شبکه های وایرلس , لاک پشت های بی صدا
مروری اجمالی بر تدوین , گسترش و تاریخچه شبکه های بیسیم

با گذشت زمان , افزایش تقاضا برای انتقال اطلاعات بر روی شبکه های کامپیوتری رو به
گسترش رفت . (جهان - سال 1994 )
بخش اول ) تولد لاک پشت ها

در غوغای به پا شده توسط اترنت که روز به روز بیشتر و بیشتر میشد , بچه لاک پشت های سر از تخم در آورده وایرلس کم کم داشتند راه خود را برای پیشروی باز می کردند .
در ابتدای دهه 90 ابتدای ظهور شبکه بیسیم و سال های آینده آن در کتاب های آموزشی شبکه , اطلاع رسانی درستی در مورد تکنولوژی جدید به مردم و مهندسان داده نمی شد . اشکال های عجیب و غریب افت کیفیت , درصد نویز بالا , هزینه بردار بودن , کانال های ناچیز و نا توان , نیاز به مجوز داشتن و از رو ... مسائل باعث شد تا وایرلس در خفا و پشت پرده حکمرانی اترنت به حیات خود ادامه دهد .
اما بعد از گذشت 50 سال وایرلس صاحب یک تحول شد . تکنولوژی جدید Spread Spectrum (طیف گسترده) باعث شد تا وایرلس به یکباره لشکرکشی عظیمی به راه بیندازد . این تکنولوژی که از 50 سال به وجود آمده بود و به سبب خفقان به وجود آمده توسط اترنت هیچگاه فرصت عرض اندام نداشت , سر انجام در اواخر دهه 90 به حیطه محصولات تجاری کشیده شد . این تکنولوژی دهان تمام منتقدانی که اشکالات وایرلس را محدودیت های محیطی , موانع طبیعی , پژواک ها و مسائلی از دسته می دانستند را آنچان بست که تا امروز صدایی از آنها بیرون در نیامد . در این میان می توان به باب متکالف ( پدر اترنت و صاحب شرکت 3Com) اشاره کرد که صحبت های تندی درمورد وایرلس در ابتداری دهه 90 انجام داد و اما امروز با قدرت در صنعت وایرلس می تازد.

دومین دلیل شکوفایی وایرلس را می تواند از گسترش مدارات مجتمع آنالوگ دانست که با تولیدات بیشتر و همه گیر شدن آن قیمت پایین تری پیدا کردند . در نتیجه معضل گران بودن شبکه های وایرلس نیز به صورت غیر مستقیم حل شد .

اما اقدامی دیگر که باعث جدی شدن لشکر کشی سپاه وایرلس در مقابل سپاهیان دستپاچه اترنت شد , حمایت دولتی و سازمان های استاندارد از این تکنولوژی بود . بر این مبنی 3 فرکانس در 3 باند را به صورت آزاد معرفی کردند تا همگان بتوانند به راحتی و سهولت , بدون نیاز به هیچ مجوزی و به رایگان از این باند ها استفاده کنند .

بدین ترتیب لاکپشت های با تجربه وایرلس به سادگی توانستند با صبر و شکیبایی رقیت قدرتمند خود را بگیرد و همچنین بعضی ها انتظار دارند که امواج بیسیم تا ساب 2010 بتواند سر انجام به حکمرانی اترنت پایان داده و آنها را از اریکه قدرت به پایین بکشند . با این حساب آن بد بینی های عجیب و غریب گذشته تبدیل به حمایت های افراطی امروز شدند .

بخش دوم ) گذری بر وایرلس

بعد از سیر در تاریخ , بد نیست نگاهی به تکنولوژی وایرلس بیندازیم تا با شناختن زیر ساختی آن دیده بازتری نسبت به این تکنولوژی داشته باشیم .
شبکه بی سیم در سه منطقه ( برون , درون و ارتباط ) فعالیت می کند :
·منطقه زیرساخت (برون) : از سال 2000 به این طرف ارتباط های ستون فقراتی ( همان زیرساخت ) به شکل بیسیم رشد چشمگیری داشته است , از این رو استاندارد IEEE 802.16 نیز بدین منظور ثبت شد . امروزه شما راحت تر هستید که برای دستیابی مجتمع مسکونی از یک لینک پرسرعت وایرلس استفاده کنید و در داخل ساختمان به سیم کشی های LAN بپردازید .
·منطقه داخلی (درون) : استفاده از شبکه های داخلی بیسیم ملقب به WLAN با استاندارد IEEE 802.11 که امروزه , که مانند بمب در بین کاربران کوچک بزرگ کشیده شده است , آنقدر گسترش پیدا کرده که کمتر کسی است که حاضر به تحمل سیم در فضای زیبای منازل باشد .
·منطقه ارتباط (System Interconnection) : با گسترش تکنولوژی های وابسته کاربری , نظییر دوربین های دیجیتال , گوشی های موبایل و ... بین مردم , ورود وایرلس در این محصولات نیز خارج از ذهن نبود و RS-232 ( USB ) ها جای خود را به استاندارد IEEE 802.15 یا دندان آبی ( Bluetooth ) قدرتمند داده است .
بخش سوم ) معرفی باند های فرکانسی

به عنوان آخرین بخش از این مقاله به معرفی باند های فرکانسی مختلف در شبکه های بیسیم می پردازیم .
در ابدا به ذکر این نکته بسنده می کنم که باند های فرکانسی جزو ثروت های ملی محسوب می شوند و استفاده از آنها در تمام دنیا ( از جمله ایران ) منوط به اخذ مدارک و مجوز های لازم می باشد . بر این اساس کسی اجازه انتشار اطلاعات را در هر مکان و فرکانس مورد علاقه اش نخواهد داشت .
با این توضیح به معرفی چند باندفرکانسی رایج می پردازیم :
·VLF (فرکانس خیلی پایین): محدوده فرکانسی 9 تا 30 کیلو هرتز. با توجه به اینکه انتشار این فرکانس در فضا کاملا غیر ممکن است , این محدوده برای انتقال در زیر آب , تماس با زیر دریایی ها و یا در مهندسی پزشکی استفاده می شود .
·LF (فرکانس پایین): محدوده فرکانسی بین 30 تا 300 کیلو هرتز و با محدوده 10 تا یک کیلومتر. از این باند بیشتر برای دستگاه های ناوبری و موقعیت یاب ها استفاده می شود .
·MF (فرکانس میانه): محدوده فرکانسی 300 کیلوهرتز تا 3 مگا هرتز و محدوده هزار تا صد متر متغیر است. از این باند هم برای تجهیزات رادیویی و ناوبری همچنین گاهی اوقات برای رادیو های AM استفاده می شود .
·HF (فرکانس بالا): محدوده فرکانسی 3 مگا هرتز تا 30 مگا هرتز با طول موج صد تا 10 متر . از این محدوده برای پخش های رادیویی به شدت استفاده می شود و ایستگاه های رادیویی بسیاری در این باند وجود دارد ...
·VHF (فرکانس های خیلی بالا): محدوده فرکانسی 30 تا 300 مگاهرتز با طول موج ده تا یک متر . از این باند برای کانال های تلویزیونی و پخش تصاویر و همچنین استفاده از رادیو FM استفاده میشود .
·UHF (فرکانس فوق بالا): محدوده فرکانسی 300 مگاهرتز تا 3 گیگا هرتز با طول موج یک متر تا 10 سانتی متر, که برای باند های مخابراتی, سیستم های تلفن همراه , تلفن های خانگی و همچنین سیستم های شبکه های بی سیم خانگی استفاده میشود.
·SHF (فرکانس فوق العاده بالا): 3 گیگا هرتز تا 30 گیگاهرتز
·EHF(فرکانس بی نهایت بالا): 30 گیگاهرتز تا 300 گیگاهرتز
نیز از جمله فرکانس های معتبر و مطرح در مسائل و کاربرد های گوناگون به شمار می آیند .


برگرفته از : اصول طراحی شبکه های کامپیوتری ( نوشته : احسان ملکیان )




موضوعات مشابه: