اگر روتر را بخواهیم از نظر لغوی معنا کنیم می توانیم به آن مسیر یاب بگوییم. این روتر ها یا مسیر یاب ها تجهیزات فیزیکی هستند که چندین شبکه بی سیم یا کابلی را به یکدیگر متصل می کنند. و این همان تجهیزی است که در اینترنت مشخص می کند بسته های اطلاعاتی از کدام مسیر به مقصد برسند و در نهایت رسیدن آن به مقصد را کنترل می کند از نظر فنی یک روتر یک گذرگاه لایه 3 است یعنی روتر های کابلی یا بی سیم شبکه ها را مانند یک گذرگاه به یکدیگر متصل می نمایند و این لایه همان لایه در مدل معروف شبکه یا مدل OSI است.
شبکه های خانگی معمولاً از یک IP یا پروتکل اینترنت استفاده می کنند که می تواند کابلی یا بی سیم باشد. پروتکل IP معمول ترین لایه مورد استفاده در لایه های OSI است. یک روتر IP مانند مودم های DSL یا مودم های کابلی سرعت بالا شبکه خانگی LAN را به شبکه WAN اینترنت متصل می کند.
با جمع آوری و نگهداری اطلاعات مربوط به پیکربندی در یک حافظه که به آن جدول مسیریابی می گویند، روترها توانایی فیلتر ترافیک ورودی و خروجی بسته به IP فرستنده و گیرنده را دارند. بعضی روتر ها به شبکه های خانگی امکان آپدیت جدول مسیریابی از طریق یک مرورگر اینترنتی را می دهند. روتر های باند پهن وظایف یک روتر را با عملکرد یک سوئیچ و فایروال در یک واحد ترکیب کرده اند.
Vyatta یک شرکت کدباز است که در صدد دستیابی به XORP (پلاتفرم روتر کدباز بسطپذیر) و تبدیل آن به یک محصول ماندگار تجاری سازمانی است. Vyatta که به صورت vee-atta تلفظ میشود میخواهد با روترها کاری انجام دهد که Red Hat با لینوکس انجام داد و یا کاری که Asterisk در صدد انجام آن با VoIP است.
● Vyatta چه چیزی برای ارائه دارد؟
قبل از آن که در مورد امکان جایگزینی روترهای کدباز با سوئیچ سیسکو شما بحث کنیم، بیایید ببینیم Vyatta چیست و این شرکت چه چیزی برای عرضه دارد. با استفاده از Vyatta شما میتوانید یک PC یا سرور استاندارد اینتل را به یک روتر و فایروال تبدیل کنید. تمام کاری که باید انجام دهید دانلود نمودن تصویر CD زنده Vyatta از وب سایت شرکت و بوت شدن از آن است – هیچ نصب واقعی لازم نیست.
به نظر من، هر چیزی که شما بخواهید با یک روتر استاندارد سیسکو انجام دهید، اساسا میتوانید با Vyatta انجام دهید، و نیازی نیست نگرانی از بابت مجوزهای (license) متنوع Cisco IOS داشته باشید. در اینجا لیستی از برخی از ویژگیهای استاندارد آن را مشاهده مینمایید:
▪ بر روی هر پردازنده ۳۲ بیتی AMD یا اینتل اجرا میشود.
▪ سرعتهای مختلف اترنت شامل Gig-E را پشتیبانی مینماید.
▪ کارتهای T۱ و T۳
▪ روتهای ایستا، IPv۴، IPv۶، RIP، OSPF و BGP را پشتیبانی میکند.
▪ به عنوان یک رله و سرور DHCP عمل مینماید.
▪ اترنت، PPP، Frame-relay، HDLC، و ۸۰۲.۱q VLAN
▪ RADIUS، VPN سایت-به-سایت، NAT و فایروال Stateful
▪ VRRP و منابع تغذیه اضافی در سرور
▪ Syslog و SNMP۲c
▪ میتواند از Ethereal (حالا Wireshark) به منظور مشاهده پکتهای در حال گذر از روتر استفاده کند.
▪ CLI، رابط مبتنی بر وب، Telnet، و SSHv۲
Community Edition – نسخه استاندارد Vyatta -- مجانی است. اما هیچ گونه پشتیبانی برای آن وجود ندارد، و اصلاحات باگ تنها هر شش ماه یک بار در دسترس عموم قرار میگیرد.
Vyatta همچنین Professional Edition (از ۴۹۷ دلار آغاز میشود) و Enterprise Edition (از ۶۴۷ دلار آغاز میشود) را ارائه میدهد که اگر به پشتیبانی نیاز دارید و اصلاح باگ از اولویتهای بالای شماست گزینههای مورد نظر شما میباشند. شما میتوانید از کارتهای اترنت استاندارد PC/server (اطمینان یابید که پشتیبانی میشوند) استفاده کنید، و شما میتوانید کارتهای T۱/T۳ (یا کارتهای اترنت) را از Vyatta خریداری نمایید.
البته، Vyatta همچنین دستگاههای روتر (یعنی سرورهایی که سیستم عامل Vyatta از قبل بر روی آنها نصب شده باشد) را به فروش میرساند. این دستگاه که قیمت آن از ۱۸۰۰ دلار شروع میشود شامل یک سرور Dell، پشتیبانی، و سیستم عامل روتر Vyatta میباشد. این بسیار کمتر از یک روتر سیسکوی جدید نظیر است.
هنوز خیلی زود است که من بخواهم ویژگیها و کارکرد کامل Vyatta را با یک منبع سوئیچ سیسکو مقایسه کنم، در اینجا تجربههای اولیه من با محصول Vyatta را مشاهده مینمایید. من فایل ۹۶ مگابایتی را از وب سایت Vyatta دانلود کردهام.این سایت یک دموی ویدیویی از کاربری نرمافزار ارائه میدهد، اما من فعلا آن را کنار میگذارم. بر اساس Vyatta Quick Evaluation Guide، من باید قادر به دریافت نرمافزار در حدود ۳۰ دقیقه باشم.
من از VMware Server برای ایجاد یک سیستم عامل میهمان مجازی لینوکس جدید بر روی سیستم ویندز XP خود استفاده کردم و Vyatta ISO را به عنوان CD بوت خودم تنظیم کردم. سیستم لینوکس به خوبی بوت و اجرا شد. من با استفاده از نام کاربری پیشفرض vyatta و رمز عبور vyatta وارد شدم. سپس، configure را تایپ کردم و یک آدرس IP را با استفاده از دستورات زیر بر روی رابط اترنت تنظیم نمودم:
set interfaces Ethernet eth۰ address ۱۰.۲۵۳.۲۱۰.۲۱۰ prefix ۱۶
set service http
commit
برای مشاهده دستور، exit را برای برگشتن به > prompt تایپ نمایید، و سپس show را تایپ کنید.
یکی از نکات مهمی که باید در مورد روتر Vyatta به خاطر داشته باشید این است که شما نمیتوانید هیچ تغییری در روتر انجام دهید مگر با استفاده از دستور commit. (همانند روترهای سیسکو، شما میتوانید از کلید Tab برای تکمیل خودکار دستور استفاده کنید، و میتوانید برای دریافت کمک کاراکتر ? را تایپ کنید.
شما میتوانید همچنین از میانبرهای خط دستوری سوئیچ سیسکو همچون Ctrl+W برای حذف کلمه قبلی یا Ctrl+A برای رفتن به ابتدای سطر استفاده کنید.) دو حالت وجود دارد: حالت Show معمولی (در > prompt) و حالت Configure (در # prompt).
برای بررسی رابط وب، من یک مرورگر را گشودم و آدرس IP که بر روی رابط اترنت تنظیم کرده بودم را وارد کردم. من با دیدن تعداد ابزارهای رابط وب و میزان کاربرپسندی آن غافلگیر شدم. آن نمودارهای کارآیی را بر روی صفحه نمایش میدهد – و حتی یک محاسبهگر زیرشبکه را در قسمت Tools قرار داده است. تصویر پ نمایی از وب سایت را نشان میدهد.
من با استفاده از VMware توانستم این روتر جدید را در کمتر از نیم ساعت برپا کنم – همان گونه که توسط راهنمای ارزیابی ادعا شده بود. در واقع، نیمی از این زمان مربوط به دانلود شدن فایل است. به علاوه، من بخشی از راهنما را برای فرا گرفتن login پیشفرض و ساختار و اساس رابط کاربر مطالعه کردم.
من فعلا کنار گذاشتن روترهای سیسکو و استفاده از Vyatta را توصیه نمیکنم، فقط این را بگویم که به نظر من گذراندن ۳۰ دقیقه برای آشنایی با چیزهایی که میتواند انجام دهد یک ایده هوشمندانه است.
در داخل هاب (HUB)، تمام پورتها به هم متصل هستند و تمام ایستگاههای کاری شبکه از طریق هاب به هم متصل بوده و دارای مسیر یکسانی میباشند، که احتمال برخورد (Collision) پیش می آید. مسیر یکسان همچنین باعث میشود که وقتی به عنوان مثال ۵ کامپیوتر با سرعت ۱۰۰ Mbps به هاب متصل باشند، این ۵ کامپیوتر سرعت ۱۰۰ Mbps را به اشتراک بگذارند و پهنای باند ۲۰ Mbps به هر کامپیوتر برسد.

همچنین وقتی یک پورت در هاب، دیتا فریم (Data Frame) دریافت میکند؛ این فریم را در تمام پورتهای هاب کپی میکند. این قابلیت باعث میشود وقتی ترافیک شبکه زیاد گردد به طور جدی وضعیت برخورد (Collision) پیش آید.
در داخل یک سوئیچ (Switch)، پورتها فقط توسط آدرسشان به هم متصل میشوند و در شبکه، سوئیچ هنگامی که دو کامپیوتر می خواهند به هم دسترسی داشته باشند، فقط آن دو را به هم متصل می کند. هر پورت سوئیچ سرعت ۱۰۰ Mbps دارای پهنای باند ۱۰۰ Mbps است. یک سوئیچ آدرس MAC کامپیوتری که به آن متصل است را یاد میگیرد و وقتی که یک دیتا فریم را دریافت میکند، آن را با جدول MAC خود بررسی می کند. اگر سوئیچ آن را در جدول MAC خودش پیدا کرد، آن را مستقیماً به همان پورت میفرستد و به پورتهای دیگر نمیفرستد. اینها دلایلی است که در سوئیچ به ندرت وضعیت برخورد (Collision) رخ میدهد.







موضوعات مشابه: