امروزه اکثر شبکه های کامپیوتری بر اساس فن آوری های CAT.5e و CAT.6 بنا شده و در حال اجرا می باشند، اما با توجه به پیشرفت های صنعت IT، نیاز به استفاده ازتکنولوژی جدید CAT.6A با قابلیت انتقال اطلاعات تا سرعت 10Gb/s بر روی بستر مس امری ضروری می باشد.در عملی کردن این سطح از انتقال اطلاعات، مشکلاتی بروز می نماید از جمله :
- پشتیبانی از سرعت 10G تا فاصله استاندارد 100 متر، در حالی که در کابل CAT.6 تنها تا فاصله 33 متراز این سرعت پشتیبانی می شود.
- پشتیبانی از "بدترین حالت" به معنای وجود 4 نقطه اتصال دریک Channel، این حالت در سری های CAT.5eو CAT.6 موجب افت شدید سیگنال در طول مسیر کابل شده و سرعت انتقال را به طور محسوس کاهش می دهد.
- تاثیر متقابل کابل ها بر یکدیگر در فرکانس بالا (Alien Crosstalk)، در تکنولوژی های Cat.5e و Cat.6 به دلیل محدودیت فرکانس، انتقال اطلاعات تا 250 مگاهرتز و تاثیرات نویزی (Near End Crosstalk) در حد تاثیر یک زوج سیم بر زوج های مجاور خود در یک کابل واحد بوده است. اما در تکنولوژی 10 گیگابیت بر ثانیه به دلیل نیاز به فرکانس بالاتر از 500 مگاهرتز، این تاثیر از حد یک کابل فراتر رفته و کابل های مجاور تحت تاثیر امواج مزاحم (Alien Crosstalk) قرار خواهند گرفت. بدیهی است کنترل این دسته از نویزها (Alien Crosstalk) از مهمترین پارامترهای این تکنولوژی می باشد.
کمپانی لویتون با بیش از یک قرن سابقه تولید، یکی از پیشتازان ابداع و اختراع در صنعت تجهیزات غیر فعال شبکه می باشد و اکنون سیستم 10G CAT.6A خود را به بازار معرفی کرده که علاوه بر رفع مشکلات ذکر شده، کارایی شبکه را از فرکانس 1 تا 500 مگاهرتز همواره بالاتر از لبه استاندارد قرار داده است. ابداع جدید لویتون در این سیستم درپوشی به نام Cone Of Silence® می باشدکه در هنگام قرار گرفتن بر روی کیستون مربوطه، نویز الکتریکی حاصل از تاثیر زوج های کابل بر یکدیگر و بر زوج های کابل های مجاور(Alien Crosstalk) را در محل سربندی، و در فرکانس بالا کاملا خنثی می کند. تکنولوژی CAT.6A این امکان را بوجود آورده است تا از بستر UTPبرای انتقال اطلاعات با سرعتی معادل 10 گیگابیت بر ثانیه استفاده شود، در حالی که دسته بندی CAT.7 که اخیراً در بازار مطرح گردیده و مورد تائید انجمن استاندارد ANSI/TIA/EIA نمی باشد، برای انتقال اطلاعات در این سرعت از بستر شیلد دار بهره می گیرد. بدیهی است فن آوری جدید ارائه شده توسط لویتون به دلیل استفاده از بستر UTP موجب کاهش چشمگیر هزینه ها شده و با دسته بندی های گذشته، همچون CAT.6 و CAT.5e کاملاً مطابق است.



موضوعات مشابه: