Interface converter و يا Protocol Converter در حالت كلي، به دودسته unmanaged و managed تقسيم مي شوند. مبدلهاي Unmanaged بدليل اينكه قابل مديريت نيستند در جاهايي استفاده مي گردند كه نياز به امكاناتي مانند VLAN و Double tag نداريم. بنابراين اين كانورتورها عموما داراي يك پورت E1 مي باشند و براي كانورتورهاي با پورتهاي بيش از يك E1 مي بايست از كانورتورهاي managed استفاده نماييم.
كانورتورهاي قابل مديريت نيز بر اساس نوع مديريت خود به دو دسته زير تقسيم مي شوند:
- مديريت بوسيله Professional GUI NMS
- SNMP Managed
در كانورتورهايي كه بوسيله Professional GUI NMS مديريت مي شوند، ابتدا مي بايست نرم افزار مديريت كانورتورها را بر روي يك كامپيوتر نصب كرد و با اتصال پورت كنسول كانورتور به كامپيوتر، تنظيمات مورد نياز را بر روي كانورتور اعمال نمود.
كانورتورهايي كه بوسيله SNMP مديريت مي شوند، با استفاده از قابليتهاي پروتكل SNMP اجازه اتصال به كانورتور و اعمال تنظيمات را بر روي آن مي دهد. شايد بتوان گفت بيشترين استفاده از پروتكل SNMP موجود بر روي اين كانورتورها زماني است كه آنها به يك Aggregator متصل شده و اجازه اتصال به خود از طريق Aggregator منصوبه در سايت اصلي را از راه دور مي دهند اما در حالتي كه دو كانورتور با قابليت SNMP بصورت Point to Point استفاده مي شوند، امكان اتصال از راه دور امكان پذير نبوده و تنها از طريق اتصال مستقيم به يكي از كانورتورها مي توان به كانورتور نقطه مقابل نيز متصل گرديد.
عمده ترين ضعف كانورتورهاي موجود در بازار عدم امكان مديريت از راه دور مي باشد. بعنوان مثال اگر يكي از لينكهاي E1 كانورتور Eth-4E1 ويا Eth-8E1 منصوبه در يكي از مراكز Down شود، مدير سيستم تنها از طريق اعزام كارشناس به محل نصب كانورتور و مشاهده آلارم ظاهر شده بر روي پنل كانورتور مي تواند از Down شدن لينكهاي E1 مطلع گردد كه اين امر باعث نارضايتي مشتريان و بالا رفتن هزينه نگهداري كانورتورها می شود.
از ضعف های دیگر كانورتورهاي موجود در بازار AC یا DC بودن برق مصرفی آنهاست كه هنگام خريد مي بايست كانورتور با پاور AC يا DC خريداري كرد.اگر به دلايلي قصد جابجايي كانورتور و يا تغيير نوع پاور آن را داشته باشيم مي بايست نسبت تغيير ماژول پاور كانورتور ( البته به شرط ماژولار بودن پاور آن و در غير اينصورت) تعويض كل كانورتور اقدام نمود.
لازم بذكر است كانورتورهاي Eth-8E1 و بالاتر از آن داراي دو پاور بصورت AC+DC/DC+DC/AC+AC مي باشند.
علاوه بر دو مشكل فوق الذكر (كه تقريباً تمام كانورتورهاي موجود در بازار دارند)، می توان ضعف هایی نظير عدم پشتيباني از Jumbo Frame ، حجم كم MAC Table ، عدم پشتيباني از پروتكل QinQ و هنگ كردن نرم افزار مديريت آنها در صورت لوپ نمودن يكي از لينكهاي E1 آن و چند مورد ديگر را نیز اضافه نمود.
اخيراً كانورتورهاي با قابليت مديريت از راه دور با برند RapidCom توليد گرديده كه با تنظيم IP Address بر روي آن، امكان كنترل تمام كانورتورها، حتي كانورتورهاي نصب شده در دورترين نقاط (كانورتورهاي نصب شده در مراكز روستايي، شهركهاي صنعتي و كافوهاي شهري ) را از هر نقطه اي میسر می سازد.
پاور اين كانورتورها Auto Adaptive مي باشد. به اين معني كه بر اساس نياز كاربر، مي توان پاور AC يا پاور DC به آن متصل كرد.
پروتكل HDLC كانورتورهاي RapidCom با پروتكل HDLC كانورتورهاي Raisecom سازگار بوده و مي توان آنها را بصورت Point to Point و يا بصورت كانورتورهاي ريموت Aggregator رايزكام استفاده نمود.
ساير مزاياي كانورتورهاي Web Managed رپيدكام به شرح زير مي باشد :
- It supports Jumbo frame of 2047 byte length
- It supports Both HDLC and GFP, and the HDLC mode can work with Raisecom converters
- It supports 802.1Q VLAN and QinQ VLAN
- It has very good magnetic protection and surge protection

yousef@rapidcom.ir



موضوعات مشابه: