فعال بشه و این کار رو کردم و تونستم تماس تصویری هم داشته باشم.
2.تماس متنی رو ولی نتونستم حل کنم نمیدونم این هم مانند تماس تصویری باید از توی سرور فعال بشه؟با چندین نمونه سافت فون ازمایش کردم ولی نمیتونم پیام بفرستم.در این مورد میشه راهنمایی بفرمایید؟
3.من میخوام کاری کنم که هر کس که در الستیکس یک داخلی داره بتونه پسورد خودش رو تغییر بده.تا اونجایی که دستگیرم شد برای اینکار باید در قسمت user برای هر کسی که داخلی داره (nدر قسمت extension) یک یوزر ایجاد کنم و همون شماره داخلی ای رو هم که براش ایجاد کردمدر قسمت یوزر بهش بدم..تا اینجا درسته؟
برای انکه یوزر فقط توانایی تغییر دادن پسورد خودش رو داشته باشه باید عضو کدوم گروه باشه یا اگه بخوام یک گروه جدید بسازم دادن چه Permission ای کفایت میکنه براش؟
4.استفاده از ایمیل در الستیکس به چه صورت هست برای ارسال و دریافت ایمیل کاربران باید چیکار کنن ایا میشه اوتلوک رو به الستیکس متصل کرد؟
ممنون
-