واژه كنسول به يكسري ابزارهاي مديريت سخت افزارها و نرم افزارهاي سيستم گفته مي شود. كنسول هاي ويندوز در فايل هائي با پسوند msc ذخيره شده اند. برنامه mmc.exe عهده دار اجراي فايل هاي كنسولي است. نام اصلي برنامه مديريت كنسول Microsoft Management Console است. اين برنامه چارچوبي را براي اجرا و نمايش كنسول ها فراهم مي آورد. در يك كنسول ابزارها، پوشه ها، صفحات وب و آيتم هاي مديريتي متنوعي ذخيره شده است. اين آيتم ها در سمت چپ كنسول نمايش داده شده و به آن console tree گفته مي شود. در پنجره اصلي در سمت راست كنسول مي توان به مديريت اجزاي سمت چپ پرداخت . البته اگر در حالت user باشيد ابزارهاي مديريت كنسول نمايش داده نمي شوند. در زير شرح مختصري از تمام کنسولهاي ويندوز ارائه مي شود

كنسول dfrg : فشرده سازي محتويات ديسك درايو
كنسول lusrmgr : مديريت كاربران سيستم
كنسول compmgmt : برنامه مديريت كامپيوتر، زمانيكه روي my computer كليك راست كنيد و گزينه manage را انتخاب كنيد اين برنامه ظاهر مي شود.
كنسول eventvwr : مشاهده تمامي پيغام هاي خطا، هشدار و ....
كنسولdevngmt : مشاهده وضعيت و نوع سخت افزارها
كنسول diskmgmt : مديريت درايوهاي هارد ديسك و ساير ديسك هاي سيستم
كنسول fsmgmt: مديريت پوشه هاي به اشتراك گذارده شده
كنسول gpedit : يك كنترل تمامي قسمت هاي سيستم، اين كنسول يك كنترل پانل واقعي است.
كنسول ntmsmgr : برنامه removeable storage جهت مديريت درايوهاي قابل جابجائي مانند فلش ديسک
كنسول rsop : انجام برخي عمليات روي كامپيوتر و كاربران سيستم
كنسول secpol : برنامه local security setting براي امنيت سيستم

کنسول GPEDIT
یکی از ابزارهایی که برای تغییردرمخفی ترین و جزییترین قسمت های ویندوز استفاده میشود برنامه Group Policy است . این برنامه تقریبا از ویندوز 95 با ویندوز همراه بوده است.ازاین برنامه برای محدود کردن کاربر وانجام بسیاری از کارهایی که به صورت عادی غیرممکن است و برای افزایش امنیت شبکه ها استفاده میشود. ازآنجا که این برنامه برنامه قدرتمندی است ، استفاده نادرست از آن میتواند باعث خرابی ویندوز شود. بنابراین قبل از اعمال تغییرات حتما Backupمناسبی از فایلهای اساسی ویندوز بگیرید.

تنظیمات کاملInternet Explorer در GpEdit
در Run GPEDIT.mscتایپ کنید و به مسیر زیر بروید
User configuration\windows settings\internet explorer maintence

پنج Subkey مشاهده میکنید. روی Browser user interface کلیک و سمت راست را نگاه کنید:

Browser Title : برای تغییر تایتل بکار میرود. پس گزینه Customixe title vars را مارک دار و نام مورد نظر را بنویسید. نامی که اینجا مینویسید بعد از کلمه By Provided در تایتل نوشته میشود.

Custom Logo : در ویندوز XP در هنگام مرور صفحات لوگوی متحرک ویندوز وجود دارد. (نگاه کنید) وقتی هم که صفحه کاملالود شد لوگوازحرکت میایستد.پنابراین دو لوگو داریم(Static و Animation) .حالا برای تغییر هریک ازلوگوها ازاین گزینه استفاده کنید. متن کنار هر چک مارک را بخوانید و با توجه به نیازتان یک فایل با پسوند صرفا Bmp را با سایز خواسته شده 22*22 یا 38*38 را انتخاب و سپس Ok کنید.

Browser Toolbar Customization : این گزینه بسیار مفید است چرا که میتوانید با استفاده از آنبرای خودتان یک ابزار(tool ) با ایکن دلخواه بسازید وسپس با کلیک بر روی آن برنامه یا عملی را کهدوست دارید انجام دهد. پس شروع میکنیم. از قسمت Background برای تعیین آیکن استفاده میکنیم .اگر میخواهید پس زمینه Toolbar را یک عکس .Bmp قرار دهید گزینه Customize Background ToolbarBitmap را انتخاب کنید وسپس یک عکس مناسب(از لحاظ رنگ) انتخاب کنید. اگر هم ازخیر نمایش آنعکس گذشتید گزینهUse windows Default را انتخاب کنید. حالا برویم سراغ ساختن یک ابزار سفارشی.
روی دکمه Add درقسمت Buttons کلیک کنید . در پنجره باز شده در قسمت Toolbar Caption یکنام برای کلیدتان انتخاب کنید. درقسمت Toolbar Action , as…یک برنامه اجرایی راکه میخواهیدبازدناین دکمه انجام شود انتخاب کنید. در قسمت Toolbar color iconیک آیکن (یک فایل با پسوند.ICO) راکه میخواهید درهنگام فعال بودن دکمه یا زمانی که ماوس روی آن میرود، نمایش داده شود ، انتخاب کنید.
در قسمتToolbar grayscale Iconیک آیکن برای زمانی که دکمه غیر فعال است انتخاب کنید.Ok کنید و اگر لازم شد دکمه F5 را برای Refresh بزنید. این توضیح کامل کلید Browser interface بود.

Group policy يکي از کاربردي ترين برنامه هاي windows است.
شما به عنوان admin سيستم خود قادر خواهيد بود تا دسترسي برخي از قسمت هاي سيستم را محدود کنيد. اگر دقت کرده باشيد در شبکه هاي محلي يک سري دسترسي ها براي کاربران محدود شده است. مثلا کاربر امکان تعويض back ground خود را ندارد. اين گونه محدوديت ها توسط group policy تنظيم مي شود. اين برنامه در شاخه windows قابل دسترسي است. راه ديگر براي باز کردن اين برنامه:
Start---> Run---> gpedit.msc
شما هر قسمتي را که مايل به دستکاري آن مي باشيد را مي توان تغيير دهيد.مثلا برای حذف یک گزینه مانند tab back ground از Disply properties به صورت زیر عمل کنید:
Administrative templates---> control panel---> display --->
Hide desktop tab(double click)--->enabled(select)--->apply--->
Ok.
به همين سادگی back ground tab را برداشته ايد. یا پاک کردن Cleanup Wizard دسکتاپ توسط این برنامه مثل قبل به ترتیب ابتدا از منوی استارت برنامه RUN را اجرا کرده و داخل آن فرمان زیر را تایپ کنید:
Gpedit.msc
بعد از باز برنامه Group Policy ، Administrative Templates را باز کنید. سپس به ترتیب به مسیرهای زیر بروید:
1. Desktop
2. Remove the Desktop Cleanup Wizard
سپس روی گزینه Remove the Desktop Cleanup Wizard دوبار کلیک چپ کنید و در تب Setting گزینه Enable را انتخاب کنید و سپس با یک بار Refresh کردن (F5) تغییرات اعمال می شود.

منبع : shahrashub



موضوعات مشابه: