Wireless network (Ad-hoc)

یکی از تحولات شبکه در دهه اخیر استقبال گسترده از شبکه های Wireless LAN است.همانطور که می دانید Wireless یک تکنولوژی ارتباطی است که در آن از سیم و کابل خبری نیست. Wireless برای تبادل و جا به جایی اطلاعات و داده ها از امواج رادیویی استفاده می کند و برای اتصال رایانه ها و دستگاه های دیجیتال به یکدیگر کاربرد دارد و سرعت توسعه شبکه را چندین برابر کرده است. به کمک این تکنولوژی می توان از اینترنت به صورت بیسیم بهره برد و این تکنولوژی کاریردهای فراوانی دارد که در ادامه به آن اشاره خواهیم کرد. با استفاده از امکانات Wireless دیگر بدون محدودیت مکانی با استفاده از یک فضای تعریف شده می توانید از امکانات اینترنت به راحتی استفاده کنید. از آنجا که بدون معماری مناسب نمی توان یک شبکه را به بهره وری رساند مطالعه اصول اولیه و پایه ای شبکه بی سیم امری مهم است. برای بهره وری از این سیستم لازم است اطلاعات پایه ای را از ان بدانید.

مزایای شبکه بیسیم یا همان Wireless که باعث درک شما از اهمیت این مبحث شود :


  1. عدم نیاز به کابل کشی و حذف هزینه های آن
  2. حذف هزینه های جانبی ناشی از کابل کشی
  3. نصب سریع و آسان در زمانی کوتاه و صرفه جویی در زمان
  4. شبکه های کابلی در مقیاس های بزرگ قابل اجرا نیست برای مثال نمی توان مسافت شهر رشت تا شهر لاهیجان را با کابل شبکه کرد اما با این تکنولوژی این امر به راحتی میسر می شود.


انواع توپولوژی شبکه وایرلس:


  1. Ad-hoc (بدون داشتن Device مرکزی)
  2. Infrastructure (با Access Point)


معرفی Ad-hoc Topologies:

به نوعی از توپولوژی گفته می شود که دو یا چندین کامپیوتر بدون نیاز به Device جانبی مانند Access Point می توانند به صورت مستقیم با یکدیگر ارتباط برقرار نمایند.




معرفی
Infrastructure Topoligies:

به توپولوژی گفته می شود که ارتباط بین کلاینت ها به کمک یک Device به نام Access Point انجام می گردد و از طریق امواج با هم ارتباط دارند.




بنابراین به طور خلاصه می توان گفت :

شبکهAd-hoc یکی از ساده ترین پیاده سازی های توپولوژی یا همبندی شبکه های بیسیم می باشد ، در حالت معمول توپولوژی های شبکه های کامپیوتری بیسیم را به دو صورتInfrastructure وAd-hoc تقسیم بندی می کنیم ، در نوع Infrastructure از یک دستگاه مرکزی به نامAccess Point به عنوان نقطه اتصال به یکدیگر استفاده میکنیم و در حقیقت اینAccess Point در نقش یک سویچ در شبکه های بیسیم فعالیت می کنند ، در توپولوژی نوع دوم کهAd-hoc نام دارد ، دیگر از دستگاه جانبی استفاده نمی شود و هر یک از کامپیوترها در این توپولوژی به نوعی در نقش یک Access Pint فعالیت می کنند .
شبکه هایAd-hoc معمولا کاربردهایی موقتی و کم مدت را دارند و برای کاربردهای طولانی مدت مورد استفاده قرار نمی گیرند . بر خلاف شبکه هایInfrastructure که از قابلیت هایی مثل شبکه های LAN برخوردارند و می توان به ثبات آنها اطمینان کرد ، شبکه هایAd-hoc پایداری نسبتا پایینی دارند و به همین دلیل است که کاربرد موقتی دارند. با استفاده از این نوع شبکه نیز می توان یک یا گروهی از کامپیوترها که دارای کارت شبکه بیسیم هستند را به یکدیگر متصل کرد و تبادل اطلاعات را انجام داد.

شبکه Ad-hoc برای اتصال کامپیوتر ها از طریق امواج بدون نیاز به Device مرکزی مانند Access Point است. بنابراین در شرایط خاصی می تواند به ما کمک کند .

مثلا بازی های گروهی
نشست های علمی دانشجویی
در این قسمت ما به نحوه ی ایجاد یک شبکه Wireless با توپولوژی Ad-hoc می پردازیم.
Network and Sharing Center را باز می کنیم و بر روی گزینه change adapter setting کلیک می کنیم.






کارت شبکه های متصل به سیستم در بخش network Connection مشاهده می کنید و می بینیم که کارت شبکه Wireless هم داریم .
پس باید یک Connection بسازیم.





دوباره به بخش Network and Sharing Center می رویم و برای ساخت Ad-hoc Connection به دو طریق می توانیم عمل کنیم .
روش اول اینکه گزینه Set up a new Connection را انتخاب کنیم.





در ویزاردی که باز می شود گزینه Set up Wireless Ad-hoc را انتخاب می کنیم و Next را می زنیم و پروسه نصب را ادامه می دهیم .





راه حل دوم که معمولا پیشنهاد می شود که از این روش استفاده شود این است که در قسمت Network and Sharing Center ، Manage wireless network را انتخاب کنیم.







در صفحه ای که باز می شود می توانیم بر روی گزینه Add کلیک کنیم.





در اینجا دو Option داریم که اولین گزینه اتصال دستی سیستم ما به یک Access Point است و گزینه دوم ساخت یک Connection Ad-hoc است که ما مورد دوم را انتخاب می کنم و Next را می زنیم.





این صفحه هم Next را انتخاب می کنیم.





برای آن یک نام انتخاب می کنیم و این نام در واقع SSID شبکه وایرلس ما محصوب می شود و این نام Broadcast می شود که کلاینت های دیگر این نام را می بینند و به آن متصل می شوند.

Security key هم انتخاب می کنیم و 3تا Option داریم.
No Authentication: نیاز به هیچ Password نیست وهمه می توانند به این Connection متصل شوند.

Web:یک روش است ولی چندان قوی نیست و معمولا از WPA را انتخاب می کنیم.
در آخر save را هم می زنیم که بعد از انتخاب شدن Connection در لیست Wireless Connection اضافه شوند.


منبع : سایت هیوا شبکه



موضوعات مشابه: