اینترنت در ایران بطور کلی طوری است که شما باید به هرحال هزینه ترافیک رو پرداخت کنید .
بنظر من دنبال سرویس های نامحدود نباشید ، چون سرویس نامحدودی که بخواد 40 کاربر رو بطور همزمان پاسخ بده بسیار گران تر از سرویسی است که دارای ترافیک مشخص است .
به عنوان نمونه نحوه تقسیم بندی سرعت در سرویس نامحدود دومگابیت پارس آنلاین به شکل زیر است :
که در هر مرحله با مصرف مقداری ترافیک ، سرعت شما (سرعت بیشتری که از ابتدا شرکت به شما هدیه میدهد) کم میشود و در نهایت سرعت واقعی خریداری شده شما بهتون داده میشه که این سرعت بسیار کم است و در یک شرکت با چهل مصرف کننده تفاوتی با قطع بودن اینترنت نمیکند ، مگر اینکه هزینه های بشدت هنگفتی برای اینترنت پرداخت شده باشد.
تازه بعضی شرکت های اینترنتی قانون مصرف منصفانه دارند که بعد از مصرف زیاد ترافیک ، سرعت شما را حتا از سرعت خریداری شده خودتان نیز کمتر میکنند !
پس عاقلانه ترین کار اینه که برای استفاده با کیفیت اینترنت پهنای باند بالا اما با ترافیک مشخص در ماه خریداری کنید.
اگر سرویس نامحدود خریداری کنید ، عملا تا همان مقدار ترافیکی که شرکت با هدیه بیشتر ، سرعت شما را بالابرده است قابل استفاده خواهد بود و زمانی که مقدار مشخصی ترافیک مصرف کردید ، سرعت شما کاهش پیدا میکند و ارتباط شما در حدود قطع اینترنت خواهد بود ، آنگاه است که در میانه های ماه مجدد مجبور به خرید سرویس جدید خواهید شد !
اما اگر الان ترافیک شما بسرعت تمام میشود و وضعیت مصرف ترافیک در شرکت باعث بحران مالی شده است ، باید این مصرف مدیریت شود و راه آن خرید سرویس نامحدود نیست .
با توجه به اینکه شما تعداد زیادی کلاینت دارید ، برای ثبات در شبکه حتما باید سرعت و پهنای باند را بین مصرف کننده ها تقسیم کنید ، در غیر این صورت یک کلاینت بتنهایی تمام پهنای باند اینترنت را خواهد گرفت و کارکرد تمامی دیگر دستگاه ها را با اختلال جدی مواجه میکند .
پیشنهاد من اینه که یک دستگاه روتربرد میکروتیک پرقدرت خریداری کنید و آن را برنامه ریزی کنید تا سرعت دریافتی از شبکه اینترنت را عادلانه بین تمام کاربران تقسیم کند، همچنین با راه اندازی سرویس هایی مانند هات اسپات در این دستگاه برای هرکاربر مقداری ترافیک جهت استفاده از اینترنت در ماه اختصاص دهید .
جمع تمام این ترافیک های اختصاص داده شده میشود همان مقدار مورد نیاز که باید ماهیانه از شرکت اینترنتی خریداری شود.
بسته به نیاز های کاربران مقدار ترافیک مختلفی میتوانید به آنها اختصاص دهید و کاربرهای پر مصرف شما که شاید جدای از قوانین شرکت مصرف شخصی زیادی نیز داشته باشند ، مشخص خواهند شد و میتوانید با یک مدیریت صحیح مشکل را با کاربران مذکور حل کنید ، به عنوان مثال با توجه به اینکه سایر کاربران هم سمت ایشان چه مقدار مصرف دارند ؛ از کاربرخواهش کنید که مقدار مصرف خود را پایین بیاورد و یا در نهایت هزینه ترافیک مصرفی اضافه وی را میتوانید بحساب او بزنید و از حقوق دریافتی اش کسر کنید.
با تجربیات قبلی که داشتم ، بررسی مقدار مصرف دستگاه های کاربران بسیار روی بهینه شدن مصرف و درست مصرف کردن اینترنت تاثیرگذار است و هزینه ها را بشدت کاهش میدهد.
از طرف دیگر باید قرارداد بسیار بصرفه ای را با شرکت اینترنتی ببنید که سرویس سریع و باکیفت و با کمترین هزینه ممکن برای شما ارائه دهد .
میتوانید برنامه ریزی کنید که بیشتر مصرف شما از ترافیک بطور هدفمند به چه بخش هایی مربوط میشود و تخفیف های ویژه در آن بخش ها از سرویس دهنده خود بگیرید.
به عنوان مثال شرکت پارس آنلاین که تنها شرکت ارائه دهنده سرویس های اینترنت ماهواره ای در کشور نیز هست و تعداد زیادی از موسسات دولتی و شرکت های بزرگ از آنها سرویس میگیرند بسته های مختلفی روی سرویس های خودش ارائه میده که بهشون بسته انرژی میگن .
مقدار زیادی ترافیک مثلا برای استفاده از سایت ها و سرورهای داخل ایران ، تلگرام یا سرورهای اشتراک فیلم ، اینستاگرام ، ساعت های نامحدود در روز مثلا 8تا10 صبح بی نهایت و غیره .
که این بسته های انرژی روی سرویس اصلی شما قرار میگیرند و ترافیک سرویس اصلی رو مصرف نمیکنند بلکه ترافیک بسیار ارزان قیمت خریداری شده که هدفمند است را مصرف میکنند و یا ترافیکی بینهایت در بخش هدفمند شده در اختیار شما قرار میدهد .
با اینگونه روش ها میتوان بشدت در هزینه های پراداختی صرفه جویی کرد.
به عنوان اخرین تجربه کاری خودم برای یک ساختمان سه طبقه مسکونی ، این کارهایی که گفتم رو انجام دادم و هزینه مصرفی اینترنتشان از ماهانه 230 هزارتومان به مبلغ ماهانه 50هزارتومان کاهش پیدا کرده ، و کسی نیز مصرف خودش را محدود نکرده است و با سرعت و کیفیت از اینترنت استفاده میکنند.
با خرید چنین دستگاهایی و مدیریت سرویس اینترنت میشه از هدر رفتن ترافیک و سرمایه جلوگیری کرد و همچنان مصرف خوب و آسوده ای داشت.
با وجود اینکه شرکت پارس آنلاین کیفیت مناسبی ارائه میدهد و از طرف دیگر چنین بسته هایی برای سرشکن کردن هزینه اینترنت ارائه میدهد و جزو شرکت های پیش رو در این زمینه است اما شرکت های خوب دیگری مثل شاتل نیز امکانات مشابه ای را ارائه میدهند .
از نظر هزینه پرداختی برای هرگیگ ترافیک اما اگه بخواهیم مقایسه کنیم
پارس انلاین هر 50 گیگ را 100هزار تومان بفروش میرساند که محدودیت زمانی ندارد اما در مقایسه مثلا شرکت های وب با طرح فشفشه خود 100گیگ اینترنت را 40هزارتومان میدهد با محدودیت زمانی یک ماهه .
یا مثلا شرکت مخابرات ایران هزینه نسبتا کمی برای هر گیگ اینترنت دریافت میکند اما اشخاص کمی از کیفیت ارائه شده آن رضایت دارند .
چون بحث کیفیت خدمات ، عدم قطعی و اشکال در طول ماه و سال و بسیاری مسائل دیگر نیز باید در انتخاب یک سرویس درنظر گرفته شود .
از نظر من مصرف اینترنت بیش از اینکه وابسته به قیمت پایین یک سرویس باشه ؛ به برنامه ریزی صحیح برای مصرف اون برمیگرده.
تفاوتی نمیکنه که من یک سرویس نامحدود داشته باشم یا یک سرویس حجمی با پهنای باند بسیار بالا ...
وقتی که یکی از کاربران تمام پهنای باند اینترنت را اشغال میکند و یا به سرعت ترافیک خریداری شده را بدون برنامه خاصی به هدر میدهد .
در هردوصورت در زمان اشغال پهنای باند تمامی دیگر کاربران مشکل برقراری ساده با اینترنت را دارند و از کیفیت بد آن نالان خواهند بود و از طرفی دیگر با مصرف سریع ترافیک باعث قطع سرویس خریداری شده و یا افت شدید سرعت میشوند که با قطع بودن آن تفاوتی نخواهد داشت.
- - - ادامه - - -
همینطور که دوستمون اشاره کردن سرعت در زمان فروش و درکل بین اشخاصی که کار نتورک انجام میدهند بر اساس بیت بیان میشود اما در ویندوز و کاربران این بایت است که اهمیت دارد .
به عنوان مثال سرعت 2Mbps برابر با 256 کیلوبایت در ثانیه است که سرعت بسیار کمی بحساب میاد و شما اگر بخواهید همین مقدار سرعت را نیز برای هر یک از مصرف کننده های خود تامین کنید 2 * 40 = 80Mbps نیازدارید که یک مقدار حداقلی و ثابت همزمان به کاربران ارائه دهید .
حالا هرچقدر پهنای باند دریافتی شما کاهش پیدا کند ، وقتی به 40 کاربر خود تقسیمش کنید ؛ مقدار دریافتی هر کاربر بسیار بسیار کمتر خواهد شد و پایین آوردن سرعت از این حد باعث نارضایتی شدید و کندی و عملا از کار افتادن آنها خواهد شد.