این اطلاعات در مورد نسل دوم مراکز تلفن هست و اگه از دوستان کسی در مورد نسل سوم مراکز تلفن یا تجهیزات اون اطلاعاتی میخواد همینجا درخواست بده
مرکز تلفن IP PBX چيست ؟
شايد بتوان گفت ، اين مراکز همانند يک مرکز تلفن سانترال معمولي ( PBX ) ولي با امکانات متنوع و حتي بيشتر از مراکز قديمي آنالوگ کارايي دارند . اين مراکز با استفاده از استاندارد هاي مختلف جهاني مانند SIP ، IAX و ... و با استفاده از قالبهاي صوتي با کيفيت هاي متفاوت مانند G.711u , G.729 , G723 و ... ، صدا و تصوير را بين داخلي ها و يا Line هاي خود ارسال و دريافت مي نمايند . اين مراکز در انواع متفاوت و با تعداد خطوط ورودي و خروجي متغير به مشتريان عرضه مي گردند . همچنين اين مراکز امکان اتصال خطوط تلفن آنالوگ شهري و خطوط ديجيتال E1 را دارا بوده و حتي قادرند از طريق بستر شبکه ( مانند اينترنت ، شبکه Lan ، Wan ، Wireless و ... ) خود را به مراکز تلفني نصب شده در ديگر دفاتر شما در سراسر ايران و حتي دنيا متصل نموده و امکان به اشتراک گذاري صدا و تصوير را براي شما به ارمغان آورد .
قابليت هاي اين مراکز تلفني چيست ؟
1- انتقال صدا و تصوير از طريق شبکه رايانه اي
2- امکان تعريف شماره داخلي هاي 3 ، 4 و 5 رقمي
3- امکان استفاده از رايانه و نرم افزار soft phone به جاي گوشي تلفن هاي مخصوص IP
4- امکان استفاده از گوشي هاي IP Phone و گوشي هاي معمولي آنالوگ به طور همزمان
5- امکان اتصال فکس به سيستم
6- امکان ارسال و دريافت فکس بين داخلي ها و يا خطوط شهري به صورت اتوماتيک و از طريق نرم افزاري
7- قابليت گروه بندي داخلي ها (شماره هاي *واحد فروش ، واحد فني ، واحد مديريت و ... )
8- ايجاد کنفرانس صوتي و تصويري بين چند نفر و يا ايجاد اتاق هاي کنفرانس مجازي با موضوعات مختلف
9- امکان ارتباط با داخلي هاي ديگر
10- امکان ضبط و شنود و گزارش گيري از مکالمات
11- امکان ايجاد يک صندوق پستي صوتي براي هر نفر
12- امکان انتقال تماس ها از داخلي به داخلي ديگر و يا در صورت عدم حضور شخص تماس با شماره شهري و يا موبايل
13- امکان پشت خط نگه داشتن تماس هاي ورودي در صورت اشغال بودن خط
14- امکان رسال پيام صوتي در صورت عدم پاسخ گويي شخص به صندوق پستي او
15- امکان راه اندازي منشي تلفني با امکان ارجاع تماس ها به افراد خاص
16- امکان ارسال پيام هاي صوتي به ايميل اشخاص
17- سرويس دفترچه تلفن
18- ايجاد موزيک انتظار مکالمه
19- امکان گرفتن نسخه پشتيبان از تنظيمات نرم افزار
20- سيستم تشخيص شماره تلفن مخاطب (* Caller ID )
21- قابليت اتصال خطوط تلفن آنالوگ و ديجيتال
22- قابليت ايجاد ليست سياه براي تماس ها ( جهت جلوگيري از برقراري تماس از بعضي از شماره هاي تعريف شده توسط مديرسيستم)
23- قابليت دسترسي کاربران به گزارشات تماس هاي خود و مشاهده پيام هاي صوتي و ايميل هاي خود
24- امکان اتصال به سانترال هاي نصب شده در سراسر دنيا از طريق بستر شبکه مانند اينترنت
25- امکان مشاهده کاربران متصل و کاربران غايب و مديريت بر سطح دسترسي آنها توسط مدير سيستم
26- امکان تعريف فکس براي کل سازمان و هر کدام از واحد هاي داخلي سازمان به صورت مجزا
27- امکان راه اندازي مراکز پاسخ گويي به مشتريان (*مانند بانکها و شرکتهاي خدماتي مانند سايپا )
28- و امکانات متنوع ديگر