وصل کردن چند کامپیوتر به یکدیگر با روشهای مختلف را شبکه گویند.یکی از دلایل اصلی برای شبکه کردن کامپیوترها به اشتراک گذاشتن فایلها وپرینترها و....میباشد و در تمام سیستم عاملهای شبکه سرویسی برای این کار وجود دارد

Topologies Three primary topologies use to build LANs are as follows:

1. Bus

2. Ring

3. Star

انواع topology ها:

Topology در واقع الگویی است برای متصل کردن کامپیوترها و دستگاهای دیگر به وسیله کابل یا یکی دیگر از انواع رسانه های شبکه به یکدیگر. سه topology متداول در ساخت شبکه های محلی همان طور که در بالا اشاره کردم از قرار زیر هستند:

باس (bus)

ستاره ای (star)

حلقه ای (ring)

البته همان طوری که گفته شد این سه متداولترین topology ها هستند ما topology های دیگر هم داریم که من در این جا فعلا فقط از انها نام میبرم

ستاره ای چند سطحی(hierarchical star)

مش(mesh)

بی سیم(wireless)


خطی (bus) :

در شبکه ای که از bus topology استفاده میشود همه کامپیوترها پشت سر همدیگر و در یک خط توسط کابل شبکه به یکدیگر متصل میشوند، وقتی کامپیوتری که در شبکه وجود دارد داده هایی را می فرستد، سیگنالها در هر دو جهت حرکت میکنند و به همه کاپپیوترهای دیگر میرسد در یک شبکه باس همیشه دو انتهای باز وجود دارد که باید به صورتی بسته شود این عمل termination یا پایان دهی نامیده میشود و عبارت است از نصب یک مقاومت در هر یک از دو انتهای کابل تا سیگنالهای که به دو انتهای کابل میرسد را خنثی کند.اگر این عمل را انجام ندهیم سیگنال دوباره منعکس میشود و با سیگنالهای جدید تداخل میکند. مشکل اصلی این topology این است که اگر یک مشکل کوچک در یکی از کانکتورها ، ترمیناتور یا کابل شبکه وجود بیاید کل شبکه بهم میریزد شبکه (done) میشود.

ستاره ای (star) :

در این نوع topology از یک وسیله مرکزی برای کابل کشی استفاده میشود که هاب یا تمرکز دهنده (concentrator) نامیده میشود در یک شبکه star هر یک از کامپیوترها توسط یک کابل مجزا به هاب وصل می شوند .اغلب LAN های ایترنتی امروزی از این topology استفاده می کنند. اولین مزیت star topology این است که به دلیل اینکه هر کامپیوتر با کابل جداگانه ای با هاب متصل میشود، اول اینکه تحمل خطا در چنین شبکه های بالاتر است و دیگر این که اگر یک کابل یا کانکتور دچار مشکل شود فقط ان سیستمی که با ان کابل یا کانکتور دچار مشکل بوده تحد تاثیر قرار میگیرد و دیگر اسیبی به کل شبکه نمیرساند ، بر خلاف bus. عیب این Topology در نیاز به سخت افزار اظافی یعنی هاب میباشد و اگر هاب دچار مشکل شود کل شبکه done میشود که البته چنین مشکلی به ندرت پیش می آید.

حلقه ای (ring):

در این نوع Topology هر کامپیوتر منطقا به کامپیوترهمسایه خود متصل است مانند شبکهای bus اما با این تفاوت که در این نوع شبکه بجای اینکه دو انتهای کابل شبکه بسته باشد به همدیگر متصل میشوند و یک حلقه را تشکیل میدهند به اینصورت که سیگنالی که از یک کامپیوتر تولید شده است بعد از گذر از تمام کامپیوترها دوبره به کامپیوتر تولید کننده بر می گردد و خودش ان را از شبکه حذف می کند. البته این Topology حلقه یک ساختار منطقی است نه فیزیکی ، به عبارت ساده تر حلقه در سیم کشی شبکه وجود دارد نه کابل کشی آن.



موضوعات مشابه: