تاریخچه اینترنت
اتحاد جماهیر شوروی آن زمان موشكی با نام اسپونیك (Spotnik) را به فضا می فرستد و نشان می*دهد دارای قدرتی است كه می*تواند شبكه*های ارتباطی آمریكا را توسط موشك*های بالستیك و دوربرد خود از بین ببرد. آمریكایی*ها در پاسخگویی به این اقدام روس*ها, موسسه پروژه*های تحقیقی پیشرفته �ARPA� را به*وجود آوردند. هدف از تاسیس چنین موسسه ای پژوهش و آزمایش برای پیدا كردن روشی بود كه بتوان از طریق خطوط تلفنی, كامپیوترها را به هم مرتبط نمود. به طوری كه چندین كاربر بتوانند از یك خط ارتباطی مشترك استفاده كنند. در اصل شبكه*ای بسازند كه در آن داده*ها به صورت اتوماتیك بین مبدا و مقصد حتی در صورت از بین رفتن بخشی از مسیرها جابه*جا و منتقل شوند. در اصل هدف �ARPA� ایجاد یك شبكه اینترنتی نبود و فقط یك اقدام احتیاطی در مقابل حمله احتمالی موشك های اتمی دوربرد بود. هر چند اكثر دانش امروزی ما درباره شبكه به*طور مستقیم از طرح آرپانت �ARPPA NET� گرفته شده است. شبکه ای که همچون یک تار عنکبوت باشد و هر کامپیوتر ان از مسیرهای مختلف بتواند با همتایان خود ارتباط دااشته باشد واگر یک یا چند کامپیوتر روی شبکه یا پیوند بین انها از کار بیافتاد بقیه باز هم بتوانستند از مسیر های تخریب نشده با هم ارتباط بر قرار کنند.
این ماجرا با وجودی كه بخشی از حقایق به*وجود آمدن اینترنت را بیان می*كند اما نمی*تواند تمام واقعیات مربوط به آن را تشریح كند. باید بگوییم افراد مختلفی در تشكیل اینترنت سهم داشته اند آقای �Paul Baran� یكی از مهمترین آنهاست. آقای باران كه در دوران جنگ سرد زندگی می*كرد می*دانست كه شبكه سراسری تلفن آمریكا توانایی مقابله با حمله اتمی شوروی سابق را ندارد. مثلا اگر رییس جمهور وقت آمریكا حمله اتمی متقابل را دستور دهد, باید از یك شبكه تلفنی استفاده می*كرد كه قبلا توسط روس*ها منهدم شده بود. در نتیجه طرح یك سیستم مقاوم در مقابل حمله اتمی روس*ها ریخته شد.آقای باران (Baran) تشكیل و تكامل اینترنت را به ساخت یك كلیسا تشبیه كرد و معتقد بود, طی سال های اخیر هر كس سنگی به پایه*ها و سنگ های قبلی بنا اضافه می كند و انجام هر كاری وابسته به كارهای انجام شده قبلی است. بنابراین نمی*توان گفت, كدام بخش از كار مهمترین بخش كار بوده است و در كل پیدایش اینترنت نتیجه كار و تلاش گروه كثیری از دانشمندان است. داستان پیدایش اینترنت با افسانه و واقعیت در هم آمیخته شده است.
در اوایل دهه 60 میلادی آقای باران طی مقالاتی پایه كار اینترنت امروزی را ریخت. اطلاعات و داده*ها به صورت قطعات و بسته*های كوچكتری تقسیم و هر بسته با آدرسی كه به آن اختصاص داده می*شود به مقصد خاص خود فرستاده می*شود. به این ترتیب بسته*ها مانند نامه*های پستی می*توانند از هر مسیری به مقصد برسند. زیرا آنها شامل آدرس فرستنده و گیرنده هستند و در مقصد بسته*ها مجددا یكپارچه می*شوند و به صورت یك اطلاعات كامل درمی*آیند.
آقای باران (Baran) طی مقالاتی اینچنینی ساختمان و ساختار اینترنت را پیش*گویی كرد. او از كار سلول های مغزی انسان به عنوان الگو استفاده كرد, او معتقد بود: وقتی سلول*های مغزی از بین بروند, شبكه عصبی از آنها دیگر استفاده نمی كند و مسیر دیگری را در مغز انتخاب می*كند. از دیدگاه وی این امكان وجود دارد كه شبكه*ای با تعداد زیادی اتصالات برای تكرار ایجاد شوند تا در صورت نابودی بخشی از آن, همچنان به صورت مجموعه ای به هم پیوسته كار كند. تا نیمه دهه 60 میلادی كسی به نظرات او توجه*ای نكرد. تا اینكه در سال 1965 نیروی هوایی آمریكا و�آزمایشگاه*های بل� به نظرات او علاقه*مند شدند و پنتاگون با سرمایه*گذاری در طراحی و ساخت شبكه ای براساس نظریات او موافقت كرد.
ولی آقای باران (Baran) بنابر دلایلی حاضر با همكاری با نیروی هوایی آمریكا نشد. در این میان دانشمندی با نام تیلور (Tailon) وارد موسسه آرپا (ARPA) شد. او مستقیما به آقای هرتسفلد رییس موسسه پیشنهاد كرد: (ARPA) آرپا هزینه ایجاد یك شبكه آزمایشی كوچك با حداقل چهار گره را تامین كند كه بودجه آن بالغ بر یك میلیون دلار می*شد. با این پیشنهاد تیلور تجربه ای را آغاز كرد كه منجر به پیدایش اینترنت امروزی شد. او موفق شد در سال 1966, دو كامپیوتر را در شرق و غرب آمریكا به هم متصل كند. با این اتصال انقلابی در نحوه صدور اطلاعات در دنیای ارتباطات رخ داد كه نتیجه آن را امروز همگی شاهد هستیم. این شبکه به بسته*هایی (packet) از داده*ها که به وسیله کامپیوتر های مختلف ارسال می*شدند اتکا داشت. پس از انکه ازمایشها سودمندی انرا مشخص کردند سایر بخش های دولتی و دانشگاهها پژوهشی تمایل خود را به وصل شدن به ان اعلام کردند . ارتباطات الکترونیکی به صورت روشی موثر برای دانشمندان و دیگران به منظور استفاده مشترک از داده*ها در امد. در همان زمان که ARPAnet در حال رشد بود تعدادی شبکه پوشش محلی (LAN) در نقاط مختلف آمریکا به وجود امد. مدیران LAN ها نیز به وصل کردن کامپیوتر های شبکه*های خود به شبکه*های بزرگتر اقدام کردند . پروتوکل اینترنت ARPAnet IP زبان استاندارد حکمفرما برای برقراری ارتباط کامپیوتر های شبکه*های مختلف به یکدیگر شد.تاریخ تولد اینترنت به طور رسمی اول سپتامبر 1969 اعلام شده است. زیرا كه اولین �IMP� در دانشگاه �UCLA� واقع در سانتاباربارا در این تاریخ بارگذاری شده است.
از اوایل دهه 1990 رشد استفاده از اینترنت به صورت تصاعدی افزایش یافت . یکی از علل چنین استقبالی ابزار جستجویی مانند Gopher و archie بوده است اما اینها در سال 1991 تحت تاثیر word wide web قرار گرفتند که به وسیله CERN یا ازمایشگاه فیزیک هسته ای اروپا ساخته شد . با ان که اینترنت از ابتدا طوری بود که مبادله اطلاعات برای تازه واردان بسیار ساده باشد. بزرگترین جهش در وب در سال 1993 با عرضه نرم افزار موزاییک mosaic که نخستین برنامه مرورگر وب گرافیکی بود به وجود امد. برنامه موزاییک محصول تلاش دانشجویان و استادان بخش "مرکز ملی کاربردهای ابر کامپیوتر " در دانشگاه ایلینویز آمریکا بود. برای نخستین بار موزاییک امکانات اشاره و کلیک (به وسیله موش) را فراهم کرد. کاربران می*توانستند صفحات وب (web page) یا مجموعه ای از متن و گرافیک را کنار هم بگذارند تا هر کسی که میخواست انها را بتواند روی اینترنت ببیند. وقتی با موش روی کلمه*ها یا تصاویر خاصی که hyper link نامیده می*شد کلیک می*کردند برنامه موزاییک به طور خود کار یک صفحه دیگر باز می*کرد که به کلمه یا تصویر خاص و کلیک شده اختصاص داشت. بهترین بخش این سیستم انجا بود که hyper link ها می*توانستند به صفحاتی روی همان کامپیوتر یا هر کامپیوتر دیگر اینترنت با خدمات وب اشاره کنند. صفحات وب هر روز متولد می*شدند و مفهوم موج سواری یا surfing روی وب متولد شد. اواسط سال 1994 سه میلیون کامپیوتر به اینترنت وصل شده بود و در ان هنگام اجرای عملیات اهسته نشده بود. صفحات جدید وب که شامل همه چیز از اسناد دولتی تا مدارک شرکت ها و مدل های جدید لباس بود در سراسر دنیا چندین برابر شد . موزاییک و جانشینان ان مانند navigator محصول شرکت " نت اسکیپ " اینترنت را از قلمرو علمی به میان مردم اوردند. طبق اخرین امار 51 درصد کاربران بعد از سال 1995 وارد این محیط شده اند. میلیون ها انسانی که از اینترنت استفاده می*کنند نیازی ندارند که نکات فنی مانند TCP/IP را بدانند . امروزه شرکتهای خدمات دهنده اینترنت یا ISP این کار را به عهده دارند.رشد روز افزون ان و ساده تر شدن استفاده ان همچنان ادامه دارد . هر چه تعداد مردم بیشتری به اینترنت رجوع کنند تعداد شرکت های سازنده برنامه*های اینترنت بیشتر می*شود.با انکه بعضی از عاشقان اینترنت ان را نوعی شیوه زندگی می*دانند. در نظر بیشتر کاربران منبع سرگرمی اطلاعات است ولی بیشترین مصرف ان پست الکترونیکی یا همان email است که یکی از ابزار های ارتباطی کار امد به شمار می*رود. پیامها از کامپیوتری به کامپیوتر دیگر با سرعت پرواز می*کنند و منتظر میمانند تا شخص فرصت خواندن انها را پیدا کند . وب امکانات خوبی برای کپی از نرم افزارهای مجاز از لحاظ کپی فراهم میسازد. وقتی كه می بینیم كه در مدت كوتاهی اینترنت به چنین رشدی نایل آمده است, مطمئنا دشوار خواهد بود كه آینده او را پیش بینی كنیم. طبق نظر كارشناسان ماهانه 10 درصد به تعداد كاربران اینترنت افزوده می*شود ولی تعداد دقیق كاربران كه روزانه از آن استفاده می كنند مشخص نیست. هرچند كه پاره ای از كارشناسان تعداد آنها را تا 900 میلیون نفر حدس می*زنند. تعداد رسمی كاربران اینترنتی را در سال 2000 كارشناسان 500 میلیون نفر اعلام كرده بودند.
قطعا در سال های آینده تحولات شگرفی را در زمینه شبكه*های اینترنتی شاهد خواهیم بود. به*وسیله اینترنت انسان به راه*های جدیدی دست پیدا كرد. در كنار این شانس جدید توسط اینترنت,* باید بگوییم خطراتی نیز در رابطه با سیاست و اقتصاد و علم به دنبال خواهد داشت. فرم امروزی اینترنت مدیون همكاری تمام كاربران اینترنت در سرتاسر گیتی است كه با این تصور كه اطلاعات موجود در سطح جهان را به راحتی با یكدیگر مبادله كنند. این تصوری بود كه آقای باران(Baran) از اینترنت داشت و امیدواریم در آینده نیز تكامل اینترنت در این مسیر باشد.
طرحی محاسباتی از بخش کوچکی از شکل شبکه اینترنت. نقطه*ها در تصویر نشانگر آدرس*های آی*پی، و خطوط میان آن*ها نشانگر خط ارتباط بین دو آی*پی می**باشد.
تاریخچه اینترنت در ایران
سال ۱۳۷۱: تعداد كمی از دانشگاه*های ایران، از جمله دانشگاه صنعتی شریف و دانشگاه گیلان، توسط مركز تحقیقات فیزیك نظری و از طریق پروتكل UUCP به اینترنت وصل می*شوند تا با دنیای خارج ایمیل رد و بدل كنند.
سال ۱۳۷۲:در سال 1372 هجری شمسی ایران نیز به شبکه اینترنت پیوست. نخستین رایانه ای که در ایران به اینترنت متصل شد مرکز تحقیقات فیزیک نظری در ایران بود. در حال حاضر نیز این مرکز یکی از مرکزهای خدمات اینترنت در ایران است .مركز تحقیقات فیزیك نظری و ریاضیات،* بعنوان تنها نهاد ثبت اسامی قلمرو [ir.] در ایران به رسمیت شناخته می*شود. این قلمرو مشخّصه تعیین شده برای هویّت ایران در فضای اینترنت است.
سال ۱۳۷۳: مؤسسه ندا رایانه تأسیس می*شود. پس از راه*اندازی اوّلین بولتن بورد (BBS)، در عرض یك سال نیز اوّلین وب سایت ایرانی داخل ایران را راه*اندازی می*كند. همچنین، این مؤسسه روزنامه �همشهری� را به زبان فارسی در اینترنت منتشر می*كند، كه این اوّلین روزنامه رسمی ایرانی در وب محسوب می*شود. در همین سال به*دنبال اتصال به اینترنت از طریق ماهواره كانادائی كد ویژن (Cadvision)، مؤسسه ندا رایانه فعالیت بازرگانی خود را بعنوان اوّلین شركت خدمات سرویس اینترنتی (ISP) آغاز می*كند.
سال ۱۳۷۴:مجلس ایران تأسیس شركت �امور ارتباطات دیتا� تحت نظر شركت مخابرات ایران را تصویب می*كند و مسؤلیت توسعه خدمات دیتا در سطح كشور را بطور انحصاری در اختیار آن شركت قرار می*دهد.
سال ۱۳۷۷:پروژه یونیكد در ایران با قرارداد شورای عالی انفورماتیك و همكاری بنیاد دانش و هنر واقع در انگلستان و با نظارت و مدیریت فنّی دانشگاه صنعتی شریف تحت عنوان �فارسی وب� آغاز می*شود. هدف پروژه اینست كه با گنجاندن كامل و جامع الفبای فارسی در استاندارد یونیكد، نشر فارسی در كامپیوتر، مخصوصاً اینترنت و وب، استاندارد شود و اصولاً مشكل قلم (فونت) های غیر استاندارد موجود در نرم افزارهای ایرانی حل شود.
ترسیمی از وب*گاه*هایی که تنها ۰.۰۰۰۱٪ از فضای WWWشبکه جهانی اینترنت را به خود اختصاص داده*اند ولی اکثر ترافیک کل شبکه اینترنت را در خود جای داده*اند.
چگونه يك ISP تشكيل مي شود ؟
شركت Data وابسته به شركت مخابرات ايران يكي از ICP هاي سطح كشور است.
اين شركت پهناي باند مصرفي اينترنت را از طريق تجهيزات ماهواره خود دريافت كرده و بوسيله شركت DSL مخابرات آنرا بين مشتركين خود تقسيم مي كند.
از ملزومات نوع خدمات با كيفيت خوب استفاده از خطوط ديجيتالي E1 شركت مخابرات مي باشد، كه در هر زوج خط E1 تعداد 30 كانال ارتباطي وجود دارد كه به مشتركين امكان اتصال با سرعت bps 56000 را با درصد قطع شدن خيلي پايين و كيفيت سرويس مطلوب تر فراهم مي نمايد.
اين خطوط از يك طرف به مركز مخابراتي و از طرف ديگر به تجهيزات شبكه شركت ارائه دهنده سرويس متصل مي شوند تا از طريق شماره تلفني كه شركت مخابرات براي دسترسي به خطوط E1 در اختيار ارائه كننده قرار مي دهد بتواند دستگاه كامپيوتر خود را به تجهيزات شبكه شما و نهايت به شبكه اينترنت متصل كند.
شركتهايي كه قصد استفاده از خطوط E1 را براي دسترسي به اينترنت از شركت Data مي باشند .
شركت مخابرات نيز متناسب با مورد استفاده و بر حسب مقدار پهناي باند اجاره شده ، خطوط E1 را تحويل مي دهد.
خدمات يك ISP چيست ؟
سرعت بالاي دسترسي به اينترنت - تلفن هاي اينترنتي سرويس دهنده Voice و سرويس دهنده ايميل و ...
چگونه Username و Password ايجاد مي شود و چگونه بين مشتريان متفاوت است ؟
در يك پايگاه داده فيلد User name و Password با يك مقداري تعيين مي شود.
اين مقدار را ISP به دلخواه مي تواند انتخاب كند .
براي چك كردن Username و Password بايد عمل Auttoentication انجام شود كه در واقع اين عمل مي تواند توسط سيستم عامل سرور انجام شود ولي مي توانيم آنرا در برنامه Accunting كه در پايگاه داده است تنظيم كرد تا انجام دهد.
زمان مصرف يك Accunt چگونه تعيين مي شود ؟
اين قسمت نيز در پايگاه داده سرور به عنوان يك فيلد و با يك بازه زماني ايجاد مي شود.
خصوصيات يك سرور ISP چيست ؟
مسلم است كه در اين صورت بايد سخت افزار سرور خوب باشد از سرعت پردازنده بالا و سري كردن هارد براي فضاي زياد و ختي الامكان از هاردهاي اسكازي استفاده شود.
منظور از اصطلاحات � NO Proxy � و �Full Protocol� چيست ؟
Proxy يك نوع فيلتري در مقابل سايت هاي اينترنتي است حال واژه �No Proxy� يعني هيچ محدوديتي در مقابل ورود به سايت هاي اينترنتي نيست و ما مي توان به هر جاي اينترنت برويم .
واژه �Full Protocol� يعني همه پروتكل هاي موجود را ساپورت مي كند . اين پروتكل ها مي تواند TCP/IP و UDP باشد.
سرور پست الکترونیکی (Mail Server) :
سروري که مسئوليت ارسال، دريافت ونگهداري پيغام هاي پست الکترونيک را بر عهده دارد. ازجمله نرم افزارهاي معروف که به عنوان ميل سرور استفاده مي شود، Microsoft Exchange Server و MDaemon مي باشند.

ميزباني (Hosting) :
هر صفحه وب*سايت در يك فايل ذخيره مي*شود كه اين فايل بايستي در جايي ذخيره شود. یک ISP می تواند نياز ما را به فضايي که مطالبمان را مي*خواهيم در آن ذخیره کنیم مرتفع سازد. این فضا معمولا در قسمتی از دیسک سخت یکی از سیستم های سرور است.
ثبت دامنه (Domain) :
براي ديدن يک وب سايت ، بجاي استفاده از IP آدرس از نام دامنه آنها استفاده مي شود دليل آن فراموشي سريع اعداد و ارقام توسط کاربران اينترنت و نيز احتمال تغيير شماره IP سرورها است. همه وب سرورها داراي دامنه هستند که از قبل ثبت نام کرده اند. ثبت یا رزرو کردن یک دامنه را می توان به ISP سپرد. Verisign ، شرکتي مي باشد که دامنه وب سايت هايي که داراي دامنه ريشه com و net مي باشند را ثبت مي کنند. شرکت هايي نظير RegistryPro ، NeuLevel و يا Public Interest Registry دامنه هايي که داراي ريشه pro ، biz و org مي باشند را ثبت مي نمايند. همچنين Verisign براي تمام دامنه هاي ثبت شده داراي بانک اطلاعاتي مي باشد و اين امکان را به کاربران مي دهد که اطلاعات اوليه صاحبان و طراحان وب سايت مورد نظر را بدست بياورند. مثلا می توانید با مراجعه به سایت این شرکت اطلاعات اولیه وب سایت Google را بیابید. تلفن اینترنتی یا Voice Server ISP ابتدا باید یک حامل( کریر) پیدا کند که بتواند حامل اطلاعات باشد اطلاعات ما اینجا صداست که با روش های کدینگ به کدهای دیجیتال تبدیل شده و با الگوریتم های خاصی فشرده شده است. پس از آن وظیفه ی ارسال آن کریر را به مقصد مورد نظر دارد. در مقصد هم این کد ها دیکد می شود و دوباره به صدا تبدیل می شود. سیستم مورد استفاده یک روتر voice است.
چگونه يک ISP را انتخاب نمائيم ؟
برای انتخاب يک ISP پارامترهای متعددی بررسی می گردد :
امنيت : آيا ISP انتخابی از رويکردهای مناسب امنيتی در جهت حفاظت اطلاعات استفاده می نمايد ؟ آيا از رمزنگاری و SSL به منظور حفاظت اطلاعات ارسالی شما نظير نام و رمز عبور استفاده می گردد ؟
محرمانگی : آيا ISP انتخابی دارای يک سياست تعريف شده در خصوص رعايت حريم خصوصی کاربران است ؟ آيا خيال شما از اين بابت راحت است که چه افرادی به اطلاعات شما دستيابی دارند ؟ نحوه برخورد و استفاده آنان از اطلاعات به چه صورت است ؟
سرويس ها : آيا ISP انتخابی سرويس های مورد نظر شما را ارائه می نمايد ؟ آيا سرويس های ارائه شده تامين کننده نياز شما می باشند ؟ آيا پشتيبانی لازم به منظور ارائه سرويس ها در اختيار شما گذاشته می شود ؟
قيمت : آيا قيمت ارائه خدمات توسط ISP قابل قبول است ؟ آيا قيمت ارائه شده با توجه به تعداد و نوع سرويس های ارائه شده، منطقی است؟ آيا به منظور دريافت خدمات ارزان تر ، از کيفيت و امنيت چشم پوشی می نمائيد ؟
اعمتاد پذيری : آيا به سرويس های ارائه شده توسط ISP انتخابی می توان اعتماد داشت و يا در اغلب موارد سرويس های مورد نظر به دلايل متفاوتی نظير پشتيبانی و نگهداری ، تعداد زياد کاربران و ... ، غير فعال بوده و عملا" امکان استفاده از آنان وجود ندارد . در صورتی که به دلايل متفاوتی لازم است برخی از سرويس های ارائه شده غير فعال گردند آيا اين موضوع با استفاده از مکانيزم های خاصی به شما اطلاع داده می شود ؟
پشتيبانی کاربران : آيا ISP انتخابی دارای بخش پشتيبانی کاربران است ؟ نحوه برخورد پرسنل بخش پشتيبانی به چه صورت است ؟ آيا آنان دارای دانش لازم به منظور پاسخگوئی منطقی به سوالات شما می باشند ؟
سرعت : سرعت اتصال ISP انتخابی به اينترنت چگونه است ؟ آيا اين سرعت به منظور دستيابی شما به نامه های الکترونيکی و استفاده از وب کافی است؟
کيفيت ارائه خدمات : آيا ISP انتخابی دارای عملکردی مثبت در کارنامه فعاليت خود است و استفاده کنندگانی که قبلا" از خدمات آنان استفاده نموده اند ، از کيفيت ارائه خدمات راضی می باشند ؟
اینترنت چگونه کار می کند؟
اینترنت یک مجموعه غول پیکر از میلیونها کامپیوتر است که در یک شبکه کامپیوتری به هم متصل هستند. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن ( با مودم ) ، DSL یا مودم کابلی به فراهم کننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوتر ها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را می توان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T1 به یک فراهم کننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISP ها به ISP های بزرگتر وصل می شوند و ISP های بزرگتر یک ستون فقرات (backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار می کنند. ستونهای فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری ، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.
در اینترنت به طور کلی می توان همه کامپیوترها را به دو دسته تقسیم کرد. سرویس گیرنده / سرویس دهنده (Client / server) سرویس دهندگان خدماتی را (مانند وب و FTP) برای سایر سیستمها فراهم می کنند و سرویس گیرندگان سیستمهای که برای دستیابی به این خدمات به سرویس دهندگان وصل می شوند. یک کامپیوتر سرویس دهنده می تواند چند سرویس را فراهم کند برای مثال روی یک سرویس دهنده یک نرم افزار وب سرور و میل سرور نصب کنیم.

آدرس IP :
به هر کامپیوتر در اینترنت یک آدرس منحصر به فرد به نام Internet protocol (IP)ختصاص داده می شود. IP از چهار بخش تشکیل شده که با نقطه از هم جدا می شوند. (مانند 125.235.5.82) هر بخش می تواند از 0 تا 255 باشد پس 2 بتوان 8 آدرس مختلف داریم. هر کامپیوتر در اینترنت IP یگانه ای دارد. سرویس دهندگان IP ثابت دارند که معمولا تغییر نمی کند. کامپیوترهایی که از طریق خط تلفن به اینترنت وصل می شوند IP پویا دارند ، هر بار که به اینترنت وصل می شوند توسط ISP اختصاص داده می شود . احتمالا هر بار که به اینترنت وصل می شوند یک IP متفاوت می گیرند. برای نمایش IP خود از برنامه winipcfg.exe یا ipconfig.exe در xp/2000 استفاده کنید.
نام حوزه:
معمولا به خاطر سپردن یک رشته از اعداد که آدرس IP را تشکیل می دهند مشکل است . همچنین آدرسهای IP ممکن است تغییر کنند. به همین خاطر سرویس دهندگان از اسمهای قابل درک توسط انسان که اسم حوزه (domain name) نامیده می شود استفاده می کنند. حوزه نام مجموعه ای از سرویس دهندگان است ، برای مثال در سایت www.company.com . بخش company.com حوزه است که از دو بخش تشکیل شده com. حوزه رده بالا و company حوزه است. دو نوع حوزه رده بالا داریم حوزه های سازمانی که شامل .net .com .edu .org .mil .gov .info .biz و حوزه های جغرافیایی که از اسم اینترنتی کشورها (مثل ir. برای ایران) استفاده می شود. www نام سرویس دهنده وب است به همین شکل ftp.comany.com آدرس کامپیوتر سرویس دهنده ftp و mail.company.com آدرس سرویس دهنده پست الکترونیکی در حوزه company.com است.
DNS
DNS (سیستم نام حوزه) وظیفه ترجمه نام سرویس دهندگان را به آدرس IP دارد. فرض کنید آدرس سایت www.company.com را در کاوشگر تایپ می کنید. کاوشگر این نام را به سرویس دهنده DNS در ISP شما می فرستد. سرویس دهنده DNS با برقراری تماس با سرویس دهنده نام ریشه (root name server سرویس دهنده نام com را پیدا کرده و آدرس IP ی company.com را از سرویس دهنده com بدست می آورد. در مرحله بعد با DNS در company.com تماس می گیرد تا آدرس IP سرویس دهنده وب www.company.com را بدست بیاورد.
پورت
هر کامپیوتر سرویس دهنده سرویس خود را از طریق یک پورت فراهم می کند. برای هر سرویس یک پورت. برای مثال اگر یک سرویس دهنده سرویس وب و FTP را فراهم می کند سرویس دهنده وب روی پورت 80 قابل استفاده است و FTP روی پورت 21 قابل دسترسی است. بنابراین سرویس گیرنده از طریق آدرس IP و پورت به یک سرویس دهنده متصل می شود.
دسترسی به اینترنت
معمول*ترین روش خانگی برای اتصال به اینترنت Dial-up و Broadbandو ADSL است. کامپیوترهای خانگی ممکن است از طریق خط تلفن با مودم، DSL یا مودم کابلی به فراهم*کننده خدمات اینترنت (ISP) متصل شود. در یک شرکت یا دانشگاه کامپیوترها به یک شبکه محلی (LAN) در داخل سازمان وصل هستند. این شبکه را می*توان از طریق یک خط تلفن سریع مثل T1 یا E1 به یک فراهم*کننده خدمات اینترنت (ISP) وصل کرد. ISPها به ISPهای بزرگ*تر وصل می*شوند و ISPهای بزرگ*تر یک ستون فقرات (Backbones) فیبر نوری را برای یک کشور یا ناحیه برقرار می*کنند. ستون*های فقرات در سراسر دنیا از طریق کابل نوری، کابل زیر دریا یا ماهواره به هم متصل هستند.


اتصال ISP به اینترنت
بدیهی است که در ابتدا ISP باید یک راه ارتباطی با اینترنت پیدا کند برای این کار گزینه های زیر را پیش رو دارد:
1- استفاده از دیش و دريافت (يا ارسال) مستقيم از (به) ماهواره
2- استفاده از سيستمهای بی سيم یاWireless
3- استفاده از خط تلفن استيجاری (Leased Line)
استفاده از دیش( Dish ) :
برای استفاده از دیش، برای دریافت و ارسال به صورت هم زمان (Send & Receive)، حتما بايد مجوز ICP داشت اما می توان فقط برای دریافت (Receive) از دیش استفاده کرد برای اين کار نياز به دیش و LNB و DVB Cardاست. برای ارسال (Send) باید تدبیر دیگری اندیشید.
سيستمهای بی سیم :
باید شرکتی را در نزدیکی محل خود بیابید که به شما سرويس بی سیم بدهد. سيستم مورد نياز: دو عدد آنتن بی سیم (Wireless)، دو عدد مودم بی سیم (Wireless) .



استفاده از خط تلفن استيجاری :
معمول ترين روش همين گزينه است .بدین ترتیب رابط اطلاعاتی شما با اینترت، شرکت مخابرات یا هر شرکت خصوصی دیگری می تواند باشد. که برای سرعت های زیر 2 مگا بیت بر ثانیه از سیم مسی و مودم های مربوطه مثل پتون یا فلت و برای سرعت های بالاتراز آن از فیبر نوری و کانورتور های فیبر نوری استفاده می کنیم.
ارائه ی اینترنت :
در Dialup Access می توان دسترسی کاربران به شبکه را از دو طریق فراهم کرد.
يا با استفاده از سرويسRAS در ویندوز 2000 و استفاده از مودم. البته عیب این روش این است که ويندوز هر لحظه ممکن است هنگ کند و از کار بيفتد.
برای راه اندازی با RAS ، به ازای هر 32 خط تلفن، نياز به يک کامپيوتر، به عنوان RAS Server ، يک Multiport و 32 عدد مودم External است.
يا با استفاده از سيستمهای Cisco که از نظر پایداری (Stability) کيفيت بالاتر و بالطبع هزينه بيشتری دارند.
بررسی از نظر قيمت:
RAS , RRAS تحت ويندوز
برای هر 32 خط تلفن، نياز به يک سيستم، يک MultyPort و 32 عدد مودم.
قيمت يک سيستم مناسب برای اين کار حدود 600 - 700 هزار تومان، قيمت يکعدد MultyPort MOXA 32 Port حدود يک 300 یا 400 هزار تومان، 32 مودم، هرکدام حدود 50 هزار تومان (بسته به نوع مودم)
Ciscoخطوط تلفن معمولی
Router سری 3600، با یه ماژول 32 پورت حدودا قيمت حدودا 1.5 ميليون تومان .روی اين روتر، تا 6 تا ماژول ميتونی قرار بدیم.
Cisco خطوط E1
Router Cisco AS5300 ، قيمت حدود 2.8 ميليون تومان
اين روتر، 8 ورودی E1 داره. (ميدونید که هر E1، معادل 32 خط تلفنه)
نحوه ی اینترنت دهی یک ISP
خطوط آنالوگ :
يکي از روش هاي اتصال به اينترنت ، اتصال از طريق ايجاد يک اتصال Dial-up با مودم هاي آنالوگ مي باشد كه به اينگونه مودم ها آنالوگ مودم مي گويند. از اين مودم ها براي برقراري ارتباط بين دو کامپيوتر کاربر و ISP و از طريق يک خط تلفن معمولي ( خطوط آنالوگ ) استفاده مي شود وقتي با خطوط تلفن معمولي به ISP وصل مي*شويد حداكثر سرعت رد و بدل شدن اطلاعات معادل 6/33 كيلو بيت بر ثانيه است ولي وقتي به شماره E1 وصل مي*شويد، اين عدد به طور اسمي معادل 56 كيلو بيت بر ثانيه است كه البته خيلي مواقع بيشتر از 52 K نخواهد بود. .
خط اشتراکي ديجيتالي : ISDN
طراحي تکنولوژي (Integrated Services Digital Network) ISDN به اواسط دهه 80 ميلادي باز مي گردد. خطوط تلفني ديجيتالي خاص مي باشند که براي اتصال به اينترنت با سرعت بالا ( 64 تا 128 کيلوبيت بر ثانيه ) مورد استفاده قرار مي گيرد. براي استفاده از اين نوع اتصال يک مودم ISDN (كه به ديجيتال مودم معروف است ) و يک ISP ارائه دهنده خدمات ISDN نياز مي باشد. هزينه اين خطوط بيش از خطوط تلفن معمولي است. در اين سيستم صوت ابتدا به داده هاي ديجيتالي تبديل شده و سپس انتقال مي يابد. پس از سال 95 نيز با وجود تکنولوژي هايي با سرعت هاي بسيار بالاتر مانند ADSL که سرعتي حدود 8Mb/s براي دريافت و 640Kb/s را براي دريافت با هزينه کمتر از ISDN در اختيار مشترکين قرار مي دهد ، انتخاب ISDN از سوي کاربران عاقلانه نبود. تکنولوژي ISDNعمر کوتاهي داشت و به سرعت جاي خود را به ADSLداد.
فناوري ADSL
تکنولوژي ADSL يکي از انواع تکنولوژي DSL محسوب مي گردد که از محبوب ترين روش هاي دسترسي اينترنتي کاربران خانگي مي باشد که در حال رشد روز افزون است. اين فن آوري جديدتر و کم هزينه تر از ISDN مي باشد. در اين تکنولوژي براي انتقال داده ها ، نياز به سيم کشي و کابل خاصي وجود ندارد. بلکه از طريق همان خطوط تلفن هاي معمولي و سيم هاي مسي معمولي قابل استفاده مي باشد. در سرويس ADSL ، هر دو طرف اتصال ، هم کاربر و هم ISP ارائه دهنده سرويس بايد از مودم هاي ADSL استفاده کنند. و ISP نيز بايد اين فن آوري را پشتيباني کنند. اين مودم ها با مودم هاي معمولي خطوط Dial-up فرق مي كنند. مودم هاي معمولي ، پس از دريافت سيگنال هاي ديجيتالي از کامپيوتر ، آنها را به سيگنال هاي آنالوگ تبديل کرده و از طريق خطوط تلفن انتقال مي دهند و در آن سوي خط مودم هاي دريافت کننده ( سرويس دهنده ها ) پس از دريافت سيگنال هاي آنالوگ دوباره آنها را به ديجيتال تبديل مي كنند و به سرويس گيرنده ارسال مي کنند. در صورتيکه مودم هاي ADSL ، تمام داده ها را به صورت ديجيتالي ارسال و دريافت مي كنند.
در اين روش ، به کاربران اين امکان را مي دهد که همزمان هم از اينترنت استفاده مي كنند و هم با تلفن صحبت کنند. به اين معني که ADSL ، خط تلفن را به 3 کانال تقسيم مي كنند:
1- کانال دريافت داده هاي اينترنتي
2- کانال هاي ارسال داده هاي اينترنتی
3- کانال گفتگوي تلفني
خطوط ADSL ، پهناي باند متفاوتي را براي ارسال و دريافت داده ها دارند. مثلا قادر است داده هايي را با سرعت 5 / 1 مگا بيت در ثانيه دريافت و با سرعت 640 کيلوبيت در ثانيه ارسال کند. اين خطوط در سرعت هاي متفاوت بين 512 کيلوبيت در ثانيه تا 6 مگابيت در ثانيه موجود مي باشند. فاصله مودم ADSL شما از مودم ADSL مرکز مخابرات يا ISP ، تعيين کننده نوع سرويس و سرعت درخواستي شما مي باشد ، هر چقدر اين فاصله بيشتر باشد ، سرعت ارسال و دريافت کمتر خواهد شد. در بهترين شرايط ، حداکثر سرعت دريافت 8 مگابيت در ثانيه و سرعت ارسال 1 مگا بيت در ثانيه خواهد بود . هزينه اي که پرداخت مي کنيد به ازاي هزينه ثابت خط ADSL وبه شکل ماهانه و با توجه به پهناي باند دريافتي مي باشد.
یک مرکز ISP یا فراهم کننده خدمات اینترنتی رابطی است میان سیستم کامپیوتر شما و شبکه ی بدون مرز اینترنت، به گونه ای که از یک طرف به شبکه ی اینترنت متصل است و از طرف دیگر به یک شبکه ی محلی که شما عضوی از آن هستید . پس در واقع شما با وارد شدن به این LAN به شبکه اینترنت پا گذاشته اید و عضوی از این شبکه محسوب می شوید.
تشریح اجزای یک ISP
روتر يا مسير ياب :
وسيله اي است که به عنوان پل ارتباطي يک ISP به ISP ديگر و کلا شبکه جهاني اينترنت به شمار مي رود. روتر ها داراي جداولي هستند که وظيفه مسير يابي بسته هاي داده هاي شما را از مبدا تا رسيدن آن به مقصد برعهده مي گيرند. ساختار سخت افزاري و نرم افزاري روتر ها اينگونه تنظيم شده است که با مسيريابي هوشمندانه خود اطلاعات را به مکان هايي که نياز نيست منتقل نکند.
در پنجره Command دستور Start > Run > CMD مسير عبور بسته هاي اطلاعاتي را از جايي به جاي ديگر خواهيد ديد. با زدن فرمان tracert به همراه آدرس سايت مورد نظر tracert www.company.net
پراکسي سرور :
پراکسي سرور(Proxy Server) يکي از سرورهاي ISP مي باشد که در ميان رايانه کاربر و صفحات اينترنتي واقع مي شود. به اين صورت که اطلاعات و داده هاي درخواستي شما در ابتدا به پراکسی سرور می رود و همچنین پاسخ به داده هاي شما از مسير پراکسی عبور و به رايانه شما مي رسد..
يکي از کاربردهاي پراکسي سرور ، ايجاد امنيت در شبکه مي باشد. در پراکسي سرور علاوه بر ذخيره سازي فايل هاي درخواستي در کش مربوطه ، الگوريتم و قواعد خاصي براي فيلتر کردن درخواست ها و جلوگيري از دست رسي به شماري از سايت هاي اينترنتي وجود دارد. در يک پراکسي سرور ، مي توان تنظيم کرد که کاربران نتوانند از يک سايت خاصي ديدن کنند يا اينکه تنظيم کرد که مثلا تمام سايت هاي اينترنتي که داراي مثلا سه حرف abc باشند ، کاربران قادر به ديدن آن سايت ها نباشند که اصطلاحا مي گويند که سايت فيلتر شده است. و يا اينکه با روش هاي فيلتر گذاري شاخص هايي تعريف کنند که کاربران اينترنتي به هيچ وجه وارد حريم ISP و اطلاعات داخل آن نشوند. هر کاربري با نام کاربری (username) و کلمه عبور (password) کارت اينترنتي خود به ISP وصل مي شود. در هر نوبت اتصال يک کاربر به اينترنت ، يک IP آدرسي به او اختصاص داده مي شود. پراکسي سرور قادر است ، در هر نوبت اتصال ، log برداري کند و با ترکيب نرم افزارهاي وابسته و خاص ديگر ( براي ايجاد سهولت ) فعاليت هاي عادي کاربر را زير نظر بگيرد تا بداند که هر کاربري به چه مدت و از کجا و چگونه به اينترنت دسترسي پيدا مي کند. بنابراين ، اگر عضو ثابت يک ISP باشيد و مشخصات شما در هنگام تحويل کارت در اختيار ISP باشد ، مواظب باشيد! که ردگيري از فعاليت هاي شما به راحتي انجام مي شود! ISP ها مي توانند علاوه بر ردگيري کاربران ، به محدود سازي کاربران بر اساس کلمه کاربري ، شماره تلفن و يا بر اساس IP آدرس شخص تماس گيرنده ( در صورتيکه IP آدرس ثابت داشته باشد ) نيز بپردازند. ولي معمولا ، ISP ها دليلي براي ردگيري و محدودسازي افراد نمي بينند.
از ديگر ويژگي هاي پراکسي سرورها ، سازگاري خوبي مي باشد که با محيط ويندوز ،اینترنت اکسپلور IE و IIS دارند.
مفهوم کش (Cache) و کار کش سرور :
کش سرور يکي از سرورهايISP ها مي باشد. کار آن گرفتن اطلاعات درخواستي کاربران و ذخيره سازي اين داده ها در قسمتي از فضاي هارد ديسک سرور يا در شبکه ISP مي باشد. با اين عمل درخواست هاي مکرر بعدي کاربران ، سريع تر و بدون نياز به دست يابي به شبکه جهاني اينترنت انجام مي گيرد. کش ، فضايي از ديسک مي باشد که با ويژگي هايي که دارد ، محتويات آن مرتبا در حال تغيير مي باشد. اهميت کش امروزه در وب سايت هاي اينترنتي به خاطر راه حل هايي است که باعث افزايش کارايي ( performance ) و همچنين قابليت گسترش پذيري و توسعه يک وب سايت اينترنتي مي باشد.
روش هاي caching:
1- Caching در برنامه مرورگر کلاينت مثلا (Internet Explorer)
در اين روش ، ذخيره سازي داده ها بصورت فردي و براي يک کلاينت به کار مي رود. بدین ترتیب خود کاربر تنظيماتي را در IE ويندوز خود انجام مي دهد. تا در مرتبه دوم مشاهده يک سايت ذخيره سازي صورت گرفته باشد و صفحه سريع تر از بار اول مشاهده شود.
اما براي حذف داده هاي ذخيره شده ( offline files ) و رهايي از کش در IE از مسير زير اقدام نماييد.
Menu Tools > Internet Option > General Tab > Delete Offline Contents > OK
و براي حذف حافظه ی آدرس ها (History) از مسير زير اقدام نماييد.
Menu Tools > Internet Option > General Tab > Clear History > Yes
مي توانيد کوکی ها cookie) ها ( را از مسير زير حذف كنيد.
Menu Tools > Delete Cookies > General tab > Internet Option > OK
2- Caching در کش سرور
در اين روش ، کش در شبکه محلي ( ISP ) واقع مي شود. کاربري به قصد ديدن سايتي به اينترنت وصل مي شود. کش سرور ، اين درخواست را بررسي مي کند. چنان چه صفحه درخواستي در کش سرور ذخيره شده باشد ، براي کاربر ارسال مي شود، ولي چنان چه صفحه در کش موجود نبود ، ISP اين درخواست را به وب سرور اصلي ارسال مي کند. بعد از دريافت پاسخ ، آن پاسخ ( که تقاضاي ديدن يک سايت است ) را به کاربر ارسال مي کند. ونسخه اي از آن را در کش خود براي تقاضاهاي مکرر بعدي ( ديدن همان سايت ) براي کاربران ديگر ، نگه داري مي کند ، تا بلافاصله در صورت درخواست ، براي آنان ارسال کند.
کش سرورهاي ISP ، بايد از لحاظ فيزيکي داراي فضاي ذخيره سازي بزرگي باشند با توان پردازشي بسيار بالا. کش سرور باعث کاهش زمان پاسخگويي و جلوگيري از مصرف پهناي باند شبکه مي شود، درخواست ها را حتي در صورت قطع احتمالي شبکه ISP از اينترنت پاسخ گويي می کند و امکان کنترل داده ها ، نظارت و فيلتر کردن اطلاعات رد و بدل شده را فراهم می آورد. کش سرورها مي توانند نرم افزاري باشند مثل Squid یا Cash Xpress یا ISA و يا سخت افزاري مثل Procom باشند.
ISA Server يک برنامه چند منظوره مي باشد به طوري که مي توان آن را فقط به عنوان کش سرور ، فايروال و يا با هر دو قابليت ، نصب کرد
Squid ِ به دلیل رایگان بودنش در ایران خیلی معمول است و بیشتر تحت لینوکس کار می کند.
فايروال :
فایروال (Firewall) يا ديواره آتشين ، نرم افزاري است که در حدفاصل بين اينترنت و شبکه ISP و يا اينترنت و دستگاه هاي ما قرار مي گيرد. فايروال وسيله اي است که کنترل دست رسي هاي افراد مختلف به يک شبکه را بر اساس سياست امنيتي خاصي بر عهده دارد. با برنامه ريزي و سياستگذاري يک فايروال ، کليه دست رسي هاي شبکه کنترل مي شود به طوري که به برخي از درخواست ها اجازه ورود به شبکه داده و به برخي ديگر اجازه ورود داده نمي شود. يکي از اولين و مهم ترين موردي که براي حفاظت از ساختمان يک اداره در نظر گرفته مي شود کنترل درب هاي ورودي و خروجي و ورود و خروج افراد مي باشد.
فايروال دقيقا همانند بازرسي هنگام ورود به يک ساختمان عمل مي كند. اما فايروال نياز به تنظيم درست دارد در صورتيکه اين تنظيمات و برنامه ريزي ها به صورت نادرست انجام گيرد جلوي دست رسي ها گرفته نخواهد شد. مديران شبکه و يا ISP ، بايد بر اين امر واقف باشند.
وظايف فايروال:
1- استفاده از تکنولوژي NAT
يکي از وظايف مهم فايروال جداسازي شبکه داخلي يک ISP از اينترنت مي باشد که اين کار توسط NAT انجام مي شود. مهمترين هدف ارائه شده توسط تکنولوژي NAT، عدم دست رسي مستقيم کاربران اينترنتي به کامپيوترهاي موجود در شبکه مي باشد که اين کار از طريق اعطاي آدرس هاي IP غيرمعتبر ( Invalid ) به کامپيوترهاي داخلي شبکه انجام مي شود (به همان گونه ای که اشاره شد). مديران شبکه از اين ويژگي NAT به نحو احسن ، در خصوص فايروال ها ، استفاده کرده اند. بدين صورت که به يک فايروال آدرس IP معتبر ( valid ) مي دهند. بنابراين زماني که کامپيوترهاي موجود در شبکه بخواهند به اينترنت دست رسي پيدا کنند ، ضرورت پيدا مي کند که از دستگاه فايروال عبور کنند و زماني که درخواست آن ها انجام شد باز از طريق عبور از فايروال به کامپیوترهاي موجود در شبکه خواهد رسيد. همان طوري که توجه کرديد در اينجا فايروال مانند مانع و سد دفاعي عمل مي کند.
2- فيلترينگ


يکي ديگر از وظايف مهم فايروال ها ، خاصيت فيلترينگ عالي آن مي باشد ( همانند وظیفه ی پراکسی سرور). مي توان قواعد و قوانين خاصي را در فايروال اعمال کرد که موارد زير را فيلتر وجلوي عبور آنها را بگيرد:
فيلترينگ نشاني IP : فايروال مي تواند نشاني IP خاصي را فيلتر کند. مثلا مدير شبکه متوجه شود که فردي از رايانه خود که داراي IP مشخصي است ، مرتبا به سرور وصل مي شود و قصد سوء استفاده دارد. مدير شبکه مي تواند با استفاده از اين ويژگي فايروال به اين فرد اجازه ورود ندهد.
فيلترينگ دامنه ها ( Domain ) : همان طوري که اشاره شد، هر وب سروري داراي نام حوزه (Domain Name) خاصي مي باشد. فايروال مي تواند جلوي دست رسي افراد را به سايت خاصي از طريق فيلترينگ نام آن دامين بگيرد.
فيلترينگ پروتکل ها و پورت ها : فايروال ها مي دانند که داده هاي رد و بدل شده از چه پورتي عبور مي کنند و داراي چه نوع پروتکلي هستند. بنابراين کنترل کاملي دارند و مي توانند به پورت خاص و يا به پروتکل خاصي اجازه عبور ندهد.
فيلترينگ واژه ها و عبارت هاي ويژه ( Packet Filtering ) : هر صفحه وبي که مشاهده مي کنيد و يا هر پيام ايميلي که ارسال و دريافت مي کنيد ، به صورت مجموعه اي از بسته ها (packet) بين دو نقطه منتقل مي شوند. هر بسته اطلاعاتي شامل IP آدرس فرستنده و گيرنده مي باشد. تبادل تمام اطلاعات در اينترنت به وسيله بسته بندي داده ها انجام مي شود.
هر بسته شامل 3 بخش اصلي مي باشد, Body Footerو Header مي باشد. آدرس فرستنده و گيرنده ، نوع پروتکلي که انجام وظيفه مي کند و شماره بسته در سر آن قرار مي گيرد. در بدنه هر بسته داده هاي فرد فرستنده که براي گيرنده ارسال مي کند ، واقع شده است. در اين روش فيلترينگ ، در واقع بسته ها از يک صافي عبور مي کنند و تماما اسکن مي شوند ، اگر شامل هر مورد مشخص شده در فيلتر باشند ، ناديده گرفته مي شوند و به مقصد نمي رسند.
معمولا ، فايروال ها را در مرزهاي ورودي و خروجي شبکه نصب مي کنند تا فايروال هم به عنوان پوشش امنيتي مناسب براي حفاظت از شبکه داخلي باشد و هم شبکه داخلي را از شبکه عمومي ( اينترنت ) جداسازي کند. در شبکه هاي بزرگي که از درجه امنيت بالايي برخوردار باشند ، معمولا داده ها از چندين فايروال عبور مي کنند. بدين ترتيب لايه هاي امنيتي متفاوتي در موقعيت هاي مختلف در شبکه نصب مي کنند.
حساب داری کاربران (Accounting / Billing) :
براي کنـترل ، مديريـت و محـدود کردن کاربـران اينتـرنت ، در ISP هـا از نـرم افـزارهـايـي معروف به Accounting/Billing استفاده مي شود. اين نرم افزارها امکانات متنوعي نظير آنچه که در زیر به صورت مختصر بيان مي شود ، دارند .
امکانات مديران :
مديريت از طريق وب ( WebBase ) اطلاعات کاربران مانند تعريف کاربران جديد ، حذف و اطلاح اطلاعات کاربران
امکان اعمال محدوديت هاي متنوع روي کاربران ، از طريق تعريف مجوزها و تعيين سطوح دست رسي متفاوت
امکان ساخت کارت هاي اينترنتي با قابليت هاي متفاوت و دست رسي به شبکه در زمان هاي مختلف
هشدار با ارسال پيغام خودکار به کاربراني که اعتبار اينترنتي آنها به حداقل رسيده باشد.
ارسال پيغام به کاربران دلخواه
امکان مانيتورينگ کاربران
تهيه گزارش هاي متنوعي از کاربران
تهيه گراف آماري دقيق و به شکل هاي مختلف از ميزان اشغالي خطوط
امکانات کاربران :
محاسبه ميزان مصرف اينترنتي از اولين اتصال
تعويض کلمه عبور
گزارش گيري جزئي از تعداد ، ميزان و باقي مانده اتصال از نرم افزارهاي معروف حساب داری کاربران (Accounting/Billing)، مي توان به ISPUtil و NTTacPlus اشاره کرد.
UPS
سیستم برق از مهم ترین سیستم های فیزیکی مراکز داده است وتغذیه مناسب و عاری از هر گونه اغتشاش سلامت و کارایی تجهیزات مرکز را حفظ می کند.
مشکلات موجود در برق شهر:
1- اعوجاج Harmonic Distortion
2- حالت گذرا در هنگام سوییچ Switching Transients
3- نویز خط Line Noise
4- تغییرات فرکانسی Frequency Variations
5- افزایش ولتاژ لحظه ای Power Surges
6- افت ولتاژ لحظه ای Power Sags
7- ضربه های ولتاژ بالا High Voltage Spikes
8- کاهش ولتاژ Brownouts
9- قطع برق Power Failures
UPS یا Uninterruptible Power Supply در هنگامی برق شهر نوسان شدید دارد یا در زمان قطعی برق مرکزISP وارد مدار می شوند و از خسارت های ناشی از قطع برق ناگهانی جلوگیری می کند. و تا زمانی که برق شهر به وضعیت عادی خود برگردد تغذیه برق کلیه سیستم ها را تامین می کند.
انواع سیستم های UPS
1- Standby
2- StandbyFerro
3- Line Interactive
4- Double Conversion Online
5- Delta Conversion Online


منابع:
Wikipedia.org
webgostarco.com
telezine.net
srco.ir