اگر وب سایت شما یک سایت خبری است، موارد زیادی برای بهینه سازی آن برای موتورهای جستجو در پیش رو دارید. در این صفحه به بررسی تعدادی از پارامترهای اصلی سئو سایت های خبری می پردازیم. همچنین با توجه به تبحر تیم رادزاد در زمینه سئو سایت خبری می توانید با ما تماس گرفته و اطلاعات بیشتری در این زمینه کسب کنید.


سئو سایت های خبری


اول از همه اینکه صرف داشتن یک قسمت اخبار در سایتتان نمی توان آن سایت را سایت خبری دانست. سایت های خبری سایت هایی هستند که به صورت مدام در حال نشر اخبار می باشند و از تعداد صفحات بسیار زیادی برخوردارند. پروژه Google News نیز به راحتی هر سایتی را به عنوان منابع خبری نمی شناسد و وارد شدن به لیست آن بسیار کار دشواریست. البته در حال حاضر Google News در زبان فارسی فعال نیست.


درک مفهوم چرخه زندگی یک خبر و ارزش اقتصادی آن


دو نوع بازه زمانی در سئو خبرها وجود دارد: ارزش 48 ساعت ابتدایی انتشار خبر و ارزش آرشیوی آن. هر کاری که شما در 48 ساعت ابتدایی یک خبر انجام می دهید ارزش آرشیوی آن را در 100 سال آینده مشخص می کند. خبری که به بهترین وجه ممکن پوشش داده شود، همانیست که در چند نسل آینده نیز به آن استناد خواهد شد.


تولید خبر نیز بسیار گران است و اگر بخواهید از از سایت های خبری درامدی کسب کنید، می بایست از تکنیک های تبلیغات خاصی استفاده کرده و بین تولید محتوا و انتشار تبلیغات نیز توازن ایجاد کنید.


صفحات AMP


راه اندازی قابلیت AMP برای هر وبسیاتی می تواند مفید باشد. اما در وبسیات های خبری نیاز به این قابلیت بیشتر احساس می گردد.


صفحات AMP در سایت های خبری


افرادی که از طریق موبایل وارد سایت های خبری می شوند، این انتظار را دارند که هرچه سریعتر خبر مورد نظر خود را مشاهده کنند و برای آنها نیازی نیست که سایر فایل های جاوا اسکریپتی که برای زیبایی صفحه به کار برده می شوند بارگذاری گردند. AMP این نیاز را برطرف کرده و تمام موارد اضافه را از صفحه حذف کرده تا کاربر با سرعت هر چه بیشتری خبر مورد نظر را مطالعه کند.


سرعت پایش سایت توسط ربات های گوگل


اگر یک سایت خبری دارید، مطمئنا اولویت اول شما، ایندکس سریع خبرهای شما توسط گوگل است. در باب این مسئله نکاتی وجود دارد که می بایست رعایت گردند. مشخصا می بایست سرعت بارگذاری سایت را افزایش دهید و سپس نقشه سایت XML به روز و در دسترسی داشته باشید. دقت کنید که نقشه سایت خبری متفاوت از نقشه سایت معمولی است. گوگل در این مورد راهنمایی هایی را ارائه کرده است:


نقشه سایت خبری می تواند فقط شامل خبرهای دو روز اخیر باشد. (ایندکس های هر خبر نهایتا سی روز توسط گوگل نگهداری می شوند)
به محض انتشار هر خبر، نقشه سایت خبری خود را به روز کنید.
بیشترین تعداد یو آر ال قابل قبول در نقشه سایت خبری، 1000 یو آر ال است.
به محض انتشار یک خبر یک نقشه سایت از ابتدا ایجاد نکنید، بلکه صرفا نقشه سایت قبلی را آپدیت کنید.
از تولید کننده نقشه سایت گوگل استفاده نکنید.
مطلب کامل ساخت نقشه سایت خبری را در اینجا می توانید مطالعه کنید.


سرعت خزیدن ربات های گوگل در سایت شما با افزایش تعداد انتشار پست ها در روز افزایش می یابد. اگر ربات های گوگل با هر بار سر زدن به سایت خبری شما با مطالب جدیدی مواجه شوند، دفعه های بعد هر چه زودتر به سایت برمیگردند. این موضوع بدین معنیست که شما می بایست حتما از یک سرویس هاستیگ بسیار قوی استفاده کنید تا پاسخگوی ربات های گوگل و کاربران سایت باشد. سرعت پایین سایت و داون شدن سرور به شکل مکرر بر روی نحوه کار ربات های گوگل با سایت شما تاثیر منفی می گذارد.


همچنین با استفاده از فایل Robots.Txt دسترسی گوگل به قسمت های غیر ضروری را ببندید و تنها بر روی قسمت های مهم تمرکز کنید. ساختار یو آر ال سایت را بهبود ببخشید و از تولید صفحات با محتوای تکراری خودداری کنید.


ساختار سایت خبری


ساختار بهینه و ایده آل سایت های خبری مانند سایت های وبلاگ است. در سایت های خبری از یک طرف با پست ها و از دیگر با طبقه بندی هایی مانند دسته ها و برچسب ها رو به رو هستیم. دقت داشته باشید که ساختار دسته بندی سایت های خبری، مانند صفحات خبرها از اهمیت برخوردار است و می بایست تمام تلاش خود را برای بهینه سازی آنها کنید.


از جمله کارهایی که می توان برای بهینه سازی طبقه بندی ها در سایت های خبری انجام داد عبارتند از:


دسته بندی های سایت را ارزیابی کنید.
زیرمجموعه ها و برچسب های مناسب تعریف کنید.
صفحه بندی را به مطالب هر دسته اضافه کنید.
از انتشار محتوای قدیمی بپرهیزید.
تگ های مرتبط با سایت های خبری


تگ هایی دیگری نیز وجود دارند که مناسب برای سایت های خبری هستند. این تگ ها موجب ایندکس بهتر صفحات توسط ربات های گوگل می گردند. از نمونه این تگ ها می توان به تگ Standout و تگ News_keywords اشاره کرد.


تگ Standout


تگ Standout برای اشاره به منبع اصلی خبر استفاده می گردد. این تگ برای اشاره به منبع خبر که خود شما هستید می تواند منتشر گردد. این تگ به گوگل کمک می کند تا منابع اصلی خبرها را شناسایی کرده و شما را به عنوان یکی از تولید کنندگان خبری در لیست خود قرار دهد.


تگ News_keywords


مدت ها پیش با متای Keywords خداحافظی کردیم. اما گوگل از متا تگ مشابهی با نام News_keywords در حال استفاده است که مختص سایت های خبری می باشد. این متا یک چیز جادویی نیست که بخواهد رتبه صفحات شما را ارتقا دهد، بلکه صرفا به گوگل کمک می کند تا محتوای اصلی سایت شما را درک کند.


اهرم شبکه های اجتماعی


امروزه شبکه های اجتماعی به ابزار های قدرتمندی تبدیل شده اند و سایت های خبری می توانند از این ابزار به نحو بهینه ای استفاده کنند. حضور زمان زیاد بسیاری از کاربران در این شبکه ها ، آنها را به منابعی برای انتقال خبرهای جدید به کاربران کرده است. شبکه های اجتماعی به حدی در اطلاع رسانی قدرتمندند که کانال های خبری مستقلی در آنها ایجاد شده است.


ترافیک دریافت شده از شبکه های اجتماعی با اینکه از نوع مستقیم است اما گوگل به سیگنال های منتشر شده در اینترنت از یک پست قوی بسیار اهمیت می دهد و این مورد از پارامترهای مهم در سئو می باشد. با حضور در این شبکه ها می توانید از این اهرم اطلاع رسانی استفاده کرده و سئو سایت خود را ارتقا دهید.


جستجوی عکس ها


جستجوی عکس های گوگل بسیار می تواند در سئو سایت خبری مورد توجه باشد. مثلا نام شخصیت ها از جمله مواردیست که در گرفتن ترافیک در سایت های خبری بسیار پر اهمیت است. تصویر شخصیت ها در موتور جستجوی تصاویر گوگل بسیار مورد جستجو قرار می گیرد و با بهینه سازی تصاویر سایت می توانید ترافیک زیادی را برای سایت به ارمغان بیاورید.


استفاده از داده های اسکیما


استفاده از پروتکل Schema.Org و میکرو داده (ملنند ریچ اسنیپت ها) می تواند در گرفتن رتبه بالاتر بسیار پر تاثیر باشد و فرصت خوبی را برای افزایش میزان کلیک به شما می دهد. سایت هایی که دارای این نوع داده ها هستند بیشتر در نگاه کاربران مورد توجه قرار می گیرند و احتمال کلیک از طرف آنها افزایش می یابد.


استفاده از محتوای ویدویی در خبرها


تولید محتوای ویدئویی در خبرها می تواند وجه تمایز شما با بسیاری از سایت های خبری تلقی شود. توجه بیشتر کاربران به ویدئو ها می تواند ترافیک و اعتبار بیشتری برای سایت خبری شما به ارمغان بیاورد. با قرار دادن ویدئو ها در کانال یوتیوب هم می توانید شانس بیشتری در دیده شدن داشته باشید و همه این موارد در مجموع سیگنال های مثبتی برای گوگل در رتبه دهی به سایت شما تلقی می گردد.


خبرهای خود به روز رسانی کنید


به محض اینکه جزییات جدید از یک خبر به دست شما می رسد، خبر اصلی را به روز رسانی کنید و از تولید صفحات جدید برای جزییات هر خبر بپرهیزید. لینک خبر شما می بایست ثابت بماند و در صورت نیاز، تنها عنوان صفحه را ویرایش کنید.


سئو سایت های خبری از نگاه متخصصان


در طی مصاحبه ای که کارشناسان Yoast با آقای Martijn Schreijbeler، مدیر بخش بازاریابی وبسایت The Next Web داشتند، او مهمتریت پارامترهای تاثیر گذار بر یک سایت خبری با کیفیت را اینچنین بیان کرد:آقای Martijn Schreijbeler
آیا تاکنون دقت کرده اید که تفاوت سئو سایت های خبری با سایت های دیگر مانند فروشگاه های آنلاین در چیست؟ مشکلاتی که با آنها درگیر هستیم از همان جنس است، مانند افزایش ترافیک سایت و جلوگیری از نشر محتوای تکراری. همچنین ما با استفاده از یک تیم 15 نفره که به صورت دائم در حال تولید محتوا هستند از نظر بازاریابی محتوا نیز مشکلی نخواهیم داشت. از طرف دیگر می بایست نگران سرعت دسترسی کاربرانمان نیز باشیم و در این راستا نیز بایست از AMP نیز استفاده کنیم. من با این مسئله موافقم که تنها سرعت و ساختار سایت نیست که از اهمیت برخوردارند. همواره می بایست نگران این مسئله باشید که کاربران سایت از پلتفرم ها و دستگاه های مختلفی برای خواندن خبرهای سایت استفاده می کنند. آیا شما ترجیح می دهید نسخه کامل سایت را به صورت AMP در اختیار کاربران قرار دهید یا اینکه دوست دارید کاربران کاملا وارد سایت شوند؟ آیا دارای شبکه های اجتماعی قدرتمند که هر روز در حال گسترده تر شدن در بین کاربران می باشند، هستید؟ شما ابتدا می بایست با استفاده تکنیک هایی، کاربران هدف خود را شناسایی کرده و سپس سایت خبری خود را برای آنها بهینه سازی و سئو کنید.
خلاصه مطلب


موارد زیادی در هنگام سئو سایت خبری وجود دارد که می بایست به آنها توجه خاصی داشت و ما سعی کردیم در این صفحه به تمام موارد مهم بپردازیم. سرعت رشد تکنولوژی به حدی بالاست که ما مطمئنیم درست بعد از اینکه بتوانیم سایت خود را به صورت کامل به AMP مجهز کنیم، تکنولوژی جدیدتری پا به میدان خواهد گذاشت. این مسائل موجب می شود که ما بیشتر به موارد سئو سایت خبری فکر کنیم، چرا که این گونه سایت ها پر طرفدار ترین سایت ها در بین کاربران موبایلی است. تولد دستگاه ها و اپلیکیشن های جدید ما را ترغیب می کند که سایت خود را نسبت به تمام این پلتفرم ها آپدیت کنیم تا به شکل درست نمایش داده شوند.


اگر دارای یک سایت خبری هستید و قصد سرمایه گذاری بر روی آن را دارید مطمئنا به یک متخصص سئو با تجربه در فرایند کار نیاز خواهید داشت. ایجاد یک سایت خبری نیاز به هزینه هنگفتی دارد و در صورت اشتباه در مسیر تولید محتوا مطمئنا با شکست روبرو خواهید شد. پیشنهاد ما به شما استفاده از مشاوره سئو با رادزاد قبل از شروع کار می باشد. با استفاده از خدمات تخصصی ما در زمینه سئو سایت خبری، می توانید موفقیت خود را تضمین کنید. جهت مشاوره با ما از طریق صفحه تماس با ما، با ما ارتباط برقرار کنید.



موضوعات مشابه: