دوربین مداربسته دیجیتال نسل جدیدی از سیستم های مداربسته است . دوربین های دیجیتال مداربسته در ابتدای ورود به بازار مزایای کمی نسبت به دوربین های انالوگ داشتند . اما با گذشت زمان و پیشرفت علوم دیجیتال ، این دوربین ها هر روز بیشتر رایج شدند ، بطوریکه امروزه اکثر شرکت های تولید کننده دوربین های مداربسته ، خط تولید خود را به سمت تولید این دوربینها برده اند .
دوربین های مداربسته دیجیتال معمولا از پروتکل های شبکه برای انتقال تصویراستفاده می کنند. این ویژگی ، امکان اتصال این دوربین ها به شبکه های کامپیوتری و دریافت تصویر در شبکه را فراهم می کند . از این جهت به این دوربین ها، دوربین مداربسته تحت شبکه یا IP گفته می شود .

دوربینهای دیجیتال نسبت به دوربینهای آنالوگ مزایای زیادی دارند . یکی از بزرگترین مزایای دوربین های دیجیتال عدم محدودیت کیفیت تصویر آنهاست. دوربین مدار بسته دیجیتال از نظر تئوری هیچ محدودیتی برای روزولشن تصویر خود ندارند. در حال حاضر دوربین های با روزولوشن تا 10 مگا پیکسل تولید می شوند ، اما در ایران استفاده از دوربینهای 5 مگا پیکسل رایج است.

این دوربین ها همچنین مزایای دیگری نظیر استفاده از برنامه های پردازش تصاویر و انعطاف پذیری بالا در اجرای سیستم مداربسته نیز دارند .



موضوعات مشابه: