سلام به همه دوستان
همینطور که میدونید حدودا 9 ماه پیش یعنی در مهر ماه 1393 قوانین مربوط به ضوابط بهره برداري از شبكه هاي راديويي در باندهاي فركانسي مشترك ۲۴۰۰ الي ۲۴۸۳/۵ مگاهرتز و ۵۷۲۵ الي ۵۸۵۰ مگاهرتز(ويرايش قبلي) تغییر کرد و ویرایش جدید آن در قالب پروانه عمومی ارایه شد. پروانه راديويي عمومي بهره برداري از تكه باندهاي فركانسي ۵/۲۴۸۳ – ۲۴۰۰ مگاهرتز و ۵۲۵۰-۵۱۵۰ مگاهرتز، ۵۳۵۰-۵۲۵۰ مگاهرتز، ۵۷۲۵- ۵۴۷۰ مگاهرتز و ۵۸۵۰– ۵۷۲۵ مگاهرتز در شبكه ­هاي دسترسي راديويي

در ویرایش قبلی مباحث مربوط به آنتن را بصورت مشخص آنتن های 360 درجه یا امنی و بخشی از 360 درجه یا سکتوری نام برده و استفاده از آنها رو ممنوع دونسته مگر در شرایط خاص!! و در مورد گلبرگ اصلی آنتن هم بحث کرده است که باید نهایتا 10 درجه باشه و توان خروجی فرستنده رو هم 100 میلی وات در نظر گرفته و بهره آنتن رو هم محدودیتی در نظر نگرفته (بند های 2-11 تا 2-15) و در رابطه با مباحث دیگر هم بحث کرده که میتونید از لینک بالا بخونیدش.
اما در قوانین جدید که در لینک بالا گذاشه شده یا از خود سایت تنظیم مقررات میتونید پیداش کنید، اول از همه در صفحات ابتدایی به صراحت ذکر کرده که ویرایش قدیمی تر از درجه اعتبار ساقط است که این جمله از منظر حقوقی به معنی ملغا شدن تمامی قوانین ویرایش قبلی من جمله قوانین ذکر شده در بالاست.

ویرایش جدید بر طبق اعلام خود سازمان با هدف شفاف سازی و ساده سازی قوانین ارایه شده است و بجای استفاده از مفاهیم آنتن ها (امنی،سکتوری و ...) تاکید را بر روی نوع ارتباط شامل نقطه به نقطه، نقطه به چند نقطه و نقطه به سطح یا نقطه به منطقه اشاره کرده است و در هیچ جمله ای مباحث مربوط به آنتن ،جهت و زاویه آن را ذکر نکرده است و از طرفی توان خروجی فرستده را 1000 میلی وات و EIRP را 4000 میلی وات در نظر گرفته است. که نسبت به ویرایش قبلی به مراتب قوی تر شده است. هر چند مجموعه توان آنتن و فرستده نباید بیشتر از 36dbi باشد.(بطور مثال یک بولت با حداکثر توان یعنی 28dbi به علاوه آنتن 8dbi می تواند قابل قبول باشد)
همچنین با توجه به تعریف پروانه عمومی و اشاره خود سازمان در قانون جدید، برای ارتباط نقطه به نقطه نیاز به مجوز خاصی نیست و تنها باید فرم مربوطه پر شود و به سازمان ارسال شود اما در مورد ارتباط نقطه به چند نقطه و نقطه به سطح قضیه فرق می کند.
همچنین ذکر کرده که تجهیزات مورد استفاده باید مورد تایید سازمان باشد.
من خودم شخصا کل لیست ارایه شده سازمان رو خط به خط چک کردم که از این آدرس قابل دسترسی است:
دستگاه هاي تست شده

تا امروز یعنی 26 خرداد 1394 تعداد 1406 آیتم در این لیست موجود است،من با استفاده از تکنولوژی پیشرفته ای!! که در بالای لیست قرار گرفته، ابتدا به منظور خلوت شدن لیست، رکورد های مربوط به تلفن همراه رو از لیست خارج کردم و مجموعا 899 آیتم باقی موند سپس مدت حدودا 2 ساعت کل لیست را خط بخط خواندم و بسیاری از نام های موجود را نیز در اینترنت جستجو کردم، نمیدونم من بی اطلاع بودم و یا واقعا هیچ نوع رادیویی در لیست موجود نبود!! و در اینصورت اگر بخواهیم از فناوری وایرلس بر پایه قانون ارایه شده استفاده کنیم و تجهیزات مورد تایید رو بکار بگیریم نمیدونم از چه لیستی باید بهره بگیریم؟!

از دوستان تقاضا دارم که اونها هم سری به قوانین جدید و لیست تجهیزات بزنند و درصورتی که اطلاعات جدیدی دارند اینجا با هم دیگه به اشتراک بذارند.

تو پرانتز بگم که اصولا رادیو های فراگیری مثل میکروتیک و یوبیکیوتی از قبل هم مورد قبول سازمان نبودند اما در لیست ارایه شده ،من به شخصه هیچ رادیوی تایید شده ی دیگری هم ندیدیم! پس چطور میشه شبکه وایرلس ارایه کرد؟

البته من امروز هم به سازمان سر زدم و میخواستم که با مدیر مربوطه صحبت کنم که گفتن در جلسه است و فردا ساعت 12 ظهر سر بزنید و من فردا دوباره به اداره میروم برای مشخص شدن موضوع.



موضوعات مشابه: