آموزش دستور Ping
دستور Ping چیست ؟
Ping یکی از ابزارهای کاربردی در تست و خطایابی شبکه های کامپیوتری است. به کمک دستور Ping می توانیم اطلاعات مهمی در مورد کامپیوتر ها و هر آنچه که در شبکه IP می گیرد بدست آوریم. با استفاده از دستور Ping می توان به اطلاعات مهمی در مورد اتصال یا عدم اتصال کلاینت به شبکه ، نام کامپیوتر یا همان Computer Name کلاینت ها، نوع سیستم عامل ، IP های ورژن 4 و ورژن 6 ، وجود Noise در شبکه ، وجود یک سیستم امنیتی مانند فایروال ، اتصال یا عدم اتصال به اینترنت و اطلاعاتی از این قبیل دست یافت. سادگی استفاده از دستور Ping و اطلاعات ارزشمندی که در اختیار مان می گذارد باعث شده که این دستور به یکی از محبوبترین و کاربردی ترین ابرازهای شبکه تبدیل شود. ما نیز در گروه آموزشی هیوا شبکه تصمیم گرفتیم تا به پاس قدردانی از این دستور محبوب، نهمین آموزش دستورات خط فرمان CMD را به دستور Ping اختصاص دهیم . ساده ترین حالت استفاده دستور Ping ،Ping کردن یک node در شبکه بدون استفاده از سوئیچ های دیگر دستور Ping است . یک node می تواند یک کامپیوتر باشد، یا یک روتر، یک وبسایت، یا پریتنری که قابلیت IP گرفتن داشته باشد و یا ... برای Ping کردن یک node باید IP یا نام آن node را بدانید. این نام Domain Name و یا NetBIOS Name می باشد . در تصویر زیر یک کامپیوتر که NetBIOS Name آن MyHiva و IP آن 192.168.1.117 است با هر دو روش Ping شده است:
ping 192.168.1.117
ping myHiva
هم چنین می توانید یک وب سایت را با استفاده از نام Domain آن Ping کنید:
Ping ورژن 4 و Ping ورژن 6
گاهی ممکن است نیاز داشته باشید که از IPv6 یا IPv4 برای Ping استفاده کنید. برای این منظور باید از سوئیچ های 6- و 4- استفاده کنید. برای مثال فرض کنید که شما NetBIOS Name یکی از کامپیوتر های درون شبکه می دانید ولی IPv4 آن را ندارید. چگونه می توان با دانستن نام یک کامپیوتر ، IP آن را به دست آورد ؟ در صورتی که هر دو پروتکل TCP/IPv6 و TCP/IPV4 بر روی مبدا و مقصد فعال باشد، به دلیل ارجعیت LLMNR نسبت به WINS ،جواب Ping از IP ورژن 6 مقصد به شما فرستاده خواهد شد.
حالا در صورتی که بخواهید جواب از IP ورژن 4 مقصد برای شما ارسال شود ( یعنی IPv4 مقصد را به دست آوردید ) باید در هنگام Ping کردن از سوئیچ 4- استفاده کنید و یا پروتکل TCP/IPv6 را در مبدا یا مقصد غیر فعال کنید. ناگفته نماند پروتکل LLMN و WINS هر دو عمل تبدیل نام به IP را انجام می دهند که WINS مختص IPv4 است.
نکته دیگر این است که شما نمی توانید با دستور ping -6 یک IP ورژن 4 را Ping کنید و یا با دستور Ping -4 یک IP ورژن 6 را Ping کنید.
در تصویر زیر مثالی از استفاده هر دو دستور Ping -6 و Ping -4 را مشاهده می کنید.
Ping -6 Hosein-PC
Ping -4 Hosein-PC
دستور Ping -t
به طور پیشفرض در هنگام Ping کردن چهار Packet از نوع ICMP که حجم هر کدام 32 بایت است به مقصد فرستاده می شود. در صورتی که بخواهید عمل Ping کردن یک مقصد تا ابد و برای همیشه ادامه داشته باشد می توانید از دستور Ping با سوئیچ –t استفاده کنید. با این فرمان عمل Ping کردن متوقف نخواهد شد مگر اینکه فیوز کنتور برق را بزنید ، یا کامپیوتر خود را Restart کنید یا دکمه ضربدر پنجره CMD را بزنید و یا دکمه های CTRL+C را در پنجره CMD فشار دهید
Ping –t 192.168.1.4

منبع: سایت هیوا شبکه




موضوعات مشابه: