خوب بالاخره این سرویس آزمایشی ثبت دامنه ها به زبان فارسی در NIC.IR راه افتاده . کلا سیستم خیلی جالبی دارد و در حال حاضر Browser های Mozilla ( اعم از FireFox و غیره ) بدون نیاز به هیچ چیز اضافی ای کار می کند . چون هنوز وقت نکردم برای خودم راه بندازم لینک این رفیقمون که براش راه انداختم رو ببینید . البته خیلی غصه نخورید اگر از Browser دیگری برای دیدن استفاده می کنید بروید و از این صفحه Plugin مربوط به Browser خودتان را انتخاب کنید و بعد این لینک را ببینید .
اگر می خواهید شما هم از این نوع دامنه ها ثبت کنید بروید به این آدرس و برای خودتان درخواست Handle کنید و بعد از ورود به Interface به نظر می آید که همه چیز مشخص است . فقط به این نکات توجه کنید :
1- برای تنظیم DNS و Web Server خودتان باید از رشته های Punycode ( که به صورت xn-- ) می باشد استفاده کنید . به عنوان مثال برای دامنه حمید.ایران.ir رشته هایی معادل به صورت Punycode ایجاد می شود ( که در Interface وبی مشخص می شود ) . این رشته ها هست :

xn--sgbe9ds3a.xn--mgba3a4f16a.ir
xn--sgbe9ds3a.xn--mgba3a4fra.ir
xn--sgbe9dua.xn--mgba3a4f16a.ir
xn--sgbe9dua.xn--mgba3a4fra.ir

شما باید برای این 4 رشته بروید و DNS و Web Server خودتان را تنظیم کنید ( VirtualHost ) که برای این دامنه ها به صفحات و آدرسهایی که مورد نظر شماست را بیاورد .
البته دقت کنید که در Web Interface موجود به شما هم با .ir نمایش داده می شود و هم بدون آن . بهتر است که بدون .ir را هم ایجاد کنید . چون طرحی دارند که به همه ISP ها بگویند در DNS Server های خود .ایران را به DNS های NIC.IR بفرستند که در آن صورت می توانید لینک این رفیقمون رو بدون .ir یعنی به این صورت وارد کنید . حالا در این مورد در یک پست دیگر بیشتر توضیح می دهم .
2- Handle ای که برای ثبت دامنه ایجاد می کنید نمی تواند Holder Handle دامنه ای باشد و اصولا Holder Handle ها نوعی متفاوت از Handle ها هست که تنها می تواند به عنوان Holder Handle ظاهر شود . به همین خاطر حتما یک Handle معمولی و یک Holder Handle برای خودتان درست کنید تا بتوانید دامنه ثبت کنید . برای ایجاد Handle معمولی که می توانید از این صفحه استفاده کنید . اما اگر Holder Handle می خواهید موقعی که با Handle خوتان وارد شدید و خواستید دامنه ای ثبت کنید همانجا برایتان یک دکمه Create Holder Handle گذاشته اند .
3- موقعی که درخواست ثبت دامنه ای را دادید حتما روی تصویر ایجاد شده در کنار نام آن کلیک کنید که تصویر بزرگ آنرا ببینید که مطمئن شوید همانی که می خواهید ثبت می شود .
4- بعد از ثبت دامنه در قسمت My Profile می توانید دامنه هایی که ثبت کردید و وضعیت آنها را ببینید . در صورتیکه بسته های معادل دامنه خود برای تنظیم DNS Server و Web Server را می خواهید ببینید کافیست در این صفحه بر روی نام دامنه خود کلیک کنید و در صفحه ای در یک جدول تمامی بسته های معادل دامنه شما را نمایش می دهد که همه را با خیال راحت در DNS Server و Web Server خود تعریف کنید . کافیست یکی را تعریف کنید و بقیه را Alias همان کنید .
5- قبل شروع به ثبت دامنه خیلی خوب است که راهنمای خود سایت NIC.IR را هم بخوانید و در مورد سیاستهای مرحله آزمایشی و قوانین آن اطلاعات کسب کنید .
----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------------
برگرفته از : Iranetsol Blog




موضوعات مشابه: