برنامه نویسی با پوسته لینوکس ( Shell Programing )
معرفی Shell : Shell یک پردازشگر است که فرامین ورودی در خط فرمان را اجرا میکنید.
چرا از Shell Programing استفاده میکنیم : برای شما اتفاق افتاده که در طول روز و هفته بارها چنیدن دستور را اجرا کنید، این کار وقت بیشتری از شما میگیرد و احتمال بروز خطا نیز وجود دارد، اما شما میتوانید این دستورات را در یک فایل متنی ذخیره نموده و با هر بار اجرای فایل، دستورات مورد نظر اجرا گردند.
به این برنامه نویسی، برنامه نویسی شل ( Shell Programing ) و به فایل که حاوی دستورات میباشد، اسکریپت شل
( Shell Script ) می گویند.
انواع پوسته :
Sh ( Bourne – Again Shell ) : نسخه ابتدایی Shell در نسخه های ابتدایی Unix.
Ksh, Pdksh : پوسته پیش فرض نسخه های تجاری هستند.
Csh, Tcsh, Zsh : سومین پوسته ی پرطرفدار پس از Bash و Ksh.
Bash : پوسته ای که یکی از ویژگی های آن متن باز بودن و شباهت بسیار به Ksh.
ایجاد فایل اسکریپت Shell :
برای ایجاد کردن فایل از یک ویرایشگر نظیر vi, nano, gEdit استفاده میکنیم.
یا
توضیحی در مورد فایل :
در فایلهای اسکریپت توضیحات با علامت # نوشته می شوند، اما ممکن است تعجن کنید پس ما چرا از #! استفاده کرده ایم و آن هم در ابتدای فایل ایکریپت آمده است.
خط اول برنامه با # شروع شده که به شل میگوید که این سطر، یک سطر توضیحی است و علامت ! که بعد از آن است میگوید که بعد از آن را اجرا کند.
یعنی بعد از علامت ! شما باید محل پوسته ی خود یعنی Bash را بدهید تا سیستم بداند برای اجرای بقیه دستورات از چه نوع پوسته ی استفاده کند.
برای دانستن Shell اجرایی در سیستم از این دستور استفاده کنید.
بعد از نوستن فایل اسکریپت باید قابلیت اجرا شدن را به فایل بدهیم که با دستور زیر این کار را انجام میدهیم.
یا
و برای اجرا در همان محل که فایل را ذخیره نموده ایم رفته و دستور زیر را وارد میکنیم.
یا