نمایش نتایج: از شماره 1 تا 4 از مجموع 4
سپاس ها 26سپاس
  • 16 توسط th95
  • 3 توسط mehrzadmo
  • 3 توسط th95
  • 4 توسط hamed_mhk

موضوع: چگونه هوشمندانه سوال کنیم

  
  1. #1
    نام حقيقي: Mohammad

    عضو ویژه شناسه تصویری th95
    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    نوشته
    4,263
    سپاسگزاری شده
    5758
    سپاسگزاری کرده
    2674
    نوشته های وبلاگ
    20

    چگونه هوشمندانه سوال کنیم

    چگونه یک سوال پرسیده شود یا به عبارت دیگر چگونه سوال خود را درست مطرح کنیم

    زمانی که سوالات را به یک فروم حرفه ای یا گروه خبری پست یا ارسال میکنیم، محتوا و فرمت سوال به صورت صحیح سبب افزایش احتمال در راه رسیدن به جواب درست در کمترین زمان میشود و این سبب صرفه جویی در زمان و ناامیدی شما میشود.

    پس از پست یا ارسال سوال به فروم حرفه ای یا گروه خبری و در حالیکه منتظر جواب هستید، شما امثال جواب یا جوابهای زیر را از اعضای فعال فروم یا گروه خبری دریافت میکنید.

    "سوال شما اطلاعتی که ما نیاز به جواب دادن درست داریم را ندارد. لطفا دوباره سوال خود را بپرسید و اینبار مطمئن شوید که تمام اطلاعات مورد نیاز نوشته شده است و ما هم تلاش میکنیم تا به سوال شما جواب دهیم."

    یک دیگر از نمونه های جواب ارسال یا پست سوال به صورت اشباه به صورت زیر است.

    "نمونه سوال شما تا کنون صدها بار جواب داده شده. لطفا در آینده قبل از ارسال یا پست سوال از موتور جستجو استفاده کنید و آرشیوما را بگردید."

    و امثال این جوابها که همگی این جوابها بستگی به سطح کیفیت و تحمل آن فروم یا گروه خبری دارد.


    در برخی از موارد شدید، وقتی شما تلاش میکنید به این جوابها، پاسخ خود را دهید متوجه میشوید که نام کاربری شما که از آن برای پست یا ارسال در فروم استفاده میکنید یا نام مستعار که از آن برای پست یا ارسال و خواندن خبر در گروه خبری استفاده میکنید، برای هرگونه استفاده در آینده ممنوع شده است.

    قبل از ارسال سوال یا پرسیدن چه کار باید کرد

    ۱- جستجو آرشیو یا پرسش و پاسخ قبل از سوال کردن. بسیاری از فرومها یا گروه های خبری انواع آنلاین پرسش و پاسخ یا آرشیو دارند. شما قبل از سوال کردن، یک جستجو دراین منابع که بسیار مهم و منحصر بفرد است را انجام دهید. بسیاری از این سوالات پاسخ داده شده، بنا بر این هیچ لزومی ندارد که دوباره پاسخ داده شود. یکی دیگر از راه های خوب این است که شما از یک کلمه مخصوص یا کلیدی که ربط به سوال شما دارد برای جستجو در آرشیو استفاده کنید.
    ۲- استفاده از موترهای آنلاین جستجوگر، مانند Yahoo، Google ، Bing و غیره. پیغام خطا یا مشکل خود را در آنها بنویسید و ببنید که چه چیزهایی پیدا میکنند. به ما بگویید که چه پیدا کردید، به خصوص زمانی که مثل یا شبیه مشکل شما است.
    ۳- برای جواب به راهنما، داکیومنت یا فایل Readme نگاه کنید و به ما در مورد آن بگویید .
    ۴- از یک دوست ماهر سوال کنید، اما جواب آن را به عنوان یک جواب صد درصد و مطمئن نگه ندارید یا تصور نکنید. بسیاری از سناریوهای برطرف کردن مشکلات به جای حل شدن، مشکلات بدتر میشوند، چون به طور مثال دوست من گفت لاگ فایل را پاک کن وغیره.

    عنوان سوال شما

    هرچند ممکن است که برای برخی احمقانه به نظر برسد،ولی انتخاب عنوان مناسب سبب میشد که دیگران با نیرو و میل بیشتری سوال را بخوانند. انتخاب یک عنوان بد سبب میشود که خواننده بگوید عنوان که اینگونه است، پس نوشته و اطلاعات سوال هم بدین گونه است. به عنوان مثال نمونه ای از یک سوال بد:

    "لطفا کمک کنید، من الان کمک احتیاج دارم!!!!"


    مثال بالا واقعا یک عنوان بد است، چون مردم دوست ندارند که وقت خودشان را برای کسی که حتی خودش به خودش کمک نمیکند یا حداقل به کسی که بلد نیست مشکل خود را درست بنویسد، تلف کنند.

    از سوی دیگر یک عنوان کوتاه، خوب و معنی دار مثل زیر است:

    "پس از بازگرداندن نوسانات سرور، MBX store به اکسچنج 2003 وصل نمیشود - شماره خطا C1041737"


    این عنوان سبب میشود که مردم پست را نگاه کنند. میتوان اعضاء ماهر را (مردم) گفت. همانطور که میبینیم با یک نگاه به این عنوان میتوان دید مشکل چیست، از چه نرم افزاری با چه ورژنی استفاده میشود و حتی شاید دلیل اصلی مشکل شما. کسانی که میدانند با شادی تلاش میکنند که به شما کمک کنند و کسانی که نمیدانند با خوشحالی وارد میشوند تا برای اطلاعات خودشان بفهمند جواب مشکل شما چیست.

    سوال

    میدانیم که چگونه سوال پرسیده میشود و تمام اطلاعات مورد نیاز در پست شما را فراهم میکند. به طور مثال به سوال زیر توجه کنیم:

    "لطفا کمک کنید، من نمیتوانم mailbox store را به اکسچنج وصل کنم، باید در در سریعترین زمان تعمیر کنم، کسی به من کمک میکند؟"

    با این طریق سوال باز هم دوباره همان جوابها را خواهید گرفت که این مقاله تلاش میکند تا شما یاد بگیرید چگونه امثال این جوابها را دریافت نکنید یا اینکه اصلا شما جوابی دریافت نمیکنید.
    زمانی هم که کسی بخواهد جوابی دهد، احتیاج دارد که برای اطلاعات بیشتر از شما سوال کند که سبب میشود شما به سوال خودتان برگدید و همچنین سبب میشود روند پاسخ طولانی شود.

    نمونه هایی خوب از این سوالات:

    ۱- چه کاری میخواهی انجام دهی؟
    ۲- برای چی میخواهی انجام دهی؟
    ۳- چه کاری تا الان انجام دادی و چرا و نتیجه کاری که کردی چه بود؟
    ۴- دقیقا خطایی یا ایرادی که داشتید، چه بود؟
    ۵- چه مدت زمانی است که این ایراد را داری؟
    ۶- آیا آرشیو فروم یا گروه خبری را جستجو کردید؟
    ۷- آیا برای هرگونه ابزار، پایگاه دانش مقالات (KB - Knowledge Base articles) یا منابع دیگر جستجو کردید؟
    ۸- آیا جدیدا نرم افزار یا سخت افزار نصب یا حذف کردید؟
    ۹- چه تغییری از آخرین زمانی که میدانستید همه چیز درست کار میکرد تا زمانی که متوجه خطا یا ایراد شدید انجام دادید؟

    به ما اجازه فرض کردن ندهید، برایمان شرح دهید تا آغاز کنیم.


    بعضی از اطلاعات فنی مورد نیاز ما میباشد (به طور طبیعی سوالات سخت افزار یا سوالات تخصصی شبکه، اطلاعات خاص خودش را میخواهد):

    ۱- از چه سیستم عاملی با چه سرویس پکی استفاده میکنید؟
    ۲- از چه ورژن اکسچنج با چه سرویس پکی استفاده میکنید؟
    ۳- به ما در مورد محیط شبکه دومین اکتیو دایرکتوری توضیح دهید و یا اگر در یک شبکه سوهو (SOHO) است، در مورد تنظیمات Workgroup اطلاعات دهید.
    ۴- به در مورد توپولوژی حل نام (.DNS, WINS, etc) توضیح دهید.
    ۵- توپولوژی شبکه داخلی (LAN) و شبکه گسترده (WAN) چگونه دیده میشود یا بنظر میرسد، به همراه اطلاعات TCP/IP
    ۶- اگر سناریو مهاجرت (Migration) است، جزئیات دقیق مورد نیاز است.
    ۷- لاگ Event چه چیزی میگوید؟
    ۸- آیا بک آپ (Backup) در حال حاضر دارید؟ اگر خیر چرا؟
    ۹- لاگ بک آپ چه میگوید؟
    ۱۰- آیا از نرم افزارهای ضد ویروس یا شبیه آن استفاده میکنید؟
    ۱۱- آیا سیستم را برای اینکه ببنید ویروس دارید، چک کردید؟
    ۱۲- آیا یک فایروال روی هاست است یا روی شبکه؟
    ۱۳- آیا فضای کافی بر روی دیسک دارید؟ دوباره چک کنید.
    ۱۴- هرگونه اطلاعات دیگری که فکر میکنید به ما در راه حل مشکل شما کمک میکند، بدهید.


    کاری نکنید که ما دوباره روی سوال شما از شما سوال کنیم. کاری نکنید که ما شما را دوباره به سمت استفاده از راهنما، فایل Readme یا موتور جستجو بفرستیم. هرچقدر شما اطلاعات مناسب، کافی و دقیق به ما بدهید، میتواند سبب حل مشکل شما در زمان کمتر شود. به ما کمک کنید که بتوانیم به شما کمک کنیم. تعجب نکنید در چنین شرایطی مردم کمتر مشتاق و رغبت به کمک کردن به شما دارند.

    به ما بگویید، قبل از پرسیدن سوال چه کارهایی انجام دادید. این کار به کمک میکند تا بفهمیم، شما قبلا کاری انجام دادید. قدم به قدم کارهایی که قبل از پرسیدن انجام دادید اضافه کنید. فعالان اعضای فروم یا گروه خبری میفهمند شما کارتان را خوب انجام میدهید تا به خودتان کمک کنید. این افراد فعال به کسانی که تنبل در کار خودشان هستند یا جواب نمیدهند و اگر هم جواب دهند به صورت خیلی مختصر.

    به زبان روشن بنویسید و تلاش کنید تا اشتباهات املایی یا اشتباهات دستوری در آن نباشد. با کلمات بزرگ ننویسید (به طور مثال HELP, I NEED )، که در اکثر جاها به عنوان فریاد یا بی ادبی تلقی میشود.

    پیگیری

    پیگیری با یک یادداشت کوتاه در مورد راه حل. اگر یکی از جوابها شما را کمک کرد، همه ما با کمال میل میخواهیم بدانیم، کدام یک از آنها بود و چه کاری در نهایت شما انجام دادید تا مشکل حل شد. این همان جامعه آنلاین است، به اشتراک گذاشتن یا تبادل دانسته ها و اطلاعات. تبادل اطلاعات فقط این نیست که شما از ما اطلاعات بگیرید، بلکه با اشتراک داستان موفقیت یا شکست شما به دیگران کمک میشود که در آینده در پست شما بفهمند که نتیجه چه بوده و موضوع را بخوانند. کمی فکر کنید که چگونه با این روش در آینده میتوانید اگر برای کسی که مشکلی مثل مشکل شما داشت از آن جلوگیری کنید و به آن نفر کمک کنید.

    همچنین بگویید که متشکر هستید یا تشکر کنید و اجازه دهید مردم درک کنند و بفهمند شما از اینکه آنها وقت و تلاش خود را گذاشتند متوجه هستید.


    منبع :Suggestions for asking a question on help forums
    مترجم: How to ask a question - PersianAdmins



    موضوعات مشابه:
    ویرایش توسط th95 : 2012-02-24 در ساعت 08:23 PM
    M-r-r، ARM، mehrzadmo و 13 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.





  2. #2
    نام حقيقي: مهرزاد مقدس

    عضو ویژه/سرپرست بخش‌های Mikrotik و Wireless
    تاریخ عضویت
    Sep 2006
    محل سکونت
    فارس
    نوشته
    4,275
    سپاسگزاری شده
    4510
    سپاسگزاری کرده
    2263
    نوشته های وبلاگ
    6
    اينجاست كه شاعر ميگه جانا سخن از دل ما مي گويي ...
    اگر راهي بود يه مدال بايد براي اين پست بهت اهدا مي شد ....
    زبونم مو در آورد از بس اين مورد رو يادآور شدم ... محمد جان كاش يه چند جاشو بولد مي كردي ! مطمئنا دوستان تازه وارد عمرا حوصله كنند اينو كامل بخونند !!!


    th95، arash3400 و nadali سپاسگزاری کرده‌اند.
    MikroTik Certified Trainer & Consultant
    Mikrotik Official Distributor

  3. #3
    نام حقيقي: Mohammad

    عضو ویژه شناسه تصویری th95
    تاریخ عضویت
    Sep 2008
    نوشته
    4,263
    سپاسگزاری شده
    5758
    سپاسگزاری کرده
    2674
    نوشته های وبلاگ
    20
    mehrzadmo، arash3400 و fireboy007 سپاسگزاری کرده‌اند.

  4. #4
    نام حقيقي: حامد

    عضو عادی شناسه تصویری hamed_mhk
    تاریخ عضویت
    Mar 2012
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    789
    سپاسگزاری شده
    1060
    سپاسگزاری کرده
    4
    نوشته های وبلاگ
    4
    اگر زیره به کرمون بردن نباشه، من هم یک سری چیزا در مورد این "هوشمندانه سوال کردن" بگم

    البته من نه کـــَــس خاصی هستم که بخوام حالا دستورالعملی برای انجمن بنویسم یا اینکه بخوام برای سیستم تعیین تکلیف کنم، فقط چیزی که توی این 3 ماهی که توی انجمن بودم و انواع اقسام آدم‌ها رو دیدم که سوالات خیلی متفاوت میکنن؛ به نظرم اومد که بد نیست چندتا نکته رو توی این تاپیک به عنوان یادآوری هم که شده بگم و چندتا مطلب رو هم که شاید توی این تاپیک هم در مورد صحبت شده رو به زبون دیگه‌ای بگم و یکی دوتا مورد رو هم خودم در موردش بگم


    اولین نکته‌ای که هست بحث شیرین Search هستش
    Search کردن هیچ ضرری نداره، بلکن خیلی هم سودمنده !
    حالا از مزایای اینکه خیلی سریع به جوابت میرسی و چرخ از اول اختراع نمیشه و ایناش هم که بگذریم، یه ذره از دید روانشناسانه نگاه کنیم، کلی ممکنه اعتبار آدم بیاد پایین! یه سوال میکنی، یهو چهار نفر میگن "ای بابا‍! مرد مومن اینکه اینجا بود!‌ چرا چشت رو خوب باز نکردی" و شک نکن که توی اعتباری که قراره توی انجمن برای آدم بوجود بیاد خیلی تاثیر میتونه داشته باشه !


    دومین نکته در مورد عنوان بندی سوال هست که خیلی مفصل توی پُست‌های بالا در موردش صحبت شده ولی یک نکته‌ای هم که به نظر من باید در نظر گرفت، بحث "آیندگان" یا همون اعمال "ما تأخّر" هستش !!
    یعنی چی؟!!
    یعنی اینکه یه جوری سوال کن که 4 روز دیگه که یک نفر خواست Search کنه، کلید واژه‌هاش به تیتر شما بخوره! یا درست‌تر اینکه؛ اگر بحث مطرح شده توی تاپیک شما، قراره که به درد کسی بخوره، طوری سوال کن که اگر خودت خواستی سرچ کنی، با سرچت به همین سوال خودت برسی !!!
    به هر حال اینجا همه چیز ثبت میشه و برای اینکه یک بحث چند با تکرار نشه نباید همش به فکر این باشی که سریع کارت راه بیافته و به اصطلاح "خرت از پل بگذره" یک جوری سوال کن که این مشکل هم برای تو حل بشه و هم برای هر کس دیگه‌ای که به این مشکل برخواهد خورد!!
    به قولی: "خودخوهانه" سوال نپرسیم و پارامترهای "دیگرخواهانه‌ی" اون رو هم توش لحاظ کنیم !!!!
    یعنی سوال خوب پرسیدن (با روش مطرح شده توی پُست‌های قبلی) هم به نفع خودته و زود تکلیفش مشخص میشه هم به نفع باقی ملت !



    سومین نکته هم اینه که یک ذره به قضیه روانی و اجتماعی - انسانی قضیه هم نگاه کنید و خودتون رو جای پاسخ‌دهنده بذارید !
    به این نکته دقت کنید که خیلی از مواقع، یک سوال میتونه بنا به اینکه "چه کسی" با "با چه سطح دانشی" و "در چه زمینه‌ای" مطرح میکنه, جواب متفاوت داشته باشه !



    بذارید قبلش یک مثال غیر مربوط بزنم:
    فرض کنید که یک نفر میپرسخ:
    هر کاری میکنم کامپیوتر روشن نمیشه، چیکار کنم؟

    فرض کنید سوال کننده یک خانم 70 ساله هستش
    حالا فرض کنید که سوال کننده یک مرد 30 ساله هستش که یک مدیر شبکه هست که 5 سال هم تجربه کار در زمینه IT و این قضایا داره


    خب قطعاً نحوه پاسخ‌گویی شما به این دو تیپ شاید خیلی فرق کنه
    در مورد اول شاید اولین چیزی که بگید اینه که "مادر جان، کامپیوتر به برق وصله؟!"
    بعد از یکی دو تا سوال معمول شاید در نهایت بگید که برو یک فرد متخصص رو بیار که حضوری کارت رو راه بندازه

    ولی در مورد دوم به احتمال خیلی زیاد پیش فرض رو میذارید که طرف خیلی از کارهای اولیه رو کرده
    شاید اولین چیزی که بهش بگید اینه که برو پاور رو عوض ببین حل میشه یا نه. یا برو با یه مادربورد دیگه چک کن و جواب‌هایی از این قبیل


    حالا بذارید یک مثال مرتبط تر بزنم


    فرض کنید یک نفر میپرسه : توی شبکه که با نرم‌افزار Firewall شرکت ماکروسافت که ISA باشه دارم کار میکنم، یک مشکلی دارم و اونم اینه که کاربرهام نمیتونن به سرورهای بیرون از شبکه VPN‌ بزنن کار های A و B رو هم کردم ولی کارم راه نیافتاده!


    خب حالا این سوال کننده یک فردیه که تجربه آنچنانی کار کردن با Firewall‌ اینا نداره و خیلی هم علم شبکه نداره و به صورت "راه بنداز، جا بنداز" داره توی سیستمش کار میکنه
    حالا فرض بفرمایید که برعکس، فرد سوال کننده سال‌هاست که مدیر شبکه‌ست و بسیار سواد بالا در شبکه داره و کلی هم با ISA و امثالهم کار کرده ....


    قطع به یقین پاسخ دهنده با این دو نفر یک جور برخورد نخواهد کرد.
    شاید توی مورد، پاسخ‌دهنده اول همه چیز رو خیلی واضح و شمرده بگه و به قولی لقمه رو خیلی تمیز برای طرف جور کنه و نوع جواب رو از پایه شروع کنه و قدم به قدم جلو بره و پله پله از صفر همه چیز آغاز بشه
    ولی توی مورد دوم بحث خیلی تخصصی تر جلو بره و جواب‌ها خیلی مختصرتر و گزیده‌تر رد و بدل بشه و اولین پاسخ از پله 100 ام بره جلو !



    منظور اینکه این حق رو برای پاسخ‌دهنده‌ها قائل باشید که یک پیش زمینه‌ای از شما داشته باشن که بتونن بهترین پاسخ رو بدن





    Hakimi، M-r-r، nadali و 1 نفر دیگر سپاسگزاری کرده‌اند.

کلمات کلیدی در جستجوها:

سوالات هوشمندانه

چگونه هوشمندانه سوال کنیم

نمونه سوالات mtcna

نمونه سوالات اکتیو دایرکتوری

طریقه سوال پرسیدن در فروم http:forum.persiannetworks.com

چگونه firewall را از کار بندازم

چگونه سوال خوب و درست

سوالات هوشمندانه در

چگونه هوشمندانه صحیت کنیم ؟

چگونه سوال کنیم ؟

چگونه اکتیو دایرکتوری را تمیز کنم

vpn چگونه درست کنیم

هوشمندانه سوال پرسيدن

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •