سوء استفاده از اختلالات اينترنتیبه نظر می*رسد باز بودن سرويس سه شركت دولتي تلفن اينترنتي در جهت سوء استفاده برخي افراد باشد و تماس با خارج از کشور هم به صورت انتخابی انجام شده و سرويس یاهو مسنجرو یاهو میل نيز براي برخي آدرس*هاي اينترنتي بسته است.
ایلنا: اينترنت كشور دچار اختلالات وسيع نامنظم است و به نظر مي*رسد برخي قصد سوءاستفاده از فضاي كشور راداشته باشند.
پيام كرباسي، عضو هيات مديره نظام صنفي رايانه**اي استان تهران ضمن اشاره به قطعي*هاي مكرر چندين ساعته سرويس تلفن*اينترنتي، ياهوميل و ياهو مسنجر در كشور از روز دوشنبه 25 خردادماه جاري اظهار داشت: طبق گفته مسؤولان كشور، ارتباطات مانند خون در رگ*هاي انسان است و زماني كه اين ارتباطات قطع مي*شود، چه از طريق تلفن و چه از طريق اينترنت، به بدنه كشور لطمات جبران*ناپذيري وارد خواهد كرد.
وي خاطر نشان كرد: در برخي مواقع از لحاظ امنيتي مسؤولان صلاح مي*بينند كه با وجود وارد آمدن خسارتي به كشور اين ارتباطات قطع شود، بالطبع مردم نيز از اين دستور پيروي كرده و تابع نظرات و مصلحت مسؤولان هستند اما نكته*اي كه در اينجا مطرح است اين است كه ما شاهد قطعي كامل اينترنت و سرويس*هاي اينترنتي نيستيم بلكه ما شاهد اختلالات نامنظم در بخش*هايي از پهناي باند كشور هستيم.
كرباسي اظهار داشت: بايد گفت كه اينترنت كشور دچار اختلالات وسيع و نامنظم است و به دليل عدم اطلاع*رساني شفاف مخابرات و شركت زيرساخت، تمامي انرژي واحد فني و پشتيباني شركت*هاي خصوصي دراين 3 روز صرف پاسخگويي به مردم شده، چرا كه آنها نيز شديداً به اين امر معترض هستند.
وي در ادامه سخنان خود قطعي اينترنت را تنها به دليل مسائل امنيتي ندانست و گفت: تاكنون همگي فكر مي*كرديم كه قطعی*های موقتی اخیر در رابطه با سرویس پیامک، تلفن*همراه، اینترنت و... می*تواند صرفاً جنبه امنیتی داشته و برای مصالح کشور صورت پذیرفته باشد، اما آنچه طی 3 روز گذشته، پس از دو مورد قطعی سرویس تلفن اینترنتی انجام شده، گويي رنگ و بویی دیگر دارد و ظاهراً شرکت زیرساخت بدون در اختیار داشتن ابلاغ قانونی از سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی، اقدام به ایجاد "انحصاری وسیع" كرده است.
نايب رئيس كيسيون اينترنت نظام صنفي رايانه*اي استان تهران ادامه داد: قطعي تلفن اينترنتي كشور طي دو نوبت از روز دوشنبه يكي به مدت 10 ساعت و ديگري به مدت 7 ساعت در تمام كشور انجام شد و بار سوم كه درحال حاضر در آن به سر مي*بريم ازساعت 18:30 عصر روز گذشته تاكنون انجام شده است، ولي اين امر تنها براي تمامي 114 شركت مجاز شناخته شده از سوي رگولاتوري انجام شده و فعالان غير مجازتلفن اينترنتي و 3 شركتي كه به تازگي به عنوان پيمانكاران شركت ارتباطات زير ساخت پذيرفته *شده*اند (هنوز دو شركت از اين سه شركت حتي سرويس*هاي خود را وصل نكرده*اند) مي*توانند سرويس تلفن اينترنتي را به مردم ارائه كنند. بنابراين در اينجا اين سؤال پيش مي*آيد كه اگر از نظر امنيتي مشكلي هست، چرا قطعي سرويس تلفن اينترنتي بايد براي براي 114 شركت باشد و اين سه شركت مي*توانند خدمات خود را ارائه كنند؟
وي دليل اين سخنان خود را اظهارات واحد پشتيباني مخابرات در هنگام تماس كاربران اينترنت اعلام كرد و گفت: در هنگام تماس كاربران با پشتیبانی LCT مخابرات، علت قطعي*هاي اخير را غیر مجاز بودن فعالیت شرکت*های خصوصی عنوان كرده و اظهار كرده*اند كه از این پس تنها سه شرکت پیمانکار زیرساخت می*توانند مبادرت به ارائه خدمات تلفن اینترنتی كنند، در حالي كه درنیمه دوم سال 1382، برای 114 شرکت که مدارک خود را درزمان مقررتحویل شرکت مخابرات ایران داده بودند، پروانه*هایی براي فعالیت*هاي مجازو قانونی صادر شده بود.
كرباسي ادامه اداد: البته عملیات صدور الباقی پروانه*ها با تاسیس سازمان رگولاتوری که طبق قانون متولی صدور پروانه*های اپراتورهای فناوری اطلاعات و ارتباطات است، تاکنون مسکوت مانده است. اما طبق استعلامات متعدد شرکت*های ارائه دهنده خدمات VOIP در طی ماه*های اخیر، این سازمان پروانه*های پیشین را تا اطلاع ثانوی به رسمیت مي*شناسد، بنابراين با وجودي كه از رگولاتوري هيچ ابلاغيه*اي به اين شركت*ها ارسال نشده و هم طی اظهارات مسؤولین این سازمان، شرکت*های خصوصی مجاز به ارائه خدمات تلفن اینترنتی هستند و بايد هرچه سريع*تر شركت زيرساخت قطعي سرويس*هاي تلفن اينترنتي را رفع كند.
وي اضافه كرد: به نظر می*رسد با باز بودن سرويس اين سه شركت برخی قصد دارند از فرصت به دست آمده نهایت سوء استفاده را در جریان منافع اقتصادی خود داشته باشند و تماس با خارج از کشور را به صورت انتخابی برای برخی باز گذاشته*اند، همچنين كه سرويس یاهومسنجر و یاهو میل نيز براي برخي كاربران باز و براي برخي ديگر مسدود است و گفته مي*شود كه اين به دليل محدوديت سيستم فيلترينگ شركت زيرساخت است و نمي*تواند تمام پهناي باند كشور را فيلتر كند و به عبارتي كاربران را محدود كرده است ولي باز هم دليل درست آن مشخص نيست و حتي ممكن است اين محدوديت مربوط به آدرس*هاي اينترنتي خاص از شركت*هاي اينترنتي مختلف باشد.
وي خاطر نشان كرد: این شیطنت شركت زيرساخت می*تواند خسارات فراوانی را به دنبال داشته باشد، چراكه اينترنت به عنوان ماده اصلي ارائه خدمات به كاربران دردسترس شركت*ها نيست و همين امر باعث كاهش فروش آن*ها و سوق*دهي به سمت ورشكستگي است، همچنين كه شركت*ها بايد آخر هر ماه به مخابرات مبلغي را جهت عرضه اينترنت و پهناي باند بپردازند درحالي كه اين اختلالات سود بسيار بسيار كمي را براي آنها به دنبال داشته است.
كرباسي خاطر نشان كرد: ادامه اختلالات اينترنت هم باعث ضرر به يك سرمايه*گذاري 500 ميليارد توماني شركت*ها و هم بيكاري بیش از ده*ها هزار نفر متخصص و هم باعث اتلاف وقت كاربران و تنش در بين آنها به دليل عدم انجام كارهاي خود مي*شود.
ایلنا
موضوعات مشابه:
- فراخوانی بانک اطلاعاتی اکتیو دایرکتی به سیستم عامل میکروتیک
- نکاتی شرپوینتی (sharepoint tips)
- برترین آنتی ویروس ، فایروال ، آنتی اسپم ، آنتی تروجان و .. برای کلاینت
- وقتی سایت های مخابراتی به سیستم (من/شما/ایشان/ایشانها) آسیب میرسانند...