گه هفته نامه را مطالعه کرده باشین در 12 این شماره مطلب منو با می بینید :
با وجودي که در روزهاي ابتدايي استفاده اينترنت ثبت دامنه هاي امريکايي به دليل سادگي و آماده نبودن ساير دامنه ها رواج داشت ، اما به تدريج و با فعال شدن دامنه هاي ملي ، استفاده از اين دامنه ها در کشورها رواج پيدا کرد .
سياستهاي آزاد سازي دامنه هاي ملي براي ترغيب کاربران به استفاده از اين دامنه ها از سوي دولتهاي ساير کشورها بخصوص کشورهاي اروپايي رواج پيدا کرد .


اما در ايران ، مرکز پژوهشهاي بنيادي به عنوان اولين ارائه دهنده اينترنت درايران ، به عنوان تنها ثبت کننده رسمي ايراني ( Registrar ) از سوي ICANN شناخته مي شود که ثبت دامنه هاي با پسوند .ir بر عهده اين مرکز گذاشته شده است .
تا پيش از سال 1381 ، ثبت دامنه هاي .ir به سختي امکان پذير بود و براي ثبت چنين دامنه هايي نياز به مدارک رسمي بود .
در دي ماه سال 81 و بدون هيچ گونه اعلام قبلي در رسانه هاي جمعي ثبت دامنه هاي .ir از سوي اين مرکز آزاد شد . در هفته هاي ابتدايي حجم عظيمي از دامنه هاي با اسمها شرکتهاي تجاري خارجي و داخلي و نامهاي جالب و پر استفاده توسط اشخاص خاص ثبت شد . پس از کشيده شدن اين ماجرا به رسانه ها و جرايد ، اقاي شهشهاني ، مدير ثبت دامنه هاي فيزيک نظري با بيان اينکه اين موضوع در نشريه داخلي اين مرکز اعلام شده ؛ همين حد اطلاع رساني را لازم دانستند !
با وجود اهميت اين موضوع ؛ اما متاسفانه اين موضوع در رسانه ها به اندازه کافي انعکاس نداشت و مسئوان بلند پايه IT کشور نيز زياد به اين موضوع توجه نکردند .
پس از ازاد سازي دامنه هاي .ir و هجوم شرکتها و مردم براي ثبت اين دامنه ها ، مسئولان فيزيک نظري به فکر استفاده از ريسلرهاي براي فروش دامنه هاي خود کردند .
اين بار در سايت مرکز فيزيک نظري اطلاعيه براي پذيرش ريسلر اعلام شد که براي دريافت اين امتياز مي بايست ابتدا نماينده شرکت حقوقي با شخص حقوقي با پرداخت 25 هزار تومان در اين کلاسها شرکت مي کرد و امتياز ريسلري را دريافت مي کرد . طبق اين اطلاعيه اين دوره ها تنها يکبار برگزار مي شدند و تاريخ برگزاري کلاس بعدي مشخص نشده بود . به هر شکل اين کلاسها برگزار شد و تعدادي از اشخاص و شرکتها امتياز ريسلري را به دست آوردند .
پس از مدتي سياست مرکز فيزيک نظري تغيير کرد و اين امتياز را به هر شخصي که حداقل 600000 ريال را به اين مرکز پرداخت کند ، ارائه مي شود . در ازاي پرداخت اين مبلغ ؛ 25% تخفيف به پرداخت کننده تعلق مي گيرد و به مدت 6 ماه فرصت دارد که از اين اعتبار خود استفاده کند . در صورتيکه پس از 6 ماه اين اعتبار استفاده نشود ، اين مبلغ از سوي مرکز پژوهشهاي نظري ضبط خواهد شد .
اما موضوع ديگري که در باره ثبت دامنه هاي .ir وجود دارد ، ديد غير فني نسبت به موضوع ثبت دامنه است . کافي است سري به سايت ثبت دامنه هاي ملي ايران ( www.nic.ir ) بزنيد تا متوجه عمق فاجعه شويد !
در ابتداي ورود به سايت ملي ثبت دامنه هاي ايراني دو لينک ورود به صفحه هاي فارسي و انگليسي ديده مي شود که قسمت فارسي کاملا غير فعال است .
وقتي وارد سايت مي شويد ، کاملا گيج مي شويد ، منوهاي شلوغ و در هم و مبهم که اگر قصد داريد از محتويات آن آگاه شويد چاره اي جز آزمايش و خطا نداريد . طراحي سايت به قدري ابتدايي است که بازديد کننده را به ياد نقاشيهاي دوران کودکي مي اندازد .
اطلاعات موجود در سايت مبهم و ناقص است و حتي قوانين داخلي براي ثبت و انتقال دامنه در سايت قرار ندارد و شما مجبوريد درصورت مشکل با تلفن مرکز پژوهشهاي بنيادي تماس بگيريد (روزهاي شنبه تا 4 شنبه در ساعات اداري ) البته اگر درست دقت کنيد و لينک Contact US را در اين سايت درهم پيدا کنيد .
جالب اينجاست که براي ثبت دامنه در اين سايت ، تنها روش پرداخت ، استفاده از حساب بانکي و فکس کردن فيش بانکي به شماره اين مرکز است . جالب است که در کشور ما در حال حاضر بليط قطار و کارت اينترنت آنلاين فروخته مي شود ، اما دامنه هاي .ir چنين امکاني ندارند !
تنها مزيت ريسلر شدن در مرکز پژوهشهاي بنيادي ، تخفيف در هزينه هاست . امکان ثبت آنلاين دامنه به کمک برنامه نويسي API در اختيار ريسلرها قرار نمي گيرد و ريسلرها تنها با شناسه کاربري که دارند مي توانند هزينه دامنه ها را پرداخت کنند ! که اين موضوع باعث شده که حتي ريسلرها هم امکان ثبت آنلاين دامنه را نداشته باشند . قابل ذکر است که ثبت انلاين دامنه توسط ريسلرها ، جزو ابتدايي ترين قابليتهايي است که يک Registrar در اختيار ريسلرهاي خود قرار مي دهد .
اقاي شهشهاني در آخرين مصاحبه خود ادعا کرده اند تا کنون بيش از 18200 دامنه .ir توسط اين مرکز ثبت شده است . با توجه به قيمت به نسبت بالاي دامنه .ir ، اگر فقط و فقط از هر دامنه ثبت شده تنها مبلغ 200 تومان بابت بهينه سازي سايت صرف مي شد ، اين امکان وجود داشت که تمامي امکاناتي که در اين نوشتار ذکر شد به اين سايت اضافه شود .
من انتظار ندارم که سايت ثبت دامنه هاي ملي کشورم در سطح Registrar هاي سطح اول دنيا مثل verisign باشد ، حتي انتظار ندارم که اين سايت در حد registrar سطح پاييني مانند onlinenic باشد . اما اين انتظار را دارم که سايت ملي ثبت دامنه هاي ايران حداقل از سايت کشوري مانند ترکمنستان بهتر باشد . به مسئولان محترم IT کشور پيشنهاد مي کنم که سري به سايت www.nic.tm بزنند و ببينند کشوري که از لحاظ علمي ، فني ، اقتصادي و ..... با کشور ما قابل مقايسه نيست ، براي دامنه هاي ملي خود چه کرده است . واقعا براي مسئولين کشور جاي تاسف دارد که دامنه هاي tm توسط بيش از 20 ريسلر از تمامي دنيا ثبت مي شود و آنگاه هنوز سايت ثبت دامنه هاي ملي ما بخش زبان فارسي ندارد ! در اينترنت دامنه ملي به معناي هويت يک کشور است و آيا سايت مرکز پژوهشهاي بنيادي نشاندهنده هويت ايراني ماست ؟!
اگر از لحاظ امکانات و دانش فني اين موضوع بررسي شود ، عدم صلاحيت مرکز پژوهشهاي بنيادي براي در اختيار داشتن ثبت اين دامنه ها کاملا مشخص مي شود . شايد اين مرکز اولين ارائه کننده اينترنت در ايران بوده ، اما اين دليل نمي شود که بالاترين دانش را در اين زمينه داشته باشد . از سوي ديگر مراکز دولتي و خصوصي زيادي در کشور وجود دارند که تخصص آنها در زمينه IT است ، نه مانند مرکز پژوهشهاي بنيادي که در زمينه فيزيک ، رياضي و شيمي فعاليت مي کند .
با توجه به اهميت اين موضوع و مشکلات و عقب ماندگيهايي که در اين عرصه به دليل عدم استفاده از مراکز متخصص و نيروهاي فني و کارآمد به وجود آمده است ؛ مسئولان IT کشور هر چه سريعتر بايد به فکر رفع اين معضل و اعطاي ثبت اين دامنه ها به مرکزي با صلاحيت کامل اقدام کنند .
عصر ارتباط ، شماره 123 ، صفحه 12



موضوعات مشابه: