نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2

موضوع: درایو در لینوکس

  
  1. #1
    نام حقيقي: امیر احمدی

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Mar 2013
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    955
    سپاسگزاری شده
    127
    سپاسگزاری کرده
    292

    درایو در لینوکس

    سلام
    وقتی ویندوز رو نصب میکنیم یک تقسیم بندی منطقی داریم درایوهای C-D-E ...
    اما در لینوکس من با اینکه پارتیشن های/ - Boot -- Home -Swap . .. رو مو.قع نصب ایجاد میکنم اما خبری از این پارتیشن ها بعد از نصب نیست و در پتجره کامپیوتر فقط یک آیکون درایو وجود داره پس این پارتیشن هایی که من ایجاد کردم کجا رفته ؟
    الان اگر بخوام یک داریو اختصاصی برای ذخیره فیلم یا آرشیو نرم افزار داشته باشم باید چکار کنم
    با تشکر



    موضوعات مشابه:

  2. #2
    نام حقيقي: مهدی نادری

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Apr 2013
    محل سکونت
    خراسان جنوبی
    نوشته
    303
    سپاسگزاری شده
    242
    سپاسگزاری کرده
    10
    وقتی ویندوز رو نصب میکنیم یک تقسیم بندی منطقی داریم درایوهای C-D-E ...
    اما در لینوکس من با اینکه پارتیشن های/ - Boot -- Home -Swap . .. رو مو.قع نصب ایجاد میکنم اما خبری از این پارتیشن ها بعد از نصب نیست و در پتجره کامپیوتر فقط یک آیکون درایو وجود داره پس این پارتیشن هایی که من ایجاد کردم کجا رفته ؟
    به نظر من مشکل شما مقایسه سیستم فایل در ویندوز و لینوکس است که اصلا مقایسه اونها با هم اشتباه است در ویندوز سیستم فایل Fat16 مربوط به داس Fat 32 ویندوز 95 تا ملنیوم و NTFS از ویندوز 2000 سرور و اکس پی آغاز شد و فایلهای مبتنی برلینوکس که برخی از آنها عبارتند از ext۲، ext۳، xfs، reiserfs و غیره. این سیستم فایل‌ها در جزئیات فنی دارای تفاوت‌هایی با هم هستند ولی از نظر ساختاری که ایجاد می‌کنند مشابه بوده و تفاوت چندانی باهم ندارند. سیستم فایل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس و لینوکس بصورت یک درخت وارونه پیاده سازی شده است. در یونیکس و لینوکس دیگر شما چیزی به نام درایوهای A، C و … که ذکر کردین ندارید. در واقع یک درخت وارونه دارین و تمام ابزارها و سیستم فایلها شاخه‌هایی از این درخت وارونه هستند. مرکز این درخت ، ریشه یا root نام دارد که بالاترین سطح سیستم فایل را تشکیل می‌دهد. زیر ریشه، پوشه‌هایی قرار دارند که سایر قسمت‌های سیستم فایل را تشکیل می‌دهند. سیستم فایل از تعداد زیادی پوشه تشکیل شده‌است که این پوشه‌ها تقریبا در تمامی سیستم‌عامل‌های مبتنی بر یونیکس و لینوکس مشترک هستند در سیستم فایل سیستم‌عامل‌های مبتنی بر لینوکس و یونیکس، دیسک‌های سخت می‌توانند پارتیشن‌های متعددی داشته باشند. در این صورت هر پارتیشن دارای یک نقطه اتصال یا mount point می‌باشد که در آن نقطه به درخت سیستم فایل متصل می‌شود. مثلاً می‌توانید اطلاعات کاربران سیستم را در یک پارتیشن جداگانه ذخیره نموده و نقطه اتصال آنرا home تعیین کنید که محل قرارگیری اطلاعات کاربران است شاخه های سیستم عامل لینوکس بشرح زیر است البته در نظر داشته باشید ه دسترسی به این زیرشاخه ها فقط توسط کاربر root
    که معادل Administrat در ویندوز خودمان است امکان پذیر است شاخه bin: در این شاخه، دستورات سیستم‌عامل که برای تمام کاربران قابل دستیابی هستند و برخی دستورات مدیریتی سیستم، قرار می‌گیرد
    ▪ شاخه boot: این شاخه که می‌تواند در یک پارتیشن جداگانه بوده و به پوشه boot متصل شده باشد، حاوی برنامه راه‌نداز بوت سیستم عامل می‌باشد. مانند Grub و Lilo.
    ▪ شاخه dev: محل قرارگیری نقطه دسترسی‌های ابزارهای سخت افزاری است. مثلا تمام پورت‌ها، پارتیشن‌ها و… در اینجا دارای یک فایل هستند. برای مثال فایل dev/fd۰ نشان­دهنده فلاپی درایو سیستم است و به همین ترتیب. بسیاری از برنامه‌های کاربردی از این فایلهای دسترسی، برای خواندن و نوشتن داده‌ها بر روی ابزار مورد نظرشان استفاده می‌کنند. مثلا یک برنامه کاربردی فایل dev/fd۰ را باز کرده و در آن می‌نویسد. در حقیقت اطلاعات روی درایو فلاپی و دیسکی که در آن قرار دارد، نوشته خواهد شد.
    ▪ شاخه etc: در این شاخه فایل‌های پیکربندی برنامه‌های سرویس دهنده و برخی فایلهای سیستمی دیگر قرار می‌گیرند. مثلا فایل پیکربندی سرویس دهنده وب آپاچی در سیستم‌های دبیان در etc/apache/http.conf قرار دارد و به همین ترتیب.
    ▪ شاخهhome: در این شاخه دایرکتوری‌های خانگی کاربران سیستم و اطلاعات آنها قرار می‌گیرد. بهتر است این شاخه در یک پارتیشن جداگانه قرار گرفته و متصل شود. این کار حفاظت از داده‌های کاربران را بالاتر خواهد برد. ضمنا در صورت نیاز به فرمت و نصب مجدد سیستم، اطلاعات کاربران دست نخورده باقی مانده و پس از نصب مجدد، کلیه تنظیمات شخصی و اطلاعات آنها بدون تغییر باقی خواهند ماند.
    ▪ شاخهlib: این شاخه همانطور که از نام آن پیداست، محل قرار گیری فایل‌های کتابخانه برنامه‌ها است. این کتابخانه‌ها توسط برنامه‌های کاربردی و ابزارهای برنامه نویسی بکار گرفته می‌شوند.
    ▪ شاخهmnt: این شاخه معمولا دارای زیرشاخه‌هایی مانند Floppy و CD-ROM بوده و محل اتصال سنتی درایوهای فلاپی و CD-ROM می‌باشد. همچنین پارتیشن‌ها دیگر دیسک سخت را نیز می‌توانید در این شاخه متصل نمایید. البته اجباری به این کار وجود ندارد. مثلا در سیستم‌های مبتنی بر دبیان، درایوهای فلاپی و CDROM در شاخه‌های Floppy و CD-ROM که در زیر ریشه قرار دارند، متصل می‌شوند. اتصال و برداشتن اتصال پارتیشن‌ها و درایوها با استفاده از دستور mount صورت می‌گیرد. اشتراکات شبکه را نیز می‌توانید در این شاخه متصل نمایید.
    ▪ شاخه proc: این شاخه یک سیستم فایل مجازی است که برخی اطلاعات مربوط به سیستم و هسته از آن قابل دستیابی می‌باشد. مثلا فایل version در این شاخه حاوی اطلاعات هسته سیستم عامل مانند نسخه آن و … می‌باشد.
    ▪ شاخه sbin: دستورات و برنامه‌های مدیریتی سیستم در این شاخه قرار می‌گیرند که مخصوص کاربر root است.
    ▪ شاخهtmp: محل قرارگیری برخی فایلهای موقتی برنامه‌های کاربردی است.
    ▪ شاخه usr: بسیاری از برنامه‌های کاربردی در این شاخه نصب می‌شوند. مثلا Xwindow در این شاخه قرار دارد. همچنین برخی دستورات و دستورات مدیریتی نیز در مسیرهای usr/bin و usr/sbin قرار می‌گیرند.
    ▪ شاخه var: این شاخه که معمولا در کامپیوترهای سرویس دهنده در یک پارتیشن جداگانه قرار می‌گیرد، مخصوص برنامه‌های سرویس دهنده‌ای مانند وب و FTP و بانکهای اطلاعاتی است. مثلا فایل‌های مربوط به یک وب سایت می‌توانند در var/www قرار گیرند. به دلیل اینکه در برخی از حملات DOS دیسک سخت سیستم با فایل‌های اضافی و بی­استفاده پر می‌شود، این شاخه را در یک پارتیشن جداگانه قرار می‌دهند که در صورت قرارگیری تحت حمله و پرشدن احتمالی دیسک سخت، کل سیستم عامل دچار وقفه نگردد و آسیب به همان قسمت محدود شود.



کلمات کلیدی در جستجوها:

هیچ کلمه ای ثبت نشده است.

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •