اولین قدم برای آغاز دوره های سیسکو مدرک CCENT جهت بدست آوردن جایگاه همکار و اخذ مدرک CCNA یا همان گواهینامه همکار شرکت سیسکو می باشد.
مدارک رده همکار(Associate) شرکت سیسکوشامل دو مدرک
۱) CCNA
۲) CCDA می باشد، مدرک سی سی ان آ جهت بهره برداری از شبکه ها می باشد و مدرک سی سی دی آ جهت طراحی شبکه ها می باشد.برای کسب این سری از مدارک می توان به صورت مستقیم و بدون کسب مدرک CCENT اقدام نمود .
شما می توانید این طور تصور نمایید که مدارک سطح Associate یا همان مدارک سطح همکار در حقیقت دوره کار آموزی شما یا دوره ی پایه ای جهت بدست آوردن مدارک شبکه می باشد.
● مدارک عمومی : سه سطح از مدارک
مدارک شرکت سیسکو در سه سطح مختلف به دانشجویان و علاقمندان عرضه می گردد و لازمه حضور در سطوح بالاتر گذراندن سطح قبلی می باشد.
▪ مدارک سطح همکار شرکت سیسکو( Associate) :
مرحله اول در شبکه های سیسکو با این سطح آغاز می گردد، بعلاوه در این سطح یک مدرک موقتی برای آن دسته از افرادی که با تجارب شغلی کوچکتری در ارتباط می باشند به نام مدرک CCNET در نظر گرفته شده است . همانطور که در بالا ذکر کردیم مدارک سطح همکار در حقیقت آغاز کار با شبکه می باشد و دانشجویان این دوره ها در حقیقت کار آموز محسوب می شوند.
▪ مدارک حرفه ای شرکت سیسکو ( Professional) :
این سطح از مدارک ، مدارک تکمیلی شرکت سیسکو محسوب می شوند و دارنده این مدارک در رده نیروهای متبحر و ماهر محسوب می گردند.
▪ مدارک تخصصی شرکت سیسکو (Expert) :
دست یابی به این سطح از مدارک شرکت سیسکو بالاترین مرحله برای متخصصین و افراد حرفه ای در شبکه می باشد و افراد پس از اخذ این گواهینامه به عنوان متخصص واستاد محسوب می گردند.
● مدارک عمومی :شش مسیر مختلف
شرکت سیسکو طیف وسیعی از مدارک را به دانشجویان عرضه می دارد که آنان می توانند با کسب هر یک از این مدارک دانش خود را در گرایش و تکنولوژی های متفاوت گسترش دهند ، همچنین افراد با کسب هر یک از این مدارک می توانند موقعیت های شغلی مناسبی بدست آورند.
▪ مسیر یابی و سویئچینگ(Routing and Switching):
این مسیر برای افرادی طراحی گردیده است که که روتر ها و سویئچ های شرکت سیسکو را در شبکه های LANو WAN پیکر بندی و پشتیبانی می نمایند.
▪ طراحی (Design) :
این مسیر برای افرادی طراحی شده است که قصد دارند در امر طراحی شبکه ها ، حرفه ای شوند و تصمیم بگیرند که چه تجهیزات و تکنو لوژی هایی و به چه صورتی در شبکه های محلی و شبکه های گسترده به کار روند.
▪ امنیت شبکه(Network Security) :
این دوره ها برای افرادی طراحی شده است که علاقمند به طراحی و پیاده سازی شبکه های ایمن مبتنی بر تجهیزات شرکت سیسکو می باشند.
▪ ارائه خدمات (Service Provider) :
این دوره ها جهت آموزش کار حرفه ای با زیر ساخت های شبکه و راه حل های دسترسی در شبکه ها و محیط هایی که کاملا مبتنی بر تجهیزات سیسکواست ، و با توجه خاصی به طیف تجهیزات ارتباط از راه دور این شرکت طراحی گردیده اند.
▪ ذخیره سازی تحت شبکه (Storage Networking):
این دوره برای تربیت نیروی حرفه ای جهت پیاده سازی راه حل های ذخیره اطلاعات در زیر ساخت شبکه های گسترش یافته و با استفاده از چندین روش انتقال در نظر گرفته شده است.
▪ صدا ( Voice) :
این دوره ها نیروهای حرفه ای شبکه را به سمت راه اندازی و نگهداری راه حل های انتقال صوت بوسیله شبکه ( VOIP) هدایت می نماید.

مدرک +Server برای متخصصان سرور

+Server عنوان مدركی است كه در آن به حوزه تخصصی سرورها و نحوه نصب، استفاده و رفع عیب آنها پرداخته میشود. شركت CompTIA كه ارایهدهنده این مدرك است، در سایت اینترنتی خود علاقمندان به زمینههای تخصصی شبكه خصوصاً مفاهیم مربوط به ساختار و بدنه سرورها و اصول سختافزاری و پیكربندی آنها را به دریافت این مدرك توصیه مینماید. طبق اظهارات مسؤولین امور آموزشی این شركت، دارندگان مدرك مذكور بدون داشتن هیچگونه پیشنیازی قادرند اطلاعات جامع و مدونی را در رابطه با سرورها و عملكرد بخشهای مختلف آنها در دریافت، ارسال، پردازش و ذخیرهسازی اطلاعات، كسب كنند.
مفاهیمی چون RAID ،SCSI و Muti CPU از جمله موارد مهمی هستند كه در بررسی یك سرور مورد توجه قرار گرفتهاند. دوره +Server قادر است دانش فنی دانشجویان خود را در زمینه نصب، پیكربندی، ارتقاء، نگهداری و رفع ایرادات یك سرور به حد بسیار مطلوبی افزایش دهد.
پس از طی این دوره، داوطلبان قادر خواهند بود انواع سرورهای مختلف و كلیه سختافزارها و نرمافزارهای قابل نصب در آنها را تشریح كنند، سرورهای مذكور را در یك محیط شبكهای وارد و ارتباط لازم را برقرار كنند، سرورها را برای بهترین سرعت و كارایی آنها پیكربندی و تنظیم نمایند، سختافزارها و نرمافزارهای آنها را به موقع ارتقاء دهند، عوامل محیطی و شبكهای مؤثر بر كارایی و عملكرد یك سرور را شناسایی و بهینه كنند و هرگونه اتفاق غیرمنتظره قابل وقوع برای یك سرور را تشخیص داده و در جهت پیشگیری و یا رفع آن اقدام كنند.
سرپرست شبكهها در شركتها و مؤسسات تجاری با حداقل ۹ ماه سابقه كار در این شغل، بهترین و مناسبترین افراد برای كسب مدرك +Server هستند. اگر چه این مدرك بهطور رسمی هیچگونه پیشنیازی ندارد اما شركت كامپتیا داشتن مدرك و یا حداقل داشتن لیست تجهیزات سیسکو و تجربه قبلی در حد مدرك +Network را به كارآموزان توصیه مینماید. همانطور كه تمركز مدرك +Network برروی سه لایه Physical ،Data Link و Network از لایههای هفتگانه شبكه است، تمركز مدرك +Server برروی سه لایه Physical ،Data Link و Application و به صورت تخصصیتر به امور مربوط به سرورهاست.
● مزایا
سایت كامپتیا، كسب اطلاعات فنی تخصصی در زمینه سرورها و در نتیجه قدرت انتخاب یك موقعیت شغلی مناسب را از مزایای كسب مدرك +Server میداند. همچنین با كسب این مدرك و یا +Network، راه داوطلبان جهت كسب مدارك بالاتر و جامعتری مثل +iNet كه به طور كامل برروی هفت لایه شبكه متمركز شده و به تمام آنها میپردازد، هموار میشود. ضمن اینكه هزینه پایینتر آموزش و كسب مدرك دوره +Server نسبت به بسیاری از مدارك دیگر در زمینه شبكه از دیگر مزایای آن به شمار میآید.
یك فرد متخصص سرور در سطح مدرك +Server میتواند در زمینههای متعدد مسایل فنی وارد عمل شده و حداقل در حد مشاور فنی به همكاران خود توصیههای لازم را بنماید. به عنوان مثال میتواند به مدیران یا برنامهنویسان پایگاههای اطلاعاتی در نحوه چیدمان و پیكربندی سرور اصلی یك بانك اطلاعاتی، سرور پشتیبان و یا سروری كه نقش دروازه (Gateway) را برای كاربران خارج از مركز بازی میكند، یاری برساند.
● اعتبار
از آن جایی كه شركت كامپتیا یك مؤسسه آموزشی است، در راه تعریف و ایجاد سیستم آموزشی، ارزشیابی و مدركدهی خود از بسیاری از سازندگان سرورها و تجهیزات مربوطه به آن یاری گرفته است. شركتهای معتبری چونIBM ،HP، اینتل و امثال آن از جمله این شركتها هستند. در زمینه ارزش مدرك هم، میتوان به رسمیت شناخته شدن مدرك مذكور نزد كلیه شركتهای صاحبنام اشاره كرد. در این مورد حتی مایكروسافت كه خود از جمله ارایهدهندگان سیستم آموزشی و كسب مدرك است، +Server را به عنوان یكی از گزینههای اختیاری ارائه مدرك MCSA معرفی كرده است.
● مفاد آزمون
۱) (Installatio (۱۷%
ارایه طرح نصب یك سرور در شبكه به همراه كلیه تمهیدات و پیشبینیهایی كه باید در زمینه اختصاص اداوت سختافزاری از مادربرد و سیپییو گرفته تا كابلهای اتصال شبكه UPS و SCSI، صورت پذیرد در این قسمت قرار دارند.
۲) (Configuratio (۱۸%
در این مرحله، آموزش گام به گام پیكربندی و راهاندازی یك سرور از تنظیمات BIOS آن گرفته تا مسایل مربوط به آرایش ادوات ذخیرهسازی RAID، نصب سیستمعامل، برقراری و تنظیم ارتباطات شبكهای لازم با سرور، پیكربندی ادوات جانبی و سرویسهای شبكهای مثل SNMP و امثال آن جای میگیرند.
۳) (Upgrading (۱۲%
تعویض یا ارتقاء هر یك از اجزاء یك سرور میتواند مراحل مختلفی را جهت اطمینان از دستیابی به بهترین حالت عملیاتی آن سرور دربرگیرد. بهعنوان مثال با تعویض یا اضافه كردن یك CPU، باید از انطباق و همخوانی سرعت و قدرت caching آن در ارتباط با سایر CPUها مطمئن گردید. در زمان اضافه كردن یا تعویض هارددیسك باید طوری عمل كرد تا اختلالی در اطلاعات از قبل ذخیره شده در هارددیسكهای دیگر پیش نیاید. اضافه كردن حافظههای اصلی، مراحل تست و آزمایش سایر قطعات و سیستمعامل را جهت سازگاری و پشتیبانی از آن طلب میكند.
۴) (Proactive Maintenance (۹%
شامل كلیه عملیاتی است كه پس از نصب و در حالی كه سرور به حالت پایدار و بهرهبرداری رسیده است باید انجام شود. شیوههای ایجاد درایوها و فایلهای پشتیبان، بررسی و تجزیه و تحلیل سرعت و كارایی سرور در زمانهای مختلف و اقدام در جهت افزایش آن از جمله این موارد میباشند.
۵) (Environment (۵%
این مبحث شامل دو قسمت اصلی است. قسمت اول مربوط به برآورده كردن سیاستهای مختلف امنیتی در دسترس كاربران و كامپیوترها به قسمتها و سرویسهای متعدد یك سرور است و قسمت دوم موارد حفاظتی مربوط به محیط استقرار شبكه و سرور مثل درجه حرارت و رطوبت محیط و خطرات ناشی از آتشسوزی، اتصال برق و امثال آن را بررسی میكند.
۶) (Troubleshooting (۲۷%
این مبحث، بیشترین سهم از وظایف یك متخصص امور سرور و در نتیجه مدرك Server را به خود اختصاص میدهد. در این قسمت انواع اتفاقاتی كه میتواند سبب بروز مشكلات سختافزاری و نرمافزاری در سرورهای ویندوزی، یونیكسی، لینوكسی و OS.۲ شود مورد بررسی قرار گرفته و راههای كشف علل آن و نحوه برخورد با مشكلات مربوط به سرعت، عدم هماهنگی در سختافزار یا نرمافزار و سرویسهایی كه سرور به كاربران ارایه میدهد و همچنین نحوه استفاده از ابزارهای مختلف جهت رفع آنها به داوطلبان آموخته میشود.
۷) (Disaster Recovery (۱۲%
كلیه اتفاقاتی كه ممكن است سرور و شبكه تحت پوشش آن را در یك وضعیت بحرانی قرار دهد و تعدادی از سرویسهای آن را بهطور كامل مختل نماید یا باعث از دست رفتن اطلاعات حساس و حیاتی شود، در این بخش مورد بررسی قرار میگیرد، راههای پیشگیری از بروز چنین مواردی مثل نگهداری سختافزارهای جایگزین و حفظ آمادگی جهت جایگزین كردن و یا برگرداندن اطلاعات پشتیبان و قطعات جایگزین و راهاندازی مجدد سرویسهای مختل شده در اسرع وقت از جمله موارد مطرح شده در این فصل است.
● وضعیت درآمد
طبق آخرین آمارهایی كه توسط سایت Certification ارائه شده است، مدرك +Server از لحاظ میزان درآمد سالانه دارندگان آن با رقم ۵۴ هزاردلار در سال، از میان ۹ مدرك مختلف شركت كامپتیا در رده ششم قرار دارد.
این در حالی است كه در این ردهبندی، مدرك +Network كه مباحثی شبیه مدرك مذكور اما با گرایش كمتر به سمت سرور و بیشتر به سمت بنیان شبكه دارد، با ۴۹ هزار دلار در رده هشتم جای گرفته است. طبق همین آمار مدرك MCSA مایكروسافت كه تا حدودی و بیشتر از لحاظ نرمافزاری به +Server شبیه است با ۵۸ هزاردلار درآمد سالیانه، حكایت از اندك تفاوت بین این دو مدرك دارد و بیانگر اهمیت مدرك مذكور برای كسب موقعیت شغلی خوب و درآمد مناسب است.
مدیریت امنیت و مدرک CISSP

مدرك CISSP مستقل از هر نوع سختافزار و نرمافزار خاص یك شركت است و به عنوان یك عنصر كلیدی در ارزشیابی داوطلبان كار در مؤسسات بزرگ و سیستمهای Enterprise شناخته میشود. افرادی كه صاحب این مدرك باشند میتوانند برای پست مدیریت امنیتی شبكههای كوچك و بزرگ اطلاعاتی خود را معرفی كنند.
● معرفی
در سال ۱۹۸۹، چند سازمان فعال در زمینه امنیت اطلاعات كنسرسیومی را تحت نام ۲(ISC) بنا نهادند كه هدف از آن ارایه استانداردهای حفاظت از اطلاعات و آموزش همراه با ارایه مدرك مربوط به افراد آموزش دیده بود. در نتیجه در مدت كوتاهی این انجمن توانست در بیش از۶۰ كشور دنیا خدمات مشاوره، آموزش و سیستم مدركدهی خود را ارایه نماید. در سال ۱۹۹۲ كنسرسیوم مذكور اقدام به طرح مدركی به نامCISSP نمود كه هدف از آن ایجاد یك سطح مهارت حرفهای و عملی در زمینه امنیت اطلاعات برای افراد علاقمند به آن بود.
انجمن مذكور مدرك CISSP را با پوشش تبلیغات فراوان و برگزاری سمینارهای متعدد بینالمللی در سراسر جهان به متخصصان IT معرفی كرد.
● اعتبار
مدرك CISSP یك مدرك مستقل از هر نوع سختافزار و نرمافزار خاص شركت بوده و به عنوان یك عنصر كلیدی در ارزشیابی داوطلبان كار در مؤسسات بزرگ و سیستمهای Enterprise شناخته میشود. افرادی كه صاحب مدرك مذكور باشند میتوانند حتی برای پست مدیریت امنیتی شبكههای بزرگ اطلاعاتی نیز خود را معرفی كنند.
این مدرك به دلیل اینكه برخلاف سایر مدارك امنیتی، وابسته به محصولات هیچ فروشنده سختافزار یا نرمافزار خاصی نیست، قادر است به افراد متخصص امنیت، تبحر لازم را در طرح و پیادهسازی سیاستهای كلان امنیتی اعطا نماید. اتخاذ تصمیمات اصلی و حیاتی برای برقراری امنیت، مسألهای نیست كه مدیران سطح بالای یك سازمان بزرگ آن را به عهده كارشناسان تازهكار یا حتی آنهایی كه مدرك امنیت در پلتفرم كاری خاصی را دارند، بگذارند. بلكه مهم آن است كه این قبیل مسؤولیتها به اشخاصی كه درك كامل و مستقلی از مسایل مربوط به مهندسی اجتماعی دارند و میتوانند در جهت برقراری امنیت اطلاعاتی در یك سازمان به ارایه خط مشی ویژه و سیاست امنیت خاص كمك كنند، سپرده شود.
● مراحل كسب مدرك
برای كسب مدرك CISSP، داوطلبان باید حداقل سه سال سابقهكاری مفید در یكی از زمینههای امنیتی اعلام شده توسط انجمن ۲(ISC) را داشته باشند. از ابتدای سال ۲۰۰۳ به بعد شرط مذكور به چهار سال سابقهكاری یا سه سال سابقهكار بهعلاوه یك مدرك دانشگاهی یا بینالمللی در این زمینه تغییر یافت. زمینههای كاری امنیتی كه انجمن ۲(ISC) داوطلبان را به داشتن تجربه در آن ترغیب میكند شامل ده مورد است كه به آن عنوان
Common Body of Knowledge) CBK) یا همان اطلاعات پایه در زمینه امنیت اطلاق میشود. این موارد عبارتند از:
۱) سیسمهای كنترل دسترسی و متدولوژی
۲) توسعه سیستمها و برنامههای كاربردی
۳) برنامهریزی برای مقابله با بلاهای طبیعی و خطرات كاری
۴ ) رمزنگاری
۵) مسائل حقوقی
۶) امنیت عملیاتی
۷) امنیت فیزیكی
۸) مدلها و معماری امنیتی
۹) تمرینهای مدیریت امنیت
۱۰) امنیت شبكه دادهای و مخابراتی
مفاد آزمون CISSP به دلیل اصرار زیاد دستاندركاران و طراحان آن بر روزآمد بودن مدرك، بهطور مرتب تغییر میكند. سؤالات این آزمون توسط افراد متخصص عضو انجمن تهیه شده و قبل از برگزاری رسمی هر دوره، بهصورت آزمایشی توسط خود انجمن و برای افراد دیگری (غیر از طراحان سؤال) به مورد آزمون گذاشته میشود تا از صحت مفاد آزمون اطمینان لازم حاصل گردد. انجمن ۲ (ISC) نیز سمینارهای متعددی را برای آگاهی داوطلبان از جدیدترین مفاد CBK و CISSP برگزار مینماید.
زمانیكه داوطلب موفق به دریافت مدرك CISSP میشود، باید برای حفظ این مدرك، همواره خود را در وضعیت مطلوبی از لحاظ سطح دانش علمی و عملی در مقولههای موردنظر نگه دارد. هر دارنده این مدرك لازم است كه هر سال برای تمدید گواهینامه خود، كارهایی را برای اثبات پشتكار و علاقه خود به مقوله امنیت انجام داده و موفق به كسب سالانه ۱۲۰ امتیاز (از لحاظ ارزش كارهای انجام شده از دید انجمن) شود.
به این منظور انجمن، فعالیتهای مختلفی را برای كسب امتیازات لازم به دارندگان مدرك پیشنهاد میكند. به عنوان مثال كسب یك مدرك معتبر در زمینه امنیت اطلاعات، فعالیت در زمینههای آموزش مفاهیم امنیتی به متخصصان دیگر، استخدام شدن در شركتهای معتبر، چاپ مقالات یا كتاب در زمینه امنیت، شركت در سمینارهای مهم و كنفرانسهای مربوط به حوزه امنیت، داشتن تحقیقات شخصی و امثال آن میتوانند دارندگان مدرك را در كسب امتیازات لازم یاری دهند. كلیه فعالیتهای مذكور به صورت مستند و مكتوب تحویل نمایندگیهای انجمن در سراسر دنیا شده تا مورد ارزشیابی و امتیازدهی انجمن قرار گیرد.
در صورتی كه دارنده مدرك موفق به كسب ۱۲۰ امتیاز نشود، باید جهت حفظ مدرك خود مجدداً آزمون CISSP را بگذراند. آزمون CISSP شامل ۲۵۰ سؤال چهارگزینهای است كه كلیه مفاهیم امنیتی را در برمیگیرد. CISSP یكی ازمحبوبترین مدارك بینالمللی در سال ۲۰۰۳ شناخته شده به طوری كه با یك افزایش ۱۳۴ درصدی در بین داوطلبان نسبت به سال قبل از آن روبرو بودهاست. همین آمار حاكی از موفقیت ۹۸ درصدی دارندگان مدرك در حفظ مدرك خود است. به هر حال با اوضاع و احوال امروزه دنیای فناوری اطلاعات و خطرات ناشی از حملات انواع ویروسها و هكرها به نظر میرسد هر روز نیاز به وجود متخصصان امنیتی خصوصاً دارندگان مدارك معتبر بینالمللی، بیشتر محسوس است. هم اكنون دو مدرك امنیتی یعنی +Security متعلق به انجمن كامپتیا و مدرك CISSP متعلق به انجمن بینالمللی حرفهایهای امنیت از شهرت خاصی در این زمینه برخوردارند.
● وضعیت درآمد
طبق آمار مجله Certification میانگین درآمد سالانه دارندگان مدرك CISSP در سال ۲۰۰۴ نزدیك به ۸۶ هزاردلار بوده است. این میزان درآمد در بین درآمد مدركهای مختلف كه طبق همین آمارگیری به دست آمده نشان میدهد كه مدرك CISSP در جایگاه پنجم در بین ۹۰ مدرك بینالمللی IT قراردارد. این در حالی است كه از لحاظ ردهبندی مدارك امنیتی، مدرك CISSP در جایگاه اول قرار دارد.
در این مقایسه مدرك +Security با ۶۰ هزاردلار و مدرك MCSE Security MCP با ۶۷ هزار دلار در سال در ردههای دیگر این لیست قرار دارند كه همه نشان از اهمیت و در عین حال دشوارتر بودن مراحل كسب و نگهداری مدرك CISSP دارد. برطبق همین آمار، مدارك مربوط به حوزه امنیت در سال ۲۰۰۴ از بین ۲۱ دسته مختلف علوم IT نیز در جایگاه پنجم و با میانگین ۷۸ هزار دلار در سال به ترتیب پس از رشتههای طراحی سیستم، طراحی شبكه، ذخیرهسازی اطلاعات و مدیریت پایگاه دادهها قرار دارد.



موضوعات مشابه: