سلام
آقای گنجی در Forum آقای زندی در این مورد با سوییچ سیسکو صحبت شده من لینک و می زارم. ( فکر کنم خودتونم اونجا هستید )
QOS Voice
سلام
آقای گنجی در Forum آقای زندی در این مورد با سوییچ سیسکو صحبت شده من لینک و می زارم. ( فکر کنم خودتونم اونجا هستید )
QOS Voice
ممنون
ولی مشکل اساسی اینه که IP Phone نداریم بلکه Softphone هست و از همون پورت سوییچ کلاینت داره استفاده میشه و خوب اینکه کلاینت رو بندازیم تو VLAN Voice .... فکر کنم مشکلات زیادی رو سبب بشه
سلام
ببینید آقای گنجی
راه اندازی Qos در LAN چندان ضروری نیست ، مگه اینکه یک شبکه Enterprise داشته باشید که دیگه پهنای باند کم بیارید
qos در WAN خیلی حیاتی است چون گاهی وقتها با کمبود پهنای باند مواجه میشیم.
بعضی از softphone ها خودشون می آیند و vlan های voice , data را تگ می زنند و همینطور خودشون اولویت می دند . تو قسمت تنظیماتش می تونی ببینی و براش vlan های voice , data را مشخص کنی
حالا اگه این soft phone که شما استفاده می کنی چنین قابلیتی نداره شما نمی خواهد vlan های voice , data را جدا کنی .
بیا تو سوییچ با استفاده از MQC ترافیک voice , data را مشخص کن و بهشون اولویت بده
موفق باشید
اين رو اندكي بيشتر توضيح بدي ممنون ميشمبیا تو سوییچ با استفاده از MQC ترافیک voice , data را مشخص کن و بهشون اولویت بده
راستي دوست عزيز من هم WAN دارم نگران بچه هاي اينور نيستم
نگران بچه هاي اونورم كه ارتباطمون باهاشون روي يك خط E1 هستش
سه تا نکته رو در نظر بگیرید.
1- اگر لینوکس شما 64 بیتی هست Module توی /usr/lib64 هست.
2- برای دیدن اینکه از چه کدکی استفاده میکنید sip show channels رو در حین صحبت در asterisl CLI وارد کنید.
3- در الاستیکس برای یوزری که میخواهید g729 کار کنه توی صفحه خودش disallow=all و allow=g729 بذارین.
اینکه بگیم G729 کیفیت خوبی نداره، به نظر من اصلا درست نیست (حداقل توی حرف زدن عادی و نه پخش آهنگ از پشت تلفن!) به شخصه هیچ فرقی بین اون و G711 ندیدم.
حالا اگر که یک IP PBX خوب نمیتونه از اون استفاده کنه، بحثش جداست. در مورد الستیکس و G729 هم دوستانی که کار کردند بهتر میتونن راهنمایی کنند.
یک مقدار پایینتر هست اما نه انقدر که نگرانی ایجاد کنه. شما هر دو روش رو تست کن و خودت تفاوت رو میبینی. یک بار allow=alaw یک بار هم allow=g729
توی روتر اگر نگاه کنی میبینی وقتی g711 استفاده میکنی 120K مصرف داری وقتی g729 استفاده میکنی 60K.
g711 باید 64k استفاده کنه و g729 باید 8K استفاده کنه. کسی میتونه بگه دلیل این تفاوت چیه؟
اون پهنای باند 64 و 8 kbps فقط خود ترافیک صدا است، ولی وقتی هدرهای لایه های مختلف به اون اضافه میشه، پهنای باند مصرفی بیشتر میشه. البته این مقداری که شما نوشتید یکمی بالاست، (احتمالا شما از روش های دیگه هم استفاده میکنید!!)
مصرف پهنای باند من با G711 حدود 88 و G729 حدود 28 هست.
البته اگر که IP PBX شما این قابلیت را داشته باشه که بشه زمان Sample Interval را بیشتر کرد باز پهنای باند کمتر میشه.
این لینک هم خوبه، کامل توضیح داده. Voice Over IP - Per Call Bandwidth Consumption - Cisco Systems