آموزش حل مشکل نصب ویندوز سرور 2012 و ویندوز 8بر روی PC ،VirtualBoxو VMware Workstation


در این مقاله می خواهیم شما را با برخی از مشکلات نصب ویندوز سرور 2012 و ویندوز 8 آشنا کنیم و راه های برطرف کردن آن ها را به شما عزیزان آموزش دهیم.

در ابتدا چند حالت را در نظر می گیریم:


  1. شما اقدام به نصب ویندوز سرور 2012 یا ویندوز 8 بر روی PC خود کرده اید قبل از کامل شدن نصب ، ویندوز اجازه نصب شدن بر روی کامپیوترتان را نمی دهد.
  2. فرایند نصب ویندوز سرور 2012 یا ویندوز 8 بر روی PC شما کامل انجام شده اما پس از بالا آمدن ویندوز برای اولین بار ویندوز Fail می شود.
  3. شما ویندوز سرور 2012 یا ویندوز 8 را بر روی PC خود نصب کردید اما نتوانسته اید آن را در Vritual Box یا VMWare نصب نمایید و با کد خطای 0x0000005D یا 0x0000260 برخورد کرده اید



.

برای نصب ویندوز سرور 2012 و ویندوز 8 شما ابتدا باید مطمئن باشید که پیشنیاز های سخت افزاری حداقل را دارا باشید که شامل :



برای Windows Server 2012 حداقل به 32 گیگ فضای هارد دیسک نیاز خواهید داشت.

اما PAE ، NX و SSE2 چه هستند و چطور بفهمیم که آیا پردازنده ما آن ها را ساپورت می کند ؟
در ادامه برای تست پردازنده به شما عزیزان ابزاری را معرفی می کنیم که به کمک آن می توانیم بفهمیم که آیا پردازنده PAE و NX و SSE2 را ساپورت می کند یا خیر ؟

اما در ابتدا کمی در مورد PAE و NX و SSE2 بیشتر بدانیم !

NX ( No-Execute) :

یک از Feature های CPU است که اجازه می دهد تا Memory Page ها راNo-Executable کرد. این قابلیت به CPU این امکان را می دهد تا به حفاظت از سیستم ها در مقابله با بد افزارها یا Malicious Software کمک کند. زمانی که این قابلیت در کامپیوتر فعال است باعث می شود که بد افزار ها نتوانند کد های خود را در حافظه قرار دهند تا اجرا شوند. برای نصب Windows 8 و ویندوز سرور 2012،پردازنده باید NX را ساپورت کند و این ویژگی باید در Bios سیستم فعال شده باشد.

در این مقاله NX به معنای NX Processor bit است که توسط AMD و یا معادل XD processor bit که توسط Intel برای ساپورت ویژگی Data Execution Prevention یا DEP در ویندوز تعریف شده است .
برای استفاده از قابلیت NX ( که منظور بیت NX در AMD و بیت XD در Intel است ) پردازنده های 32 بیتی (x86) باید در حالت Physical Address Extension یا PAE کار کنند.

PAE ( Physical Address Extention ) :

PAE یکی دیگر از Feature های CPU است که باعث می شود پردازنده های 32 بیتی بتوانند به بیشتر از 4 گیگابایت حافظه فیزیکی دسترسی داشته باشند (البته در ورژن هایی از ویندوز که این قابیلت را دارا هستند). پردازنده های 64 بیتی بنا به معماری خود به طور ذاتی بیشتر از 4 گیگ حافظه فیزیکی را ساپورت می کنند و معادل PAE را فراهم نمی کنند. PAE تنها در ورژن 32 بیتی ویندوز که بر روی پردازنده 32 بیتی هستند ساپورت می شود. هنگامی که DEP بر روی پردازنده هایی که NX را ساپورت می کنند ، فعال باشد ، PAE به طور خودکار فعال می شود.

DEP (Data Execution Prevention) :
یکی دیگر از پیشرفت های امنیتی است که در Windows XP SP2 و Windows Server 2003 SP1 تعریف شده که از دسترسی بدافزار ها به بخش هایی از حافظه که مختص ویندوز و برخی برنامه های خاص است جلوگیری می کند .

SSE2 (Streaming SIMD Extensions 2) :
استانداردی است که اینتل در سال 2001 همراه با پردازنده های Pentuim 4 عرضه کرد و در سال 2003 AMD همراه با پردازنده های Opteron و Athlon64 از سری پردازنده های AMD64 از آن ساپورت می کند. هر پردازنده ای که NX را ساپورت می کند SSE2 را هم ساپورت می کند.بسیاری از Application های Windows 8 دارای Code path با مجموعه دستورالعمل های SSE2 می باشند. آخرین نسخه Visual Studio طوری ارتقاء یافنتد که به طور پیشفرض دستورالعمل های SSE2 را تولید کنند. این Application ها ممکن است بر روی کامپیوتری که SSE2 را ساپورت نمی کند نصب و اجرا شوند، به همین دلیل برای جلوگیری از Crash کردن این Application ها ، قابلیت ساپورت SSE2 برای نصب Windows 8 و Windows Server 2012 اجباری شده است.

پیشنیازها:
در اینجا بررسی می کنیم که آیا پردازنده پیشنیاز های نصب Windows 8 و Windows Server 2012 را ساپورت می کند یا نه.
Windows 8 Logo Requirement

یک گواهینامه پیشنیاز سخت افزاری برای Windows 8 است که به این معنی که تمامی درایورها باید به طور عادی همراه با Execution Protection اجرا شوند تا ازعملکرد Device و درایور در سیستم اطمینان حاصل شود. درایور ها نباید کدی را خارج از فضاهای خاص حافظه مانند Stack ، Paged pool ، Session pool اجرا کنند. هنگامی که حالت(Mode ) PAE فعال شده ،درایورها باید به درستی کار کنند. همچنین در Frimware سیستم باید NXفعال باشد و همچنین بایدPolicy های مرتبط با DEP داشته باشند که نباید همیشه غیرفعال باشد. تست Certification به این منظور اضافه شده تا تایید کند که سیستم پیشنیازهای NX را داراست.
برای اطلاعات بیشتر به لینک زیر مراجعه کنید.

Windows 8 Hardware Certification Requirements
Hardware Compatibility Check in Windows Setup

در فرایند نصب ویندوز این ویژگی گنجانده شده تا بتواند سیستمی را که قرار است بر روی آن ویندوز نصب شود را برای PAE و NX و SSE2 بررسی نماید. در سیستمی که در این تست شکست بخورد پیغام “Your PC's CPU isn't compatible with Windows 8.” نمایش داده می شود ( شکل زیر)



البته این تست سیستم در نسخه های جدید نصب ویندوز موجود است و در برخی نسخه ها این تست وجود ندارد . ممکن است کاربران از این نسخه ها برای نصب بر روی سیستمی استفاده کنند که ویژگی های گفته شده را ساپورت می کند ، در این صورت در هنگام نصب با پیغام خطایی روبرو می شوند و فرایند نصب Roll Back خواهد شد. همچنین در صورت نصب ویندوز از طریق شبکه به کمک سرویس WDS یا Windows Deployment Services این تست بر روی سیستم ها انجام نخواهد شد.
Kernel Enhancement

Kernel ویندوز 8 این قابلیت را داراست تا در هنگام نصب وجود قابلیت NX را بررسی کند. همانطور که گفته شد سیستمی که این ویژگی را ساپورت نمی کنند نمی توانند Windows 8 یا Server 2012 را نصب کنند. سیتم هایی که قابلیت غیرفعال کردن NX را در Frimware هستند باعث Fail شدن Boot نمی شوند بلکه در صورت تلاش برای بالا آوردن ویندوز بدون این ویژگی ها ،باعث نمایش پیغام خطا به کاربران می شود :



اما چطور بفهمیم که کامپیوتر ما
NX یا SSE2 را ساپورت می کند ؟

برای این تست شما می توانید از ابزار Coreinfo command-line utilityاستفاده کنید تا در مورد CPU کامپیوتر خود و این که آیا NX و PAE و SSE2 را ساپورت می کند ، اطلاعات بدست آوردید. در اطلاعاتی که این ابزار در اختیارتان می گذارد Feature هایی که توسط پردازنده ساپورت می شوند با * علامت گذاری شده اند و Feature هایی که پردازنده سیستم ساپورت نمی کند با کارکتر – ( کارکتر خط تیره) علامت گذاری شده اند . برای مثال :



در صورتی که در اطلاعاتی که این ابزار نمایش می دهد PAE به صورت Not Supported ( نمایش داده شده با کارکتر خط تیره ) باشد ، کامپیوتر شما پردازنده ای دارد که PAE-capable نیست و نمی تواند NX را Support کند . اما اگر پردازنده کامپیوتر شما PAE را ساپورت می کند ( PAE با علامت * نمایش داده شده بود) اما NX را ساپورت نمی کند ممکن است سیستم شما تنظیمات درستی برای ساپورت NX نداشته باشد. برای بررسی دقیقتر نیازمند دریافت اطلاعات بیشتر را از سازنده CPU خواهید بود.

منبع : سایت هیوا شبکه



موضوعات مشابه: