یک پروژه تحت نظر گوگل است که هدف آن افزایش سرعت ارائه محتوا با استفاده از کدهای ساده HTML است.

.AMP یا همان Accelerated Moblie Pages از فوریه 2016 جز نتایج رتبه بندی گوگل در نظر گرفته شد. به معنی افزایش سرعت لود شدن صفحات در موبایل می باشد. پروژه AMP یک فریم ورک جدید و متن باز است که به طور کامل از فناوری های موجود در وب ساخته شده است. این پروژه که به وسیله گوگل و توییتر انجام شده است، به برنامه نویسان کمک می کند صفحات HTML با حجم کم ایجاد کنند. این کد ها به راحتی در صفحات موبایل لود می شوند، تا با لود سریع محتوای صفحات وب به راحتی برای کاربران قابل مشاهده باشد.

مزیت AMP چیست؟

گوگل با استفاده از AMP، باعث افزایش سرعت ارائه محتوا در ابزارهای موبایل شده است بدون اینکه کاربر را مجبور کند کل محتوای سایت را مشاهده نماید. در واقع صفحاتی که از تکنولوژی AMP در موبایل استفاده می کنند، از نظر رتبه یک سروگردن از بقیه بالاتر قرار خواهند گرفت.
برای مثال همانطور که در شکل زیر مشاهده می کنید، وقتی که کلمه "mars" را گوگل جستجو می کنیم، آن صفحاتی که از تکنولوژی AMP استفاده کرده اند در قسمت بالا قرار می گیرند.
محدودیت AMP چیست؟

AMP HTML برای بهبود سرعت صفحه و قابلیت خوانایی محتوا ایجاد شده است که این معناست که کدهای استفاده به شدت ساده و بهینه می باشند. با این وجود، دراستفاده از این تکنولوژی محدودیت های زیادی وجود دارد که بهتر است آن ها را بدانیم:

  • هیچ جاوااسکریپتی مجاز به استفاده نمی باشد.
  • عکس ها زمانی بارگذاری می شوند که شما از روی آن ها پیمایش کامل نمایید.
  • نسخه CSS ساده شما نیز برای ادامه کار لازم است

چرا باید از AMP استفاده کنید؟
چون سرعت لود وبسایت شما را بسیار زیاد می کند. حدس بزنید یک کاربر مویایل تقریبا چقدر برای لود شدن یک صفحه صبر می کند؟ ۱٫٫۲٫٫۳٫٫ فقط سه ثانیه.
به گفته معاون جستجوی گوگل، David Besbris، اگر کاربر فقط سه ثانیه منتظر لود شدن صفحه بماند، ۵۳ درصد از جستجوهایی که از طریق موبایل انجام میگیرد، نا تمام رها می شوند.
طبق گفته Beris که پروژه AMP را مدیریت می کند، AMP زمان لود صفحات را یک ششم می کند. (سرعت شش برابر سریعتر می شود)
آیا استفاده از صفحاتAMP بر سئو تاثیر گذار است؟

استفاده از صفحات AMP و افزایش سرعت لود صفحات در گوشی های موبایل نتیجه راضی نگه داشتن کاربر از وب سایت را در پی خواهد داشت. اگر کاربر ازز وب سایت راضی باشد در نتیجه گوگل راضی خواهد بود و رتبه سایت در نتایج جستجو ارتقا خواهد یافت. همچنین نداشتن صفحات AMP بدین معنا نیست رتبه سایت شما در نتایج جستجو کاهش می یابد و سئو سایت پیشرفت نمی کند. شما می توانید با روش های دیگر سرعت لود وب سایت خود را افزایش دهید و کاربر را راضی نگه دارید. ولی اگر نتوانستید سرعت سایت خود را به مقدار قابل قبولی کاهش دهید، حتما از AMP استفاده کنید.





موضوعات مشابه: