نمایش نتایج: از شماره 1 تا 15 از مجموع 15
سپاس ها 285سپاس
  • 48 توسط halvaei
  • 29 توسط halvaei
  • 28 توسط halvaei
  • 23 توسط halvaei
  • 26 توسط halvaei
  • 23 توسط halvaei
  • 26 توسط halvaei
  • 26 توسط halvaei
  • 36 توسط halvaei
  • 7 توسط halvaei
  • 1 توسط msoleimani

موضوع: آموزش جامع نرم افزار 2010 Symantec Backup Exec

  
  1. #1
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    آموزش جامع نرم افزار 2010 Symantec Backup Exec

    آموزش جامع نرم افزار2010 Symantec Backup Exec
    پیش مقدمه : سخنی با همه ی دوستان
    بالاخره پس از کش و قوس های فراوان با علم بر سواد بسیار ناقص خویش، تصمیم به جمع آوری همه ی مطالبی که در مورد نرم افزار Backup Exec می دانستم و یا خوانده بودم ، گرفتم .البته تشویق های جناب آقای حکیمی هم مزید بر علت شد. به هر حال امروز شروع به جمع آوری و ویرایش همه ی دست نوشته هایم کردم. قبل از هر چیز از دوستان خواهش می کنم به نکات زیر توجه کنند
    1- همانطور که در ابتدای نوشته خود عرض کردم ، دانسته هایم در مورد این نرم افزار ممکن است خالی از اشتباه نباشد .پس عاجزانه از تمام دوستان در انجمن خواهش می کنم که در صورت مشاهده اشتباه حتما آنرا به بنده منعکس کنند تا آنرا تصحیح نمایم.
    2- خیلی در وب جستجو کردم تا منبع آموزشی سریع و ساده ای برای این نرم افزار پیدا کنم اما جز منبع اصلی شرکت که کتابی است در حدود 2000 صفحه نتوانستم چیز دیگری پیدا کنم .پس شروع به خواندن همان 2000 صفحه که منبع اصلی هم هست نمودم. برای راحتی کار دوستان تصمیم گرفتم تا تمامی این 2000 صفحه و یا موارد مهم آن را در چند جلسه به صورت خلاصه به دوستان تقدیم کنم.
    3- اگر علاقه به یادگیری جزییات بیشتر دارید می توانید از منبع اصلی شرکت سیمانتک استفاده کنید. این کتاب را از این آدرس دریافت نمایید.
    4- در این آموزش از نرم افزار2010 Backup Exec ویرایش 13 استفاده خواهم کرد.
    5- سعی خواهم کرد هر هفته دو یا سه قسمت از آموزش را در انجمن قرار بدهم .هرچند زمان زیادی از این کار به تایپ سپری خواهدشد.
    6- در پایان بازهم بی تعارف اقرار می کنم بر این بیت از حضرت حافظ "...که عشق آسان نمود اول ولی افتاد مشکل ها "ولی به این گفته از پیام آور خوبی ها حضرت محمد که "برای هر چیز زکاتی است و زکات علم نشر آن است " امیدوارم.

    ***
    جلسه ی اول

    مقدمه

    اهمیت تهیه پشتیبان از منابع مهم سازمان در مبحث فناوری اطلاعات بر هیچکس پوشیده نیست .امروزه درسازمان های پیشرفته منابع مالی و انسانی زیادی صرف نگهداری و تهیه پشتیبان از اطلاعات مهم سازمان می شود.این سازمان ها اهمیت نگهداری ازاطلاعات را به خوبی درک کرده اند.هزینه ی زیاد بازیابی اطلاعات و در گاهی اوقات عدم امکان بازگشت اطلاعات،به وجود آمدن نقص های سخت افزاری و یا اشتباهات انسانی ، همه و همه بر اهمیت موضوع پشتبان گیری می افزاید.
    برای تسریع و بهبود این عملیات علاوه بر امکاناتی که بعضا توسط خود سیستم عامل (مثل سرویس backup در windows 2008) ارائه شده است میتوان از نرم افزارهای جانبی هم استفاده کرد.
    اگر به گزاف سخن نگفته باشم نرم افزار Symantec Backup Exec محصول شرکت سیمانتک قوی ترین نرم افزار جانبی تهیه پشتیبان از اطلاعات است.این نرم افزار دو ویژگی منحصر به فرد را در عین نگهداری سرعت و اطمینان زیاد با یکدیگر ترکیب کرده است:
    ویژگی اول قابلیت بازگرداندن اطلاعات بر روی یک سخت افزار غیر مشابه و ویژگی دوم قابلیت بازیابی اطلاعات از راه دور می باشد. نتیجه این ترکیب آزادی عمل استثنایی مدیر شبکه برای احیای سیستم ها در هر زمان و از هر مکان بر روی هر سخت افزاری است.
    برخی از امکانات این نرم افزار به این شرح است :
    - کاهش زمان احیای سیستم ها

    با استفاده از قابلیت هایی مانند مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه، مدت زمان احیای سیستم های آسیب دیده به طرز چشمگیری کاهش می یابد و می توان ظرف مدت کوتاهی، سیستم عامل و اطلاعات یک کامپیوتر آسیب دیده را بطورکامل احیا نمود.
    - سازگاری و انعطاف پذیری بالا
    این نرم افزار دارای امکان تهیه نسخه های پشتیبان بر روی کلیه ابزارهای ذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره می باشد.همچنین می توان نسخه های پشتیبان را بر روی هر کامپیوتر دلخواه در شبکه نیز ذخیره نمود. کلیه اطلاعات بر روی یک فایل ذخیره می شوندو این فایل به آسانی قابل بازیابی بر روی هر سیستمی می باشد.
    - مدیریت متمرکز از یک محل

    در سازمانهایی که شبکه های آنها دارای تعداد قابل توجهی کامپیوتر باشد، می توان کلیه عملیات تهیه نسخه های پشتیبان و یا احیای آنها را از راه دور و به وسیله کنسول مدیریتی انجام داد و نیازی به حضور فیزیکی مدیر شبکه برای انجام این امور نیست.
    - عدم قطع فعالیت های عادی

    کلیه فعالیت های این نرم افزار به صورت غیر محسوس انجام می پذیرد و برای تهیه نسخه های پشتیبان، نیازی به بستن فایل های در حال استفاده یا قطع فعالیت جاری سیستم است. حتی این برنامه را می توان طوری تنظیم کرد تا در رخدادهای خاص مثلا نصب یک برنامه، افزایش یا کاهش حجم دیتا، ورود کاربر به سیستم و یا در زمان بندی های خاص به طور خودکار اقدام به Backup نماید.
    - تهیه نسخه پشتیبان
    این برنامه با قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای همچنی پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهایذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS، SAN، DVD، USB و غیره گزینه ی بسیار مناسبی برای تهیه نسخه های پشتیبان از اطلاعات موجود در شبکه است.
    - احیای کامل اطلاعات
    بسته به حجم اطلاعات و برنامه های نصب شده بر روی یک سرور، بازیابی اطلاعات به وسیله آن معمولا کمتر از نصب یک ویندوز به تنهایی زمان می برد.
    - مدیریت تغییرات

    قبل از نصب هر سخت افزار جدید و یا تغییر اساسی در سیستم، می توان از وضعیت فعلی سیستم یک نسخه کپی تهیه نمود و بعد اقدام به نصب سخت افزار و یا نرم افزار جدید نمود و در صورت بروز هر نوع ایراد، می توان به سرعت سیستم را به آخرین وضعیت قبل از اعمال تغییرات بازگرداند.
    کپی از اطلاعات بانک اطلاعاتی
    با استفاده از این نرم افزار می توان از اطلاعات موجود در بانکهای اطلاعاتی، از جمله DB2، Oracle، SQL Server و غیره در حالت کار و بدون نیاز به قطع فعالیت های آن نسخه پشتیبان تهیه نمود.

    قابلیت های کلیدی Symantec Backup Exec
    - مدیریت یکپارچه نسخه های پشتیبان و امکان بازیابی اطلاعات بر روی سخت افزار غیر مشابه
    -
    قابلیت تهیه نسخه پشتیبان به صورت کامل، افزایشی و دوره ای
    -
    بازگرداندن روی دیسک سخت افزار غیر مشابه
    -
    پشتیبانی از طیف وسیعی از سخت افزارهایذخیره سازی اطلاعات از قبیل هارد دیسک، نوارهای مغناطیسی، دیسکهای نوری، NAS, SAN, DVD, USB و
    -
    امکان استفاده در محیط های مجازی
    -
    بازیابی از راه دور بدون دخالت شخص
    -
    امکان اجرا و کنترل از راه دور
    امکان تهیه پشتیبان از فایل های در حال استفاده ، فایل های باز
    - و …

    دوشنبه 16خرداد 1390





    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط halvaei : 2011-06-06 در ساعت 05:10 PM
    Hakimi، SADEGH65، milad22 و 45 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6
    آموزش جامع نرم افزار 2010 Symantec Backup Exec

    جلسه دوم :چه موارد جدیدی در Backup Exec 2010 وجود دارد؟
    1- Backup Exec
    1-1 پشتیبانی از windows 2008 server R2
    1-2 پشتیبانی از Windows 2008 Server Core installation Options
    به شما اجازه نصب Backup Exec Agent بر روی ویندوز های core 2008 می دهد.
    1-3 پشتیبانی از ویندوز 7
    پشتیبانی از bitlocker drive encryption
    1-4 پشتیبانی از Agent برای پلتفرم های Linux یا Unix Server مثل:

    • Oracle Enterprise Unix 5.0



    • Ubuntu 8.0
    • Xen server 5
    • Debian 4.0,5.0
    • Suse Linux Enterprise 11

    1-5 پشتیبانی از Robotic library
    در ادامه بحث به طور مفصل در این مورد صحبت خواهیم کرد.
    1-6 اضافه شدن Home view در کنسول مدیریتی
    با اضافه شدن این قسمت می توانید محیط نرم افزار را برای خوتان شخصی سازی (Customize) کنید تا بدین وسیله بتوانید دسترسی بهتری به موارد دلخواه خود داشته باشید.
    1-7 نصب بر روی DVD
    همه فایل های مورد نیاز برای نصب نرم افزار در یک DVD وجود دارد.
    1-8 اشتراک ایده ها در وب
    می توانید ایده های خود را با دیگر مشتریان سیمانتک به اشتراک بگذارید .بهترین پیشنهاد ها در بالای لیست قرار می گیرند و شرکت سیمانتک در ویرایش های بعدی نرم افزار از این ایده ها برای بهتر شدن نرم افزار خود استفاده خواهد کرد.
    1-9 Direct Copy
    کپی کردن از یک درایو یا منبع مجازی به یک درایو فیزیکی به صورت مستقیم.
    2- Agents and Options
    این ویرایش شامل توانایی های جدیدی در Agents & Options به شرح زیر می باشد:
    2-1 Agent for Vmware Virtual infrastructure
    با استفاده از این Agent می توان با اتصال به ESXi/ESX که شامل Vcenter باشد ،از ماشین های مجازی واقع در آن ESX پشتیبان گرفت و یا به راحتی پشتیبان های آنها را restore کرد.تاکید می شود برای استفاده از این قابلیت نصب نرم افزار vcenter بر روی ESX الزامی می باشد.
    می توان از ماشین های مجازی ویرایش 7 انواع مختلف Diffrential & Incremental Backup تهیه کرد.همچنین میتوان مسیر ذخیره سازی یک ماشین مجازی را هنگام Resoreکردن تغییر داد
    می توان جمع تعداد ماشین های مجازی که از آنها Backup تهیه شده است را مشاهده کرد.
    2-2 Agent برای Microsoft Hyper-V
    شامل پشیبانی از قابلیت های زیر می شود:
    - پشتیبانی از Hyper-V 2008 R2
    - پشتیبانی از مهاجرت زندهLive migration))
    - پشتیبانی از ماشین های مجازی جمع شده یا کلاستر (clustered)
    2-3 Agent برای Microsoft Exchange 2010
    از این قابلیت برای تهیه پشتیبان از دیتابیس Exchange 2010 و حتی Exchange 2010 که روی یک بستر مجازی مثل ESX و یا hyper-V قرار دارد استفاده میشود.این نرم افزار از Exchange Server 2010 که به صورت جدا از Activeنصب شده باشد هم پشتیبانی می کند.(ُStand alone server)
    2-4 Agent برای Enterprise Vault
    در مورد مفهوم vaultدر آینده بیشتر صحبت خواهیم کرد.
    2-5 پشتیبانی از Exchange Mailbox Archiving Option
    از این قابلیت برای تهیه پشتیبان از mailbox های کاربران در Exchange server به صورت جداگانه و همچنین Restore آن به طور جداگانه استفاده می شود. فرض کنید رییس شما یک ایمیل مربوط یه یک ماه پیش را از Mailbox خود حذف کرده باشد و حالا آن را بخواهد!
    2-6 پشتیبانی از Virtual Tape Library
    2-7 Active Directory Recovery Agent
    درست است که در ویندوز هم می توان این کار را انجام داد ولی در این نرم افزار به مراتب ساده تر از خود ویندوز می باشد. این Agent از تمامی object های موجود در active 2008 پشتیبانی می کند.
    2-8 پشتیبانی از file system archiving options



    ویرایش توسط halvaei : 2011-06-07 در ساعت 03:47 PM
    SADEGH65، ARM، a_r_ranji و 26 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  3. #3
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6
    آموزش جامع نرم افزار 2010 Symantec Backup Exec

    جلسه ی سوم

    حداقل نیازهای سیستم برای نصب backup Exec
    1- Windows 2003 X86 و بالاتر
    نکته 1: این نرم افزار برای روی ویندوز core 2008 نصب نمی شود و فقط Agent آن نصب می شود.
    نکته2 : نمی توان این نرم افزار را روی ویندوزی که RODC هست ، نصب کرد (read Only Domain Controler) زیرا در این نوع ویندوز نمی توان SQL servre و یا SQL server express نصب کرد.
    نکته 3 : می توانید لیست سیستم عامل های سازگار با این نرم افزار را در آدرس زیر ببینید:
    http://www.symantec.com/business/pro...rage&pvid=57_1
    2- Internet explorer 6 و بالاتر
    3- پردازشگر: XeonIntel Pentium, و یا AMD
    4- حافظه: حداقل 512 mb البته حافظه پیشنهادی 1G می باشد.
    5- فضای جانبی : حداقل فضا 1.44 گیگا بایت برای نصب و برای نصب همه ی قسمت ها 2.32 گیگابایت.البته برای نصب sql express هم به 330 مگابایت فضا احتیاج است .
    6- کارت شبکه
    7- سخت افزار ذخیره سازی: شما می توان در این نرم افزار از انواع سخت افزارهای ذخیره سازی (storage hardware) مانند نوار های مغناطیسی، هارد های قابل حمل ، robotic libraryو ... استفاده کنید. برای مشاهده لیست این سخت افزارها به آدرس زیر مراجعه کنید:
    http://www.symantec.com/business/sup...&id=TECH137050

    سه شنبه 17 خردادماه 1389



    ویرایش توسط halvaei : 2011-06-07 در ساعت 05:08 PM
    Hakimi، SADEGH65، ARM و 25 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  4. #4
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6
    پیش درآمدی بر جلسه چهارم
    زنگ تفریح!
    سلام
    خواستم در مورد جلسه سوم چند نکته را اضافه کنم
    1- اگر در محیط دامین هستید پیشنهاد می کنم که قبل از نصب نرم افزارحتما ویندوزتان را به دامین join کنید چرا که بسیاری از قابلیت ها در محیط دامین دارای سهولت بیشتری هستند.
    2-اجازه دهید ویندوزتان کاملا به روز شود
    3- net framework 3.5 sp1 را حتما نصب کنید.
    4- نرم افزار را می توانید با جستجو در همین انجمن پیدا کنید.
    http://forum.persiannetworks.com/f109/t32910.html
    http://forum.persiannetworks.com/f109/t37745.html
    5- اگر امکان داشت هارد های اضافی به سرورتان را حتما Raid کنید.
    6 - اگر امکان داشت بیش از یک کارت شبکه برای سرور قرار دهید(بستگی به اندازه و حجم اطلاعات شما دارد).
    7- حتی الامکان نرم افزار را در مسیری غیر از درایو ویندوز نصب کنید.


    ARM، samadireza، th95 و 20 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  5. #5
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6
    آموزش جامع نرم افزار2010 Symantec Backup Exec
    جلسه ی چهارم
    نصب و راه اندازی Backup Exec
    قبل از نصب به نکات زیر توجه کنید
    · از اتصال کامل هارد ها و یا نوار مغناطیسی به سیستم مطمئن شوید .
    · اسم کامپیوترتان را استاندارد انتخاب کنید.
    · اگر می خواهید دیتابیس نرم افزار روی خود سیستم باشد (sql express) نباید درایو های شما Encrypted و یا Compress باشد.
    · net framework 3.5 sp1 را حتما نصب کنید.


    برای شروع عملیات نصب ابتدا در دیسک نصب نرم افزار فایل browser.exe را اجرا کنید، زبان نرم افزار به طور پیش فرض انگلیسی می باشد.تایید کنید تا واحد محیط اصلی نصب گردید:


    قبل از نصب می توانید Backup Exec Environment را اجرا کنید تا تمام منابع سیستم شما را چک کند.این قسمت سیستم شما را آنالیز کرده و شما را نسبت به نصب موفقیت آمیز نرم افزار مطمئن می سازد.برای این کار در قسمت pre-installation روی backup exec کلیک کنید .چون در این مرحله ما به صورت local نرم افزار را نصب می کنیم check Environment localرا انتخاب کنید و اجازه دهید تا سیستم شما را چک کند. می توانید تمام جزییات را مشاهده کنید و اگر پیغام خطایی مشاهده کردید آن را رفع نمایید.


    حالا در قسمت installation ،backup exec را نصب کنید

    Next را بزنید و قرارداد را قبول کنید در قسمت Meno ، local install را انخاب کنید و install backup exec software and option را انتخاب کنید.دوباره سیستم شروع به چک کردن وضعیت می کند .اگر مشکلی وجود نداشت که می توانید کلید next را بزنید و گرنه باید از نصب خارج شده مشکل را رفع و دوباره مراحل فوق راانجام دهید.



    وارد کردن سریال: از راه قانونی دو راه وجود دارد :1- خرید نرم افزار و اضافه کردن لایسنس 2- خرید آنلاین از سایت شرکت








    در قسمت installation option قسمت های مورد نیاز خود را نصب کنید.مواردی که به نظر من مهم تر بود را من در این قسمت انتخاب کردم موارد مثل:
    · Tape devices drivers
    · Online documention
    · Enabled robotic library support (برای سیستم های بزرگ ذخیره سازی اطلاعات)
    · Advanced open file optionAOFO)- نکته : AOFO فقط برای سیستم های 32 بیتی 2003 XP, به کار میرود
    · Virtual Tape library support

    همچنین agent های مورد نیاز خود را هم در این قسمت مشاهده و انتخاب کنید.
    · Agents for Exchange
    · SQL servre
    · Vmware
    · Hyper-v
    · Active Directory Recovery Agent
    نکته: تمامی Agent ها در مسیر زیر موجود هستند:
    \programs files\symantec\backupexec\Agents\




    حالا مسیر نصب را انتخاب کنید .مسیر نصب را در درایوی غیر از درایو سیستم عامل فرار دهید.



    Service account Backup Exec


    برای سرویس های نرم افزار لازم است که کاربر administrator و یا جزیی از گروه administrator باشد .در ماشین هایی که پسورد آن خالی است یعنی پسورد ندارد(blank password) نرم افزار نصب نمشود. در محیط های دامین پیشنهاد میشود کاربر Domain Admin انتخاب شود.






    انتخاب نوع
    Sql server
    برای پایگاه داده نرم افزار که در پایه SQL server می باشد دو راه دارید :1- اجازه دهید تا خود نرم افزار ویرایش Express را نصب کند.2- یک سرور sql را به نرم افزار معرفی کنید. ما به طور پیش فرض اجازه می دهیم تا خود نرم افزار آن را نصب کند






    انتخاب نوع درایورهای
    Tape Backup
    اگر در قسمت Option ها ، قسمت Tape devices drivers را انتخاب کرده باشید در این قسمت نوع درایور آن را مشخص می کنید .به طور پیشنهادی و پیشفرض گزینه اول را انتخاب کنید.





    در این قسمت تمامی مراحل نصب و جزییات انتخاب شده برای شما بازبینی می شود.






    حال کلید شروع نصب را بزنید و اجازه دهید تا مراحل نصب به پایان برسد.






    صفحه ی پایانی نصب






    حال می توانید نرم افزار را باز کنید و محیط نرم افزار را ببینید:




    آشنایی با منو ها و منو Home و همچنین سایر قسمت ها در جلسه بعد

    منتظر باشید
    پنج شنبه 19 خرداد 1390



    SADEGH65، sma.ffcc، samadireza و 23 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  6. #6
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    آشنایی با محیط نرم افزار Backup Exec - جلسه پنجم

    جلسه پنجم
    آشنایی با محیط نرم افزار Backup Exec
    در این قسمت به بررسی و معرفی محیط کار نرم افزار می پردازیم محیط کار نرم افزار مطابق شکل زیر است:







    1- Meno Bar
    همیشه در بالای صفحه قراردارد و گزینه های اجرایی نرم افزار را شامل می شود.
    2- Navigation Bar
    شما بیشترین استفاده را از این قسمت خواهید داشت .در واقع مفاهیم اصلی نرم افزار مانند job ، Media ، Devices و ... در این قسمت وجود دارد .در این قسمت است که می توانید یک job جدید ایجاد کنید. به طور خلاصه می توان گفت که job انجام یک کار در این نرم افزار است این کار می تواند یک Backup ،Restore و یا پاک کردن یک Device باشد. به موقع در مورد job حرف خواهیم زد.
    · Home : این قسمت دسترسی سریع به قسمت هایی که بیشترمورد استفاده قرار می گیرند را امکان می سازد. در شروع کار می توانید به مراتب از این قسمت استفاده کنید .قسمت های مهم نرم افزار در Home آورده شده است.می توانید این صفحه را با استفاده از ستون سمت چپ Customize (شخصی سازی) کنید.







    · Job Setup :در این قسمت می توانید یک job جدید ایجاد کنید job می تواند از نوع Backup،restore و یا انواع دیگر باشد که در ادامه در مورد آن بحث خواهد شد






    نکته قابل توجه اینست که چنانچه در تصویر مشاهده می کنید بعضی از قسمت های سمت چپ غیر فعال (کم رنگ) هستند.علت اینست که حتما باید یک قسمت انتخاب شود تا این موارد فعال شوند.یعنی فعال شدن بعضی از قسمت های ستون سمت چپ مستلزم انتخاب کردن یک مورد می باشد.
    · Job Monitor
    در این قسمت می توانید job های در حال اجرا یا منتظر در صف اجرا را مشاهده کنید.job های در حال اجرا معمولا با رنگ آبی نشان داده می شوند و علامت (Play) هم کنار آن قرار دارد.همچنین می توانید تاریخچه ای از همه ی job های اجرا شده را مشاهده کنید





    · Alerts:
    در این قسمت می توانید تمامی هشدارها و پیغام های نرم افزار را به صورت لیست شده ببینید . همچنین می توانید در این قسمت تمامی هشدارها و پیغام ها را طوری تنظیم کنید که به یک ایمیل ارسال گردد.





    · Reports
    برای ذخیره سازی ،چاپ و آماده سازی گزارش ها به صورت آنی و یا به صورت زمان بندی شده در مورد job ها،device هاو... به فرمت های PDF,Html,Xls.





    · Devices
    تمامی قطعه های جانبی مانند هارد درایو ها ،نوارهای مغناطیسی و...در این قسمت تعریف و مشاهده می گردند.می توانیم آنها را گروه بندی کنیم و یا محتویات آنرا مشاهده نماییم.






    · Media
    مشاهده و تنظیم media، و ساخت Media Set و Media Location.در مورد مفهوم Media می توانید آنرا به صورت یک جعبه با اندازه دلخواه که در آن پشتیبان اطلاعات گرفته شده قرار دارد، فرض کنید. هر Media یک طول عمر برای حذف نشدن و یا آماده شدن برای استفاده مجدد دارد.در ادامه درمورد این قسمت نیز مفصل صحبت خواهیم کرد.





    ·Backup
    روی آن کلیک کنید تا wizard ایجاد یک Backup باز شود.کاربران تازه کار بیشتر از این قسمت استفاده می کنند.اما پیشنهاد من این است که فعلا از ساختن چیزی خودداری کنید تا به موقع به تشریح تمامی قسمت های ساخت یک Job جدید بپردازیم.
    · Restore
    به مانند Backup می توان روی آن کلیک کرد تا wizard ساخت یک Restore Job باز شود.
    3- Task Pane
    در سمت چپ کنسول مدیریتی واقع شده است و شامل لیستی از وظایفی که در حال حاضر می توان انجام داد می باشد.به طور پیش فرض بعضی از سمت ها غیر فعال است چرا که باید یک چزیزی انتخاب شود .برای مثال در قسمت devices شما نمی توانید گزینه ی rename را انتخاب کنید مگر اینکه یک Device را انتخاب کرده باشید.
    4- Selection Pane
    برای انتخاب آیتم هایی که با آنها کار می کنیم برای مثال انتخاب فایلی برای گرفتن پشتیبان.
    5- Result Pane
    کادر بزرگی در سمت راست کنسول مدیریتی که معمولا به صورت لیستی یا درختی می باشد.این کادر معمولا نتایج Selection Paneرا نشان می دهد.
    6- Preview Pane
    اطلاعات جزیی تری در مورد آیتم های انتخاب شده را به صورت لیست یا درخت نشان می دهد.
    7- Status Bar
    در این قسمت می توانید Job های در حال اجرا یا منتظر در صف و سرویس هایی که در حال اجرا هستن را نشان می دهد.
    8- Share your ideas
    در این مورد در جلسه اول و دوم صحبت شد.
    9- Search Knowledge Base
    اگر در قسمتی چیزی نمی دانستید می توانید لغت مورد نظر را جستجو کرده تا اطلاعاتی از آن را در وبسایت نرم افزار مشاهده کنید

    در پایان پنج جلسه شما با نرم افزار Backup Exec، قابلیت ها و موارد اضافه شده به نسخه جدید ، طریقه نصب آن و قسمت های محیط کار نرم افزار آشنایی پیدا کردید.در شروع جلسه بعد با پیکربندی و موارد کاربردی نرم افزار آنا خواهید شد .پس از پایان جلسه نهم شما باید مفاهیم کلیدی زیر را درک کرده باشید
    Job
    Media
    Device
    Policy
    Resource
    Template
    اگر مفاهیم فوق را به خوبی درک کنید آنگاه می توانید به راحتی با نرم افزار کار کنید.
    سه شنبه 24 خرداد



    ویرایش توسط halvaei : 2011-06-14 در ساعت 12:25 PM علت: تغییر قلم با اعمال شاقه!!
    SADEGH65، milad22، sma.ffcc و 20 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  7. #7
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    جلسه ششم - داستان Backup Exec چیست ؟!

    جلسه ششم
    Backup Exec چگونه کار می کند؟




    شما از کنسول مدیریتی نرم افزار استفاده می کنید تا عملیات Backup، Restore و عملیات سودمند دیگری را انجام دهید. کاربرانی که ادمین هستند می توانند از دو راه با نرم افزار ارتباط برقرار کنند
    1- Backup Exec Media server: سروری که نرم افزار در آن نصب شده است Media server نام دارد .با استفاده از Media server می توان وارد نرم افزار شد و عملیات مختلف را انجام داد
    2-از طریق Remote : می توان با نصب Remote Backup Exec نرم افزار روی Media server را از راه دور مدیریت کرد.این امکان یکی از مزایای نسخه جدید است.برای نصب remote در همان مراحل نصب که در جلسه مربوط به نصب توضیح داده شد ، در مرحله Meno به جای Install Backup Exec software and option قسمت دوم یعنی Install Remote administration Console Only را انتخاب کرد .این امکان وجو د دارد که از راه دور به کنسول مدیریتی نرم افزار دست پیدا کرد.
    حال به طور خلاصه سناریوی کلی کار نرم افزار را شرح می دهیم:
    1- مرحله اول: شناسایی Device ها
    پس از اینکه نرم افزار نصب شد ، Media Server می تواند به انواع مختلف سخت افزار های ذخیره سازی مانند SAN,NAS, Fibr Channel,Tape,Disk متصل شود .ابتدااین device ها را به نرم افزار می شناسیم.می توانیم تعیین کنیم که اندازه هر فایل چقدر باشد.
    2-مرحله دوم : تعریف Media ها
    ابتدا این سوال را از شما می پرسم: پشتیبان یک فایل را می خواهید چه مدت نگهداری کنید ؟پس از پایان آن دوره آیا پشتیان پاک شود و اطلاعات جدید درون آن ذخیره شود؟ مثلا یک فابل Sql را می خواهید تا سه روز در هارد خود ذخیره کنید و یا دیتابیس مهم خود را می خواهید تا 6 ماه داشته باشید.همه ی این زمانها در Media تشریح می شوند.
    حال پس از اینکه مشخص کردیم چه منطقی در پس یک وظیفه پشتیبان گیری وجود دارد شروع به مشخص کردن Media می کنیم .برای ساده تر شدن موضوع Media را جعبه ای فرض کنید با اندازه که خودتان مشخص کنید این جعبه تا هر زمان که شما بخواهید می تواند از اطلاعات شما نگهداری کند و پس از پایان آن زمان ، جعبه یا همان Media آماده است تا اطلاعات جدید را در خود ذخیره کند. پس از پایان زمانی که ما مشخص می کنیم که جعبه اطلاعات را حفظ کند دیگر اطلاعات قدیمی قابل دسترسی نیست. این دوره ، دوره نگهداری اطلاعات است.
    3- مرحله سوم : تهیه لیست از موارد مورد نظر برای تهیه پشتیبان
    حال برای اطلاعاتی که داریم یک لیست ایجاد می کنیم .این لیست می تواند شامل موارد زیر باشد

    • · Vmware machine
    • · System state windows 2003 , 2008
    • · Exchange database
    • · Database : Sql, Oracel,….
    • · Hyper V machine
    • · File Server
    • · ….

    4- مرحله چهارم : ایجاد Policy
    حال که لیست ها تشکیل شدند شروع به ایجاد پالیسی می کنیم .پالیسی تعیین می کند که :

    • · چه زمانی پشتیبان بگیریم؟
    • · هر چند وقت یکبار پشتیبان بگیریم؟
    • · چه نوع پشتیبانی بگیریم؟
    • · بعد از پشتیبان با لیست چه عملی انجام بدیم؟
    • · روی کدام Device و با استفاده از چه Media پشتیبان کنیم؟
    • · تا کی پشتیبان بگیریم؟

    5- ساخت Job
    حال با استفاده از پالیسی ، media ، و لیستی که ساختیم شروع به یک Job می کنیم. گاهی با ربط دادن Policy ها به selection list ها به طور اتوماتیک Job ساخته می شوند.
    می توانیم سرنوشت job ها را در Job monitor ببینیم . اسم job از ترکیب نام لیست و پالیسی به دست می آید. می توانیم پیغام ها را در Alert ببینیم.
    این مختصری از سناریوی کلی نرم افزار بود .سعی کردم به طور ساده به شرح این مطالب بپردازم چرا که اگر دوستان این سناریو را خوب متوجه شوند ، دقیقا خواهند فهمید که نرم افزار چگونه کار می کند و برای جلسه های بعد بسیار آماده تر خواهند بود.
    باز هم اگر سوالی و مطلبی بود در خدمت دوستان هستم.ان شالله اگر عمری بود جلسه بعد را روز دوشنبه در انجمن قرار خواهم داد.فعلا به مدت 3 روز دسترسی به اینترنت نخواهم داشت.

    چهار شنبه 25 خرداد 1390



    ویرایش توسط halvaei : 2011-06-15 در ساعت 05:19 PM علت: تغییر قلم با اعمال شاقه تر!!
    SADEGH65، sma.ffcc، samadireza و 23 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  8. #8
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    آموزش جامع نرم افزار Symantec Backup Exec 2010 - جلسه هفتم

    جلسه هفتم
    اول اینکه از همه ی دوستان بابت تاخیرم عذرخواهی کنم.هر چند دلم می خواست طبق برنامه پیش برم و دوستان هم اشاره کرده بودند اما متاسفانه شد آنچه نباید میشد .به هرحال دوباره شروع کردم و امیدوارم بتونم تاخیرم را با سعی در بهتر شدن آموزش جبران کنم.

    DEVICES



    در این قسمت در مورد دیوایس هایی که به سرور متصل هستند و قرار است فایل های Backup درون آنها ایجاد شوند صحبت خواهیم کرد.این دیوایس ها می توانند هارد های معمولی، Tape backup ، و یا USB ها باشند .
    این قسمت ابزاری به نام devices assistant دارد . این ابزار کمک می کند تا بتوانید انواع مختلف device را مشاهده کنید.برای دسترسی به این ابزار در قسمت devices task روی configure devices assistant کلیک کنید تا کادر زیر باز شود:




    در این کادر انواع مختلف دیوایس های مربوط به سیستم سرور backup را مشاهده می کنید .برای شناسایی آنها به سرور ،روی آنها کلیک کنید.با کلیک روی آنها ویزارد مربوطه باز خواهد شد.ما در اینجا با دو قسمت خیلی مهم آشنا خواهیم شد:


    1. Backup-to-disk-folder

    Backup-to-disk-folder که به اختصار B2DF خواهیم گفت همانطور که از نام آن پیداست ، به شما کمک می کند تا فایل های backup را در پوشه ای روی دیسک ذخیره کنید.حتی می توانید ابتدا از فایلتان روی B2DF پشتیبان بگیرید و در فرصت مقتضی آن B2DF را روی Tape ذخیره کنید.نکته ی مهم اینست که B2DF ها روی وسیله هایی ایجاد می شوند که اصطلاحا Un-removable هستند .برای اینکه روی وسیله های removable چنین فولدر هایی ایجاد کرد باید از Removable Backup-to-disk folder استفاده کرد.
    هنگامیکه شما یک B2DF جدید ایجاد کنید سرور backup exec به طور اتوماتیک به آن نام اختصاص خواهد داد.
    فرض کنید شما تعدادی دیسک روی سرور خود دارید با توجه به نیازتان و نوع پشتیبانی که از منابع خود می گیرید می توانید B2DF ها را بسازید.میتوانید در هر دیسک فقط یک B2DF داشته باشید و یا بیشتر.برای مثال
    من 5 دیسک دارم با که آنها را با اعداد 1 تا 5 نامگذاری کرده ام .درون هر دیسک هم یک فولدر ایجاد می کنم .
    (چرا در روت دیسک یک فولدر ایجاد کردم؟ این کار سلیقه ایست و من برای اینکه root دیسک من تمیز تر به نظر برسد این کار را انجام می دهم!!)
    حالا در backup exec یک B2DF جدید ایجاد می کنم و مسیر فولدرهای از پیش ساخته ی خودم را می دهم .نامگذاری من هم به این صورت خواهد بود
    B2DF01 مربوط به فولدر موجود در دیسک 1
    B2DF 02 مربوط به فولدر موجود در دیسک 2
    B2DF03 مربوط به فولدر موجود در دیسک 3
    B2DF04 مربوط به فولدر موجود در دیسک 4
    B2DF05 مربوط به فولدر موجود در دیسک 5
    حالا از خودتان می پرسید این کار چه حسنی دارد؟ اولا که بر اساس سیاستی که خودتان می ریزید می توانید نوع فایلهای خاص را دسته بندی کنید و هر نوع فایل را در B2DF مربوط به خود بریزید.ثانیا یک نوع طبقه بندی در چیدمان فایلهای خود دارید که می تواند در موقع restore کردن به شما کمک کند.
    نکته ی مهم اینست که حداقل برای هر دیسک یک B2DF الزامیست.




    به غیر از استفاده از device assistance راه دیگر برای ساختن یک B2DF جدید می توانید روی نام سرور کلیک راست کرده و New backup to Disk را بزنید و تیک ویزارد را بردارید تا کادر بالا بریتان باز شود. همینطور که می بینید در قسمت نام می توانید نام B2DF ، در قسمت Path مسیر را مشخص کنید.همین جا می توانید وضعیت آن را مشخص کنید که در حالت pause باشد و یا enable باشد .در کادر Backup-to-disk file management می توانید ماکزیمم اندازه هر فایل پشتیبان را تنظیم نمایید .این اندازه به طور پیش فرض 4 گیگ است که شما می توانید آن را تغییر دهید.از 1 مگابایت تا 4096 گیگابایت.
    نکته مهم :اگر اندازه ی فایل را کوچکتر بگیرید ممکن است تعداد فایلها زیاد شود و باعث کاهش performance سرور گردد. این تعداد دقیقا با قسمت maximum number of backup set کار می کند که می تواند از 1 تا 192 باشد.اگر اندازه فایل را بزرگتر بگیرید ممکن است باعث مشکلاتی از قبیل عدم تخصیص حافظه ، و پیامدهای شبکه ای گردد.بهترین حالت همان پیش فرض است.
    در کادر آخر هم می توانید تنظیم کنید که برای هر B2DF چند job همزمان بتوانند استفاده کنند.



    در advanced Tab هم می توانید یک حد آستانه برای هر
    B2DFتنظیم کنید .به عنوان مثال شما تنظیم می کنید به محض اینکه فضای خالی دیسک به 4 گیگابایت رسید دیگر هیچ job ی را برای backup نپذیرد و این 4 گیگ را به عنوان یک فضای خالی در نظر بگیرد و نشان بدهد که ظرفیت دیسک پر شده است.این قضیه در devices pool کاربرد زیادی دارد که به شرح آن خواهیم پرداخت.
    تغییر موارد پیش فرض نرم افزار در Devices
    برای اینکه مقادیر پیش فرض را در این قسمت تغییر دهید باید مسیر زیر را طی کنید:
    در منوی tools وارد option شوید و در قسمت setting روی backup-to-disk کلیک کنید.حال می توانید مقادیر پیش فرض را به دلخواه تغییر دهید.
    تغییر مسیر Backup-to-disk(B2DF)
    به هر علتی خواستید مسیر B2DF ها را تغییر دهید مراحل زیر را طی کنید:

    1. ابتدا یک B2DF جدید با نام و مسیر متفاوت از قبلی ایجاد کنید.
    2. در ویندوز تمامی فایل های بک آپ موجود در B2DF قبلی را در B2DF جدید کپی کنید.
    3. روی B2DF جدید کلیک راست کرده و scan را بزنید. راه دیگر اینکه روی B2DF جدید کلیک کرده ، F5 را بزنید.
    4. حالا می توانید فایل های بک آپ را مشاهده کنید .در صورت مشاهده ی آن برای اینکه همان نام قبلی را داشته باشد:
    5. ابتدا B2DF قبلی را پاک کنید.روش حذف یک B2DF :روی آن کلیک راست و Delete را بزنید.
    6. B2DF جدید را تغییر نام دهید به همان قبلی.روش تغییر نام یک B2DF :روی آن کلیک راست کرده و Rename را بزنید.

    ما در این قسمت Renameکردن و Deleteکردن را هم نشان دادیم.
    مبحث بعدی مربوط به Devices pool هاست که ان شاالله در جلسه بعد به آن خواهیم پرداخت
    دوشنبه 27 تیرماه




    Hakimi، SADEGH65، samadireza و 23 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  9. #9
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    جلسه هشتم آموزش Backup Ecec 2010 - در مورد Devices pool

    جلسه هشتم
    مدیریت Device Pool
    در جلسه ی قبل در مورد مدیریت device ها توضیح دادیم .در این جلسه در مورد pool صحبت خواهیم کرد. Pool( در معنای لغوی استخر) یا آبگیر به ما کمک می کند تا بتوانیم عملکرد بهتری در زمینه گرفتن backup از منابع داشته باشیم.
    تعریف:
    گروهی از device ها که خاصیت load-balancing را برای job های پشتیبان نرم افزار فراهم می سازد.job هایی که با pool ساخته شده اند وضعیت بهتری دارند .هنگامیکه job در یک pool ساخته می شود job به صورت اتوماتیک به اولین دیوایس در pool فرستاده می شودو همینطور job های بعدی.در این حالت پردازش job ها سریع تر و موثر تر انجام می گیرد.
    نکته : device ها می توانند به طور همزمان به چندین pool اختصاص داشته باشند.
    نکته : Pool ها می توانند شامل چند نوع device باشند.
    نکته : می توانید به device های واقع در یک pool اولویت دهید.
    برای مثال در نظر بگیرید که device 1 همزمان به pool1 و pool2 متعلق باشد.می توانید دو نوع اولویت به این device اختصاص دهید.
    شما می توانید job ها را به یک device بفرستید یا یک device pool. ولی اگر job را به یک device بفرستید اگر device در حال استفاده باشد شما باید تا آزاد شدن device منتظر بمانید .همین یکی از اشکالات فرستادن job به یک دیوایس است .چرا که تا آزاد نشدن device نمی توانید job بعدی را اجرا کنید.
    Device pool ها کار زمان بندی مجدد را انجام می دهند .برای مثال اگر یک pool شامل چندین درایو برا ی ذخیره سازی باشد اگر device اول به خاطر عیب سخت افزاری از کاربیفتد ، job ی که روی این دیوایس در حال اجرا بود مجددا درخواست شده و در حالت انتظار برای اجرا قرار می گیرد و job بعدی به صورت خودکار اجرا می شود.
    نکته : به طور پیش فرض All Devices (Server Name) اولین pool ساخته شده است.
    ساخت یک Device Pool
    راه اول:

    1. وارد قسمت Devices نرم افزار شوید
    2. روی Device pool کلیک کنید .
    3. در Device Task روی configure devices assistant کلیک کنید.
    4. Device Pool را بزنید

    راه دوم :
    راه ساده تر اینکه روی devices pool کلیک راست کرده و New Device pool را بزنید.



    گزینه های device Pool



    Name : نام pool را وارد کنید.
    Device Type : اگرمی خواهید فقط یک نوع device در لیست نشان داده شود ، دیوایس مورد نظر را انتخاب کنید در غیر این صورت All Device را انتخاب کنید.
    حالا می توانید با انتخاب device ها ، آنها را به pool ها اختصاص دهید.
    اضافه کردن دیوایس به pool
    روی pool کلیک راست کنید و add device را بزنید تا بتوانید device به pool اضافه کنید.



    حذف کردن یک دیوایس از یک Pool
    روی دیوایس موجود در pool کلیک راست کنید و removeرا بزنید تا از pool مربوطه حذف شود.
    حذف کردن یک pool
    روی pool کلیک راست کنید و گزینه remove را بزنید.


    چنانجه در شکل می بینید من سه device pool ایجاد کرده ام.
    Pool1
    Pool2
    All devices (MBACKUP) که به صورت پیش فرض ساخته شده و MBACKUP نام سرور من است.
    می بینید که B2D02 به هر سه pool اختصاص دارد و B2D01 به pool2 اخصاص ندارد.
    ---
    مباحث مربوط به Devices تمام شد .ان شالله در جلسه بعد مبحث بسار مهم Media را دنبال خواهیم کرد.اگر سوالی دوستان داشته باشند و یا پیشنهادی در مورد محتوای آموزش و یا اشکالی در مورد مطالب آموزشی در خدمتم
    پنج شنبه 6 مرداد


    SADEGH65، sargis، parviz_p_t و 33 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  10. #10
    نام حقيقي: میثم حلوایی

    عضو ویژه/سرپرست بخش Windows شناسه تصویری halvaei
    تاریخ عضویت
    Apr 2009
    محل سکونت
    کاشان
    نوشته
    1,891
    سپاسگزاری شده
    1629
    سپاسگزاری کرده
    810
    نوشته های وبلاگ
    6

    جلسه ی نهم Media Management

    بعد از مدتها توقف در ادامه ی آموزش نرم افزار BAckup Exec تصمیم گرفتم که دوباره بقیه جلسات رو هم در وب قرار بدم .امیدوارم که برای دوستان و خوانندگان مفید باشد .
    جلسه ی نهم
    مدیریت Media

    Media در واقع قالب یا جعبه ایست که دیتاهای پشتیان در آن نگهداری می شود .اینکه چقدر این دیتا در این قالب نگهداری شود و چگونه نگهداری شود در قسمت Media Set قابل بررسی است .این تصمیم گیری بر عهده ی شماست که یک دیتا چقدر برایتان مهم است و تا چه مدت می خواهید از ان نگهداری کنید .
    پس از پایان دوره ی نگهداری دوباره آن قالب و جعبه آماده برای نگهداری دیتای بعدی می شود.
    با ابزار مدیریت Media می توان:

    1. از دوباره نوشتن روی data محافظت کرد یعنی روی پشتیبانی که گرفته ایم دوباره چیزی نوشته نشود.
    2. استراتژی چرخشی ساخت(استفاده ی دوباره از media پس از پایان دوره ی محافظت )
    3. محل نگهداری Media را پیدا کرد
    4. Media را به صورت اتوماتیک نامگذاری کرد .
    5. از وضعیت انها گزارش تهیه کرد .

    با استفاده از backup Exec ، احتیاجی به انتخاب media برای یک job نیست . این کار توسط Advanced Device and Media Management (ADAMM ) انجام میشود.
    s32.jpg

    اصطلاحات

    نام توضیح
    All media همه ی Media هایی که به BE معرفی شده اند و BE ان را شناخته است را لیست می کند .
    Media Set Media Set های پیش فرض و Media Set هایی که توسط کاربر تعریف شده اند را لیست می کند .یک Media Set مجموعه ای از قوانین مدیریت Media است .
    این قوانین شامل دوره های محافظت دوباره نوشتن (دومرتبه نوشتن)، افزودن و قوانین vault که اجازه می دهند که تاریخ انتقال و برگشت به Vault مشخص شود.
    Allocated Media Media هایی هستند که به Media Set وابسته اند و دوره محافظت از آنها هنوز تمام نشده است .یعنی امکان دوباره نوشتن روی ان وجود ندارد و توسط BE محافظت شده است .
    Recyclable Media Media هایی که به یک Media Set مرتبط اند و دوره ی محافظت انها هم تمام شده اند .این Media ها اماده ی استفاده ی مجدد هستند .
    Cleaning Media تمامی Cleaning Media ها را لیست می کند.
    Imported Media Media هایی که محصول نرم افزار بکاپ گیری متفاوت از BE هستند .به صورت پیش فرض این نوع Media دوره بازنویسی نامحدود دارند.یعنی نمی توان روی انها دوباره نوشت و یا دوباره استفاده کرد به شرط اینکه Level محافظت آنها none و یا partial نباشد .اگر Level محافظت آنها یکی از این دو نوع باشد میتوان دوباره از این Media استفاده کرد .
    تا زمانیکه این Media قابل دوباره نویسی باشد ، می توان از این Media ، Data را Restore کرد
    Backup Exec and Windows NT backup Media تمامی media هایی که از نصب نسخه ی دیگری از BE ایجاد شده اند را لیست می کند.
    Foreign Media تمامی Media هایی که با محصولی متفاوت از BE ساخته شده اند را لیست می کند .
    Retired Media تمامی Media هایی که خارج از سرویس اند که معمولا به علت خطاهای متفاوت به مجود می آیند را لیست می کند .
    اگر Media ای با Retired Media پیوند داده شده بود ، دیگر توسط BE برای یک job انتخاب نمی شود.اگر این Media آسیب جدی ندیده باشند برای عملیات Restore کردن قابل دسترسی هستند .
    Retired Media از استفاده ی مجدد محافظت می شوند.
    Scratch Media تمامی Media هایی که آماده بازنویسی (رونویسی) مجدد هستند را لیست می کند . کلیه Media های خالی ، پاک شده و جدید از این دسته هستند
    Keep Data initely- Do not Allow Overwrite این Media پیش فرض در نصب BE می باشد موقع تعریف job ، به صورت پیش فرض این نوع media ساخته شده و قابل دسترسی است .شما می توانید پیش از نصب BE ، اسم آنرا تغییر دهید.این نوع Media دیتا را به مدت نامحدود نگهداری می کند.
    Media Location تمامی محل Media هایی که روشن ، خاموش و یا در vault تعریف شده ی کاربر هستند را لیست می کند .


















































    محافظت دوباره نویسی Media

    هر Media ای که به یک media Set وابسته شده است ،توسط مجموعه ای از قوانین مربوط به همان media Set مدیریت می شود .

    این قوانین شامل موارد زیر می شود:
    نام توضیح
    دوره ی الحاق (پیوست)
    Append Priod
    مدت زمانیکه data می تواند به مدیا الحاق (اضافه ) شود.این زمان از زمانیکه مدیا برای اولین بار اختصاص داده شده بود محاسبه می شود .آن به صورت ساعت ، روز ، هفته و سال قابل تعریف است .
    دوره ی حفاظت رونویسی (جاینوشت )
    Overwrite protection
    period
    مقدار زمانی که رسانه ها از رونویسی محافظت شده اند. این زمان از زمان نوشتن آخرین به مدیا ها اندازه گیری می شود، در پایان آخرین الحاق یا بازنویسی. این را می توان در ساعت، روز، هفته و یا سال مشخص شده است. هنگامی که بازنویسی دوره حفاظت به پایان می رسد، Media ها قابل بازیافت می شود و می تواند بازنویسی شوند .
    زمانی که کار تهیه نسخه پشتیبان کامل شده است، بازنویسی دوره حفاظت شروع می شود.اگر دوره الحاق وجود داشته باشد ، زمان دوره ی محافظت از زمانیکه یک کار الحاق تمام شده باشد ، شروع می شود.
    شما می توانید طول این دوره را کوتاه کنید.
    Media هایی که طول دوره ی محافظت انها تمام شده است با رنگ آبی نمایش داده می شوند.















    برای مثال شما فرض کنید Overwrite Protection period را برای Media هفت روز تعیین می کنید .همچین برای این Media چهار روز را برای Append period در نظر می گیرید.حال : دیتا ها برای هفت روز قابل رونویسی نیستند .یعنی تا هفت روز نمی توان روی آنها چیزی نوشت (درنتیجه دیتاهای قبلی قابل برگرداندن نیستند) اما تا چهار روز آینده می توان به ان چیزی اضافه کرد .
    آخرین داده ی اضافه شده به Media حداقل به مدت هفت روز باقی می ماند . این مثال نوعی استراتژی چرخش Media هاست .
    در حقیقت ذکر این نکته مهم است که استراتژی چرخشی شما باید بین نیاز شما به ذخیره اطلاعات مهم و مفید برای زمان ممکن و منابع ذخیره سازی موجود تعادل برقرار کند .زیرا Media ها محدود هستند .
    سازش بین طول مدت دیتایهای ذخیره شده و ارزش هر media توسط BE کنترل می شود .BE این کار را با استفاده از قانونهایی که ما برای Media Set نوشته ایم (یعنی همان دوره ی الحاق و دوره محافظت ) انجام می دهد .
    پس در هنگام ساخت Media Set ها به نکات زیر باید دقت کرد

    1. چقدر ارزش دیتای ذخیره شده برای ما مهم است ؟
    2. چه اندازه از زمان با توجه به اهمیت دیتا باید نگهداری شود .
    3. منابع ما برای نگهداری چقدر هستند ؟

    شکل زیر به خوبی روابط بین Append period و overwrite protection period را نشان می دهد .

    s33.jpg

    با توجه به شکل موارد زیر فهمیده می شود:



    1. دوره الحاق از زمان اختصاص Media به Job شروع می شود .
    2. دوره محافظت از Media از آخرین نوشتن روی Media اندازه گیری می شود.
    3. در طول دوره ی الحاق دیتا ها می توانند به Media اضافه شوند
    4. پس از اتمام دوره ی الحاق و تا زمانیکه دوره محافظت فعال است دیتا ها نمی توانند به Media اضافه شوند.هر دیتایی تا پیاین دوره ی محافظت مورد محافظت است.
    5. Media نمی تواند توسط یک job دیگر در طول این دوره (از اختصاص Media به Job تا پایان دوره محافظت ) دوباره نویسی شود.
    6. پس از پایان دوره ی محافظت Media قابل پاک شدن و در دسترس نوشتن است .این به این معنی است که دیتای جدید می تواند با استفاده از یک backup job در ابتدای Media نوشته شود و دیتاهای قدیمی به ترتیب پاک می شوند.



    شکل زیر نشان می دهد که چگونه دوره محافظت reset می شود .

    s34.jpg

    به شکل خوب دقت کنید .طول دوره ی محافظت 14 روزه است و طبیعتا از ابتدای روز 16 media قابل بازنویسی است .روز دوم اطلاعات جدیدی به آن اضافه می شود و از این اطلاعات تا روز 17 محافظت می شود.این قضیه برای روز پنج هم صادق است .دیتایی که روز اول به Media اضافه شده است در روز شانزدهم قابل دوباره نویسی است و محافظت نمی شود.

    ساخت media Set جدید

    خب در navigation bar روی media کلیک کنید .این قسمت مربوط به مدیریت Media است. به دو طریق می توانید یک Media Set ایجاد کنید :

    1. می توانید از طریق Wizard شروع به ساخت Media کنید .


    Tools -> Wizard ->Media Set Wizard



    1. در ستون Task ها روی New Media Set کلیک کنید .کادر زیر باز می شود .

    s35.jpg

    طبق توضیحاتی که د ربالا داده شد ابتدا نام Media Set را وارد کنید .بهتر است نامگذاری را طوری انجام دهید که با دیدن نام بتوان دید کلی از مشخصات Media Set فهمید .
    حال با توجه به نیازتان دو قانون را تعیین کنید .به صورت پیش فرض هر دو در حالت infinite هستند یعنی اگر Media پر نشده باشد تا مدت نامحدود می توان به ان دیتا اضافه کرد اما به مدت نامحدود از همان دیتا ها محافظت شده و اجازه دوباره نویسی روی آن را نمی دهد .
    میتوانید هر دو قسمت را با آیتم های ساعت ، روز ، هفته و یا سال تنظیم کرد.
    s36.jpg

    دراین قسمت می توانید Media Set را به یک vault متقل کنید .

    حذف یک Media Set
    روی Media Set کلیک راست کرده و گزینه ی Delete را انتخاب کنید .
    تغییر نام یک Media Set
    روی Media Set کلیک راست کرده و گزینه ی Rename را انتخاب کنید .

    نکته : به طور پیش فرض یک Media با نام Keep Data Infinitely - Do Not Allow Overwrite توسط BE ایجاد شده است .البته می توانی آنرا تغییر دهید .
    نکته : شما می توانید در ستون سمت راست روی Media کلیک کرده و با استفاده از گزینه ی Associate with meida Set انرا به یک Media Set مرتبط کنید .
    مفهوم Catalog
    اگر Media از سرور جدا ، ارتباط آن قطع و دوباره وصل شده باشد .همچنین اگر Media ها از نسخه ای پیششین نرم افزار BE به وجود اماده باشد ، برای فهمیدن محتویات Media روی آن کلیک راست کرده و Catalog Media را می زنیم .
    یک Wizard جدید با نام Catalog Job ایجاد می شود.با catalog می توان لیست دیتای های پشتیابن ذخیره شده در Media را در هنگام Restore کردن یک دیتا مشاهده کرد .

    مفهوم vault
    Media ها در BE در سه محل واقع شده اند :

    1. Online Media

    مدیا هایی که در حال حاضر وجود دارند توسط BE تعریف شده اند .کاربر نمی توان این Media ها را تغییر نام و یا حذف کند.

    1. Offline Media

    Media هایی که به هر دلیلی دسترسی به انها وجود ندارد.برای انتقال آنها به Online معمولا باید از Catalog Media ، Inventory Device استفاده کرد .

    1. Vault

    محلی که توسط کاربر تعریف شده به علل مختلف .


    ساخت یک Vault
    در قسمت Media در ستون Task ها سمت چپ گزینه ی New Media Vault را بزنید .
    s37.jpg

    تغییر نام و حذف یک Vault
    روی آن کلیک راست کرده .گزینه های rename و delete برای این کار آماده هستند .
    نکته ی مهم : اگر vault خالی نباشد امکان حذف آن وجود ندارد.حتما قبل از حذف ، باید تمام Media های موجود در آن به مکانی دیگر منتقل شوند.
    نکته ی مهم تر : دو مکان پیش فرض online و Ofline امکان تغییر نام و یا حذف ندارند.

    اولویت های Media ( برای مطالعه ی بیشتر )
    s38.jpg


    ویرایش توسط halvaei : 2013-01-19 در ساعت 01:13 PM
    Hakimi، SADEGH65، alborji و 4 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

  11. #11
    نام حقيقي: m

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Dec 2011
    محل سکونت
    buc
    نوشته
    37
    سپاسگزاری شده
    11
    سپاسگزاری کرده
    85
    سلام و خسته نباشید
    ممنون از کار بسیار خوبتون ، خیلی به درد خورد . فقط یک سوال دارم که نمی دونم میتونم اینجا مطرح کنم یا خیر . اگه بی ربط بود پاکش کنید .
    می خواستم بدونم اگه سروری که روش سیمانتک نصب بود به هر دلیلی از دست رفت ، میشه از بک آپ های گرفته شده همچنان استفاده کرد ؟ یکم برام گنگ هست که چطور باید بک آپ ها رو ریستور کنم .
    ممنون.


    dodvaod سپاسگزاری کرده است.

  12. #12
    نام حقيقي: hossein

    تازه وارد
    تاریخ عضویت
    Jan 2012
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    16
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    15

    backup exec disaster

    نقل قول نوشته اصلی توسط msoleimani نمایش پست ها
    سلام و خسته نباشید
    ممنون از کار بسیار خوبتون ، خیلی به درد خورد . فقط یک سوال دارم که نمی دونم میتونم اینجا مطرح کنم یا خیر . اگه بی ربط بود پاکش کنید .
    می خواستم بدونم اگه سروری که روش سیمانتک نصب بود به هر دلیلی از دست رفت ، میشه از بک آپ های گرفته شده همچنان استفاده کرد ؟ یکم برام گنگ هست که چطور باید بک آپ ها رو ریستور کنم .
    ممنون.

    سلام منهم همین سوال و دارم من حودم تست کردم بعد از تصب مجدد دیگه میدیای قبلی یا بک آپهای قبلیو نشناخت
    سوال دیگه اینکه وقتی سروریکه ازش بک آپ گرفتیم با مشکل سخت افزاری مواجه بشه و مثلا هاردش از بین بره چطور باید این پشتیبانهارو ریستور کرد در هردوحال من نتونستم از بک آپ exec استفاده کنم .
    و سوال آخر اصلا برقراریه ارتباط بین backup exec و remote بسیار سخت برقرار میشه و در اغلب مواقع سروریو که ریموت ایجنت روش نصب هست اصلا نمیشناسه و خلاصه مصیبتیه این backup exec. !!!!!!!!!!!!




  13. #13
    نام حقيقي: niloofar mozafari

    خواننده
    تاریخ عضویت
    May 2009
    محل سکونت
    tehran
    نوشته
    14
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    سلام میشه در مورد agent ها توضیح بدید
    اینکه اگر بخواهیم از سیستمی بک آپ بگیریم ایا agent باید روی آن نصب شود؟
    نوشتن یک job را توضیح بدهید



  14. #14
    نام حقيقي: saeid

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    محل سکونت
    mashhad
    نوشته
    87
    سپاسگزاری شده
    4
    سپاسگزاری کرده
    92
    با سلام
    من نسخه 2010 ورژن 9 رو نصب کردم که میحطش یک مقدار متفاوت هست
    می خوام بدونم میشه از اکتیو دایرکتوری ویندوز سرور 2008 R1 بکاپ گرفت و ریستور کرد

    بکاپی که من الان گرفتم از کل درایو C هست

    ممنون



  15. #15
    نام حقيقي: Hamid

    خواننده
    تاریخ عضویت
    Oct 2011
    محل سکونت
    semnan
    نوشته
    1
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    1
    نقل قول نوشته اصلی توسط msoleimani نمایش پست ها
    سلام و خسته نباشید
    ممنون از کار بسیار خوبتون ، خیلی به درد خورد . فقط یک سوال دارم که نمی دونم میتونم اینجا مطرح کنم یا خیر . اگه بی ربط بود پاکش کنید .
    می خواستم بدونم اگه سروری که روش سیمانتک نصب بود به هر دلیلی از دست رفت ، میشه از بک آپ های گرفته شده همچنان استفاده کرد ؟ یکم برام گنگ هست که چطور باید بک آپ ها رو ریستور کنم .
    ممنون.

    با سلام.
    بله اگر به دیتایی که از آن backup گرفته شده باشد دسترسی داشته باشیم می توان یک BE جدید نصب کرد و مراحل زیر را دنبال کرد
    How to migrate Backup Exec to another server with a different Windows OS version
    Solution


    NOTE: Backup Exec (BE) is only supported to migrate or move BE to and from the same Windows OS version.
    The following steps are successful in most cases. However this is a best effort method as the Windows OS change is supported in some cases.

    1. Install Backup Exec for Windows Server on the New Server.
    2. Make sure Backup Exec is working fine as a clean install on the New server.
    3. On the Old Backup Exec Server, stop the Backup Exec Services from "Tools | Backup Exec Services | Stop All Services" and also stop the "SQL Service for
      BKUPEXEC instance" from Windows Services Console.
    4. Copy the Catalogs and Data folder from the Old server to the desktop of the New server.
      Path:- Program Files\Symantec\Backup Exec\



    1. On the New server, stop the Backup Exec Services from "Tools | Backup Exec Services | Stop All Services".
    2. Rename the Catalogs folder to Catalogs.old.
    3. Copy the Catalogs folder from the desktop of the New Server to the Backup Exec folder on the New Server.
      Path:- Program Files\Symantec\Backup Exec\



    1. From the Data Folder on the desktop of the New Server, copy all BEX files to the \Program Files\Symantec\Backup Exec\ Data folder (only BEX files)



    1. Locate the BEUtility.exe file under the Backup Exec folder and excute it.
      Path:- Program Files\Symantec\Backup Exec\
    2. 10. Click yes to open the utility.
    3. Under the middle column, select All Media servers.
    4. In the Right Column, Right Click on the New Server and select Copy Database.
    5. In both prompts, browse to the Desktop\Data folder and select the BEDB data base files.
    6. Click Ok to import and restart the BE services



    - - - ادامه - - -

    با سلام
    بله از هر سیستمی که شما می خواهید توسط symatec بکاب بگیرید باید بر روی آن agent نصب شده باشد.
    البته برای backup گرفتن از ماشین های مجازی شما نیازی به نصب agent بر روی ماشین ندارید و کافی است agent را بر روی vcenter نصب کنید تا symantec بطور خودکار تمامی ماشین های شما را شناسایی کند.

    توشتن یک job بدون policy کار ساده ای می باشد...

    راه های زیادی در symantec برای رسیدن به گزینه backup new job وجود دارد.
    ساده ترین راه استفاده از منوی file گزینه New backup را انتخاب کنید. در پنجره باز شده باید source فایل و متد backup گیری را انتخاب کرده و در نهایت برای اجرا در همان لحظه بر روی run now کلیک کنید.



کلمات کلیدی در جستجوها:

آموزش symantec backup exec

آموزش symantec backup exec 2010

symantec backup exec آموزش

آموزش نرم افزار symantec backup exec

آموزش نرم افزار backup exec

آموزش جامع نرم افزار 2010 Symantec Backup Exec آموزش symantic backup exec server آموزش backup execآموزش Backup Exec 2010backup exec آموزشSymantec Backup Exec نرم افزار سیمانتک بک آپ backup execsymantec backup exec 2010 آموزشآموزش کار با backup execsymantec backupbackup exec آموزش pdfآموزش نصب symantec backup execآموزش backupexecنرم افزار backup execآموزش symantecآموزش backup exeآموزش نرم افزار symantic backupآموزش norton backup execآموزش جامع نرم افزار symantec backup exec 2010

برچسب برای این موضوع

نمایش برچسب ها

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •