نمایش نتایج: از شماره 1 تا 3 از مجموع 3
سپاس ها 4سپاس

موضوع: راز موفقيت جهاني گوگل

  
  1. #1
    نام حقيقي: Hanif Farahnak

    عضو ویژه
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    تهـــــران
    نوشته
    1,547
    سپاسگزاری شده
    1400
    سپاسگزاری کرده
    1174
    آيا تا به حال ، نامي به گستردگي «گوگل» وجود داشته‌ است؟ پديده‌اي كه تا شش سال پيش، موجوديت خارجي نداشت ، اما هم‌اكنون بخشي از ادبيات جهاني را به خود اختصاص داده است. همان گونه که عباراتی چون «من آن را گوگل كردم» يا «من اين را گوگل كردم» يا «تو را گوگل كردم» به كار مي‌رود. عبارت to Google به معنی به کار گیری جستجوی گوگل در اینترنت است. پروژه ایی که نخست در حد پروژه مدرسه ایی مطرح بود هم اکنون ثروتش به اندازه شرکت های جنرال موتورز و فورد رسیده است.اين واقعيت سهمی را نشان مي‌دهد كه از زمان عرضه آن در بورس در ماه آگوست گذشته، دو برابر افزايش قيمت داشته است.
    «سرجي برين»، بنيانگذار شركت «گوگل»، يك كره الكترونيكي به ما نشان داد كه نمايش‌دهنده نقاط اوج جستجوهاي انجام‌شده در جهان بود كه در هر لحظه صورت گرفته بود. دويست ميليون بار در روز، افراد در هر نقطه از جهان، از «گوگل» براي جستجو در اينترنت استفاده مي‌كنند، نظير يافتن دوست قديمي، دوستي جديد، وسيله‌اي جديد يا يك ماشين دست‌دوم؛ برخي جستجوها جدي هستند و برخي سطحي و جزيي هستند.
    با نگاهي به ادارات و شعبات گسترده «گوگل» ، در حال حاضر تصور اين مطلب را دشوار مي‌سازد كه شركت بنيانگذاري‌شده چند سال پيش، هماني است كه اساس آن، تنها توسط «برين» روسي‌تبار و «لاري پيج» ريخته شده بود و اينكه در يك گاراژ تغييرشكل ‌يافته كار مي‌كردند. برین به خاطر می آورد که میز اتاق هیئت مدیره، میز پینگ پنگ آنها هم محسوب می شد و با این حال دارای شبکه ای بود و همه چیز هم داشت.
    همانند اوائل کار؛ که آنها خود را دانشجویان ژولیده می نامیدند؛ هنوز بسياري از كاركنان «گوگل»، به دانشجويان نامرتب و ژوليده مي‌مانند و مجموعه دروني «گوگل»، بيشتر شبيه به خوابگاه دانشجويي است تا مجموعه اداري يك شركت، به گونه ایی که در ان دوچرخه ها در راهروها قرار داشته و سگ ها نیز جایشان زیر میز کار است و جو و روحیه بازی در ان به چشم می خورد. علاوه بر بازی پینگ پنگ مسابقه واليبال نيز هر روز ظهر برگزار مي‌شود.
    «برين» اينچنين شرح مي‌دهد: اينجا همان مكاني است كه ما بيشتر وقت خود را در آن مي‌گذرانيم پس براي داشتن يك زندگي مطلوب، باید رويه مطلوبي نيز براي زندگي كاري خود داشته باشيم؛ اين براي ما، چنين معني مي‌دهد كه در آن ورزش و هر چيز ديگري را بگنجانيم.
    مثلا گردش اسكي ما در جاي خودش ثابت است. ما براي ورزش اسكي، يك مرخصي و تعطيلي قرار داده ایم که شامل همه کارکنان شرکت می شود که تقریبا تعداد آنها به 3000 نفر می رسد. فکر می کنم اين تعداد نفرات براي اشغال كوه كافي باشد.
    «گوگل» اين روزها از عهده بسياري از كارها برمي‌آيد، به همين خاطر كارمندانش هم از حق انتخاب زيادي برخوردارند. هنگامي كه سهام اين شركت به صورت عمومي درآمد، 1000 نفر از كارمندان «گوگل» ميليونر شدند، به گونه‌اي كه «برين» 31 ساله و «پيج» 32 ساله به نحو قابل توجهي، هر كدام داراي ثروتي 6 ميليارد دلاري شدند. اما آنان هر كاري از دستشان برمي‌آيد، انجام مي‌دهند تا پول مايه آشفتگي و دل مشغولي‌شان نشود. «برين» در زمان شهرتش، به كارهاي روزمره شركت همان‌گونه مي‌پردازد كه پيش از اين رسيدگي مي‌كرده است. وي مي‌گويد: هر كس بر پروژه خودش متمركز است.
    وقتي گزارشگر از يكي از مهندسان اين شركت مي‌پرسد كه پيش از اين چه نقشه‌اي در سر داشته است، اين مهندس گفت كه تصميم گرفتم، تمام جوراب‌هاي خودم را دور انداخته و جوراب‌هايي نو بخرم كه همه لباس‌هايم با هم جور درآيند. اين در حالي است كه شايد اين فكر در ميان تمامي كارمندان وجود داشته باشد. در هر حال اين تنها مورد ولخرجي است كه در اين مجموعه مي‌توان ديد.
    «برين» مي‌گويد كه هنوز سوار ماشين كوچك ژاپني خود مي‌شود و اگر كسي در «گوگل» سوار ماشين فراري يا پورشه شود، احتمالا از شركت بيرون انداخته مي‌شود. اين حرف را «جان باتل»، موجر و پيمانكار شركت‌هاي «سيليكون ولي» می زند که به مدت 20 سال کار شرکت های اینچنینی را دنبال می کرده است.
    او مي‌گويد: تصورات زیادی در مورد رمز موفقيت «گوگل» وجود دارد كه همه آنها به مسئله خلاقيت و ابتكار، اينترنت، اعتماد و اطمينان كاركنان برمي‌گردد و اينكه به فروش سهام خود يا به ثروتمند شدن سريعشان نمي‌انديشند.
    در اين شركت، فرهنگ خاصي حاكم است، مثلا اگر كسي بخواهد يك اتومبيل كروكي مرسدس بنز نو بخرد و با صداي استريويي رانندگي كرده و چند روز كاري را به خاطر پولدار شدن تعطيل كند، رفتار قابل قبولي در «گوگل» به شمار نمي‌آيد. او مي‌گويد: به من اعتماد كنيد، اگرچه در سر هر كدام از آنها انديشه خريد يك اتومبيل كروكي مرسدس می گذرد، بله اما همیشه با آن مقابله می کند.
    همچنان كه اين شركت در كار خود پيشرفت مي‌كند، كارمندان آن نیز به خاطر پول، دچار آشفتگي و حواس‌ پرتي نمي‌شوند. در جريان عرضه سهام «گوگل»، نزديك بود اين شركت از هم گسسته شود كه بيشتر به دليل ارائه محصولات جديد در هر هفته بوده است! از آن جمله دسك‌تاپ اختصاصي «گوگل»، قفل جديد و برنامه جستجوي ميليون‌ها كتاب از طریق اینترنت می باشد. «مریسا مایزر» ؛ مدیر گوگل به ما نشان داد که چگونه می توان هر عکس هوایی را با هر آدرسی پیدا کرد.
    مردم هميشه از ما مي‌پرسند كه «گوگل» چگونه پولدار مي‌شود. «مايرز» در حالي كه از طريق «گوگل» به جستجوي كلمه «گل‌ها» مي‌پردازد، به ما نشان مي‌دهد، چطور در سمت چپ صفحه نمايش «گوگل»، 10 سايت مربوط به گل‌ها ظاهر مي‌شود. در سمت راست صفحه، مواردي است كه «گوگل» آنها را لينك‌هاي پشتيبان، مي‌خواند. (دراین مورد مقالات دیگری هم در سایت میکرو رایانه وجود دارد، به فهرست مقالات رجوع کنید) او مي‌گويد: اينها همان موارد پولسازي است كه برخي مردم خواهان شناختن آنها هستند. وقتي يك نفر بر يكي از لينك‌هاي پشتيبان‌يافته كليك مي‌كند، از سوي آن شركت براي «گوگل» پول واريز مي‌شود. اين ايده يك تحول است؛ از يك سو، ارائه تبليغ به مخاطب وجود دارد و از سوي ديگر، شخصي نیز هست كه خواهان فروش آن چيزي است كه مخاطبش مي‌خواهد. براي هر كليك، 5 تا 10 سنت در نظر گرفته شده است كه تقريبا هر كس از عهده آن برمي‌آيد.
    «اريك اشميت» 49 ساله كه در سال 2001 استخدام شد و به عنوان رئيس هيأت مديره گمارده شد، مي‌گويد كه قدرت بالقوه تبليغ‌كنندگان تقريبا نامحدود است. مدارك زيادي وجود دارد كه شركت‌هايي كه عضو «گوگل» هستند، از نوعي قدرت تجاري جديد نسبت به شركت‌هاي بسيار كوچك برخوردار مي‌شوند كه در آن زمينه مناسب، مردم همديگر را پيدا مي‌كنند. اما فرق آن با گذشته اين است كه از مكانيزم‌هاي سنتي تبليغات مثل تلويزيون يا راديو استفاده نمي‌شود.
    يك مثال، يكي از دوستانم به نام پيتر، كارت اعتباري خود را وارد كرد و 50 دلار براي يك لينك پشتيبان‌يافته، واريز كرد و براي نوع خاصي از قاليچه كه همسرش آن را مي‌بافد، آگهي داد. من به او گفتم كه حتما با من تماس بگيرد و از آخرين خبر مرا مطلع سازد. پيتر هم مرا باخبر كرد و گفت: من و همسرم بسيار به وجد آمديم كه با 50 دلار، اين همه مشتري به دست آورديم. من هم گفتم كه بسيار خوب است، چقدر عايدتان شد؟ او گفت 100 دلار و من هم به آنها گفتم كه چه درآمد عجيب و شگفت‌انگيزي! دوست من پيتر، تنها با يك مشكل مواجه بود و آن اين بود كه همسرش تنها مي‌توانست سالي يك قاليچه ببافد.

    اما ميليون‌ها نفر مثل پيتر وجود دارند و ميلياردها نفر نيز از نظر سرمايه و درآمد در دنيا يافت مي‌شوند، «بيل گيتس»، مؤسس «مايكروسافت» تأييد مي‌كند: «گوگل» تلنگري براي ما در موضوع جستجوي اينترنتي بود. البته گيتس اين وضع را نمي‌پسندد. بنابراين نسخه اصلي يك موتور جستجوي مايكروسافت را عرضه كرده است.
    «اشميت» مي‌گويد، «گوگل» هيچ احساس فشاري بر خود نمي‌كند. به عقيده او، كاملا امكان آن وجود دارد كه رقباي فعلي بتوانند حداقل براي چند سالي به خوبي با يكديگر رقابت نموده و همزيستي داشته باشند.
    استراتژي «گوگل» آن است كه تهديدات را از سوي «گيتس» حقير و ناچيز شمارد، اما به معناي اين نيست كه «گوگل» قصد عقب‌نشيني داشته باشد. محصول جديد شركت، يك قطعه نرم‌افزاري با عنوان دسك‌تاپ «گوگل»، تمامي فايل‌ها را در كامپيوتر شما سازماندهي مي‌كند كه اين يكي از كارهايي است كه برنامه ويندوز مايكروسافت هم‌اكنون آن را انجام مي‌دهد. بر پايه گفته ماتل، دسك‌تاپ «گوگل»، نوعي مبارزه‌طلبي مستقيم در برابر مايكروسافت است. هيچ جاي سؤالي هم در مورد آن نيست.
    «گوگل» دارد به دنبال مايكروسافت حركت مي‌كند، اما آنها هرگز نمي‌گويند كه دارند چنين كاري را انجام مي‌دهند، زيرا نمي‌خواهند ديگران آنها را «مقلد» بخوانند؛ بلكه مي‌خواهند مستقل عمل كنند و بنابراين جنگ آغاز شده است؛ با گوگلي كه سربازانش سريع‌تر از سربازان مايكروسافت، نوآوري و ابتكار به خرج مي‌دهند. «اشميت» مي‌گويد: همه تصور مي‌كنند كه ما مشغول رقابت در جنگ قبلي خود هستيم، در حالي كه حقيقت امر آن است كه قصد داريم چيزهاي جديد اختراع كنيم. اين روش كار «گوگل» است. هر ايده‌اي كه من درباره به وجود آوردن يك محصول جديد دارم، از ايده‌‌هايي ناشي مي‌شود كه در گذشته داشتم. اما اين نبوع «گوگل» در ابتدا از كجا ناشي شده است و «گوگل» به كجا مي‌رود؟

    «برين» و «پيج» هنوز به طور مشترك در دفتر كوچك رؤساي شركت با يكديگر كار مي‌كنند. آنها هميشه به همين روش با هم كار كرده‌اند و درست مثل آن زماني كه آنها تنها كارمندان «گوگل» به شمار مي‌رفتند، تصميمات اساسي و اصلي را با يكديگر مي‌گيرند و شخصا به خدمت گرفتن هر كارمند جديد را به تأييد و تصويب مي‌رسانند. اين دو نفر از خانواده‌هاي باهوش مي‌باشند. پدر «پيج» استاد علوم كامپيوتري است و پدر «برين» استاد رياضيات است.
    آنها تا حدودي هم به هم شباهت دارند اما از نظر ابعاد شخصيتي، متضاد يكديگرند. «پيج» خجالتي و تقريبان درون‌گراست و «برين» نسبت به او برون‌گراتر است. حتي يك چيزي در حدود شومن‌هاست! چيزي كه حقيقتا «پيج» و «برين» را نسبت به ديگران برتري مي‌بخشد، نوشتن كد برنامه‌هاي كامپيوتري است. آنها زماني كه دانشجوي مقطع دكترا در دانشگاه استانفورد بودند، با يكديگر آشنا شدند. در آنجا هر دوي آنها درصدد يافتن راهي براي دسترسي آسان‌تر اطلاعات از طريق اينترنت بودند. آنها دريافته بودند كه بسياري از موتورهاي جستجوي قابل دسترسي در آن زمان، كاربران را با يك ليست سازمان نيافته گيج‌كننده از سايت‌هاي مختلف روبرو مي‌ساخت كه دربردارنده تمامي كلمات مورد جستجوي كاربر بودند.

    شگرد «پيج» و «برين» يك سري الگوريتم‌ها و كدهاي نرم‌افزاري بود كه يك سيستم طبقه‌‌بندي مرتبط با اينترنت را به وجود آورد. آنها نرم‌افزار خود را در كامپيوترهاي مدرسه نصب نمودند. سپس يك موتور جستجوي آزمايشي به وجود آوردند كه نام آن را «گوگل» گذاشتند كه در واقع شكل تغييريافته كلمه «گوگل» بود كه معناي عبارت رياضي 1 بعد از 100 تا صفر است.
    «برين» مي‌گويد، ما تنها به تعداد كمي از دوستان خود اجازه داديم كه با آن آشنا شوند، به طوري كه مي‌توانستند به شبكه كامپيوتري ما رجوع كرده، موتور جستجو را آزمايش كرده و آن را خوب امتحان و بررسي كنند و بعد افراد بيشتري شروع به استفاده از آن كردند و به اين شكل اين كلمه پخش شد. در حقيقت ما در نقطه شروع كار خود بوديم و آن كامپيوترها براي كار ما كافي نبودند.

    بنابراين «برين» و «پيچ» شروع به ساخت كامپيوترهاي خودشان كردند و به اداره مركزي جهاني خود كه يك گاراژ بيشتر نبود، نقل مكان كردند. «برين» مي‌گويد ما خيلي محافظه‌كار بوديم، ما افراد زيادي را براي كار استخدام نكرديم، ما مثل ديگر سايت‌هاي اينترنتي از تبليغات فوتبال آمریکایی (Super Bowl) بهره نمی بریم. آقای باتل می گوید در اواخر سال 2000، گوگل یکی از نجات دهندگان پیکر نیمه جان اینترنت بود و در حال حاضر این کشتی ، نیازمند استخدام برخی از درخشان ترین استعدادها و بهترین مهندسان است.
    امري متفاوت كه در مورد «گوگل» وجود داشت، شعار اين شركت بود كه معتقد است هيچ‌گونه اقدام غيرواقعي و خلاف انجام نشود. «برين» مي‌گويد: ما سعي كرديم كه عمليات را در برخي مواقع، به طور خلاصه درآوريم. به اين ترتيب كه تبليغات را با نتايج جستجو تركيب نكرديم. (در این مورد مقالاتی درتالار گفتگوی سایت میکرو رایانه وجود دارد)ما هميشه تبليغ آشكار را در طرف پايين صفحه قرار داده‌ايم. تا به امروز «گوگل» از تبليغات تلويزيوني براي خود بهره نبرده است و شهرت آن به واسطه كلمه «گوگل» است كه دهان به دهان در دنيا گسترش پيدا كرده است.

    «اشميت» مي‌گويد: ما تا به حال نفهميده‌ايم چگونه مي‌توان قضاوت اخلاقي و ارزشي در مورد اطلاعات داشت؟ و همچنين نمي‌توان حجم وسيعي از اطلاعات موثق و عمومي و تاريخ‌دار را از يكديگر تفكيك كرد.
    «باتل» مي‌گويد: هم‌اكنون مطلب مهم در «گوگل»، ادامه موفقيت گسترده و انفجاري شركت است. ماشين پيشرفت «گوگل» با چنان سرعتي در حركت است كه هر لحظه بيم آن مي‌رود كه از جا در رفته و چرخ‌هاي آن جدا شود.
    اداره و كنترل شركتي مثل «گوگل» كه به سرعت در حال رشد و ترقي است، بسيار سخت و مشكل است. «اشميت» آن را دشمن داخلي خوانده و مي‌گويد كه نگراني هر روزه ما در اين مورد است. به عنوان مثال گوگل هر هفته 25 نفر را به خدمت می گیرد و بیش از هزار رزرو در روز دریافت می کند، اما با این حال آنها همچنان سختگیرانه عمل می کنند.

    «گوگل» همچنان از آزمون‌هاي ارزيابي خود كه در مجله‌هاي عملي گنجانده شده است، بهره مي‌گيرد و به اميد آن است كه مغزهاي بزرگي پيدا شوند كه بتوانند سخت‌ترين مسائل مطرح‌شده را حل كنند. پس از گرفتن يك نمره خوب در امتحان، مصاحبه به عمل مي‌آيد كه يكي پس از ديگري است.
    به تازگي يكي از موارد استخدامي، 14 مرحله مصاحبه داشته است كه توسط اداره روابط عمومي اين شركت به عمل آمد. نخستين باري كه افراد براي كار به خدمت گرفته مي‌شوند، «گوگل» از همه راه‌هاي ممكن بهره مي‌برد تا اين افراد، خوشحال و راضي نگه داشته شوند. در مجموعه «گوگل» جوي حاكم است كه در آن گويي هر روز يك ميهماني برپاست، كافه ترياي عجيبي دارد كه در آن انواع غذاي مكزيكي، اسپانيايي، چيني و هندي و هر نوع غذاي ديگر سرو مي‌شود.
    همچنين براي كارمندان، امكانات ناهار مجاني در نظر گرفته شده است، به نحوي كه كارمندان غذاي خود را گرفته و بر سر ميز كار خود صرف مي‌كنند، به اين ترتيب براي «گوگل» صرفه پولي و مالي به وجود مي‌آيد.
    يكي از مسئولان «گوگل» مي‌گويد: يكي از ايده‌هايي كه ما داريم روي آن كار مي‌كنيم، ترجمه ماشيني است. ما قويا بر اين باوريم كه اطلاعات به حد كافي در شبكه موجود است و در دنياي كنوني، اين امكان براي ما وجود دارد كه به طور اتوماتيك زباني را به زباني ديگر ترجمه كنيم.
    هدف ديگر ما اين است كه نمايش‌هاي تلويزيوني و ويديوكلوپ‌ها نيز در شبكه قابل جستجو گردند؛ هم‌اكنون «گوگل» تيم‌هايي را براي انجام انواع ايده‌هاي انفجاري در دنيا در نظر گرفته است.
    «گوگل» كاملا در حال حركت به سمتي است كه در آن محصول جديدي را مورد آزمايش قرار دهد تا اين امكان براي مردم فراهم شود كه پيغام‌هاي متني كوتاه خود را از تلفن‌هاي همراه بفرستند و پاسخي فوري به جستجو دهند. اين مورد تنها در حد يك ايده است، اما با انجام آن هر كسي كه داراي تلفن همراه پيغام‌گذار است، مي‌تواند از آن استفاده كند.

    اگر چيزي هم در آينده كاري «گوگل» وجود داشته باشد، «برين» آن را نخواهد گفت. اما براي «برين» يك آرزوي ديگر هم وجود دارد و آن اين است كه دوره PHD خود را به اتمام برساند و همان‌گونه كه خودش مي‌گويد، مادرش در طول هفته بارها اين مسئله را به او گوشزد مي‌كند. «برين» مي‌گويد كه واقعا قصد انجام آن را دارد، اما هنوز يك جاي خالي در وقت وي براي انجام اين كار به دست نيامده است.

    درباره گوگل بیشتر بدانیم
    در حالی که گوگل گزارش داده است که سود سه ماهه اش رشد بی سابقه ای داشته و در نتيجه ارزش سهام اين جستجوگر اينترنتی از مرز صد ميليارد دلار گذشته است، بی بی سی تحقيق می کند که استراتژی تجاری اين شرکت رازدار چيست.

    گوگل پولدار است خيلی پولدار
    بعد از دو بار عرضه سهام، اين شرکت بيش از هفت و نيم ميليارد دلار در بانک پول دارد و ارزش سهامش به 117 ميليارد دلار می رسد. گوگل در 9 ماه نخست سال جاری ميلادی يک و نيم ميليارد دلار (بدون کسر ماليات) به دست آورده که برای شرکتی که همين چند روز پيش هفتمين سالگرد تاسيس خود را جشن گرفت، خيلی خوب است.
    فناوری گوگل شايد بر پايه لگاريتم توليد سفينه استوار باشد، ولی رمز موفقيت اين شرکت، ساده است: بهترين جستجوگر را در دنيای ديجيتال ارايه دهيد و کنار نتايج جستجو، آگهی هايی قرار دهيد که با دقت برای برآوردن نيازهای کاربران انتخاب شده اند.
    تا چندی پيش، تبليغات اينترنتی رو به زوال تلقی می شد. اما آگهی های گوگل می تواند توازن مناسبی بين مطالب مفيد و ناخواسته برقرار کند. کافی است در گوگل به دنبال هتل بگرديد تا صفحه نتايج جستجويتان مملو از پيوندهای اسپانسردار شود که در واقع آگهی ها کوچکی است که ظاهرا آنچه را به دنبالش می گرديد، معرفی می کند.
    ماشین پولسازی
    اگر روی يکی از آنها کليک کنيد، ماشين پولسازی گوگل به حرکت درمی آيد. هر کلیک 50 سنت به حساب این شرکت واریز می کند، هرچند برخی از کلید واژه ها گرانترند. بسياری از درآمد گوگل را سايت خود اين شرکت تامين می کند ولی مبلغ قابل ملاحظه ای نيز از مشارکت اين جستجوگر با شرکتهای ديگر مانند آمريکن آنلاين برای به نمايش گذاشتن آگهی های گوگل حاصل می شود. اريک اشميت، مدير اجرايی گوگل، می گويد: آگهی ها واقعا ارزش دارند، به شرط آن که آگهی مناسب را به نمايش بگذاريد.
    اما گوگل غير از تبليغات، چه کار می کند؟
    اين شرکت به رازداری معروف است. بنابراين ناظران ناگزيرند درباره استراتژی اين شرکت با تجزيه و تحليل مجموعه سرگيجه آوری از خدمات و ابزارهايی که در چند سال اخير ارايه می دهد، قضاوت کنند. برخی از اين خدمات عبارتند از:
    جستجوگر يکپارچه رايانه، جی ميل برای ايميل، پيکاسا برای ويرايش عکس، تلفن اينترنتی، خبرخوان RSS، فضا برای وبلاگ، اخبار، فروگل برای مقايسه قيمتها، نقشه، تصاوير ماهواره ای، ترجمه اينترنتی، جستجوگرهای تخصصی برای عکس، ويدئو، اطلاعات محلی و .... (دراین موارد مقالات متعددی در سایت میکرو رایانه وجود دارد، به فهرست مقالات رجوع کنید) همچنين اين شرکت مشغول ارايه سيستم پرداخت اينترنتی است و اخيرا اعلام کرد با شرکت سان مايکروسيستمز قرارداد بسته است تا بتواند نرم افزارهای اداری را رايگان در اختيار کاربران قرار دهد.
    سازماندهی اطلاعات
    بلندپروازيهای بين المللی گوگل مسلما حد و مرز نمی شناسد. همين حالا می توان خدمات را به 109 زبان دريافت کرد و بسياری از کشورهای جهان از مزيت وب سايت محلی گوگل برخوردارند. نيکش آرورا، عضو هيات مديره گوگل و مسئول عملياتهای اروپايی اين شرکت به بی بی سی می گويد: ما سه و نيم سال پيش در اروپا فعاليت نداشتيم. فقط يک نفر در کاليفرنيا داشتيم که مسئوليت امور اروپا را بر عهده داشت.
    با اين حال وی می گويد که گوگل از روند گسترش بين المللی شدن محصولاتش راضی نيست. پس آيا گوگل می خواهد مايکروسافت جديد باشد؟
    آقای آرورا نمی تواند فرضيه های توطئه را بزدايد. وی می گويد که اين شرکت صرفا به رسالتی که بنيانگذارانش لری پيج و سرگئی برين بيان کرده اند، وفادار است: سازماندهی اطلاعات جهان و قرار دادن اطلاعات مفيد در دسترس جهانيان. و شعار معروف اين شرکت: پليد نباشيد.
    تکامل يا سردرگمی
    چقدر طول می کشد تا اطلاعات جهان سروسامان بگيرد؟ اريک اشميت با اشاره به حساب و کتابی که بنيانگذاران نابغه اين شرکت انجام داده اند، می گويد: سيصد سال. اما گوگل تمرکز خود را به چه چيزی معطوف کرده است؟ چرا گوگل اين همه ابزار جور به جور عرضه می کند که تعامل يک کاربر با ديگری بندرت شباهت دارد؟ آقای آرورا اذعان می کند الان همه چيز به همديگر چفت و بست نشده اند، ولی تاکيد دارد ما آهسته و پيوسته آنها را با هم جفت می کنيم.
    به گفته وی، تمام ابزارها و سرويسهای گوگل دو منظور را دنبال می کنند. آنها به کاربران کمک می کنند:
    1) همه اطلاعات موجود را سازماندهی کنند،
    2) اين اطلاعات را در اختيار ديگران نيز بگذارند.
    شايد فرهنگ داخلی گوگل رويکرد آشفته اين شرکت را توجيه کند. هر کسی در اين شرکت ايده جالبی بيابد، آن را به روی کاغذ می آورد و اگر قابل توجه باشد، مهندسان گوگل متعهد می شوند که پاره ای از وقت خود را به آن اختصاص دهند.
    آقای آرورا می گويد: پيشنهاد ما به شيوه ای دموکراتيک تکامل می يابد و وقتی محصول خوبی بپرورانيم، الگويی تجاری برايش پيدا خواهيم کرد. در اکثر موارد، اين الگو حول فروش آگهی ها می گردد.
    اعتراض ها
    به موازات رشد جهانی گوگل، خواهی نخواهی صدای برخی درمی آيد. ناشران و نويسندگان از گوگل شکايت کرده اند تا مانع از طرح اين شرکت برای اسکن کردن ميليونها جلد کتاب شوند. آنها می ترسند حق مولف نقض شود.
    همچنين گوگل در بريتانيا و آلمان ناچار شد به دليل ادعای رقبا، از فکر عرضه مستقيم خدمات جی ميل منصرف شود. در چين ابتدا منتقدان اين کشور گوگل را متهم کردند که با دولت برای سانسور اينترنت همدستی می کند و بعد خود دولت به اين شرکت به دليل نوشتن نام تايوان به عنوان يک کشور در نقشه هايش پرخاش کرد. حاميان حريم شخصی نيز نگران انباشته شدن کوهی از اطلاعات شخصی و مالی در پايگاه های اطلاعاتی اين شرکت هستند.
    بعلاوه، هرگاه گوگل لگاريتم جستجوگر خود را قدری تغيير می دهد، مهندسان اين شرکت در کاليفرنيا با موج خشم هزاران فروشگاه اينترنتی مواجه می شوند که اسامی شان از صفحه اول نتايج جستجوها حذف شده است.

    رقابت با ياهو و مايکروسافت
    به اين مشکلات، بايد رقابت با دو غول اينترنت ياهو و مايکروسافت را نيز افزود. رقابت با ياهو آشکار است زيرا هر دو شرکت در زمينه آگهی های جستجوگر فعالند.
    ياهو چندين رقيب کوچک را خريده است تا بتواند سد راه رشد گوگل شود. مهمترين خريدش Overture بود، شرکتی که ايده آگهی های اينترنتی مبتنی بر جستجو را ابداع کرد.
    ياهو با تاکيدی تازه بر ارايه محتوای انحصاری اميدوار است بتواند کاربران گوگل را برباید. در همين حال مايکروسافت نگران آن است که گوگل پا را فراتر از کسب و کار جستجوی اينترنتی بگذارد. جيم استيل، رييس شرکت salesforce که در زمينه نرم افزارهای سفارشی فعاليت می کند، می گويد: گوگل برای مايکروسافت تهديدآميز است، همانطور که مايکروسافت برای آی بی ام يک تهديد بود.
    در حقيقت برخی از پروژه های گوگل می تواند منابع مهم درآمد بزرگترين شرکت نرم افزارسازی جهان را تضعيف کند. از همين رو، مديران مايکروسافت نگرانند.
    استيو بالمر، مدير اجرايی اين شرکت اخيرا گفته بود که دوست دارد گوگل را بکشد و بيل گيتس، بنيانگذار اين شرکت مکررا می گويد که می خواهد با تکوين يک موتور جستجوگر بهتر، گوگل را از گردونه رقابت بيرون کند.

    تلاش بی وقفه
    پاسخ گوگل سرمايه گذاری هنگفت در کسب و کار جستجوگرهاست. اين شرکت بتازگی خبر داد که می خواهد دفتر مرکزی خود موسوم به Googleplex را حسابی توسعه دهد. آقای آرورا می گويد: ما اين چالش را درک می کنيم و تمام تلاشمان را برای رقابت بکار می گيريم. ما 70 درصد بودجه تحقيق و توسعه خود را به جستجو اختصاص داده ايم و حدود دو هزار مهندس دارند روی آن کار می کنند.
    اما گوگل با مشکلی ساده مواجه است. اگر مهندسانش عقب بمانند، رقبا با يک کليک از راه می رسند. آقای آرورا اذعان می کند: اگر مصرف کنندگان تفاوت محسوسی در کيفيت ما با جستجوگرهای رقيب احساس کنند، ناپديد خواهند شد.
    اينجاست که همه ابزارهای ريز و درشت گوگل به کار می آيد. اما در حالی که هم ياهو و هم مايکروسافت سخت در تعقيب هستند، گوگل بايد عجله کند تا ابزارهای مجزای خود را يکپارچه سازد. آقای آرورا می گويد: ما طفلی هفت ساله هستيم، ولی بايد خيلی سريع رشد يابيم.

    چند خبر اقتصادی درباره گوگل
    ارزش گوگل 117 میلیارد دلار شد.
    ارزش سهام گوگل، بزرگترين شرکت رسانه ای جهان، در ميان خوش بينی درباره افزايش تبليغات اينترنتی در فصل تعطيلات و رشد سريع، برای اولين بار از مرز 400 دلار گذشت. اين موتور جستجوگر در اوت 2004 سهام خود را به قيمت 85 دلار شناور کرد و در اين 15 ماه همواره بهتر از پيش بينی تحليلگران سود کسب کرده است.
    در معاملات اخیر ارزش هر سهم اين شرکت به 403 دلار رسيد و بدين ترتيب ارزش بازاری اش به بيش از 117 میلیارد دلارد بالغ شد. اين رقم به مراتب بيشتر از مجموع ارزش ياهو و آمازون است! ارزش سهام گوگل در پايان داد و ستدهای 17 نوامبر 402 دلار و 57 سنت است. سهام ياهو نيز بيش از سه درصد رشد داشت و بالای چهل و يک دلار ماند.
    گوگل از زمانی که به شرکت سهامی عام تبديل شده، با بحران مالی مواجه نشده و از همين رو سهامش مشتريان فراوانی دارد، هرچند مقامات اين شرکت هشدار داده اند که رشد اين جستجوگر خواه ناخواه کند خواهد شد.
    تحليلگران نيز نگرانند که اگر آن لحظه فرابرسد، سقوط ارزش سهام گوگل سرگيجه آور خواهد بود. علاوه بر گوگل، ارزش سهام ياهو نيز به بالاترين حد در يک سال اخير رسيد که نشانگر اقبال سرمايه گذاران به سهام شرکتهای مرتبط با فناوری پيشرفته است. کارشناسان ارزش این شرکتها را کاذب نمی دانند ولی باز از تکرار تاريخ هراس دارند.
    در اواخر دهه 1990 ترکيدن حباب شرکتهای اينترنتی سبب شد سهامداران هشت تريليون دلار زيان کنند. گوگل در اواخر اکتبر اعلام کرد سود خالصش در سه ماهه منتهی به 30 سپتامبر از 52 ميليون دلار در مدت مشابه سال پيش به 381 ميليون دلار افزايش يافته و درآمدش در سه ماهه سوم با 96 درصد جهش نسبت به سال پيش به بيش از يک و نيم ميليارد دلار بالغ شده است.
    گوگل می گويد ارايه محصولات جديد از جمله چت و تقويت سرويس ارايه نقشه در خلال تابستان که فصل کم باری برای شرکتهای اينترنتی است، کاربران بيشتری را جذب کرده است. اين شرکت همچنين اعلام کرد که دو دفتر در برزيل و مکزيک داير کرده تا به آگهی دهندگان آمريکای لاتين نزديکتر شود.
    گوگل بانکدار اينترنتی می شود
    جستجوگر اينترنتی گوگل آماده می شود تا امسال يک سيستم پرداخت الکترونيکی را به مشتريانش ارايه دهد که کارشناسان پيش بينی می کنند نه تنها درآمد اين شرکت را تقويت می کند، بلکه تهديدی مالی برای يکی از بزرگترين آگهی دهندگانش، سايت eBay خواهد بود.
    روزنامه وال استريت ژورنال اين خبر را به نقل از منابع آشنا با گوگل منتشر کرد ولی جزييات بيشتری ارايه نداد. سخنگوی گوگل، بزرگترين شرکت رسانه ای جهان، نيز حاضر نشد توضيح دهد اين استراتژی به چه مفهومی خواهد بود. احتمال ورود اين شرکت اينترنتی به عرصه نقل و انتقال الکترونيکی پول می تواند رقابت شديد با سيستم PayPal متعلق به حراجی eBay براه اندازد. پايپر جفرای، تحليلگر اينترنت که تحولات هردو سايت را از نزديک دنبال می کند، گفت: اين سرويس می تواند ضربه منفی بسيار بزرگی برای eBay باشد.
    منابع مطلع می گويند گوگل در ماه آوريل شرکتی به نام بنگاه پرداخت گوگل تاسيس کرد که عملياتش را با رمز Google Wallet آغاز خواهد کرد. کاربران می توانند از کيف الکترونيکی خود که نوعی اعتبار است، هزينه ها را به صورت آنلاين بپردازد. در ساليان اخير کابران اينترنت بر هراس خود از نقل و انتقال الکترونيکی پول غلبه کرده اند. گوگل به دليل داشتن شمار زيادی مشترک از جمله برای سرويس ايميل خود می تواند خدمات پرداختی خود را با حداقل هزينه تبليغ کند.
    بزرگترين شرکت رسانه ای دنيا می تواند در کنار اين سرويس پرداخت، اطلاعات بازاريابی ارزشمندی به دست آورد که نشان می دهد کاربران پول خود را صرف چه چيزهايی می کنند. آنگاه اين جستجوگر می تواند برای آن موارد آگهی بگيرد. تحليلگران احتمال می دهند اين جستجوگر تنها به دنبال کابران عادی نيست، بلکه می خواهد صاحبان وب سايتها را نيز جذب کند. اغلب اين افراد خواهان شيوه ای آسان برای دريافت پول از طريق کارتهای اعتباری هستند.
    سرويس پی پل در سه ماهه اول امسال 233 ميليون دلار يا 32 درصد درآمد حراجی eBay را تامين کرده بود. اين شرکت که دفتر مرکزی اش در سن خوزه آمريکاست، در سال 2002 پی پل را به مبلغ يک ميليارد و 300 میلیون دلار خرید.
    در اين سرويس از نقل و انتقال پول بين دو حساب بانکی يا کارت اعتباری کارمزد دريافت می شود. پی پل بيش از 70 ميليون مشترک دارد که می توانند به 45 کشور پول بفرستند. پيش بينی می شود امسال پی پل بيش از يک ميليارد دلار درآمد داشته باشد.
    کارشناسان احتمال می دهند با آمدن گوگل به صنعت بانکداری اينترنتی، وابستگی درآمد اين شرکت به تبليغات کمتر خواهد شد. اين جستجوگر در سه ماهه اول سال جاری ميلادی تقريبا تمام درآمد يک ميليارد و 620 میلیون دلاری خود را از آگهی های متنی به دست آورده است. کسانی که حراجهای سايت eBay را اداره می کنند، از خريداران بزرگ آگهی های گوگل هستند.
    درحال حاضر ارزش گوگل به 117 ميليارد دلار رسيده و بدين ترتيب اين شرکت اينترنتی بالاتر از تايم وارنر با 78 ميليارد دلار می ايستد. اين رشد ارزش سهام در حالی اتفاق افتاده است که فروش ساليانه گوگل تنها به سه ميليارد و 200 ميليون دلار رسيد که با درآمد 42 ميليارد دلاری تايم وارنر قابل قياس نيست.
    گوگل در حالی به با ارزش ترين شرکت رسانه ای جهان تبديل شده است که تنها ده ماه از عرضه سهام آن می گذرد. هنگامی که سهام گوگل اولين بار در اوت 2004 پذيره نويسی شد، ارزش آن 85 دلار برای هر سهم تعيين شده بود.
    گوگل برای تقويت سلطه خود بر بازار جستجوگرها ابتکارهای جالبی را اعلام کرده که يکی از آنها امکان جستجو در اينترنت به زبان رمانش است. تنها ۳۵ هزار نفر از ساکنان کوهستانهای جنوب شرقی سوئيس به اين زبان صحبت می کنند.
    اين شرکت همچنين خبر داد که دارندگان موبايل های برخوردار از خدمات اينترنت می توانند هنگام جستجو در اين سايت فقط نتايجی را مطالبه کنند که با مرورگرهای مخصوص گوشی تلفن همراه سازگار است.
    تاکنون گوگل ترکيبی از خدمات پراکنده را ارايه داده است، اما رقبای اين شرکت آمريکايی محتوای خود را در يک صفحه شخصی عرضه کرده اند.
    گوگل بيشتر درآمدش را از محل آگهی های متنی بدست می آورد که در کنار نتايج جستجوهايش نمايان می شود. (در این مورد مقالاتی درتالار گفتگوی سایت میکرو رایانه وجود دارد) گوگل در ماه آوريل خبر داد که درآمدش در سه ماهه نخست سال جاری ميلادی شش برابر رشد کرده و به 936 میلیون دلار رسیده است. اين شرکت اعلام کرد که کاربران بيشتری روی آگهی های جستجوگر گوگل کليک کرده اند و آگهی دهندگان بيشتری در آمريکا و ساير کشورها به تبليغات اينترنتی روی آورده اند.
    سود خالص گوگل در سه ماه اول 2005 از 64 ميليون دلار به 963 ميليون دلار افزايش يافت و يک دلار و 39 سنت را نصيب هر سهم کرد. در همين مدت، درآمد ناخالص اين شرکت آمريکايی از 651 ميليون دلار به يک ميليارد و 620 ميليون دلار بالغ شد.

    منبع : microrayaneh



    موضوعات مشابه:
    th95، yogishiip، mrpa و 1 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.
    hanif.farahnak [a t] gmail.com

  2. #2
    نام حقيقي: علی منصوری

    عضو عادی شناسه تصویری mrpa
    تاریخ عضویت
    Feb 2010
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    203
    سپاسگزاری شده
    15
    سپاسگزاری کرده
    65
    منتظر اخبار جدید هستیم به روحیه خوبتون ادامه بدین



  3. #3
    نام حقيقي: احسان

    عضو غیر فعال
    تاریخ عضویت
    Oct 2010
    محل سکونت
    تبريز
    نوشته
    6
    سپاسگزاری شده
    1
    سپاسگزاری کرده
    3
    عالی بود ... من یه مستند 1 ساعته از گوگل و کارمنداش در you tube دیدم که چی کارا می کنن و خیلی جالب بود برام که وقت فراغت کارمندان گوگل چه جوریاست ..



کلمات کلیدی در جستجوها:

هیچ کلمه ای ثبت نشده است.

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •