نمایش نتایج: از شماره 1 تا 2 از مجموع 2
سپاس ها 3سپاس
  • 2 توسط mehdiiiii
  • 1 توسط Moghaddas

موضوع: محاسبات ابری

  
  1. #1
    نام حقيقي: مهدی هلاکویی

    عضو عادی
    تاریخ عضویت
    Oct 2009
    نوشته
    502
    سپاسگزاری شده
    231
    سپاسگزاری کرده
    130

    محاسبات ابری



    ‎امروزه اکثریت مردم در سراسر جهان بارها و بارها کلمه «Cloud computing» را می شنوند، اما بسیار اندک اند افرادی که معنای واقعی این اصطلاح را بدانند. در این مطلب سعی می کنیم معنی آن را به نحوی ساده تر و قابل فهم تر بیان کنیم.

    Cloud Computing چیست؟
    ‎این اصطلاح که در فارسی بدان رایانش ابری گویند بر اساس تعاریف موسسه ملی فناوری و استانداردها، اینگونه تعریف شده: "رایانش ابری مدلی است که برحسب تقاضای شبکه، دسترسی آسان و فراگیر به مجموعه عظیمی از منابع محاسباتی قابل تنظیم (همانند شبکه ها، سرورها، فضای ذخیره سازی، برنامه های کاربردی و سرویس ها) را به سرعت و بدون دخالت سرویس دهنده به راحتی ممکن می سازد."

    البته این تعریف بسیار کلی و تا حدودی گیج کننده است. پس تعریف ساده تر آن برای افراد عادی چیست؟

    رایانش ابری= نرم افزارهای تحت وب ‎به همین راحتی!
    اگر شما از نرم افزارهای تحت وب که توسط سرویس دهندگانی همچون گوگل و مایکروسافت ارائه شده استفاده کنید؛ در واقع از رایانش ابری بهره مند می شوید. ‎هر کدام از اپلیکیشن های مبتنی بر وب از جمله Gmail ،Google Calendar ،Hotmail ،Dropbox و Google Doc بر مبنای رایانش ابری تعریف شده اند. زمانی که شما به هرکدام از این سرویس ها متصل می شوید در واقع به منبع گسترده ای از سرورهای موجود در اینترنت متصل شده اید. نیاز نیست که کاربر حتما از مرورگر وب برای رایانش ابری استفاده کند؛ اما ظاهراً همه چیز در حال حرکت به این سمت و سو است. برای مثال اگر از سرویس DropBox استفاده می کنید کمتر پیش می آید که از مرورگرتان برای انتقال فایل ها استفاده کنید. اما در برای دسترسی جیمیل اغلب از مرورگر استفاده می کنید.

    چرا Cloud Computing ؟
    همانگونه که گفتیم این اصطلاح نامفهوم که در واقع نرم افزارهای تحت وب را توصیف می کند؛ مدتهاست که در اطراف ما وجود داشته اما بیشتر افراد آن را به این اسم نمی شناختند. پس به منظور رسیدن این بازار به شروعی جدید و جایگزینی اپلیکیشن های تحت وب به جای نرم افزارهای وابسته به سرورهای میزبان، این اصطلاح به وجود آمده است.





    توصیف اینکه چرا از کلمه «Cloud» یا «ابر» در این اصطلاح استفاده شده نیز بسیار ساده است. ‎اگر توجه کرده باشید در نمودارهای شبکه های رایانه ای، اینترنت معمولاً به شکل ابر در تصویر نمایش داده می شود. شاید دلیل این تشبیه این است که اینترنت همانند یک ابر، جزئیات فنی اش را از دید کاربران مخفی نگه می دارد. بنابراین در واقع این عبارت راهی برای مشاوران و شرکت ها فراهم آورده تا خدمات خود را در بسته بندی های جدید به فروش بگذارند.

    رایانش ابری چگونه به ما کمک می کند؟
    از آنجا که شرکت ها و برند های تجاری در حال انتقال نرم افزارهای خود بر روی وب هستند و این اپلیکیشن ها روز به روز با ویژگیهای جدید و جالب تری از طریق مرورگرها به معرض نمایش در می آیند؛ می توان گفت: به زودی قادر خواهیم بود که از هر مرورگر و با هر کامپیوتر و بدون وجود هیچگونه مرزی بین کامپیوتر شخصی مان و اینترنت به همه چیز دست پیدا کنیم.

    سرویس DropBox مثال عالی از رایانش ابری است که هم اکنون میلیون ها نفر از ** استفاده می کنند تا همیشه به فایل های مهم شان دسترسی داشته باشند. با ثبت نام در این سایت و نصب یک نرم افزار روی کامپیوترتان، شما پوشه ای در کامپیوتر خواهید داشت که هر چیزی درون آن قرار بدهید با اکانت آنلاین شما هم به روز رسانی میشود. حالا می توانید دراپ باکس را روی کامپیوتر دوم تان هم نصب کنید. حالا هر فایلی درون این پوشه در یک کامپیوتر قرار بگیرد روی دومی هم ظاهر خواهد شد. علاوه بر این، یک نسخه از فایل هایتان هم به صورت امن روی اینترنت قرار دارد. با استفاده از این سرویس دیگر محدود به یک کامپیوتر نیستید و اطلاعات شما در ابر بزرگ اینترنت قرار دارد و همیشه و از هر کجا به آن دسترسی دارید. ضمن اینکه می توانید برخی پوشه ها را هم با دوستانتان به اشتراک بگذارید. در کنار همه اینها امکان دسترسی به فایل هایتان از طریق تلفن همراه را نیز خواهید داشت. اگر تا به حال از این سرویس استفاده نمی کردید می توانید از طریق این لینک ثبت نام حساب خودتان را ایجاد کنید.




    و حالا که مایکروسافت نسخه بتای Internet Explorer 9 را ارائه کرده که از استانداردهای جدید وب همانند HTML5 پشتیبانی می کند و نیز از شتاب دهنده سخت افزاری برای افزایش سرعت مرورگرش بهره می برد؛ بالاخره تمامی مرورگرها در یک پایه قرار گرفتند. پس زمانی که مایکروسافت اعلام نمود که IE9 برای تغییر آمده؛ شوخی نبود چرا که واقعاً این تغییر را در مقایسه با مرورگرهای IE7 ،IE8 و IE6 کاملاً احساس می کنیم. البته داستان از زمانی جذاب تر شد که سیستم عامل Chrome نیز نهایتاً به بازار عرضه گردید که اساساً سیستم عاملی مبتنی بر وب است.

    رایانش ابری در زندگی ما چه تغییراتی ایجاد می کند؟
    در گذشته کمپانی های مختلف، تمامی نرم افزارهای خود را بر روی سرورها و هاست خویش اداره می کردند و واضح است که این امر نیاز به صرف هزینه و حفظ و نگهداری شرایط در حالت ایده آل دارد. ‎از دیدگاه تجاری، می توان اینگونه گفت که این سرویس ها هم اکنون می توانند بسیاری از محاسبات خود را به سرویسهای ابری انتقال دهد و اپلیکیشنی را که می بایست بر روی سرورهای خود نصب کنند به راحتی و از طریق اینترنت در اختیار مشتریان قرار دهند. آیا شما در مورد شرکت هایی که به Google Doc سوئیچ کرده اند چیزی شنیده اید؟ این مثال نمونه کاملی از سوئیچ شرکتها از میزبانی سرورهای محلی خود به استفاده از رایانش ابری است.



    اما اگر شرکت شما بخواهد سرویسی را برای مشتریان فراهم کند چطور؟ شما می توانید امکان استفاده از رایانش ابری را با ساخت نرم افزارهایی که نیاز به نصب بر روی سرورتان ندارند اما از منابع سرور استفاده می کنند فراهم کنید. شرکتهای بزرگی همچون گوگل، مایکروسافت و آمازون امکاناتی ساخته اند که چنین خدماتی را به شما ارائه می دهند.

    ‎در سرویس دهی جدید شما برای سرور هزینه ای پرداخت نمی کنید بلکه پرداخت شما برای سی پی یو و دیگر منابعی است که نرم افزارتان از آن استفاده می کند، بنابراین مخارجتان کمتر خواهد شد و در هنگام نیاز می توانید به سرعت منابع مورد نیاز خود را ارتقا دهید.
    اين حالت را هم در نظر بگيريد كه شركتي به نام adobe ساليانه چقدر هزينه تكثير نرم افزار فتوشاپ و فروش آن در سراسر دنيا ميكند.اگر بجاي فروش آن اين نرم افزار را روي سروري بسيار قدرتمند نصب كند ودسترسي به اين نرم افزار را در اينترنت قرار دهد .آن وقت ديگه شما نيازي به خريد يك كامپيوتر قوي با داشتن رم و سي پي يو و كارت گرافيك قدرتمند و ساير ملزومات آن نداريد و با يك نت بوك ساده و اينترنت پرسرعت به راحتي با داشتن يك اكانت فتوشاپ وارد اين سرور شده و طراحي خود را انجام مي دهيد.و نيازي هم به خريد لايسنس كامل نرم افزار نداريد و هميشه هم از آخرين ور‍ژن آن نرم افزار هم بهره منديد.
    اين حالت براي شركت ادوبي هم مقرون به صرفه تر است .هزينه هاي تكثير و پخش و فروش آن به صفر ميرسد و مانند سيم كارت هاي اعتباري دائما از مشتري پول مي گيرد.
    منبع: سایت نارنجی


    Reza.D و ehsan653 سپاسگزاری کرده‌اند.

  2. #2
    نام حقيقي: Mohammad Moghaddas

    عضو عادی شناسه تصویری Moghaddas
    تاریخ عضویت
    Jan 2010
    محل سکونت
    Tehran
    نوشته
    111
    سپاسگزاری شده
    61
    سپاسگزاری کرده
    20

    اصول و مبانی رایانش ابری و تاثیرات آن در پردازش های نسل آینده

    چکيده - رايانش ابری مدل رايانشی بر پايه‌ی اينترنت است که الگويی تازه و بهينه برای عرضه، مصرف و تحويل سرويس‌های فناوری اطلاعات شامل سخت افزار، نرم افزار، اطلاعات، و ساير منابع اشتراکی رايانشی را با به‌کارگيری اينترنت ارائه می‌کند. رايانش ابری راهکارهايی برای ارائه‌ی خدمات نوظهور فناوری اطلاعات به شيوه‌های مشابه با صنايع همگانی مانند آب، برق، تلفن و غيره پيشنهاد می‌کند. در اين مقاله به معرفی پايه‌های اين موضوع نوظهور می‌پردازيم. همچنين چالش‌های پيش رو اين موضوع را بررسی خواهيم کرد.
    كليد واژه- اينترنت، پردازش، رايانش ابری، شبکه

    مقدمه
    دنیای فناوری اطلاعات و اینترنت که امروزه تبدیل به جزئی حیاتی از زندگی بشر شده، روزبه‌روز درحال گسترش است. همسو با آن، نیازهای اعضای جوامع مانند امنیت اطلاعات، پردازش سریع، دسترسی پویا و آنی و از همه مهم‌تر صرفه‌جویی در هزینه‌ها، اهمیت زیادی یافته است.
    برای مثال، سازمانی مانند ثبت اسناد، با توجه به تعداد فایل‌های حجیم اسکن شده از اسناد و مدارک، درکنار نیاز به فضای ذخیره‌سازی بالا، نیاز به منبع رایانشی قدرتمندی نیز دارد. حال در نظر بگیرید که این سازمان برای فعالیت هر کارمند، رایانه‌ای قدرتمند با نرم‌افزار خاص سازمان، به‌صورت تک لیسانس تهیه کند که مستلزم هزینه و صرف وقت زیادی خواهد بود.
    مشکل روزنامه‌ی نیویورک تایمز نمونه‌ای دیگر از این امر است. این روزنامه قصد داشت در سال 2007 تمام آرشیو روزنامه را از سال1851 (که در فرمت TIFFحدود 4 ترابایت حجم داشت)، به فرمت PDFتبدیل کرده و بر بستر وب قرار دهد.
    واضح است که در دو حالت فوق، برای به دست آوردن نتیجه بدون اتلاف وقت، به فضای ذخیره‌سازی عظیم و امنی همراه با قدرت رایانشی متناسب احتیاج است؛یعنی شرایطی که همراه با کاهش هزینه‌ها، بدون صرف زمان جهت تهیه‌ی زیرساخت سخت‌افزاری و نرم‌افزاری و نیز فضای ذخیره‌سازی و پیکربندی امن ساختار، بتوان نیاز لازم را برطرف کرد. راه حلی که امروزه در عرصه‌ی فناوری برای چنین مشکلاتی پیشنهاد می‌شود رایانش‌ ابری است. تکنولوژی ای که سال 2010 بدان نام نهاده شده و در ادامه به تعریف آن خواهیم پرداخت.


    رايانش ابری
    با توجه به گسترش شبکه‌ی جهانی اینترنت، در قرن 21 شاهد افزایش تمایل به رایانه‌های کوچکتر مانند تبلت‌ها، جهت استفاده از اینترنت هستیم که امکانات رایانشی قوی ندارند؛ بنابر این بستر رایانشی لازم باید در اینترنت پیش‌بینی شود که به‌وسیله‌ی «رایانش ابری» می‌توان این قدرت را تأمین کرد.
    رایانش ابری را می‌توان به‌کارگیری قابلیت‌های کامپیوتری بر مبنای اینترنت نامید. این قابلیت‌ها مانند نرم‌افزار، اطلاعات و منابع اشتراکی رایانشی، به‌صورت یک سرویس اینترنتی به مشتری عرضه می‌گردد. بدین صورت ذخیره‌سازی و پردازش آنلاین اطلاعات توسط سرویس‌دهنده‌های متعدد و قدرتمندی که در شبکه‌ی جهانی قرار دارند، انجام می‌گیرد و نتیجه‌ی آن به مشتری تحویل داده می شود. در رایانش ابری نرم‌افزارهای کاربردی و داده‌ها در «ابر» می‌مانند. درواقع «ابر» استعاره‌ از «اینترنت» است و وجه شباهت آن، مخفی بودن جزئیات فنی از کاربر است. بدین وسیله می‌توان داده‌ها را همواره به روز نگه‌داشت، از آن‌ها پشتیبان‌گیری کرد و از نرم‌افزارهای کاربردی به‌طور همزمان بهره جست. می‌توان گفت با توجه به این‌که امروزه، اینترنت به عنوان یک الزام با زندگی جوامع مختلف گره خورده، بنابر این رایانش ابری نیز دائماً در دسترس خواهد بود. «وینتون‌سرف» از سازندگان پروتکل اینترنت در این‌باره می‌گوید: «اینترنت بیش از پیش وارد زندگی روزمره‌ی ما شده و بخش‌های متفاوت آن را تحت تأثیر قرار داده است. به‌گونه‌ای‌که حتی می‌توان به وسیله‌ی سرویس‌های رایانش ابری، دستگاه شست‌و‌شوی ظروف را نیز مدیریت کرد» .
    بر اساس تعاریفی که بیان گشت، می‌توان ویژگی‌های کلیدی رایانش ابری را به صورت زیر برشمرد:
    · عدم وابستگی به مکان و زمان و دسترسی دائمی به علت استفاده از بستر اینترنت
    · قابل اطمینان بودن ، با توجه به وجود ابرهای پشتیبان برای مواقع خروج از سرویس ابر اصلی
    · مقیاس‌پذیری، به معنای تدارک منابع به طور پویا و مبنی بر میزان تقاضا و در نتیجه استفاده‌ی بهینه از منابع مالی
    · چندکاربره بودن ، به صورت اشتراک‌گذاری منابع و هزینه‌ها بین چند مشتری (اجرای تنها یک نرم‌افزار و استفاده‌ی همزمان چندین کاربر از آن)
    · امنیت بیشتر با توجه به تمرکز داده‌ها در سرورهای مرکزی و روال‌های امنیتی پیچیده‌تر
    · پشتیبانی مقرون به صرفه، با توجه به تمرکز منابع سخت‌افزاری و نرم‌افزاری در ابر، (عمده‌ی نیاز به پشتیبانی تنها برای سرویس‌دهنده خواهد بود.)
    · عدم نیاز کاربر به استفاده از رایانه‌ای قدرتمند با توجه به وجود سخت‌‌افزار موردنیاز در ابر
    با توجه به موارد بیان شده، تنها وظیفه‌ی رایانه‌های شخصی، برقراری ارتباط با ابر توسط اینترنت است. تنظیم ارسال داده‌ها و درخواست‌ها و هماهنگی پردازش‌ها، به وسیله‌ی میان‌افزاری چندمنظوره‌ صورت می‌گیرد.
    نکته‌ی قابل توجه این است که رایانش ابری خود صرفاً یک تکنولوژی نیست، بلکه متشکل از روش‌هایی برای کاربردی کردن مجموعه‌ای از فناوری‌ها و منابع رایانشی است؛ به همین جهت پردازش (محاسبات) ابری که اغلب معادل Cloud Computing استفاده می‌شود، ترجمه‌ای اشتباه است؛ چرا که این معادل به یکی از الگوهای رایانش‌ابری که در آن از منابع سخت‌افزاری ابر استفاده می‌شود، اطلاق می‌گردد.
    درهمین راستا، به‌عنوان کاربردی بومی از رایانش ابری، برای سازمان ثبت اسناد، استفاده از مدلی از این فناوری پیشنهاد می‌شود که در آن به‌جای نصب نرم‌افزار روی چند رایانه، تنها یک نرم‌افزار بر روی یک سرویس‌دهنده‌ی قدرتمند، یک بار اجرا و بارگذاری می‌شود و تمامی کاربران از طریق آن به فعالیت می‌پردازند. نمونه‌ای دیگر از این مدل را می‌توان در نسخه‌ی ابر آنتی‌ویروس پاندا جستجو کرد.
    مشکل روزنامه‌ی نیویورک تایمز که پیش‌تر به آن اشاره شد نیز، با استفاده از سرویس آنلاین EC2 شرکت آمازون حل شد که طی 24 ساعت توانست 11 میلیون فایل PDF تولید کند و هزینه‌ی تمام ‌شده‌ی آن تنها 240 دلار شد.

    رايانش ابری در مقايسه با رايانش مشبک
    اغلب اوقات رایانش مشبک با رایانش ابری اشتباه گرفته می‌شود، در حالی که این دو کاملاً با یکدیگر متفاوتند. رایانش مشبک ممکن است برای افراد مختلف معانی متفاوتی داشته باشد، اما در تعریفی ساده می‌توان گفت رایانش مشبک این امکان را فراهم می‌کند که بتوان با استفاده از منابع سیستم‌های متصل به شبکه و ایجاد منبع بزرگی از سرویس‌ها و امکانات، مرکزی قدرتمند به‌وجود آورد که قادر به انجام عملیات بسیار پیچیده‌ای باشد؛ به نحوی که از دید کاربران، عملیات تنها توسط یک سیستم انجام می‌شود. ناگفته نماند که در رایانش مشبک، مجموع منابع رایانشی به طور همزمان، تنها برای انجام یک عملیات استفاده می‌شوند.
    درنتیجه می‌توان گفت رایانش مشبک و رایانش ابری، ارتباط مستقیم ندارند؛ زیرا هرکدام به روشی متفاوت عمل می‌کنند. درواقع در رایانش مشبک، پروژه‌ای عظیم میان چندین رایانه تقسیم می‌شود تا از منابع آن‌ها استفاده شود، اما رایانش ابری دقیقاً برعکس عمل می‌کند به طوری که به چندین برنامه‌ی کوچک‌تر اجازه می‌دهد که همزمان اجرا شوند؛ یعنی به کمک رایانش ابری می‌توان گرید محاسباتی ساخت اما نمی‌توان از رایانش مشبک ابر رایانشی تولید کرد.
    رایانش مشبک نيازمند كاربرد نرم‌افزاري است كه بتواند يك برنامه را به چندين هزار جزء تقسيم كرده و سپس هر جزء را روي يك رايانه اجرا نمايد و در نهايت نتايج را جمع‌بندي كرده و ارائه نمايد.
    انجمن جهانی مشبک برکلیبنیان‌گذار آزمایش‌های مختلفی در این زمینه بوده است که به عنوان مثال در سال 2008 پروژه‌ای را به شرح ذیل آغاز کرد: کاربران مختلف در سراسر دنیا، به هر میزان از توان CPU خود را که آزاد و بدون استفاده مانده است، در نرم‌افزار این انجمن انتخاب کرده و به اشتراک می‌گذارند. با استفاده از مجموع این قدرت رایانشی عظیم در شبکه‌ی جهانی، آزمایش‌های تاشوندگی پروتئین جهت تولید برنجی بادوام و مرغوب صورت می‌گیرد.

    خدمات ابری
    خدماتی که رایانش ابری ارائه می‌دهد شامل 3 دسته‌ی: نرم‌افزار به عنوان سرویس، بستر به عنوان سرویس و زیرساخت به عنوان سرویس است، که در ادامه به شرح هرکدام می‌پردازیم.

    نرم‌افزار به عنوان سرويس (SaaS):
    این سرویس بنا به درخواست کاربر، به صورتی ارائه می شود که پردازشی منفرد از یک نرم افزار در محیط ابر اجرا می شود و می‌تواند همزمان به چندین کاربر نهایی سرویس‌دهی کند. به کمک این سرویس دیگر نیازی به نصب نرم‌افزار روی رایانه‌‌ی مشتری نیست و باعث تسهیل در پشتیبانی می‌شود؛ زیرا نرم‌افزار تنها روی یک سرویس‌دهنده‌ی مرکزی نصب شده و توسط آن اداره می‌شود. جهت بروزرسانی نرم‌افزار نیز، تنها نرم‌افزار سرویس‌دهنده نیاز به ارتقا دارد. بزرگ‌ترین مزیت این سرویس، دسترسی دائمی کاربر به نرم‌افزار در هر نقطه، به‌وسیله‌ی بستر اینترنت است. Google Docs، Online Photoshop، Sales force و CRMرا می‌توان مثال‌های خوبی از این شیوه دانست.

    بستر به عنوان سرويس(PaaS):
    به کمک این سرویس مشتری این امکان را دارد که نرم‌افزار خریداری شده یا ساخته شده توسط خود را، روی بستر ابری قرار دهد و آن را کنترل و تست کرده یا تغییر دهد. همچنین شرکت‌های ارائه دهنده‌ی این سرویس، کیت توسعه‌ی نرم‌افزار را جهت ایجاد بستر مناسب برای برنامه‌نویسی در اختیار مشتری قرار می‌دهند. در این حالت تنها محدودیت مشتری عدم نظارت بر زیرساخت زیرین، شبکه یا سرویش‌دهنده‌هاست. به وسیله‌ی این سرویس دیگر نیازی به خریداری سرویس‌دهنده‌ی اختصاصی و گران‌ قیمت نیست. شرکت گوگل با سرویس App Engine نمونه‌ای از این خدمات را عرضه می‌کند. همچنین مایکروسافت نیز اخیراً Azure Platform را به عنوان بستری برای رایانش ابری معرفی کرده است.

    زيرساخت به عنوان سرويس(IaaS):
    این سرویس با فراهم کردن توان پردازشی، شبکه‌ها، فضای ذخیره‌سازی و منابع پایه‌ای رایانشی، نیاز مشتری را به خرید سخت‌افزار و تجهیزات مختلف شبکه از بین می‌برد. بدین صورت کاربر قادر است سیستم‌عامل یا نرم‌افزارهای موردنظر خود را در زیرساخت ابر قرار داده، پردازش کرده یا از آن‌ها استفاده کند. باید یادآور شد که در این سرویس کاربر کنترل بیشتری نسبت به زیرساخت دارد. یکی از معروف‌ترین انواع این سرویس، خدمات رایانش ابری EC2 شرکت آمازون است.

    مدل‌های پياده‌سازی ‌رايانش ابری
    انواع روش‌های پیاده‌سازی رایانش ابری را می‌توان به 3 مدل اصلی تقسیم کرد: ابر عمومی، ابر خصوصی (داخلی) و ابر آمیخته. البته گاهی مدلی به نام ابر گروهی نیز در این دسته‌بندی قرار می‌گیرد که با توجه به کاربرد بسیار کم آن، در این نوشتار بدان پرداخته نمی‌شود.
    ابتدا به شرح مدل ابر عمومی می‌پردازیم. این مدل ساختار اصلی و استاندار اولیه‌ی رایانش ابری است که بر مبنای آن عرضه کننده‌ی خدمات از طریق اینترنت، منابع و سرویس‌های مختلف را برای عموم کاربران تدارک دیده و به میزان نیاز و تقاضا ، هزینه‌ی لازم را از مشتریان دریافت می‌کند. واضح است که مدیریت و امنیت ابر عمومی به عهده‌ی کمپانی میزبان ابر است. AmazonEC2 و IBMBlueCloud نمونه‌هایی از ابر عمومی هستند.
    نقطه‌ی مقابل ابر عمومی، ابر خصوصی است که جهت استفاده‌ی داخلی یک سازمان به‌وجود می‌آید و توسط همان سازمان مدیریت می‌شود. مزیت ابرهای خصوصی این است که با توجه به قرارگیری تجهیزات درون مرزهای سازمان، امکان کنترل بیشتر روی تمام سطوح پیاده‌سازی ابر فراهم می‌شود و در نتیجه از امنیت بیشتری برخوردار خواهد بود. البته بهره‌گیری از ابر خصوصی، باعث افزایش هزینه‌ها نسبت به استفاده از ابر عمومی است؛ چرا که نیازمند سرمایه‌گذاری سخت‌افزاری و استخدام نیروی متخصص جهت نگهداری ابر است. راه‌حل برون‌رفت برای این مشکلات استفاده از ابر خصوصی مجازی است که به کمک شبکه‌های خصوصی مجازی با بستر IPsec، قسمتی از زیرساخت یک ابر عمومی برای استفاده‌ی سازمانی خصوصی کنار گذارده می‌شود. شرکت آمازون، سرویس AmazonVPC را به همین منظور ارائه کرده‌است.
    مدل پرکاربرد و معمول دیگر، ابر آمیخته است. ساختاری که به سازمان این امکان را می‌دهد که از بعضی خدمات ابر عمومی در کنار مدیریت خدمات ابر خصوصی خویش استفاده کند. مزیت استفاده از ابر آمیخته انعطاف پذیری آن است. بدین ‌صورت که در مواقع نیاز می‌توان میزان استفاده از منابع ابر عمومی و ابر خصوصی را تغییر داد. به عنوان مثال جهت آرشیو غیرضروری سازمان، از فضای ذخیره‌سازی ابر عمومی استفاده کرد و اطلاعات مهم‌تر را در ابر خصوصی ذخیره ساخت. و یا در زمان افزایش حجم کاری، بعضی پردازش‌ها را در ابر عمومی و بعضی را در ابر خصوصی انجام داد.

    چالش‌های پيش‌روی ‌رايانش ابری
    با وجود مزایا و کاربردهای مختلفی که برای رایانش ابری بیان شد، هنوز موانع و نگرانی‌های قابل توجهی پیش‌روی این فناوری وجود دارد که در زمینه‌های مختلف به بررسی آن‌ها می‌پردازیم.
    یکی از معمول‌ترین مشکلات زمانی اتفاق می‌افتد که سازمان‌ها بودجه‌ی اندکی دارند، یا در مورد هزینه‌های سرمایه‌ای نسبت به هزینه‌های عملیاتی، انعطاف پذیری بیشتری داشته باشند. در این حالت رایانش ابری از لحاظ مالی گزینه‌ی مناسبی نخواهد بود؛ چرا که با استفاده از رایانش ابری کاهش هزینه‌ها بیشتر در سرمایه‌گذاری‌ها خواهد بود و در هزینه‌های عملیاتی کاهش چندانی صورت نمی‌گیرد.
    همچنین با توجه به این‌که بستر اصلی رایانش ابری اینترنت است و پهنای باند مناسب نیازی ضروری به حساب می‌آید، سازمان‌ها متحمل هزینه‌های بیشتری خواهند شد.
    مشکل دیگر عدم وجود استاندارد برای خدمات ابری است. با افزایش تعداد سرویس دهندگان که هرکدام به روشی خاص خدمات می‌دهند، مهاجرت به ابری دیگر نیازمند صرف وقت و هزینه‌ای بالقوه خواهد بود. این مورد باعث وابستگی کاربران به وب و ارائه دهندگان آن خواهد شد. «ریچارد استالمن» در این‌باره می‌گوید: «رایانش ابری مردم را مجبور خواهد کرد که هر روز سیستم‌های انحصاری‌تری بخرند و روز به روز هزینه‌ی بیشتری پرداخت کنند».
    برنامه نویسان نیز امروزه برای ساخت نرم‌افزاری که میلیون‌ها کاربر بتوانند مانند یک سرویس اینترنتی از آن به راحتی استفاده کنند دچار چالش‌های فراوانی شده‌اند.
    هرچند ممکن است به مرور زمان نگرانی‌های ایجاد شده برطرف گردند، اما مهم‌ترین بحث موجود امنیت و اعتماد به رایانش ابری است. در صنعت IT اولین عاملی که موفقیت یک سیستم را تضمین می‌کند، امنیت اطلاعات است. با وجود این‌که داده‌ها و اطلاعات با تمرکز در یک سرور مرکزی توسط روال‌های امنیتی پیچیده‌ای محافظت می‌شوند هنوز جامعه‌ی IT رویکردی محتاط و بی‌اعتماد نسبت به حفظ حریم خصوصی افراد دارد زیرا سکوی رایانش ابری توسط سرویس دهنده کنترل می‌شود و قادر است دسترسی کامل قانونی یا غیرقانونی به اطلاعات و سرویس‌های کاربران داشته باشد.

    منبع: «رایانش ابری» که این روزا انقدر راجبش حرف میزنن چیه؟ | ! حال نوشت


    mehdiiiii سپاسگزاری کرده است.

کلمات کلیدی در جستجوها:

کاربرد محاسبات ابری

کاربردهای محاسبات ابری

محاسبات ابری pdf

رایانش ابری.pdf

محاسبات ابری چیست؟

پردازش ابری pdf

مقایسه محاسبات ابری و گرید

امنیت محاسبات ابری.pdf

رایانش ابری doc

امنیت در محاسبات ابری

مقايسه محاسبات ابري و محاسبات گريدمحاسبات ابریتفاوت محاسبات ابری و گریدمحاسبات ابری سبزمحاسبات ابری docمحاسبات ابری سبز چیستچکیده محاسبات ابری.چکیده رایانش ابریمحاسبات ابری سبز چیست؟محاسبات ابری چکیده امنیت محاسبات ابریپیشگفتار در مورد محاسبات ابریمقاله رایانش ابریجزئيات رايانش ابريمدل های پیاده سازی رایانش ابری pdf

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •