کمپانی مایکروسافت اخیرا پتنتی را برای یک واسط کاربری جدید ثبت کرده که اجازه کار با اپلیکشین ها را از طریق ذهن فراهم می کند.
تابلوسازی
در این پتنت که «تغییر وضعیت اپ با استفاده از داده های عصبی» نام دارد، دستگاهی توصیف شده که از طریق الکترومغزنگاری (Electroencephalography) امواج مغزی افراد را شناسایی می کند. البته این روش جدید نیست و از آن در کلینیک های پزشکی برای ثبت نوار مغز استفاده می شود.


در ادامه داده های جمع آوری شده تجزیه و تحلیل شده و بر اساس آنها فرامین کاربر اجرا می شوند.







طراحان پتنت تاکید کرده اند که از این روش می توان در نرم افزاری های مدل سازی سه بعدی، پردازش واژگان، بازی های ویدئویی، شبیه سازهای واقعیت مجازی و افزوده و موارد بسیار دیگری استفاده کرد.


تیمی که در حال کار روی این پروژه هستند شامل «Kazuhito Koishida»، از دانشندان ارشد گروه دانش کاربردی در بخش ویندوز، «Cem Keski» با سابقه تحقیق روی کنترلهای حرکتی و پروفسور «Jaeyoun Kim» است که یک چشم مصنوعی را توسعه داده است. همین تیم اخیرا پتنت دیگری را برای کنترلر های حرکتی مبتنی بر فرامین ذهنی نیز ارائه کرده اند.


پیش از این نیز فیسبوک اعلام کرده بود که به دنبال توسعه فناوری های مبتنی بر ذهن است که امکان کنترل واسط کاربری را فراهم می کنند. علاوه بر این گروه تحقیقاتی Building 8 این کمپانی در حال کار روی رابط کاربری است که امکان تایپ از طریق ذهن را فراهم می کند.


این دو کمپانی آمریکایی تنها موسساتی نیستند که به فناوری های مرتبط به ذهن علاقه پیدا کرده اند. در CES 2018 نیسان از فناوری «ذهن به ماشین» (B2V) رونمایی کرد که به منظور افزایش سرعت واکنش راننده از هدست های الکترومغزنگاری برای شناسایی فرامین ذهنی استفاده می کند.


اگرچه این فناوری ها هنوز در ابتدای راه قرار دارند، اما توسعه آنها علاوه بر افزایش سهولت و دقت کاربران می تواند در فراهم کردن زندگی بهتر برای معمولان نیز نقش مهمی را ایفا کند.







منبع : جام‌جم آنلاین به نقل از دیجیاتو



موضوعات مشابه: