اگر در سازماني فعاليت مي نماييد كه با حجم بالايي از داده ها سروكار دارد جهت تصميم گيري صحيح بر اساس داده ها و شرايط صنعت و بازار، راه حل BI را به عنوان ابزاري براي تسهيل در تصميم گيري هاي تجاري پيشنهاد نماييد.
هوش تجاري (Business Intelligence): به فرايند تبديل داده هاي خام به اطلاعات تجاري (اطلاعاتي كه بر اساس آن تصميم گيري در سازمان انجام مي شود) اطلاق مي گردد.
BI امكان پاسخگويي به سوالات زير را براي سازمان فراهم مي آورد:
1- محصولات برتر شركت از لحاظ ميزان فروش
2- مقايسه ميزان فروش در سال جاري با سال هاي گذشته
3- ميزان فروش در سه ماه گذشته
4- دلايل كاهش ميزان فروش محصولX در منطقه اي خاص
5- برآورد ميزان فروش محصول در ماه هاي آتي
6- زمينه هاي بهبود ميزان فروش
7- زمينه هاي بهبود و تاثير آن بر سود شركت
8- محصولاتي كه همزمان توسط مشتريان خريداري شده اند
9- ميزان خريد مشتري X از محصول Y
BI جهت پاسخگويي به سوالات فوق الذكر نيازمند به داده هاي تاريخي (Historical Data) و داده هاي جاري و روزانه در خصوص ميزان فروش، سفارشات، برگشتي ها و ... مي باشد.
موضوعات مشابه: