با سلام.
یکی از دوستان این پست را به من نشان داد و من لازم دانستم نکاتی را برای روشن تر شدن موضوع بیان کنم. من نمی خواهم مستقیما پاسخ چند مشتری ناراضی را بدهم بلکه می خواهم مشکلات یک شرکت نرم افزاری در ایران را مطرح کنم. این فقط مشکل پارس پویش نیست بلکه خیلی از شرکت های همکار ما قوانین سخت گیرانه تری از ما دارند.
۱- انتقاد خوبه و ما هم همیشه سعی در بهتر کردن خودمون داریم. نه ما بی عیبیم و نه مشتری های ما. ما کمال احترام را برای مشتری هایی که از ما انتقاد می کنند و یا ناراضی هستند داریم.
۲- آقای خدایی به عمومی نبودن و یا انحصاری بودن نرم افزار اشاره کردند. شاید ما تنها شرکتی باشیم که نرم افزار را با سرس ارایه می کنیم. ما مشتری های زیادی داریم که صرفا نرم افزار خربداری کردن و نصب/پشتیبانی را از ما نگرفتن و خودشون کارهای خودشون را انجام می دهند. دلیل بالا بودن هزینه های نصب/پشتیبانی هم واضحه.
اصولا کارها در شرکت نرم افزاری دو نوعند. یکی کارهایی که همه ازش سود می برند و هزینه روی همه مشتری ها پخش می شه. مثل اضافه شدن یک امکان به نرم افزار. و دیگری کارهایی که فقط به یک مشتری ربط داره که در این صورت تمام هزینه را یک مشتری باید پرداخت کنه.
ما توی نسخه IBSng II(
اولین نسخش حداکثر تا یک ماه دیگه)
این موضوع را با کم کردن هزینه نرم افزار و بیشتر کردن نرخ خدمات در برنامه کاری خودمون گذاشتیم.
این موضوع مختص به ما نیست NETUP
یک برنامه Accounting
روسی و جالب هست.
دیدن لیست قیمت هاش http://www.netup.biz/pricelist.php حتما جالبه (
خود نرم افزار ۷۰۰ دلار.
هزینه نصب از راه دور ۲۵۰ دلار).
در همه جای دنیا وقت نیروی فنی ارزشمنده.
در مورد نصب یا پشتیبانی، حتی شرکت های دیگری مثل آقای ملت (که شرکت همکار پارس پویش هستند و نه جز آن)، پیش گامان کویر یزد و ... این کار ها را انجام می دهند چون توانایی آن را دارند. این که کسی نمی تواند IBS را خودش نصب کند( مانند ویندوز) نشان از کمبود اطلاعات در این زمینه است. همانطور که برای نصب ویندوز برای کسانی که آشنا نیستند کسان دیگری این کار را انجام می دهند.
من فکر می کنم با این تفاصیل ما را نمیشه انحصار طلب دانست، بلکه مخاطب ما برای انجام کارهای فنی بدلیل سکوی مورد استفاده ما متفاوت است.
۳- پارس پویش یک شرکت نرم افزاری است. پشتیبانی نرم افزار Accounting شامل مسایلی مثل قطعی کاربران و مشکلات روتر نمی شه. این که ما از روی حسن نیت به رفع اینگونه مشکلات اقدام می کنیم نباید باعث ایجاد مشکل برای ما و توقعات زیاد بشود. و حتی اینگونه مشکلات از روی عدم آگاهی فنی به نرم افزار Accounting ربط داده بشه. من همین جا می گم که پشتیبانی نرم افزار فقط خود نرم افزار را شامل می شه و نه مشکلات ماهواره و روتر (غیر از بحث Accounting) و ...
بخش پشتیبانی ما واقعا بخاطر مسایل غیر نرم افزاری که شرکت های دیگه اصلا بهش اهمیت نمی دهند overload شده و ما همیشه در گرفتن هزینه های این قبیل مسایل هم مشکل داریم. کما اینکه الان خیلی کار های غیر نرم افزاری ایرانی را قبول نمی کنیم.
ما واقعا مشتری های فنی را ترجیح میدهیم. چون توجیح مسایل برای یک مسوول فنی بسیار آسان تره و مشکلات بسیار کمتری را به ما ارجاع می دهند. می شه با یک بحث فنی دلیل مشکلات را فهمید و همه چیزه به یک نرم افزار Accounting ربط نداد.
۴-
در حال حاضر بیش از ۷۰ مرکز در کل کشور IBSng
را خریداری نموده اند (
http://www.parspooyesh.com/interface...bsng_customers ).
که تابه امروز با هیچ کدام غیر از ۳ سرویس دهنده (
که الان شدن ۲ تا)
مشکل نداشته است.
من یک سوال می پرسم.
اگر یکی از کاربران شما بیش از ۱ سال از مبلغ قراردادش بدهکاری داشت و به بهانه های مختلف از پرداخت آن طفره می رفت و بعد از ۱ ساعت صحبت قرار شد تا آخر ماه هزینه را پرداخت کند و تا ۱۵ روز بعد از آخر ماه هم این اتفاق نیفتاد، شما اقدام به قطع سرویسهایش نمی کنید؟ به نظر من که ما خیلی صبوریم...
ما حتی برای ختم ماجرا حاضر شدیم نرم افزار را پس بگیریم(بعد از یک سال). از قدیم گفتن مال بد بیخ ریش صاحبش. ما به کار خودمون اعتقاد داریم و نرم افزار تست خودش را پیش کسانی که باید پس داده. من هم توصیه می کنم حتما قبل از خرید به صورت اتفاقی با کسانی که در لیست مشتریان ما هستند تماس بگیرید.
مشکل بنظر من باز هم نبودن فرهنگ خریدن نرم افزار در ایرانه. اگر از دید ما و دیگر شرکت های مشابه ما به ماجرا نگاه کنید این تجارت باید برای ما هم صرف داشته باشه.
۵- این که ما کسی را فریب دادیم بنظرم خیلی کم لطفیست. ما تمامی شرایط را روی سایت گذاشتیم و با هرکدام از مشتری هامون قرار داد داریم.
بعضی از مشتری ها حتی قرارداد را خودشان مطالعه نکرده اند و کس دیگری برایشان امضا کرده! برای ما ملاک تعهد چیزیست که در قرارداد ذکر شده نه حرف هایی که به ما نسبت داده شده. برام جالبه که حرف شکایت رسمی از قرارداد مطرح شده حتی وقتی که تعهد مالی قرارداد فروش نرم افزار! هنوز بعد از یک سال انجام نشده.
فرشاد خوشخوی