[right]
برای اين كار از يك سو محيط‌های گرافيكی بسيار پيشرفته‌ای نظير KDE و GNOME در لينوكس ايجاد شده است و هم‌زمان برنامه‌های كاربردی بسياری نيز برای اجرا و استفاده در محيط لينوكس نوشته شده‌اند. اما برخی توسعه دهندگان راه ديگری را نیز در پيش گرفته‌اند که تهیه یک برنامه شبیه ساز برای اجرای كد باينری برنامه‌هايی كه برای ويندوز نوشته شده‌اند در محيط لينوكس می باشد.
در نگاه اول، بخصوص برای كسانی كه با مفاهيم پایه سيستم عامل‌ها آشنا هستند، اين كار عجيب و حتی غيرممكن به نظر می‌رسد. اما واقعا اين كار در قالب پروژه‌ای به نام WINE انجام شده و روز به روز در حال توسعه بوده و در بسياری از موارد هم درست كار می‌كند.

اگرچه كلمه WINE مخفف عبارت WindowsEmulator است، اما نمی‌توان آن را كاملا يك شبیه ساز یا (Emulator) دانست. اين برنامه با ايجاد يك لايه نرم‌افزاری روی سيستم عامل، به كاربر اين اجازه را می‌دهد كه كدهای برنامه های تحت ويندوز را در محیط لینوکس اجرا كند. در نتيجه عملكرد آن را تا حد زيادی می‌توان مانند يك ماشين مجازی (Virtual Machine) دانست تا يك شبيه‌ساز.

پروژه WINE نسخه سورس‌آزاد بسياری از DLLهای محيط ويندوز را ايجاد كرده است. با استفاده از اين DLLها، برنامه‌های تحت ويندوز به گونه ای فريب داده می‌شوند كه تصور کنند همچنان روی محيط ويندوز اجرا شده‌اند. به اين ترتيب برنامه‌های زيادی را می‌توان به شكل تحت لينوكس نيز در اختيار داشت. تا جايی كه حتی بسياری از بازی‌های بزرگ و سنگين تحت ويندوز را نيز می‌توان تحت لينوكس اجرا كرد. آدرس http://www.linuxgames.com/wine آخرين ليست بازی‌های تحت ويندوز را كه با استفاده از WINE می‌توان آنها را تحت لينوكس اجرا كرد معرفی می‌كند. همچنين آخرين ليست برنامه‌هايی كه امكان اجرای آنها توسط WINE وجود دارد، در آدرس http://appdb.codeweavers.com قابل مشاهده است.

بيشتر لينوكس‌ها برنامه WINE را در خود دارند. اما اگر شما می‌خواهيد بازی يا برنامه سنگينی را اجرا كنيد، توصيه می‌كنم كه هميشه آخرين نسخه اين برنامه را از آدرس http://www.winehq.com/download.shtml دريافت و بر روی سیستم لینوکس خود نصب كنيد.




منبع: http://kavoshgar.blogsky.com



موضوعات مشابه: