آیا شما تحت این فشار هستید که طراحی وب باید بخش جداگانه‌ای از تلاش‌های بازاریابی شما باشد؟ این رازی است که بسیاری از شرکت‌ها به آن معتقدند، و این می‌تواند سبب پسرفت کسب و کار شما به طرق مختلف گردد. طراحی وب، در حالیکه از نقطه نظر زیبایی شناختی دارای اهمیت می‌باشد، موارد بسیار دیگری را نیز شامل می‌شود. از بهینه‌سازی وب سایت SEOو ترافیک گرفته تا تثبیت نام تجاری و نرخ‌های تبدیل، طراحی سایت شما کل اینترنت را تحت تأثیر قرار می‌دهد.
پرسیدن سوالات مهم
در مطلبی که Joseph Putnam، طراح وب، در وبلاگ خود منتشر کرده، اهمیت یک وب‌سایت خوب مورد بحث قرار گرفته است. بسیاری از افراد تاجر و متخصص می‌دانند که طراحی وب از اهمیت زیادی برخوردار است، اما آیا آنها حقیقتاً دلیل این اهمیت را می‌دانند؟ وقتی که یکی از مشتریان Putnam چنین سوالی را از وی پرسید او خود را در معرض یک چالش دید. وی اظهار کرد که این موضوع قطعاً دارای اهمیت می‌باشد، اما نتوانست پاسخ روشنی در مورد چرایی این اهمیت به مشتری خود بدهد. از آنجا به بعد Putnam کاری را انجام داد که هر شخصی در هنگام مواجه با سوالی که پاسخ آن را نمی‌داند انجام می‌دهد. وی دست به انجام یک سری تحقیقات زد، و درحالیکه یافته‌های او هیچ چیز پیشگامانه‌ای نبودند، اما باعث می‌شدند وی در آینده بهتر قادر باشد که پاسخ سوالات مشتریان خود را بدهد.
زمان آن فرا رسیده تا پاسخ‌های سطحی را کنار گذاشته و شروع به تجزیه و تحلیل برخی حقایق کنیم. طراحی وب مهم است – اما چرا؟ و چه تأثیراتی بر روی سایر جنبه‌های کسب و کار شما دارد؟
اهمیت یک طراحی سایت خوب
تحقیقات Putnam وی را به سمت یک مطالعه‌ی پژوهشی با عنوان اعتماد و عدم اعتماد سلامت آنلاین سایت‌ها هدایت کرد. هدف این مطالعه این بود که تشخیص دهد آیا عناصر طراحی و عوامل محتوایی متفاوت اعتماد را در بین کاربران بازدیدکننده از سایت‌ها تسهیل می‌کند یا خیر.
شگفت‌انگیزترین چیزی که آشکار شد این بود که در شرایط بی اعتمادی عناصر طراحی به صورت نمایی بسیار قدرتمندتر از محتوا بودند. زمانی که از شرکت کنندگان در این مطالعه در مورد علت عدم اعتماد به یک وب‌سایت پرسیده شد، 94 درصد از نظرات مستقیماً مربوط می‌شد به عناصر طراحی سایت، در حالیکه فقط 6 درصد به محتوای خاصی اشاره می‌کرد. در حالیکه این مطالعه به سوی سایت‌های سالم هدایت می‌شد، در عمل دیده شد که این اصول اولیه مشابه در مورد سایر صنایع نیز به کار می‌رود. در اینجا به طور ویژه به برخی از عواملی که باعث بی اعتمادی به یک سایت می‌شود و در مطالعه‌ی این پژوهشگران ذکر شده اشاره می‌کنیم:

  • طرح‌بندی شلوغ یا پیچیده
  • تبلیغات پاپ‌آپ یا تبلیغات زرق و برق دار
  • نوشته‌های کوچک به طوری که خواندن آنها مشکل باشد
  • طراحی وب کسل کننده/ عدم استفاده از رنگ
  • کندی زمان بارگذاری و ورود به وب‌سایت

طراحی وب سایت ممکن است بسیار مهم باشد، اما محتوا همچنان حیاتی است. زمانی که از همان شرکت کنندگان در مورد علت اعتماد به وب‌سایت هایی خاص سوال شد، محتوا نقشی 83 درصدی در پاسخ‌ها را بازی می‌کرد. شرکت کنندگان در این مطالعه به سایت‌هایی علاقه داشتند که آموزنده، مرتبط، به روز، صریح و بی غرض بودند. به ویژه آنها زمانی که سایت‌ها اطلاعات را با طبقه‌بندی زمانی خاص ارائه می‌دادند از آن سایت لذت می بردند و پاسخ‌هایی را برای سوالات متداول فراهم می‌نمودند.
تأثیرات دور از دسترس طراحی وب

  • محتوا و طراحی وب هر دو فوق‌العاده مهم هستند، و علاوه بر آن، آنها به موازات هم پیش می‌روند. بدون طراحی با کیفیت، بازدیدکنندگان شما زمانی را برای خواندن محتوا صرف نمی‌کنند. بنا به گفته‌ی Darryl Stevens، مدیرعامل digiTech، یک شرکت طراحی وب سایت و بازاریابی اینترنتی در آستین تگزاس، "باید از دریچه‌ی کل کسب و کار خود به طراحی وب نگاه کنید، در غیر اینصورت در این زمینه موفق نخواهید شد." و در حالیکه طراحی سایت شما باید برای چشم انسان مناسب باشد، سایر قسمت‌های کسب و کار به ویژه سئو، تثبیت نام تجاری و نرخ‌های تبدیل را نیز متأثر می‌کند.

رابطه طراحی وب-سئو

  • وقتی که با تفکر بهینه سازی وب‌سایت یا همان سئو دست به طراحی وب می‌زنید باید تفکر بلند مدت داشته باشید. روندهای طراحی دچار تغییر می‌گردند، اما نام تجاری و حضور آنلاین شما برای مدت طولانی‌تری باقی خواهد ماند. تمرکز بیش از اندازه بر روندهای طراحی زودگذر، می‌تواند مشکل‌ساز شود، اما شما نیز نمی‌خواهید به طور کامل از سبک‌های جاری صرف‌نظر نمایید.


  • یکی از جدیدترین روندها طراحی پارالاکس، یا طراحی که صفحه‌ی واحدی را نمایان می‌کند که به نظر می‌رسد برای همیشه خواهد بود. کاربران این نوع طراحی را دوست دارند زیرا آنها می‌توانند به طور پیوسته در میان محتوا اسکرول کنند، در حالیکه مالکین وب‌سایت به دلیل اینکه این نوع طراحی کاربران را به خود مشغول و درگیر نگاه می‌دارد به آن علاقمندند. با این حال، انتظار نداشته باشید که موتورهای جستجو دوستدار این نوع طراحی (پارالاکس) باشند . با حذف ساختار قدیمی وب‌سایت که موتورهای جستجو از آن برای خزیدن در سایت شما استفاده می‌کردند، زنگ‌های خطر بدیهی را به صدا در خواهید آورد. به علاوه، شما تمام کلمات کلیدی ارزشمند وب‌سایت خود را بر روی یک URL واحد گسترش می‌دهید. طراحی پارالاکس ممکن است در زمان حاضر موجب هیجان بازدیدکنندگان گردد، اما می‌تواند در آینده اثرات جانبی منفی داشته باشد.
  • از سویی دیگر شما یک طراحی سایت واکنش‌گرا خواهید داشت. با روند آینده‌ی جستجوهای اینترنتی که به سمت استفاده از موبایل‌ها حرکت می‌کند، موتورهای جستجو سایت‌هایی را که دارای طراحی واکنش‌گرا هستند در اولویت قرار خواهند داد. این کار نه تنها خطا اجرای دو وب‌سایت – که شما را مستعد محتوای تکراری می‌کند – را کاهش می‌دهد، بلکه اثباتی است بر نرخ‌های گزاف‌گویی پایین.
  • اینها فقط چند مثال از چگونگی طراحی وب‌سایت بود که مستقیماً با سئو سایت تعامل دارند، اما شما تعداد زیادی از سایر عوامل را هم باید در نظر داشته باشید. از میزان فلش که در ساختارHTML سایت خود استفاده می‌کنید، هر ویژگی طراحی به طور بالقوه می‌تواند رتبه‌بندی جستجوی سایت شما را تحت تأثیر قرار دهد.

تجزیه و تحلیل تثبیت نام تجاری در شرایط طراحی سایت
وقتی که به تثبیت نام تجاری در شرایط طراحی وب نگاه می‌کنیم یک تمایز مهم برای ایجاد شدن وجود دارد. طراحی وب‌سایت شما نام تجاری شما نیست، بلکه یکی از عناصر نام تجاری است که جهت اعتمادسازی بین شما و مخاطبین‌تان کمک می‌کند.
بر اساس پژوهشهای Jared M. Spool، تثبیت نام تجاری یک سرمایه‌گذاری است که با گذر زمان رشد می‌کند، و هدف نهایی آن این است که مردم بگویند، "این کالا یا خدمتی است که من به آن اعتماد دارم." وی ادعا می‌کند که "نام‌های تجاری ادراکی و شهودی هستند" و "عناصر نام تجاری، مانند نام‌ها، لوگوها، خطوط برچسب، علائم تجاری، و بسته‌بندی، میانبرهایی به آن ادراک‌ها هستند."
سایر افراد مرتبط با این صنعت ممکن است با Spool موافق باشند، همانطور که مصرف کننده‌ها آشکارا به سوی نام‌های تجاری که به آنها اعتماد دارند متمایل می‌شوند. مصرف کننده‌ها بیشتر تمایل دارند محصولی را که دارای نام تجاری قدرتمندتری است خریداری نمایند. از دیدگاه طراحی وب، این کاملاً واضح است که عناصر طراحی که شما انتخاب می‌کنید مستقیماً استراتژی کلی تثبیت نام تجاری و موقعیت بازار شما را تحت تأثیر قرار خواهد داد.
طراحی وب چگونه بر روی نرخ‌های تبدیل اثر می‌گذارد
در نهایت درک این نکته مهم است که طراحی وب چگونه بر روی نرخ‌های تبدیل اثر می‌گذارد. به طور خاص، شما باید به عوامل زیر توجه کنید:

  • Navigation. درک چگونگی ارتباط بین ناوبری و دسترس‌پذیری با نرخ‌های تبدیل آسان می‌باشد. وب‌سایت‌هایی که بازدیدکنندگان خود را دچار چالش می‌کنند نوعاً جذابیت خود را از دست می‌دهند، در حالیکه سایت‌هایی با ساختارهای بصری کاربران را به ادامه‌ی مرور صفحات سایت شما ترغیب می‌نمایند.
  • جمله‌بندی. بر اساس یک اینفوگرافیک که توسط ZippyCart.com تهیه شده، عباراتی که شما در CTAها یا همان فراخوانی‌ها به عمل استفاده می‌کنید تأثیر مستقیم بر نرخ‌های تبدیل دارند. به ویژه، استفاده از کلمه‌ی رایگان در زمان درخواست از کاربران جهت ثبت نام یا دانلود چیزی که نمایش داده شده است سبب افزایش نرخ تبدیل به میزان 4.2 درصد می‌شود.
  • رنگ. شما می‌توانید در مورد رنگ و شهود سال‌ها مطالعه کنید، اما مهم‌ترین مسئله این است که رنگ مهم می‌باشد. بر اساس پژوهش‌ها برای سرتیترها رنگ قرمز، با فونت بزرگ و درشت مناسب می‌باشد، در حالیکه رنگ آبی تیره وقتی که برای دکمه‌های فراخوانی به عمل (مانند دکمه‌ی دانلود یا ثبت نام) استفاده می‌شوند در ایجاد حس اعتماد کمک می‌نمایند.

نکته‌ی مهم
در نتیجه، این مهم است که شما تأثیر کامل طراحی وب را درک نمایید. این موضوع یک ارجاع ساده یا انتخاب جزئی نیست. از سئو و تثبیت نام تجاری گرفته تا نرخ‌های تبدیل و بیشتر از آن، طراحی وب سایت شما نقش بزرگی را در چگونگی درک نام تجاری‌تان توسط مصرف‌کننده‌ها بازی می‌کند.




موضوعات مشابه: