چگونه ویژگی آپدیت خودکار ویندوز 10 را برای همیشه متوقف کنیم؟ به روزرسانی و آپدیت ویندوز 10 توسط برنامه آپدیت خودکار ویندوز کنترل می شود و به طور مداوم کار به روزرسانی را انجام می دهد. این عمل دارای مزایا و معایب خاص خود است. در این راهنما طریقه غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز 10 و بدست گرفتن کنترل به روزرسانی سیستم خود را آموزش می دهیم.در ویندوز 10 کنترل قطعی بر آپدیت نرم افزارها وجود ندارد. به روزرسانی نرم افزارها اجباری بوده و بطور خودکار آپدیت نرم افزارها دانلود و نصب می شود تا از به روز بودن و نصب آخرین پچ ها و بهبودهای امنیتی اطمینان حاصل شود. این رویکرد برای بسیاری از کاربران مناسب بوده و با آن مشکلی ندارند. اما اگر سیستم ضعیفی دارید یا از اینترنت بسته و حجمی استفاده می کنید، ممکن است طالب این بروزرسانی خودکار نباشید.اگر از ویندوز 10 پرو یا بالاتر استفاده می کنید، امکان کنترل آپدیت و جلوگیری از دانلود و نصب خودکار آپدیت ها توسط سیستم عامل وجود دارد. برای کنترل آپدیت ویندوز 10 و نرم افزارهای نصب شده در ویندوز 10 می توان از اپلیکیشن های ویرایشگر سیاست گروه محلی(Local Group Policy Editor) یا ویرایشگر رجیستری (Registry Editor) استفاده کرد.در این راهنما دو شیوه کنترل آپدیت ها در ویندوز 10 بحث می شود و طریقه جلوگیری و غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز 10 توسط دو روش زیر بحث می شود:
  • چگونه از آپدیت خودکار ویندوز 10 توسط ویرایشگر سیاست گروه محلی (Local Group Policy Editor) جلوگیری کنیم؟
  • چگونه آپدیت خودکار ویندوز 10 را توسط ویرایش رجیستری ویندوز غیر فعال کنیم؟

طریقه غیرفعال کردن آپدیت ویندوز 10 توسط ویرایشگر سیاست گروه محلی

اگر از ویندوز 10 نسخه های حرفه ای (Windows 10 Professional)، صنفی (Windows 10 Enterprise) یا آموزشی (Windows 10 Education) استفاده می کنید؛ می توانید از ویرایشگر سیاست گروهی برای غیرفعال کردن آپدیت ها و پیشگیری از دانلود و نصب خودکار آپدیت در ویندوز 10 استفاده کنید.برای غیرفعال کردن آپدیت ویندوز 10 مراحل زیر را انجام دهید:1- دیالوگ RUN را باز کنید. برای اینکار می توانید از شورت کات Windows key + R کیبورد استفاده کنید و یا روی آیکون استارت ویندوز 10 کلیک راست کرده و گزینه RUN را بزنید.2- حال دستور gpedit.msc را تایپ کنید و دکمه OK را کلیک کنید تا برنامه ویرایشگر سیاست گروه محلی (Local Group PolicyEditor) باز شود.3- مسیر زیر را در ستون سمت چپ پیدا کنید (مطابق تصویر زیر):Computer Configuration\Administrative Templates\Windows Components\Windows Update4- در ستون سمت راست و در ستون policy روی واقعه Configure Automatic Updates دابل کلیک کنید.حال پنجره جدیدی به نام configure automatic updates باز می شود. در این پنجره تنظیمات زیر را انجام دهید (شکل زیر):1- در ستون سمت چپ، گزینه Enabled را تیک بزنید تا سیاست آپدیت فعال شود.2- در زیر Options ، چندین گزینه و شیوه برای پیکربندی آپدیت خودکار پیدا می کنید که عبارتند از:1- دانلود و نصب بعد از تایید کاربر2- دانلود و نصب بطور خودکار3- دانلود خودکار و زمانبندی نصب4- انتخاب تنظیمات توسط ادمین سیستمگزینه ای که برای شما مناسب است را انتخاب کنید. اگر گزینه 4 را انتخاب کنید، می توانید دقیقا زمان به روزرسانی را مشخص کنید. همچنین می توانید اپدیت خودکار در تاریخ و روز مشخصی را ست کنید و حتی می توانید سایر محصولات میکروسافت که در سیستم خود نصب کرده اید را همزمان آپدیت کنید.بعد از مشخص کردن گزینه دکمه Apply و سپس دکمه OK را بزنید تا کار تمام شود.هر چند گزینه های مختلفی در دسترس است، اما بهترین انتخاب گزینه دوم یعنی دانلود و نصب بعد از تایید کاربر (2 - Notify for download and notify for install) است. این گزینه نه تنها به سیستم عامل اجازه نمی دهد که آپدیت ها را به طور خودکار دانلود کند و موجب صرفه جویی ترافیک و اندازه های اینترنت می شود، بلکه در زمان انتشار آپدیت های جدید متوجه خواهید شد.زمانی که آپدیت خاصی منتشر شود، در مرکز عملیات ویندوز (Action Center) پیامی ظاهر می شود اما آپدیت دانلود نمی شود، تا زمانیکه اقدامات زیر را بعمل آورید:1- اپلیکیشن Settings را باز کنید2- روی آیکون Update & security کلیک کنید3- گزینه Windows Update را از ستون سمت چپ انتخاب کنید4- دکمه Download را در ستون سمت راست کلیک کنید5- بعد از دانلود و نصب آپدیت، سیستم را Restart کنید تا کار آپدیت ویندوز تمام شود. دقت داشته باشید که تا زمان اتمام نصب، از خاموش کردن سیستم اجتناب کنید.آموزش جلوگیری از آپدیت اتوماتیک ویندوز 10 با استفاده از رجیستری

آیا می دانید چگونه از طریق رجیستری آپدیت ویندوز 10 را متوقف کنید؟ بجای استفاده از برنامه ویرایشگر سیاست گروه محلی، می توان تغییراتی در رجیستری ویندوز 10 ایجاد کرد و آپدیت خودکار ویندوز 10 را متوقف کرد.تذکر مهم: ویرایش رجیستری ویندوز می تواند خطرناک باشد و ممکن است آسیب غیرقابل برگشتی به سیستم عامل بزند، اگر بطور صحیح انجام نشود. توصیه می شود که قبل از ویرایش رجیستری حتما از سیستم عامل خود یک نسخه پشتیبان تهیه کنید.1- دیالوگ ران را باز کنید. برای این کار شورت کات Windows key + R کیبورد را بزنید یا روی آیکون استارت کلیک راست کرده و گزینه Run را از منوی دسترسی سریع انتخاب کنید.2- حال دستور regedit را تایپ کرده و دکمه OK را بزنید تا برنامه ویرایشگر رجیستری ویندوز 10 باز شود.3- مسیر زیر را در رجیستری ویندوز پیدا کنید:HKEY_LOCAL_MACHINE\SOFTWARE\Policies\Microsoft\Win dows4- روی پوشه Windows کلیک راست کرده و گزینه New را انتخاب کنید و سپس در منوی سطح سوم گزینه Key را انتخاب کنید (مطابق تصویر زیر):5- نام کلید جدید را WindowsUpdate گذاشته و دکمه Enter کیبورد را بزنید.6- روی کلیدی که ایجاد کردید، کلیک راست کرده و گزینه new و سپس Key را کلیک کنید.7- کلید جدید را AU نامگذاری کرده و دکمه Enter کیبورد را بزنید.8- در داخل کلیدی که جدید ایجاد شد، در ستون سمت راست پنجره کلیک راست کرده و گزینه New و سپس DWORD (32-bit) Valueرا انتخاب کنید.9- کلید جدید را AUOptions نامگذاری کرده و دکمه Enter کیبورد را بزنید.10- روی کلید جدید دابل کلیک کرده و مقدار آن را به یکی از موارد زیر ست کنید:
  • دانلود و نصب بعد از تایید کاربر
  • دانلود خودکار و نصب بعد از تایید کاربر
  • دانلود خودکار و نصب طبق زمانبندی
  • تعیین پیکربندی توسط ادمین سیستم

11- دکمه OK را کلیک کنید.12- پنجره ویرایشگر رجیستری را ببندید و کار تمام.هر چند گزینه های مختلفی در دسترس است، اما بهترین انتخاب گزینه دوم یعنی دانلود و نصب بعد از تایید کاربر (2 - Notify for download and notify for install) است. این گزینه نه تنها به سیستم عامل اجازه نمی دهد که آپدیت ها را به طور خودکار دانلود کند و موجب صرفه جویی ترافیک و اندازه های اینترنت می شود، بلکه در زمان انتشار آپدیت های جدید متوجه خواهید شد.زمانی که آپدیت خاصی منتشر شود، در مرکز عملیات ویندوز (Action Center) پیامی ظاهر می شود اما آپدیت دانلود نمی شود، تا زمانیکه اقدامات زیر را بعمل آورید:1- اپلیکیشن Settings را باز کنید2- روی آیکون Update & security کلیک کنید3- گزینه Windows Update را از ستون سمت چپ انتخاب کنید4- دکمه Download را در ستون سمت راست کلیک کنید5- برای اعمال تغییرات سیستم خود را ریستارت کنید.غیرفعال کردن آپدیت خودکار ویندوز 10:
برای غیرفعال سازی به روزرسانی های عادی ویندوز 10 اگر می خواهید از آپدیت های عمده مثل آپدیت خالقان پاییز ویندوز 10 جلوگیری کنید بایستی اقدامات دیگری بعمل آورید که خارج از حیطه این راهنما است.


هرچند غیرفعال کردن آپدیت ویندوز 10 را توصیه نمی کنیم، زیرا سیستم نسبت به ریسک های امنیتی مستعد می شود و بروزرسانی برای عملکرد مناسب سیستم لازم است. گرچه گاهی اپدیت ویندوز 10 ترافیک زیادی از اینترنت ساعتی را مصرف می کند و مجبور به قطع آن هستیم.
منابع:
118فایل
ایزی پرستار




موضوعات مشابه: