سلام
دوستان اگر ممکنه راهنمایی بفرمایید برای این سناریو بهترین حالت را انتخاب کنم:

یک روتر میکروتیک داریم و 2 اینترنت ورودی

یکی از ورودی ها ADSL است که PPOE ست شده و یک IP Public یا ولید داره روی خود مودم dhcp سرور فعاله که میشه غیر فعال کرد( این ورودی backup است)

یکی دیگه از وردیها با سرعت بالاتر 64 عدد IP Public داره 26/ و در واقع کانکشن اصلی است که مستقیم وارد روتر شده.
هر کدوم از این ورودیها به یک اینترفیس روتر متصل هستند.

حالا 2 تا سوئیچ منیج داریم هر کدوم یک مارک غیر سیسکو و متصل به دو تا شبکه کاملا مجزا از هم. اگر لازم باشه 2 تا سوئیچ سیسکو قدیمی هم هست که می تونم بیارم تو شبکه.

شبکه اول برای سرورها در نظر گرفته شده و باید از اینترنت ورودی اصلی که 64 تا ip داره استفاده کنه و به هر سرور تو مجموعه خودش 2 یا 3 تا ip بده ضمن اینکه هر کدوم از سرورها محدود بشن به یک مقداری از پهنای باند مثلا یکی 2 مگ یا یکی 5 مگ. این سرورها به تمام کلاینهایی که به اینترنت دسترسی دارند سرویس میدن و بین همدیگه محدودیتی برای انتقال فایل ندارند و در صورت نیاز به انتقال فایل بین دو سرور در این شبکه هیچ محدودیت سرعتی وجود نداشته باشد.

سوئیج دوم به کلاینهایی که در شبکه دوم هستند اینترنت میده و مثلا 20 تا کلاینت هر کدوم یک ip می گیرند که مهم نیست IP Public باشه یا Private هدف از ip اینجا تعیین مقدار مصرف هر کاربره حالا کدوم مناسبه نمی دونم. اینجا کل شبکه محدود شده به یک مقدار از اینترنت مثلا 2 مگ از 20 مگ ولی لازمه که مدیر که جزو کلاینتهاست در مورد میزان مصرف مستثنی بشه.ضمن اینکه شبکه کلاینتها به شبکه سرورها مثل کاربران خارج از اینترنت دسترسی داشته باشند به جز 2 مورد فایل سرور و DC


اینترنت ورودی اول یک ADSL پشتیبان یا backup برای کلاینتها است و در صورتی که به هر دلیلی اینترنت اصلی قطع بود با تغییر gateway یا لود بالانسینگ یا هر روش مناسب دیگه کلاینتها از طریق اون به اینترنت وصل بشن، دسترسی دائم کاربران به اینترنت مهمه. (به دلیل استفاه از ip ولید و عدم امکان bgp نمی تونیم برای سرورها اینترنت backup تهیه کنیم)

بنده الان در حد کار راه اندازی بدون vlan دو تا شبکه رو با سوئیچ جدا کردم و شبکه کلاینتها با NAT شدن و bridge از ورودی اصلی به اینترنت متصل شده و اینترنت backup از سویچ جدا شده تا با dhcp سرور که در روتر فعال کردم کانفلیکت نکنه، با تنظیمات فعلی کاری نداریم و دنبال مواردی که در سناریوی بالا به عرض رسوندم هستم، اگر راهنمایی بفرمایید ممنون میشم.



موضوعات مشابه: