چند ویژگی کلیدی در طراحی سایت: ممکن است برای شما یا هر طراح وب سایت دیگری پیش آمده باشد که پس از طراحی سایت، وب سایت مذکور دارای ترافیک مناسب نیست یا پس از سئو نرخ پرش وب سایت بسیار بالا است. این موضوع شاید برای شما عجیب بنظر برسد که همه چیز درست است ولی یک جای کار می لنگد. قبلا اشاره کردیم که یک وب سایت هرچقدر هم زیبا باشد اگر دیده نشود هیچ سودی نخواهد داشت. نرخ پرش یا همان بانس ریت(bounce rate) بسیار در این قضیه دخیل است. بطوری که اگر این نرخ پرش بالا باشد، شما فقط در حال پسرفت خواهید بود. و اما اینکه چرا باید وب سایت ما دارای نرخ پرش بالا باشد و همچنین و دلایل این امر چیست، آن را در ادامه شرح خواهیم داد. با آویناوب همراه باشید.

چند ویژگی کلیدی در طراحی سایت

قضیه افزایش نرخ پرش تماماً به وب سایت و خود شما بر می گردد. باید هم خودتان و هم طراحی وب سایت تان را به چالش بکشید. چون تنها دلایلی که می تواند نرخ پرش شما را افزایش دهد همین است. خروج کاربر در کوتاه ترین زمان ممکن از یک وب سایت را نرخ پرش می گویند. عوامل بسیار زیادی می تواند در این قضیه نقش داشته باشد. یکی از آن ها که مهم ترین آن ها هم هست، سرعت بارگزاری وب سایت شما است. پس از آن هم نوع طراحی سایت شما می تواند این نرخ را افزایش دهد. طوری که سایت شما اصلا بطور مناسبی طراحی نشده باشد و همچنین از جهاتی نیز آزار دهنده هم باشد.

طراحی سایت منحصر به فرد و مرتبط با فیلد کاری

طراحی وب سایت شما اولین چیزی است که یک کاربر در اینترنت از شرکت شما میبیند و به واسطه آن به دیدگاهی نسبت به شما و کارتان میرسد. وب سایت شما نه تنها باید نشان دهنده محصولات و خدماتتان باشد بلکه باید در بین سایت های رقیب متمایز باشد و فرهنگ شرکت شما را نشان دهد. در واقع:

طراحی سایت باید به گونه ای باشد که جذاب بوده و در ذهن بیننده باقی بماند.
محتوا باید طوری باشد که کسب و کارتان را به طور جامع و هماهنگ در سایت معرفی کند.
اطمینان حاصل کنید که طراحی سایتتان منحصر به فرد بوده و قابل تشخیص میباشد. سبک، تایپوگرافی و عناصر تعاملی نقش مهمی در ایجاد تمایز در وب سایت ایفا میکنند. محتوای سایت باید خوب باشد و کاربر را جذب کند. نباید خسته کننده باشد. یکی از بهترین راه ها برای جذب و تشویق کاربر به تعامل با سایت استفاده از تقسیم بندی های بزرگ و قرار دادن اسلایدر، ویدئو و انیمیشن درون آنهاست. انیمیشن hover : این انیمیشن زمانی که کاربر موس خود را بر روی قسمتی خاص و یا آبجکتی مشخص میبرد فعال میشود. برای مثال وقتی موس خود را بر روی عکس یا آبجکتی که دارای لینک است میبرید رنگ آن عوض شده یا سایزش تغییر میکند به این ترتیب کاربر متوجه وجود لینک در آن ناحیه میشود.


از چه المان هایی برای جذابیت سایت استفاده شود؟

تا می توانید از تصاویر پارالاکس استفاده کنید
پارالاکس عمودی در میانه های وب سایت بسیار مفید است
پارالاکس های افقی در سرصفحه یا هدر، جذابیت خاصی بخصوص در دستگاه های هوشمندی دارد
رنگ بندی و آیکن های فلت به شدت بیننده را ذوق زده می کند
جداکننده ها یا separator های رنگی بسیار جالب و جدید هستند
تصاویر نصفه و نیمه در سکشن های مختلف مثل تصویر فوق
حتما بخوانید مدل تبلیغات کلیکی یا Pay Per Click
استفاده از ویژگی های جدید UX و UI

گاهی اوقات عدم وجود ویژگی های جدید در وب سایت باعث میشود این حس را به کاربر القاء میکند که سایت شما استاندارد نیست. ترندهای طراحی سایت و طراحی UI و UX در طول زمان تغییر میکنند و تنوع زیادی دارند ولی از بین آن ها ویژگی هایی هستند که ماندگار میشوند و بسیار رایج هستند مانند:

اسکرول هدفمند: یعنی وقتی کاربر اسکرول میکند صفحه به اندازه مشخصی اسکرول میشود. زمانی از این حالت استفاده میشود که میخواهیم کاربر با اسکرول کردن به یک نقطه مشخص برود.
طراحی سایت متریال دیزاین: با توجه به مطرح شدن متریال دیزاین توسط گوگل، طراحان این فرصت را پیدا کردند تا خصوصیات مینیمالیست طراحی تخت را به صورت جذاب تر و در ترکیب با برخی ویژگی های قدیمی ولی کاربردی طراحی اسکیومورفیسم به کار ببرند. ترکیب اینها باعث شد تا طراحی ها به واقعیت نزدیک تر باشند.
طراحی سایت در کرج طراحی سایت ارزان
فونت آیکون ها و گرافیک های SVG: این ویژگی بسیار رایج و کاربردی میباشد زیرا این امکان را میدهد که مقیاس عناصر گرافیکی را تغییر دهیم بدون اینکه کیفیت آن ها پایین بیاید و این مسئله در طراحی سایت ریسپانسیو بسیار مهم میباشد.
طراحی مینیمال و دکمه های نامرئی: هدف اصلی نگه داشتن تمرکز کاربر بر روی چیزی است که باید ببینند، انجام دهند و بخوانند به جای اینکه با عناصر دیگر و تصاویر و ویدئوهای اضافی تمرکزشان به هم بریزد. طراحی مینیمال و دکمه های نامرئی هم در جهت تحقق همین هدف عمل میکنند. همچنین منوهای همبرگری که اخیراً پرطرفدار شده اند هم به این مسئله کمک میکنند.
استفاده از ترندهای جدید در طراحی سایت و تجربه کاربری باعث کاربر پسند شدن وب سایت و افزایش ترافیک و بازدید آن میشود. تیم طراحی باید دارای اطلاعات کامل و به روزی از ویژگی های جدید در طراحی UX باشند تا عملکرد سایت در مدت زمان طولانی تضمین شود.


استفاده از جعبه های عمل کننده

یکی از بزرگترین ایرادهای یک سایت عدم تعامل ان با کاربر میباشد. به عنوان یک طراح این وظیفه شماست که بیننده را در سایت راهنمایی کنید و به سمت هدف اصلی ببرید. دکمه های call to action بیننده را تشویق به تعامل با سایت میکنند. این دکمه ها میتوانند مثلا عضویت در ماهنامه سایت، ثبت نام، خرید، اطلاعات بیشتر یا تماس با ما باشند. دکمه های call to action نه تنها ترافیک را به سمت صفحه های مشخص هدایت میکنند بلکه باعث تعامل کاربر با سایت و بهبود نرخ تبدیل می شوند.


جستجو در سایت

باورتان می شود برخی وب سایت ها اصلا فراموش کرده اند که از قابلیت جستجو در وب سایت خود استفاده کنند؟ اگر کاربری بدنبال موضوعی در یک وب سایت شلوغ و پرمحتوا باشد تکلیف چیست؟ باید از تمام صفحات دیدن کند تا شاید آن را بیابد؟ خیر همچین کاری نمی کند و با وب سایت شما برای همیشه خداحافظی می کند. علاوه بر این که وب سایت ها باید دارای حداقل یک ابزار ساده باری جستجو باشند، در طراحی سایت فروشگاهی می توان از جستجوهای پیشرفته استفاده کرد تا کاربر راحت تر کالای موردنظر خود را بیابد.


سرعت بارگزاری وب سایت

و بالاخره برسیم به مهم ترین موضوع این مبحث. در صورتی که شما در بهینه سازی وب سایت خود استاندارد ها را رعایت نکرده باشید که و درجه های خوبی در سئو نرسید، وب سایت شما پیش از بارگزاری کامل، توسط کاربر بسته می شود. اینجاست که وب سایت شما هرچقدر هم زیبا و گرافیکی و پرمحتوا هم باشد، کسی از آن دیدن نمی کند و همه از آن فراری خواهند بود. از طریق ابزار ها و علم و دانش بهینه سازی، وب سایت خود را بهینه کنید تا نرخ پرش را کاهش دهید.



موضوعات مشابه: