صفحه 2 از 3 اولیناولین 1 2 3 آخرینآخرین
نمایش نتایج: از شماره 16 تا 30 از مجموع 35

موضوع: مروری بر شبکه های هوانوردی

  
  1. #16
    نام حقيقي: محمد حکیمی

    Administrator شناسه تصویری Hakimi
    تاریخ عضویت
    Dec 2002
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    6,549
    سپاسگزاری شده
    6798
    سپاسگزاری کرده
    1035
    نوشته های وبلاگ
    4
    دوست گرامی،
    ممنون خواهم شد اگر مطالبتان را در انجمن بنویسید تا همه استفاده کنند.

    سپاسگذارم.



  2. #17


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    بله من همین جا هم ادامه می دهم.



  3. #18


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    معرفی شبکه ATN
    شبکه ATN



    شبكه ATN يك معماري و ساختار درون شبكه اي است كه اجازه مي دهد كه زير شبكه هاي ديتايي اويونيك هوا، زمين و زميني با رعايت پروتكلها و سرويسهاي مياني مشترك كه بر اساس مدل ارتباط دروني سيستمهاي باز ( ISO) سازمان استاندارد جهاني مي باشد ، عمل مي نمايد. در شبكهATN تمام شبكه ها به همديگر متصل بوده و پيام از هر شبكه به براحتي شبكه ديگر انتقال مي يابد.

    شبكه ATN يك شبكه هوانوردي استاندارد جهاني است كه در آن ارتباطات ثابت و سيار در بر گرفته مي شوند. در واقع شبكه ATN يك پاسخ و راه حل براي افزايش ترافيك هوايي است.

    شبكه ATN از سه بخش اينترنت ،زير شبكه ها و كاربردهاي ATN تشكيل شده است. اينترنت ATN از سه بخش كامپيوترها يا (ES) ، مسيرها يا (IS) و لينكهاي ارتباطي تشكيل شده است.

    شبكه هاي تابع ATN بخش مستقلي از شبكه ارتباطي مي باشند كه بعنوان جزء فيزيكي ارسال اطلاعات بين سيستم هاي ATN عمل مي كند. برنامه هاي كاربردهاي ATN داراي دو بخش زمين – زمين و هوا به زمين مي باشد.





    مزاياي شبكه ATN



    كشورها و سازمان ها كه به سمت اجراء و دستيابي به شبكه ATN حركت مي كنند به بررسي مزايا و بهره هاي اين شبكه كه بعنوان مزاياي بالقوه اين شبكه مي باشند اميدوار هستند .در زير به برخي از مزايا اشاره مي شود.

    - ATN به عنوان يك راه حل دستيابي ايمن به پهناي وسيعي از ارتباطات ديتايي را فراهم مي نمايد و نياز به سيستمهاي اختصاصي چندگانه ارتباطي را رفع مي نمايد.

    - ATN سرويسهاي ارتباطي قوي را براي دستيابي به يكپارچگي و قابليت بالاتر كه براي بهبود تواناييهاي عملياتي مانند كم كردن فاصله هواپيماها را فراهم مي آورد.

    - معماري ATN معرفي و بكارگيري كاربردهاي جديد را به آساني پذيرا مي باشد.

    - لينكهاي ديتايي ATN افزايش و كثرت كانالهاي ارتباطي صوتي را كاهش مي دهد.

    - بسياري مزاياي عملياتي مانند كاهش مصرف سوخت و زمان پرواز با استفاده از ATN قابل دستيابي است.

    - ATN زمينه دستيابي بهتر اعضاي پرواز را به اطلاعات پرواز فراهم مي آورد.

    - ATN زمينه بهبود سودمندي كنترلهاي ترافيك هوايي را فراهم مي آورد.

    - ATN مبادله بموقع اطلاعات ATS را بين دستگاههاي زميني جهت بالارفتن ايمني و سودمندي فراهم مي آورد.



  4. #19


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0

    Icon11 مقدمه ای دیگر

    با سلام من لازم دیدم که یه مقدار از عقب تر شروع کنم و یه سری مطالب رو عنوان کنم.

    ممنون می شم که نظرات خودتون رو عنوان کنید.





    چكيده

    شبكه هاي ارتباطي در صنعت هوانوردي با برقراري ارتباطات ثابت و سيار با استفاده از استانداردها و پروتكلهاي جهاني، زمينه را براي هر چه ايمن تر برقراري صنعت حمل ونقل هوايي ايجاد مي كنند.شبكه هاي ATN ، CIDIN وAFTNاز جمله اين شبكه ها مي باشند كه در اين مقاله مورد بررسي قرار ميگرند.



    كلمات كليدي

    AFTN: شبكه ثابت مخابرات هوانوردي

    CIDIN : شبكه عمومي مبادله اطلاعات ايكائو

    ATN : شبكه ارتباطات هوانوردي





    مقدمه

    ارتباط شامل هر گونه ارسال، پخش يا دريافت علامت، سيگنال، نوشته ها، انتشارات، صداهاياهر نوع اطلاعات و اخبار بوسيله سيم، راديو، علائم فوري و سيستمهاي الكترومغناطيس مي باشد. (1( موضوع برقراري ارتباط به عنوان يك موضوع بسيار مهم هميشه ذهن بشر را به خود مشغول نموده است. ظهور و پيدايش دستگاههاي مختلف ارتباطي با معماريهاي متفاوت دليلي بر اهميت اين موضوع مي باشد. از ظهور مورس تاكنون كه ما شاهد استفاده از خطوط ديتايي در طيفي گسترده هستيم، كاربردهاي مختلف ارتباطات را در زمينه هاي مختلف شاهد بوده ايم.

    به جرأت مي توان گفت كه ارتباطات به عنوان يكي از آتيمهاي اصلي پيوند بين صنعتهاي مختلف مي‌باشد.

    صنعت هوانوردي كه نيز داراي تاريخچه اي همانند ارتباطات از نظر اهميت و پيشرفت مي باشد به دليل ساختار خاص آن داراي پيوندهاي عميقي با ديگر صنايع مي باشد و پيشرفت آن به پيشرفت صنايع مختلف ارتباط دارد.

    در اين مقاله سعي شده است تا با بررسي شبكه هاي ارتباطي در صنعت هوانوردي زمينه آشنايي بيشتر محققين و پژوهشگران با اين رشته فراهم آيد.



    AFTN

    ارتباطات در صنعت هوانوردي بطور كلي به دو گروه ثابت و سيار تقسيم مي شود. ارتباطات ثابت شامل انواع ارتباط بين نقاط ثابت روي زمين مانند فرودگاهها، مراكز كنترل، مراكز مخابراتي، ايستگاههاي هواشناسي و غيره بوده و ارتباطات سيار به ارتباط بين هواپيما و زمين و يا هواپيما با هواپيماي ديگر اطلاق مي گردد و به عبارت ديگر در ارتباط سيار بايد حداقل يكي از طرفين ارتباط وسيله متحرك، مانند هواپيما باشد.

    ارتباطات ثابت در صنعت هوانوردي با برقراري شبكه هاي ارتباطي مطابق با استانداردهاي جهاني و استانداردها و پيشنهادات سازمان بين المللي هواپيمايي كشوري ايجاد مي شود. در اين مقاله با توجه به اهميت اين شبكه هاي ارتباطي در صنعت هوانوردي تعدادي از اين شبكه ها را مورد بررسي قرار مي دهيم.شبكه ثابت مخابرات هوانوردي AFTN، شبكه عمومي اطلاعات ايكائو CIDIN(1) و شبكه ارتباطات هوانوردي ATN(2) شبكه هاي مورد بررسي در اين مقاله مي باشد.

    پس از تشكيل كنواسيون شيكاگو در نوامبر 1944 براي ايجاد سازمان هواپيمايي كشوري ICAO(3) بر اساس ماده 44 پيمان مذكور، همزمان با شروع بكار سازمان ايكائو در تاريخ 4 آوريل 1947، در جهت بر آوردن نيازهاي ارتباطي بين ايستگاههاي ثابت هوانوردي كه به عنوان قسمتي از تجهيزات سازمان جهاني هواپيمايي كشوري در جهت تأمين هر چه بيشتر سلامتي پرواز تأسيس شده بود، شبكه ارتباطي وسيعي بين ايستگاههاي ثابت بوجود آمد كه هدف آن بهره جستن از سريعترين سيستمهاي مخابراتي موجود و توسعه اينگونه سيستمها در جهت مبادله هر چه سريعتر اطلاعات مربوط به هوانوردي در برقراري سلامتي پرواز بود.



    اين شبكه را شبكه ثابت ارتباطات راه دور هوانوردي ( AFTN ) نام نهادند كه موظف به برقراري




    ارتباطات هوانوردي تحت قوانين و مقررات موجود در ITU (1) گشت كه ضمن عضويت در اين اتحاديه صاحب نظر در وضع قوانين جديد و يا قوانين گذشته مربوط به هوانوردي نيز مي باشد.



    AFTN يك سيستم جهاني از مدارهاي ثابت هوايي است كه به عنوان بخشي از سرويس ثابت هوانوردي براي مبادله پيامها و داده هاي ديجيتالي ميان ايستگاههاي ثابت هوايي كه داراي خصوصيات ارتباطي يكسان يا قابل انطباق باشند، ايجاد شده است.(2)


    در طراحي و مهندسي شبكه هاي ثابت هوانوردي چهار آيتم مورد توجه قرار مي گيرد3)

    1- اصول مربوط به تركيب شبكه

    2- اصول مربوط به مراكز مخابراتي موجود در شبكه

    3- اصول مربوط به مدارها و كانالها

    4- اصول مربوط به روتينگ و توزيع از پيش تعيين شده پيامها و اطلاعات ديتايي

    در ادامه به برخي از اصول مربوط به شبكه AFTN اشاره مي شود.


    توضیحات:
    1- انكس 10 جلد 2- شوراي ايكائو با تصويب استانداردها و رويه هاي توصيه شده بين المللي در زمينه هاي مختلف توانسته است آنها را در 18 سند ضميمه كنوانسيون بر حسب موضوعات گوناگون طبقه بندي نمايد. به هر كدام از اين سندها انكس گفته مي شود. انكس 10 مربوط به مخابرات هوانوردي است.






    1-Common ICAO Data Interchange


    2 -Aeronautical Telecommunication Network




    3International Civil Aviation Organization




  5. #20


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0

    Icon11 ادامه مقدمه

    در این بخش مبحث ارائه شده در بخش قبل را ارائه می دهم.
    دوستان گرامی مطمئنا برای شما سوالاتی در این زمینه پیش می اید که خوشحال می شم که انها رو عنوان کنید.
    نظرات شما برای ادامه مطلب بسیار مهم می باشد.
    با تشکر


    - اصول مربوط به تركيب شبكه:
    اصل اول ـ تركيب شبكه AFTN بايد بر اساس حجم ترافيك، توزيع جغرافيايي پيام، حداكثر استفاده از وسايل مخابراتي مطمئن و مقرون به صرفه، حداكثر استفاده از مراكز پيشرفته مخابراتي با حداكثر سادگي ممكن استوار باشد.
    اصل سوم ـ شبكه بايد قادر به مبادله حجم افزايشي ترافيك به علت تغيير در نيازهاي موجود باشد بدون آنكه تغيير زيادي در تركيب آن صورت پذيرد.
    اصل يازدهم ـ مراكز AFTN انشعابي در شبكه نيز بايد داراي سيستم‌ها و مدارهاي مناسب براي مبادله پيام با شبكه باشند و خصوصيات مدارات كمكي را نيز در زمان قطع ارتباط در نظر بگيرند.
    اصل سيزدهم ـ ارتقاي كيفيت AFTN با بكارگيري سيستم ها و ظرفيتهاي بيشتر، براي بر آوردن نيازهاي عملياتي منطقه بايد تا حد امكان انجام شود.

    6- اصول مربوط به مراكز مخابراتي
    اصل اول ـ تا حد امكان براي هر كشور فقط يك مركز مخابرات بين المللي تعيين گردد . . .
    اصل دوم ـ تمامي مراكز مخابرات بايد طوري طراحي شوند كه قطع كامل خدمات آنها متصور نباشد.
    اصل سوم ـ مراكز مخابراتي بايد متناسب با حجم ترافيك خود نسبت به قابليتهاي رد و ظرفيت سيستمها برنامه ريزي كنند، بطوري كه پيامها بدون تأخير مبادله گردند.
    اصل نهم ـ سيستمهاي رله اتوماتيك بايد طوري باشند كه اولاً تقدم پيامها(1) را رعايت كنند و ثانياً پيامهايي كه در يك گروه قرار مي گيرند به ترتيب اولويت دريافت ارسال شوند.
    7- اصول مربوط به مدارها و كانالها
    اصل چهارم ـ تخصيص و استفاده از فركانسهاي AFTN و ثبت اين فركانسها در IFRB بايد مطابق با مقررات راديويي ITU باشد.
    اصل هفتم ـ مدارهاي AFTN بايد به صورت 24 ساعته برقرار باشند.
    اصل سيزدهم ـ براي حفاظت پيامها و جلوگيري از گم شدن آنها بايد تا حد امكان از سيستمهاي فني يا عملياتي استفاده شود.
    اصل شانزدهم ـ ايجاد ارتباطات خصوصي و محرمانه در صورت لزوم و با موافقت واحدهاي ذيربط مجاز مي باشد.
    8- اصول مربوط به روتينگ و توزيع از پيش تعيين شده پيامها و اطلاعات ديتايي
    اصل اول ـ بين دو نقطه از شبكه AFTN فقط يك ليست ”ميسر نرمال مشخص“ بايد وجود داشته باشد بطوري كه براي همه پيامها بدون توجه به اوريجين(2) آنها قابل استفاده باشد.
    اصل چهارم ـ مبادله پيامها از يك منطقه به منطقه ديگر بايد از طريق نقاط ورودي‌ـ‌خروجي(3) بين مناطق انجام پذيرد.
    اصل پنجم ـ استفاده از سيستم توزيع قراردادي براي پيامهاي AFTN بايد با توافق قبلي ايستگاهاي ذيربط باشد
    9- سيستمهاي مورد استفاده در مراكز مخابراتي AFTN
    1- رلة تورن ـ تيپ
    كه در اين سيستم كليه كارهاي رله توسط اپراتور و با استفاده از نوار كاغذي انجام مي شود.( كه اين سيستم در حال حاضر تقريباً از راه خارج مي باشد. )
    2- رلة PBTT
    در اين سيستم نيز با استفاده از نوار كاغذي رله پيام ها انجام مي شود با اين تفاوت كه ارسال همزمان به چند مدار ميسر است و بعضي از كارهاي رله از جمله هدينگ پيام و پيام چك بصورت اتوماتيك انجام مي شود.
    3- سيستم نيمه اتوماتيك
    در اين سيستم تشخيص آدرس و تعيين مدار خروجي پيامها به عهده اپراتور و بقية كارهاي رله اتوماتيك انجام مي شود. در اين سيستم ذخيره پيامها روي ديسك يا نوار مغناطيسي انجام مي‌شود و ارسال به مدارهاي خروجي حتماً با فرمان اپراتور است.
    4- سيستم تمام اتوماتيك
    در اين سيستم كليه كارهاي رله از جمله تشخيص آدرس و تعيين مدار خروجي بطور خودكار توسط سيستم انجام مي شود.
    با توجه به آنچه كه تاكنون گفته شد، شبكه AFTN داراي ايستگاههاي ثابتي مي باشد كه ارتباط آنها از طريق مدارها و كانالهايي با سرعتهاي متفاوت صورت مي پذيرد. در ايران از مدارهاي شبكه مخابرات براي شبكه AFTN استفاده ميشود. سرعتهاي مورد استفاده در ايران 50 باد(1)، 100 باد و 300 باد مي باشد. در شبكه AFTN پيامهاي مربوط به سلامتي پرواز، هواشناسي، تنظيم پرواز، سرويس اطلاعات هوانوردي و پيامهاي اداري هوانوردي مبادله مي‌گردد. در ارسال پيامها از يك فرمت خاص بنام ITA-2(2) استفاده مي گردد. در AFTN هر پيام داراي پنج قسمت اصلي هدينگ، آدرس، اوريجين، متن و بخش پاياني مي باشد. بر اساس اين فرمت قسمت هدينگ كه ابتداي پيام مي باشد با عبارت ZCZC شروع مي گردد. در قسمت آدرس آن از يك آدرس هشت حرفي(4) استفاده مي گردد. قسمت اوريجين پيامها كه مربوط به تهيه كننده پيام مي باشد يك گروه هشت حرفي مربوط به مشخصه تهيه كننده را شامل مي‌شود. در قسمت متن پيام، متن مورد نظر قرار داده مي شود. بخش پاياني پيام چهار حرف NNNN را در بر مي گيرد كه مشخصه پايان پيام است.
    شبكه AFTN داراي خاصيت store and forward message system مي باشد كه در اين حالت پيام بعد از ورود به يك ايستگاه ذخيره شده و پردازش روي آن صورت ميگيرد و در صورت احتياج به ايستگاه ديگر ارسال مي گردد. اتصال در شبكه AFTN بصورت كاراكترگرا(1) مي باشد. بدين معني كه هر كاراكتر بصورت جداگانه ارسال مي گردد و اين موضوع خود دليلي بر سرعت پايين ارسال اطلاعات در شبكه AFTN مي باشد.



  6. #21


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    با تشکر از اقا کوروش که عنوان این موضوع رو عوض کردند.من مشتاقانه منتظر نظرات شما هستم.



  7. #22
    نام حقيقي: هاشم سکاکی

    عضو عادی شناسه تصویری milad22
    تاریخ عضویت
    May 2005
    محل سکونت
    iran
    نوشته
    2,050
    سپاسگزاری شده
    320
    سپاسگزاری کرده
    197
    عالیه. لطفا بحث رو تکمیل بفرمائید.



  8. #23


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    من مشتاقانه منتظر نظرات دوستان برای ادامه دادن هستم .راستش علاقه زیادی دارم که نظرات دوستان مخصوصا مسئولان فروم رو بدونم که بتونم بحثم رو کامل ارائه بدم.
    منتظر نظرات شما هستم مخصوصا شما اقا کوروش



  9. #24


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0

    Icon11 شبکه CIDIN

    با سلام دوباره
    راستش قصدم این بود که اول نظرات شما دوستان رو جمع اوری کنم و بعد ادامه بدم ولی خوب کسی ما رو تحویل نگرفت واسه همین هم با اجازتون ادامه می دم
    راستش رو بخواهید این اولین باری است که من در یه همچنین محیطی این مطالب رو ارائه می دم .قبلا در یه همایش هم که متخصصین این رشته حضور داشتن (این مطالب رو البته به روز ترش رو که بعدا براتون می ذارم) من در مورد این موضوع صحبت هم کرده ام و حتی در این همایش مقالم به عنوان مقاله برتر انتخاب شد ولی راستش اینجا خیلی برام سخت تره و انتظار نظرات و پیشنهادات دوستان رو دارم

    خوب این هم بخش بعدی ولی من همچنان منتظر هستم


    شبكه عمومي مبادله اطلاعات ايكائو(سيدين)
    نقايص موجود در شبكه AFTN ضرورت جايگزيني اين شبكه را با يك شبكه پيشرفته ارتباطي كه همه احتياجات هواپيمايي كشوري را بر آورده نمايد را ايجاب نمود. شبكه سيدين بر اساس‌پروتكلهاي ‌كميته ‌مشورتي ‌تلگراف‌ و تلفن ‌بين‌المللي(3) CCITT Recommendation x.25(2) براي ايجاد امكانات ارتباط بيت گرا برقرار شده است. هدف اصلي و نهايي سيدين پيشرفت دادن شبكه AFTN براي حمايت از ارسال پيام هاي بزرگ و درخواستهاي مورد نياز مانند اطلاعات عملياتي هواشناسي (opmet) مي باشد. قابليتهاي سيدين در مقايسه با شبكه قراردادي AFTN به شرح زير مي باشد:
    1- استفاده از سرعتهاي متوسط ارتباطي
    2- استفاده از رمز مستقل در مبادله پيام
    3- روشهاي سويچينگ بسته هاي نرم افزاري
    4- سازگاري با استاندارد هاي جهاني مبادله اطلاعات
    5- مبادله اتوماتيك پيام از مسير انحرافي در صورت قطع مدار اصلي
    6- تأئيد دريافت پيام توسط گيرنده
    تركيب شبكه سيدين
    شبكه سيدين شامل تعدادي محدود مراكز سويچينگ است كه بوسيله مدارهاي مبادله اطلاعات يا ديتالينك با سرعتهاي متوسط و بالا با يكديگر در ارتباطند. هر SC(1) يك منطقه را پوشش مي‌دهد كه با ايستگاههاي انشعابي منطقه خود در تماس بوده و پيام هاي اين ايستگاهها را پس از تبديل روي شبكه سيدين مبادله و بر عكس نيز پيامهاي شبكه را به ايستگاههاي مذكور مخابره مي نمايد. مراكز سويچينگ سيدين بايد از سيستم تمام اتوماتيك مبادله پيام و از الفباي IA-5(2) براي مبادله پيامها استفاده كنند. در شبكه سيدين ترافيك با روش سويچينگ packet جريان مي يابد. به اين ترتيب كه پيامها پس از ورود به يك مركز سويچينگ سيدين، به فريم يا فريمهايي تبديل مي شوند كه اين فريمها علاوه بر اصل اطلاعات پيام، داراي فيلدهاي كنترل خواهند بود، اين فريمها روي شبكه مبادله شده و در مركز سوچينگ مقصد مجدداً به صورت پيام اوليه تبديل و به مخاطبين يا مدارهاي انشعابي مربوطه ارسال مي گردد.
    عمليات در هر مركز سويچينگ كلاً به چهار قسمت تقسيم مي شود:
    1- بخش A: مدولاسيون، دي مدولاسيون و تنظيم و هماهنگي بيتها
    2- بخش B: تهيه فرمت فريمها شامل آدرس، شماره ترتيب و غيره، عمليات مربوط به مخابره ديتا بين قسمتهاي B، تهيه رمز خاص براي كشف خطاها، كشف و اصلاح خطاها، كنترل ديتالينك و سرپرستي سيستم.
    3- بخشC: تقسيم پيامها به فريمها براي مخابره، مرتب كردن فريمها به ترتيب حق تقدم، تعيين خطوط ديتا در يك مدار و جمع آوري فريمهاي دريافتي براي تشكيل يك پيام.
    4- بخش D: تشخيص شروع و پايان يك پيام، تشخيص و تعيين آدرس خروجي پيام و تعيين مدار خروجي و تشخيص سطوح حق تقدم و ارسال پيام بر اساس اولويت.
    واحد ارسال اطلاعات روي لينكهاي شبكه سيدين فريم خوانده مي شود. فريم ها داراي تعداد معيني بايت يا كاراكتر هستند و پيامهايي كه طولشان زياد باشد به چند فريم تقسيم و شماره گذاري شده و بطور
    جداگانه ارسال مي شود. به هر فريم يك حق تقدم داده مي شود. در شبكه سيدين دو نوع حق تقدم بالا و پايين وجود دارد. فريمهايي كه داراي حق تقدم بالا هستند ممكن است بين فريمهاي يك پيام با تقدم پايين مخابره شوند. هر فريم شامل تعدادي فيلد بشرح زير مي باشد كه هر كدام براي كار معيني در نظر گرفته شده‌اند.
    1- فيلد كنترل لينك DLCF(1) : براي كنترل عمليات مربوط به لينك و دستورات تهيه و برنامه هاي سيستم است و شامل قسمتهاي زير مي باشد:
    ـ رمز شروع(2) شامل 8 بيت
    ـ آدرس شامل 8 بيت
    ـ كنترل شامل 8 بيت
    ـ رمز چك اشتباهات FCS(3) شامل 8 بيت



    ـ رمز پايان(4) شامل 8 بيت
    Fiqure 4: MID COM chart

    2- فيلد داده هاي لينك يا LDF(5) كه بين بخشهاي سوم و چهارم فيلد كنترل قرار مي گيرد و در اين قسمت اصل مطالب و اطلاعاتي كه روي شبكه رد و بدل مي شوند به انضمام قسمت‌هاي مربوط به شبكه سيدين قرار مي گيرد. اين فيلد نبايد از دو هزار بايت بيشتر باشد و اگر مطالب بيشتر بود، تقسيم شده و در فريمهاي ديگر قرار مي گيرد.
    فيلد LDF خود شامل دو قسمت است:
    الف) فيلد مخابره يا CCF(6) : كه شامل اطلاعات مربوط به مخابره پيام است و خود داراي قسمتهاي بشرح زير است:
    AR يا آدرس مركز گيرنده شامل 8 بيت
    AT يا آدرس مركز فرستنده شامل 8 بيت
    شماره تشخيص پيام شامل 8 بيت (MIN)(7)
    شماره ترتيب فريم FSN شامل 4 بيت
    مشخصه پايان فريم شامل يك بيت FF(8)


    Flag Opening -2 Data link control field-1
    Flag Closing-4 Frame Check Sequece-3
    Communication control field-6 Field Data Link -5
    Final Frame-8 MSG Identification Number-7
    مشخصه تقدم پيام شامل پنج بيت NP(1)
    كد و فرمت پيام شامل پنج بيت MSF(2)
    ب) فيلد داده ها يا CDF كه شامل اصل پيام AFTN يا هر فرمت ديگر مي باشد و بدون تغيير در اين قسمت قرار مي گيرد. با وجود اهميت و قابليتهاي شبكه سيدين از اين شبكه در كشور ما استفاده نمي گردد.9.6كيلو باد سرعت انتقال اطلاعات در خطوط سيدين كشور بحرين در مقابل سرعتهاي بسيار پايين در كشور ما بسيار قابل توجه و تامل مي باشد.





  10. #25
    نام حقيقي: محمد حکیمی

    Administrator شناسه تصویری Hakimi
    تاریخ عضویت
    Dec 2002
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    6,549
    سپاسگزاری شده
    6798
    سپاسگزاری کرده
    1035
    نوشته های وبلاگ
    4
    ( نوشته قبلی شما را ندیده بودم. انشاءالله که می بخشید. )

    خیلی جالب بود.
    ساختار را که می خواندم متوجه شباهت زیاد آن با پشته TCP/IP شدم.
    همانطور که خودتان واقف هستید من و دیگر حاضرین در این زمینه تخصص نداریم و تازه داریم با مباحثی که مطرح می کنید آشنا می شویم. این است که مشتاقانه بحث را دنبال می کنیم (تلمّذ می کنیم!)

    نوشته های شما خیلی کامل و مرتب است. تصور می کنم بهتر است این نوشته ها را در قسمت مقالات قرار دهیم. حتما در اولین فرصت یک کپی از نوشته های شما را با نام خودتان در قسمت مقالات قرار می دهم



  11. #26


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0

    Icon1

    ممنونم اقا کوروش انگیزم برای ادامه دادن خیلی بیشتر شد



  12. #27


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0

    Icon1

    با اجازه از شما من اینجا عکس مربوط به ایرباس 380 رو گذاشتم هم یه زنگ تفریح باشه واسه علاقمندان به صنعت هوانوردی و هم معرفی جدیدترین هواپیمای بدون رقیب شرکت ایرباس رقیب همیشگی شرکت بوئینگ امریکا .






  13. #28
    نام حقيقي: محمد حکیمی

    Administrator شناسه تصویری Hakimi
    تاریخ عضویت
    Dec 2002
    محل سکونت
    تهران
    نوشته
    6,549
    سپاسگزاری شده
    6798
    سپاسگزاری کرده
    1035
    نوشته های وبلاگ
    4
    !
    بابا امکانات!



  14. #29


    عضو غیر فعال شناسه تصویری hamidch
    تاریخ عضویت
    Jul 2005
    نوشته
    62
    سپاسگزاری شده
    0
    سپاسگزاری کرده
    0
    با سلام دوباره با توجه به اینکه تا به حال بخش های مختلفی از مبحث پیگیری شد مهمترین و تخصصی ترین بخش این مبحث رو شروع می کنم و در این بخش مطمئن هستم که این ادامه مبحث برای علاقمندان به شبکه بسیار جالب خواهد بود.


    نگاهي اجمالي به آينده ارتباطات در صنعت هوانوردي



    ارتباطات در صنعت هوانوردي بطور كلي به دو دسته ثابت وسيار تقسيم مي شود. ارتباطات ثابت شامل انواع ارتباط بين نقاط ثابت روي زمين مانند فرودگاهها ، مراكز كنترل ،مراكز مخابراتي ،ايستگاههاي هواشناسي و غيره مي باشد و ارتباطات سيار نيز به ارتباط بين هواپيما و زمين ويا هواپيما با هواپيماي ديگر اطلاق مي گردد و به عبارت ديگر در ارتباط سيار بايد حداقل يكي از طرفين ارتباط وسيله متحرك مانند هواپيما باشد.

    ارتباطات ثابت در صنعت هوانوردي با برقراري شبكه هاي ارتباطي مانند CIDIN , AFTN و… با بهره گيري از سيستم هاي مختلف مورس ، تلكس و … ايجاد مي شود . ارتباطات سيار نيز با بهره گيري از سيستمهاي ارتباطي مانند,RCAG,HF برقرار مي گردد.

    اما آنچه كه در اين ميان بسيار مورد توجه مي باشد برقراري هر چه ايمن تر صنعت حمل نقل هوايي است و با توجه به نقش مهم ارتباطات در اين صنعت ، دستيابي به سيستم ها و شبكه هاي ارتباطي بدون نقص و ايمن تر نقش مهمي در رسيدن به اين هدف را دارا مي باشد.

    در طرح CNS/ATM كه به عبارتي هدف برنامه ريزي شده آينده صنعت هوانوردي مي باشد به موضوع ارتباطات به عنوان يك اصل مهم توجه شده است.

    شبكهATN (شبكه مخابرات هوانوردي ) كه بر اساس طرح CNS/ATM مي باشد بيانگر آينده اي بسيار دقيق، كامل و تكنولوژيك در ارتباطات صنعت هوانوردي است . در اين شبكه ارتباطات ثابت و سيار با رعايت پرتوكل هاي جهاني و سرويس هاي مياني عمل مي نمايند و در واقع اين شبكه تمام نيازهاي صنعت هوانوردي را تامين مي نمايد.

    در بخش ارتباطات سيار كه مخصوص تماس با هواپيما مي باشد وضع ارتباطي موجود دگرگون مي گردد و بجاي استفاده از سيستمهاي موجود از ارتباطات خدمات ماهواره اي سيار هوانوردي AMSSSSR MODE S ,ADS, VHF DATA LINK, استفاده مي گردد. در بخش ثابت آن تغييرات عمده اي صورت نمي گيرد و شبكه هاي موجود به شكل موجود باقي مي مانند و بيشتر تجهيز خواهند شد . در اين بخش تمام شبكه هاي موجود به يكديگر پيوند داده شده و با استفاده از پروتكل ها و اينترفيسها پيام از هر شبكه به شبكه ديگر براحتي انتقال مي يابد.

    از مسائل مورد توجه و مهم در اين شبكه رسيدن به يكپارچكي در تمام كشورها مي باشد بطوري كه اين شبكه با طي مراحلي به صورت يك شبكه كامل و يكسان در سرتاسر جهان مبدل مي گردد. به عنوان مثال در ارتباطات ثابت شبكه AFTN موجود در ابتدا از طريق AMHS GATEWAY به شبكه ATN مرتبط ميگردد كه در مراحل بعدي شبكه AFTN به صورت كامل به سيستم AHMS مبدل مي گردد. در ادامه متن يك ارائه كلي از شبكه ATN آورده شده است . با توجه به اهميت عبارات و موضوعات، متن به صورت زبان اصلي آورده شده است . معاني برخي از لغات نيز آورده شده است.







    ATN PRESENTATION

    ● ATN is a global aviation standard telecommunicatons network and is intended to provide seamless ground to ground and air to ground communication service
    ●ATN is a dynamic telecommunications network designed to support projected traffic increase due to Air / Ground service.
    ● The aeronautical telecommunication Network (ATN) comprices application entites and communication services which allow ground, air to ground and avionics data subnetworks to interoperate by adopting common interface service and protocol based on the international organization for standardization (ISO) open systems interconnection (OSI) refrence model.
    ●The ATN has been designed to provide data communication services to Air Traffic Service provider organization and Aircraft Operation agencies for the following types of communication traffic:
    a) Air traffic servicex communication (ATSC)
    b) Aeronautical operation control (AOC)
    c) Aeronautical administrative communication (AAC) and
    d) Aeronautical passenger communication (APC)

    ATN consist of:
    -ATN internet

    ATN subnetworks-
    ATN application , such as AHMS,AIDC,CPDLC,….-

    ATN internet

    ATN internet is made up of intermediate systems (IS or router) ,End system (ES or computer) and communication links. They form an ATN global internet.
    • ATN Internet Protocols
    – ISO/IEC 8473 Connectionless Network Protocol (CLNP), all ATN End Systems and Routers shall support the CLNP.
    – ISO/IEC 10747 Inter-Domain Routing Protocol (IDRP) required by all inter-domain routers
    - Air-ground data links - between domains
    – ISO/IEC 9542 End system to Intermediate system routing exchange protocol (ES-IS)
    – ISO/IEC 10589 Intra-Domain-Routing & IS-IS
    Protocol (IS-IS)
    – CLNP does not guarantee successful delivery of data; the end-to-end transport protocol is required to support reliable data streaming.
    * ISO/IEC 8073 Class 4 Transport Protocol (TP4 with mandatory checksum support)
    × Connection mode protocol
    × Provides end-to-end flow control
    × Retransmit lost packet
    * Or ISO/IEC 8602 Connectionless Transport Protocol (CLTP)


    ATN subnetworks.
    A subnetworks is a part of the communication network, but is not part of the ATN.
    It is defined as an independent communication network which is used as the physical means of transferring information between ATN systems.

    ATN application

    ATN Ground –to-Ground application include:
    ●AHMS ( ATS message handeling system)
    ●AIDC (Air traffic inter-facility data communication )
    ATN Air-to-Ground application include
    -CM (context management)
    -FIS (flight information services)
    -ADS (automatic dependent surveillance)
    -CPDLC (Controller pilot data link communication)






  15. #30
    نام حقيقي: محمدرضا شیخ الاسلامی

    خواننده شناسه تصویری sinaeslami
    تاریخ عضویت
    Oct 2004
    محل سکونت
    Iran,Mazandaran,chalous
    نوشته
    316
    سپاسگزاری شده
    205
    سپاسگزاری کرده
    8
    سلام
    خسته نباشيد آقاي hamidch
    من يكي كه به شخصه از مطالب آموزنده اي كه گفتين خيلي استفاده بردم.
    ان شا الله در آينده شاهد مطالب پر بارتري خواهيم بود.


    سينا اسلامي

    Yahoo ID & Email : sina20022006[AT]yahoo[DOT]com

صفحه 2 از 3 اولیناولین 1 2 3 آخرینآخرین

کلمات کلیدی در جستجوها:

RCAG چیست

aftn چیست

شبکه aftn

شبکه ارتباطات هوانوردی

شبكه aftn

جديد ترين ايرباس

شبکه هوانوردی

aftn چیست؟

شبکه amhs

RCAGچیست

amhs چیست

کتاب شبکه هوانوردیعکسهایی از از ایر باسآشنائي با شبكه اطلاعات هوانوردي(aftnamhs)اکتیو ویندوز 7مقاله در مورد aftnمبحث cns/atm تحقیق درباره ایستگاه مخابرات هوانوردیRCAGچیست؟amhs چیست؟ایستگاه مخابرات هوانوردیAMHSچیست؟مقاله در مورد cnsatmشبکه های ارتباطات هوانوردیمقاله ای در مورد شبکه پیامهای هوانوردی

برچسب برای این موضوع

مجوز های ارسال و ویرایش

  • شما نمی توانید موضوع جدید ارسال کنید
  • شما نمی توانید به پست ها پاسخ دهید
  • شما نمی توانید فایل پیوست ضمیمه کنید
  • شما نمی توانید پست های خود را ویرایش کنید
  •