لینوکس چندی پیش پدید آمد؛ اما مدتی در محاق ماند و تا مدتی مدید تنها توسط استادان شناخته شده بود. دنیای کامپیوتر چقدر زود عوض میشود!

ما لینوس تروالدز را به عنوان پدر لینوکس میشناسیم. او هسته‌ی لینوکس را از ابتدا نوشت و آن را به صورت آزاد در جهان منتشر کرد. این اتفاق از فنلاند شروع و سپس در آمریکا ادامه پیدا کرد اما امروزه این سیستم عامل در تمام دنیا شناخته‌شده است.

افراد هم فکر لینوس در ادامه‌ی این کار به او ملحق شدند و او را در بهبود متن و افزودن قابلیتهای جدید یاری کردند. هر کسی که میتواند برنامه نویسی کند یا حتی فقط دوست دارد میتواند این کار را انجام دهد و برنامه های خود را به آن اضافه کند.
لینوکس خوب کار میکند پر استحکام‌تر و انعطاف‌پذیر تر از ویندوز است. به عنوان مثال سرویس‌دهنده‌های پروکسی بسیاری در مقایسه با ویندوز بر روی لینوکس کار میکنند.

لینوکس تنها یک هسته است. هسته‌ی لینوکس میتواند منابع سیستم را مدیریت کند، سخت‌افزار سیستم را کنترل کند و به شما اجازه دهد تا برنامه‌هایتان را بر روی آن اجرا کنید، اما این برنامه ها ربطی به لینوکس ندارند. این یک «انتشار لینوکس» است که برنامه‌های گوناگون را جمع‌آوری بسته بندی و به صورت قابل نصب در اختیار کاربر قرار میدهد.
احتمالا شما قبلا با چند انتشا ر مختلف لینوکس آشنایی دارید. در ادامه سعی شده است مشهورترین انتشارات تجاری جهان معرفی گردد. توجه داشته باشید ما به ذکر انتشارات تجاری بسنده میکنیم و نامی از Debian یا Gentoo نمیاوریم که تماما توسط یک جامعه غیر انتفاعی اداره میگردند و هیچ مرکزیت تجاری جغرافیایی ندارند. گر چه انتشارات بسیار خوب و جالب توجهی هستند.

لینوکس RedHat
میشود گفت که لینوکس RedHat معروفترین انتشار تجاری جهان در بین کاربران انگلیسی زبان است. این توزیع شامل مجموعه‌ی جالب و غنی‌ای از برنامه‌های مدیریتی است که کار را برای کاربران جدید بسیار ساده و لذت بخش مینماید.
RedHat هر چند گاهی انتشار خود را برای چند معماری مختلف از قبیل i386, alpha,Sparc به روز رسانی میکند.

لینوکس Mandrake
لینوکس مندریک محصول یک شرکت فرانسوی به نام MandrakeSoft است. هدف این انتشار آسان کردن مدیریت لینوکس بر روی ایستگاههای کاری است. البته این انتشار یک نسخه‌ی مخصوص سرور هم دارد. لینوکس مندریک بسیار محبوب است و نه تنها در اروپا که در آسیا و ... نیز کاربران خود را دارد.
آخرین نسخه‌ی انتشار یافته‌ی مندریک نسخه‌ی ۹.۲ به نام FiveStar است که بر روی معماریهای Intel,AMD Athlon و PowerPC منتشر شده است. این نسخه شامل آخرین و پیشرفته‌ترین نرم‌افزارهای موجود در دنیای لینوکس است که به عنوان مثال میتوان به آپاچی نسخه‌ی ۲ ، ابزار تغییر اندازه‌ی پارتیشن‌های NTFS، ابزار مدیریت قدرت ACPI، درایور شبکه‌ی Zeroconf، پشتیبانی از Wi-Fi، مدیریت کلیدهای GPG در URPMI/RPMDrake و بسیاری از ابزارهای دیگر است.
مندریک برای کاربران بسیار ساده است، با یک سیستم نصب گرافیکی بسیار ساده و یک تم زیبا با نام Mandrake Galaxy ، نسخه‌ی ۳.۱.۳ KDE و نسخه‌ی GNOME 2.4.0.
مندریک همچنین امکان به روز شدن در زمینه‌های مختلف از جمله هسته(قابل به روز رسانی به نسخه‌های 2.6) Xfree86, glibc,gcc, ...

مندریک نسخه‌ی ۹.۲ شاید کامل ترین انتشار تجاری لینوکس در حال حاضر باشد.

ASP Linux
این انتشار در روسیه بوجود آمده است و در کشور روسیه و متحدان سابق جماهیر شوروی بسیار پر طرفدار است.
آخرین نسخه‌ی این انتشار ASP Linux 9.0 با نام Ural است که بسیار مستحکم و ساده برای نصب و راهبری است. اورال شامل تقریبا تمام انواع نرم‌افزارهای ممکن است تا به نیازهای تمامی کاربران لینوکس اعم از ایستگاههای کاری، برنامه نویسی، سرور و ... پاسخگو باشد. این نسخه همچنین برای ساختن یک شبکه‌ی داخلی به همراه دسترسی ترمینالها و thin clientها مناسب به نظر میرسد. لینوکس ASP از نسخه‌ی ۲.۴.۲۰ هسته استفاده میکند که در ترکیب با نسخه‌ی جدید glibc به برنامه نویسان اجازه میدد تا از Native POSIX Thread Library بهره‌ گیرند.
توانمندیهای ASP Linux عبارتند از:
استفاده از ابزاری اختصاصی برای نصب دارد که به شما اجازه میدهد دیسک سختتان را هنگام نصب برچسب بزنید.این برنامه کلیه‌ی سیستمهای عامل قبلی را تشخیص و به boot manager خاص خود که ASP Loader نام دارد اضافه میکند.
ASP Linux با استفاده از webmin که یک برنامه‌ی منسجم برای مدیریت سیستم‌های لینوکس است به کاربر اجازه میدهد به آسانی سیستم خود را مدیریت کند.
لینوکس ASP دارای ابزار خاصی به نام yum است که به کاربر اجازه میدهد سیستم خود را از طریق اینترنت و سایت اصلی ASP Linux یا یکی از آینه‌های آن؛ و یا دیسکهای این لینوکس، به روز رسانی کند.
این انتشار همچنین دارای قابلیت سرویس‌دهی به عنوان Terminal Access Server است. که میتواند کامپیوترهای بدون دیسک سخت را راه‌اندازی نماید. این راه حل برای شرکتهای با شبکه‌ی بزرگ کامپیوتری میتواند بسیار مفید و اقتصادی باشد.
این انتشار از لحاظ تعداد نرم‌افزارهایی که در آن هست بسیار گسترده است. ASP Linux شامل نرم‌افزارهای در زمینه‌های دفتری، انترنت، چند رسانه‌ای، گرافیکی، مهندسی (gEDA/ga,Octave,Scilab) بازیها، ابزارهای برنامه‌نویسی و ... میباشد. در کنار سیستمهای امنیتی معمول ASP Linux دارای بخشهایی از سیستم امنیتی شرکت SecureIT به همراه یک یک نرم‌افزار برای USB-Key eTokenPro است.

Connectiva Linux
Connectiva Linux بیشترین کاربرانش را در آمریکای جنوبی دارد. این انتشار توسط یک شرکت برزیلی به همین نام تهیه و توزیع میگردد. در حال حاضر این انتشار تنها شامل سه زبان انگلیسی، اسپانیایی و پرتقالی است؛ اما شرکت در حال گسترش است و میتوان امیدوار بود که در آینده از زبانهای اروپای هم پشتیبانی کند.

Connectiva Linux بسیار شبیه Debian است گر چه خصوصیاتی از سایر انتشارات مانند RedHat نیز در خود دارد. آخرین نسخه‌ی این انتشار نسخه‌ی ۰/۹ آن است. در قایسه با سایر انتشارات این نسخه متعادل تر و کاربرپسند تر است. Conectiva Linux در چهار CD منتشر میشود و شامل هسته‌ی ۲.۴.۲۱ آخرین نسخه‌های gcc و glibc است. گر چه KDE و Gnome آن شامل آخرین نسخه‌های منتشر شده نمیگردد.
این انتشار نتیجه‌ی تلاشهای فداکارانه‌ی برنامه‌نویسان برزیلی است و در آینده جایگاه خود را خواهد یافت.

لینوکس SUSE

لینوکس SUSE یکی از محبوبترین انتشارات لینوکس در اروپاست. زبان مادری آن آلمانی است، گر چه کاملا به زبانهای دیگری مانند انگلیسی، فرانسه، اسپانیایی و ایتالیایی منتشر شده است. با این حال SUSE در آلمان بسیار محبوبتر از جاهای دیگر است و جایگاه بالایی در بانک Deutscher Investment Trust ، وزارت اینترنت و سایر مراکز دولتی آلمان دارد.
این انتشار در آمریکا نیز در حال گسترش است. شرکت سوپر کامپیوترCray نسخه‌ی SUSE Linux Interprise Server را به عنوان سیستم عامل خود بر روی سرورهای AMD64 برگزیده است تا نسل جدید سوپر کامپیوترهایش را با نام RedStorm عرضه کند.

SUSE یکی از پشتیبانان اصلی پروژه‌ی X-Servers برای Xfree86 است. که خود مهمترین برنامه‌ی X برای لینوکس است. به طور معمول پشتیبانی از جدیدترین کارت‌های گرافیکی در این انتشار ظهور مییابد و سپس به دنیای لینوکس وار میگردد. لینوکس SUSE از یک ابزار نصب و تنظیم قوی به نام YaST سود میبرد و شامل بیش از ۸۰۰ بسته‌ی نرم‌افزاری است. قابل نصب بر روی فایل سیستم FAT میباشد با یک سیستم Live File System میباشد. SUSE شامل ده Window Manager و محیط رومیزی KDE است.

آخرین نسخه‌ی SUSE نسخه‌ی ۹.۰ است. این انتشاراولین سیستم عامل خانگی است که معماری AMD Athlon 64 را پشتیبانی میکند. این سیستم عمل همچنین از سیستم عامل NTFS پشتیبانی میکند و کار را برای کسانی که میخواهند از سیستم عامل ویندوز به این سیستم عامل بیایند ساده میکند.
لینوکس SUSE 9.0 از هسته‌ی بهینه‌سازی شده‌ی ۲.۴.۲۱ استفاده میکند. این بهینه‌سازی شامل افزودن درایورهای صوتی جدید و تغیراتی در سیستم کترل قدرت است. این نسخه همچنین دارای هسته‌ی ۲.۶ برای کاربران با تجربه میباشد. این انتشار همچنین درای ابزارهای و نرم‌افزارهای قوی چند رسانه‌ای میباشد.
نسخه‌ی أخر YaST حتی کاربران مبتدی را قادر میکند تا شبکه‌های مختلط ویندوز لینوکس راه‌اندازی کنند. این نرم‌افزار قادر به تنظیم DNS, DHCP و Web Service است. همچنین این نسخه ازIPv6 و نیز از UML(USER MODE LINUX) پشتیبانی میکند. UML به کاربران اجازه میدهد تا چند لینوکس مختلف را به طور همزمان بر روی یک کامپیوتر اجرا کنند. این قابلیت به برنامه‌نویسان اجازه میدهد که بتوانند کرنل لینوکس را دیباگ کنند بدون اینکه نیازی به خاموش روشن کردن دستگاه داشته باشند.

لینوکس SUSE دارای چندین manual و چند هزار صفحه مدرک است. این مدارک در حال حاضر شامل اطلاعات برنامه‌های مختلف KDE، سیستم GNOME و مرورگر موزیلاست. همچنین راهنمای راهبری SESUE اکنون شامل LDAP, Samba و وب سرور آپاچی میباشد.
انتشار SUSE هم برای تازه کاران و هم برای آشنایان با لینوکس انتخاب خوبی است.


Red Flag Linux

این انتشار نتیجه‌ی تصمیم دولت چین برای داشتن یک سیستم عامل رسمی باز متن است. آکادمی علوم چین این انتشار را بر روی آخرین نسخه‌ی هسته‌ی لینوکس منتشر کرد و آنرا لینوکس RedFlag نام نهاد. این انتشار توصیه‌ی دولت چین برای کاربران لینوکس است.

لینوکس RedFlag محبوبترین انتشار لینوکس در چین است و بدین ترتیب بیشترین تست کننده‌ها را دارد. پیشروترین تولید کننده‌گان نرم‌افزار در چین از این انتشار حمایت میکنند.

لینوکس RedFlag نسخه‌ی ۳.۲ با یک سیستم نصب آسان اخیرا به بازار عرضه شده است. این سیستم دارای چند گونه نصب، پشتیبانی از دیسکهای سخت با ظرفیت بالا، برنامه‌ی پارتیشن بندی گرافیکی و سازگار با انواع ویندوز و سایر نصخه‌های لینوکس و یونیکس است.
این انتشار شامل نرم‌افزارهایی از قبیل سیستم مدیریت شخصی (Personal organizer) برنامه‌های ای‌پست است و از شبکه‌های ویندوز حمایت میکند.

RedFlag دارای سرویسهای امنیت سیستم با مکانیزم‌های Fail-over و multilayer ، دیواره‌ی آتش و یک سیستم مزاحم‌یاب است. همچنین این انتشار دارای یک سیستم بهینه سازی برای سیستمهای فایلی، پروسه‌ها و عملیات ورودی خروجی دیسکهاست.

لینوکس Slackware

این انتشار مناسب کسانی است که میخواهند لینوکس را عمیقا یاد گیرند.اکثر برنامه‌ها نیاز به تنظیم دستی و دارند و از ابزارهای گرافیکی به ندرت استفاده است. این انتشار برای کاربران تازه کار مناسب به نظر نمی‌آید اما همواره برای کاربران پیشرفته محبوب است. لینوکس slackware ده سال قدمت دارد و در این مدت مشکلات امنیتی معدودی داشته است.

آخرین نسخه‌ی این لینوکس ۹.۱ است که گنجینه‌ای از نرم‌افزارهای کاری و سرور است. این نسخه دارای آخرینهای تمام نرم‌افزارهایی مانند هسته KDEموزیلا، gcc, glibc و زبانهای برنامه نویسی از قبیل Perl و Python است. این نسخه از سیستم نصب جدیدی به نام zipSlack استفاده میکند. برای نصب یک سیستم جدید کافیست یک آرشیو جدید به پارتشن Fat فعلی اضافه و آنرا اجرا کنید.
لینوکس slackware دارای چند خصیصه جالب برای سازگاری با سایر سیستمهاست. این انتشار از به کار بردن پرونده‌هایی با نامهای بزرگ پرهیز میکند و پروسه‌ی نصب از روی پارتیشن DOS و یا انتقال آن بر روی دیسکت (؟) و یا پارتیشن‌های FAT را آسان تر میکند. شکل بسته‌بندی(Package)های slackware آرشیوهای زیپ شده است و هر از چند گاهی به روز رسانی میشوند.

Turbo Linux
این انتشار محصول شرکت Turbolinux – یک شرکت جهانی تولید نرم‌افزارهای لینوکس – است . در حقیقت این شرکت و شرکای آن بودند که backbone دیجیتالی دولتی و خصوصی چین را پایه‌گزاری کردند. جهانی کردن نرم‌افزارها برای این شرکت در اولویت قرار دارد. نسخه‌ی ۷ این توزیع برای اولین بار استانداردهای برنامه‌نویسی جهانی را فراهم کرد تا کار را برای برنامه‌نویسان نرم‌افزارهای چندزبانی آسان‌تر کند.
Turbolinux طراحی انتشار خود را صرفا برای شرکتهای تجاری انجام داده است. به عنوان مثال Turbolinux با پشتیبانی از فایلهای بزرگ (LFS) قابلیت اجرا کردن نرم‌افزارهایی را که با فایلهایی به اندازه‌ی ۴ ترابایت هستند را دارد.
Turbolinux از ایستگاههای مختلف با دادن نسخه‌های متفاوت حمایت میکند مانند نسخه‌های رومیزی(Turbolinux 10 Desktop) نسخه‌ی سرورهای کوچک(Turbolinux 8 server) پروسسورهای ۶۴ بیتی(Turbolunux 8 for AMD64) و کلاستر(Turbolinux Cluster Server 8).

Turbolinux 8 server کمی در پشت جبهه‌ی لینوکس موضع گرفته است که آنرا برای محافظه‌کاران که قصد کار با نرم‌افزارهای بسیار قابل اطمینان دارند را جذاب میکند. این انتشار شامل هسته‌ی ۲.۴.۱۸ , glibc 2.2.5, Xfree86 4.2.0, gcc 2.96 و rpm4.0.2 است. این انتشار برای قابلیت اطمینان، در دسترس بودن و scalability طراحی شده و دارای سیستم پشتیبانی از hyper-threading، پشتیبانی از ()readv برای دستگاههای خام(Raw Devices)و ()writev برای افزایش کارایی بانک‌های اطلاعاتی، ورودی خروجی درزمانی(asynchronous IO) برای بهبود throughput ، پشتیبانی از PXE, LVM(Logocal Volume manager) است.

Esware Linux
این انتشار در اسپانیا و برای حمایت از کاربران اسپانیایی ایجاد گشته است. نصب‌کننده، خط فرمان، مدارک و manualهای سیستم کلا به زبان اسپانیایی است و از زبان انگلیسی پشتیبانی نمیکند.

Magnux Linux
این انتشار از برزیل نشات گرفته است. Magnux linux یک سیستم عامل کامل است که از ابتدا ساخته شده است و وامدار هیچ کدام از انتشارات قبلی نیست. هدف پروژه ساختن یک سیستم ساده مستحکم و تمیز شبیه یونیکس است . این انتشار برای سرورها ساخته شده است با این حال بسیاری از کاربران آنرا بر روی کامپیوترهای شخصی خود نیز نصب میکنند. این انتشار همچنین سعی در پیروی کامل از استانداردهای لینوکس دارد.
با اینکه Magnux Linux برای اولین بار در سال ۱۹۹۹ منتشر شد و تا به امروز ادامه پیدا کرده است اما اطلاع زیادی از آن در دست نیست. به نظر میرسد این انتشار بیشتر برای آمریکای جنوبی ساخته شده است و در جاهای دیگر محبوبیتی ندارد. نیاز های سخت افزاری این سیستم بسیار کم است:اینتل ۳۸۶، 16 MB رم و ۹۰مگا بایت برای نصب حداقل یا ۱.۵ گیگابایت برای نصب کامل.

ELX Linux

این انتشار از خاور میانه برخاسته است. در سال ۲۰۰۱ تصمیم شرکت ELX برای تولید یک سیستم عامل با راحتی ویندوز و قابلیت اطمینان لینوکس باعث شد تا این انتشار متولد گردد. امروزه ELX به خاطر نرم‌افزارهایش که قدرت و راحتی را در کنار هم دارند معروف است.
به طور سنتی لینوکس در میان قلعه‌های سرور ها قرار داشته است. اما امروزه این سنت در هم شکسته است و هر روز بیشتر از پیش کاربران حرفه ای از این سیستم عامل بر روی کامپیوترهای شخصی استفاده میکنند. ELX هرگز خود را به عنوان یک آلترناتیو در کنار سایر انتشارات مطرح نکرده است بلکه این انتشار را به عنوان بهترین جایگزین ویندوز بر روی رایانه‌ی شخصی در دسترس قرارداده است.
آخرین نسخه‌ی این انتشار زیاد به روز نیست: هسته‌ی ۲.۴.۱۸ با Xfree86 4.2.0 و KDE3.0.1 از جمله نرم‌افزارهای آن به شمار میروند. البته توجه داشته باشید که بر طبق نظر سنجی ها کاربران خاور میانه انتشارات RedHat, Fedora و Mandrake را ترجیح میدهند. متاسفانه آخرین نسخه‌ی این انتشار به طور مجانی قابل download کردن نیست.

منبع:http://www.linuxdevcenter.com